Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

duizend schreef: 2 maanden geleden Amai dat is eerlijk…
De feiten zijn wat ze zijn.
Er is onvoldoende geïnvesteerd in spotgoedkope manieren van elektriciteit opwekken, waardoor we nog veel te vaak met dure manieren van opwekken zitten.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dizzy schreef: 2 maanden geleden De prijs van bananen wordt niet bepaald door hoeveel bananen Belgen eten.
Ik denk dat je eens een cursus economie moet open slaan.
Hoofdstuk vraag en aanbod … :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

De vraag van België alleen zal de prijs niet bepalen, dat staat in het hoofdstuk schaal. Het net is niet beperkt tot België, zoals ook de markt van bananen dat niet is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Fijn dat je ook schrijft dat de vraag in België de prijs mee bepaalt.
Was nizzo moeilijk om te snappen hé

Elektriciteitsprijs is natuurlijk wat moeilijker, hoogste marginale kost om de vraag te voldoen, weet je wel. :wink:
Telkens je moet importeren zit je uiteraard met een hoge marginale kost.
Op de momenten dat je kan exporteren zit je met een lage marginale kost.

Wij importeren sinds het sluiten van de kerncentrales maand na maand, elke maand… strak plan die kerncentrales sluiten… als je een hogere kWh prijs ambieert uiteraard :angel:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Er zijn nu al twee topics gesloten door dat welles-nietes spelletje over HE vs Nucleair.
Is het nu jullie ambitie om te testen hoe lang jullie dat in een ander topic kunnen verder zetten voor dat ook op de fles gaat?

Voor wie het nog niet wist, een thuisbatterij heeft als doel hoofdzakelijk de eigen opgewekte stroom binnen de eigen kring te houden en indirect zelf terug te verbruiken en onafhankelijker te zijn van wisselend beleid, externe investeringen in HE, nucleaire centrales en de prijs op het net die daar al dan niet uit voortkomt.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
heist_175
Moderator
Moderator

duizend schreef: 2 maanden geleden Telkens je moet importeren zit je uiteraard met een hoge marginale kost.
Dat is onzin.
Import uit het buitenland is gewoon één van de mogelijke bronnen. De marginale prijs is dan de "opwekprijs" + de transportprijs.
Er zijn in België heel wat opwekmogelijkheden die fors duurder zijn dan import.

En wat meer ontopic: het is net die dure elektriciteit (cfr Belpex per uur/dag/maand) die maakt dat thuisbatterijen zo interessant zijn.
Met die investering/uitgaven vervang je stroom die overdag weinig waard is (tot negatief op een zondagmiddag) door een feed-in op de batterij. Zo kan je vermijden om later die dag of in de daaropvolgende dag(en) dure elektriciteit te moeten importeren als de eigen PV-installatie te weinig opwekt.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Ik zie de HLN krantenkoppen al, thuisbatterij rendabeler wegens duurdere stroom door het sluiten van de kerncentrales. :angel:

En ze hebben nog gelijk ook. :lol:
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Ja zolang de elektriciteitsfactuur gebruikt wordt om extra belastingen te heffen maakt het energieprijs deel weinig uit en is bij ons de thuisbatterij inderdaad dubbel zo snel rendabel. Als iedereen een thuisbatterij heeft gaan ze misschien per gezinsleden extra belastingen heffen ipv per verbruik zoals nu :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Gelukkig bestaat er onder de "gemiddelde Vlaming" nog een grote weerstand tegen thuisbatterijen en alles wat met HE te maken heeft.
Dat geeft de minderheid die rekenen voor ze gaan klagen dat alles de schuld van alle anderen is meer tijd om daar nog volop hun voordeel mee te doen.
Belastingen worden geheven door de overheid en die bestaat vooralsnog uit mensen. En mensen zoeken doorgaans de weg van minste weerstand. Vooralsnog zoekt men dus het merendeel van de belastingen bij de klagers die verder zelf geen actie ondernemen en niet bij zij die de wegen zoeken om deze zoveel mogelijk te ontwijken.

Sinds 2011 betaal ik netto al geen enkele belasting meer op energierekeningen.
Integendeel door te handelen ipv te klagen wordt een groot deel van mijn energie investeringen voor huishouden en mobiliteit zelfs betaald door de inerte belastingbetalers die zelf schrik hebben zelf iets te ondernemen omdat het "later misschien" weer anders geregeld zou worden. Het perfecte excuus om zelf zo weinig mogelijk te doen en de schuld daarvan door te verwijzen naar alle anderen. :angel:

In ieder systeem van herverdeling heb je netto ontvangers en netto betalers.
Het ligt doorgaans aan jezelf tot welke groep je wil behoren.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 7 keer

Batterijopslag in Nederland verdriedubbeld: eigenaren zonnepanelen kopen massaal thuisbatterijen
Het totaal aantal batterijen voor de opslag van energie in Nederland is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld. Er kwamen 24.000 batterijsystemen bij, wat het totaal op 40.000 brengt. Daarvan bestaat 98 procent uit thuisbatterijen. Vooral eigenaren van zonnepanelen schaffen ze massaal aan. De opslagcapaciteit van alle batterijen in Nederland verdriedubbelde zelfs. Die steeg met 410 megawattuur naar 621 megawattuur.

Bron: https://www.change.inc/energie/batterij ... ijen-41259 (artikel van 9-10-2024)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je moet dat wel in het juiste perspectief plaatsen: 40.000 op hoeveel huishoudelijke energieverbruikers?
Ik schat iets van rond de 8.000.000. 0,5% van de huishoudens heeft er dus al een thuisbatterij.
Maar ja, met alles in de juiste context te plaatsen scoor je geen clickbaits.

Maar toegegeven, Nederlanders kunnen doorgaans iets beter naar eigen voordeel rekenen dan de Calimero Vlaming. :angel:
Sol Invictus!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb de datum met opzet dik in de verf gezet omdat het al een ouder artikel betreft.
Ik volg de groep van Home Wizard op FB en de batterijen gaan als zoete broodjes.
Dus het 40.000 getal kan ondertussen behoorlijk achterhaald zijn.
Ze noemen ons daar niet voor niets 'domme Belgen' 🤗
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

In Nederland zijn die thans allesbehalve rendabel. Dus een slimme investering daar zou ik het niet noemen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Petrikske schreef: 2 maanden geleden Ik volg de groep van Home Wizard op FB en de batterijen gaan als zoete broodjes.
Het is niet omdat een zot in het water springt dat je meteen moet achterna springen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 2 maanden geleden Ik heb de datum met opzet dik in de verf gezet omdat het al een ouder artikel betreft.
Ik volg de groep van Home Wizard op FB en de batterijen gaan als zoete broodjes.
Dus het 40.000 getal kan ondertussen behoorlijk achterhaald zijn.
Ze noemen ons daar niet voor niets 'domme Belgen' 🤗
"Een groep van HW op FB" is echt niet representatief voor alle Nederlandse huishoudens.

In Nederland kan men nog salderen tot 1/1/27.
Het is dan niet al te slim om dan te gaan investeren in een veel te dure eigen stekkeropslag met wel heel beperkte mogelijkheden. Een hobby als een andere dus en een hobby mag doorgaans wat geld kosten. :P
Is gewoon, zoals je ook wel eens in Vlaanderen ziet, redelijke paniekvoetbal.
Eentje begint ermee en de rest als lemmingen erachter aan. :roll:

Laat het aantal op een jaar tijd dan nog eens verdubbeld zijn. Dan zit je nog maar aan 1%. Nog steeds niet representatief.
Het bewijst alleen dat Nederlanders ook maar mensen zijn met dezelfde talenten en dommigheid dan elders.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

ivob schreef: 2 maanden geleden Gelukkig bestaat er onder de "gemiddelde Vlaming" nog een grote weerstand tegen thuisbatterijen en alles wat met HE te maken heeft.
Dat geeft de minderheid die rekenen voor ze gaan klagen dat alles de schuld van alle anderen is meer tijd om daar nog volop hun voordeel mee te doen.
Het feit is wel dat het beste systeem voor de consument de terugdraaiende teller was/is. Alles wat we nu moeten doen om effectief die stroom rendabel te maken, is om opnieuw een serieuze investering te doen. Enfin, het kan rendabel zijn maar het risico is wel voor ons.......
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dat was inderdaad "het beste" systeem voor de consument die te lui was om zelf te rekenen, zelf iets te doen en gemakshalve - zoals je zelf stelt - risico's liever bij alle anderen legt zonder zelf risico te moeten lopen.

Zo'n systeem werkt uiteraard alleen maar wanneer het op een kleine minderheid van toepassing is.
Gaan er teveel mee aan de slag kan je het risico en de investeringen alleen nog naar een steeds kleinere groep doorschuiven en stuikt - bij niet ingrijpen - uiteindelijk dat systeem in elkaar.

Dat men zelf dat systeem als het beste vindt is nogmaals een aanwijzing dat de meeste mensen uiteindelijk niet deugen en wanneer het erop aan komt in de eerste plaats alleen maar aan het eigen belang denken. :angel:
Al de rest is een mooi laagje vernis dat bij de eerste de beste crisis of tegenslag als sneeuw voor de zon verdwijnt.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Tja, niet iedereen is in staat om dat uit te rekenen. Het is te ingewikkeld. Kijk maar naar captar. Hoeveel kunnen uitleggen hoe dat werkt, laat staan om het te berekenen...

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
heist_175
Moderator
Moderator

Vaganzza schreef: 2 maanden geleden Het feit is wel dat het beste systeem voor de consument de terugdraaiende teller was/is.
Dat systeem was niet houdbaar.
Daar komen ze in Wallonië nog wel achter.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Vaganzza schreef: 2 maanden geleden Tja, niet iedereen is in staat om dat uit te rekenen. Het is te ingewikkeld. Kijk maar naar captar. Hoeveel kunnen uitleggen hoe dat werkt, laat staan om het te berekenen...
Correct.
Het is een zeldzaamheid dat iets alleen maar voordelen oplevert voor "iedereen".
Een maatschappij die volstrekt eerlijk is en alleen maar voordelen oplevert voor iedereen bestaat in de echte wereld niet.
Dat is iets voor dromers die in een bevoorrechte bubbel leven waarbij ze er vanuit hun eigen bevoorrechte positie heel naïef van uitgaan dat bijna iedereen deugt en uiteindelijk "alles wel goed komt".

Kleine opmerking: het valt daarbij wel op dat wanneer er voordelen te rapen zijn een heel groot deel plots wel kan rekenen en mee is maar wanneer die vervallen en men noodgedwongen overgaat naar een ander systeem die "vaardigheid" plots verdwijnt als sneeuw voor de zon. :angel:

En wie pleit dat iets pas mag veranderd worden tot iedereen mee is en iedereen het begrijpt pleit eigenlijk voor de volledige stilstand van de maatschappij.

Toegevoegd na 6 minuten 1 seconde:
heist_175 schreef: 2 maanden geleden Daar komen ze in Wallonië nog wel achter.
Bwa, in Wallonië en Brussel heeft men veel ervaring dat de rekeningen uiteindelijk wel door de anderen zullen betaald worden. :-)
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het mag nog zo makkelijk zijn, dan nog zijn er velen te lui om te rekenen. Da's de realiteit.

Ik moet wel zeggen dat van een ganse bouw zonnepanelen, omvormers en thuisbatterijen 1 van de meest ondoorzichtige sectoren is... Bovendien krijg je overal een ander advies en vaak nog advies waarvan ik achteraf denk: nee dat is niet het beste. Het is precies zoals bij verzekeringen, daar geraak je ook amper aan uit ;)

ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tja, in de echte wereld ga je - voor welk product dan ook - maar zelden een dealer/verkoper vinden die de producten van een ander gaat aanprijzen en van zichzelf zegt dat het toch niet je dat is.

Het is aan de eindgebruiker dan om zich te informeren, een selectie te maken en volgens de eigen wensen en situatie te gaan rekenen.
Wie daar te lui voor is draagt daar dan meestal zelf de negatieve gevolgen van.
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het gaat mij niet over welk product, maar wel over wat je ECHT nodig hebt. Eigenlijk heb ik indertijd ook slecht advies gekregen (bij alle installateurs in feite, want heb er vele bevraagd). En ja, mijn kennis was ook absoluut onvoldoende, maar je vond er zo weinig over indertijd. Ik had veel meer panelen moeten leggen.

Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 2 maanden geleden
Petrikske schreef: 2 maanden geleden Ik volg de groep van Home Wizard op FB en de batterijen gaan als zoete broodjes.
Het is niet omdat een zot in het water springt dat je meteen moet achterna springen.
Ik koop ze niet hoor.
ivob schreef: 2 maanden geleden "Een groep van HW op FB" is echt niet representatief voor alle Nederlandse huishoudens.
In Nederland kan men nog salderen tot 1/1/27.
Nee dat klopt, maar het punt dat ik probeerde te maken is dat vanaf de aankondiging van de HW batterij liep het gelijk storm.
En die batterij was zelfs niet eens leverbaar (eerste batch zou na enkele maanden op de markt komen en dat werd zelfs uitgesteld tegen de lanceerdatum)
Maar die massale interesse vond ik wel frappant, en ook al heb ik producten van HW die batterij zal ik niet kopen.
Vaganzza schreef: 2 maanden geledenIk had veel meer panelen moeten leggen.
Maar toen waren ze misschien nog heel duur?
kippewit
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 14 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Ik ben ook op zoek naar een thuisbatterij en de adviezen die je krijgt zijn zo uiteenlopend. Allemaal hebben zij net de batterij die net iets beter is dan een andere, meer cycli, minder verlies,… De ene vraagt 5000 voor 10 kw inclusief nieuwe omvormer, de ander kan voor 5 kw “echt niet lager gaan dan 6800 euro”. En voor een derde is 9900 het allerbeste aanbod voor 10 kw. Op de duur zie je door de bomen het bos niet meer.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 2 maanden geleden Nee dat klopt, maar het punt dat ik probeerde te maken is dat vanaf de aankondiging van de HW batterij liep het gelijk storm.
En die batterij was zelfs niet eens leverbaar (eerste batch zou na enkele maanden op de markt komen en dat werd zelfs uitgesteld tegen de lanceerdatum)
Maar die massale interesse vond ik wel frappant, en ook al heb ik producten van HW die batterij zal ik niet kopen.
Bwa, in Vlaanderen heb je er zelfs die in het buitenland een stekkerbatterij aankopen zonder zelfs te weten of ze hier geïnstalleerd mag worden en eveneens niet kunnen wachten om zo'n hobbyproject als een HW hier te kunnen plaatsen.

Met zelf wat zoeken stel je een onafhankelijk batterijsysteem met veel meer vermogen en opslag samen dat op termijn ook nog eens uitbreidbaar is en je niet afhankelijk bent van een vendor lock-in. En dat kost dan nauwelijks meer en is per kWh uur veel goedoper.
Een paar gaten in de muur boren en een waterpas schroevendraaier hanteren kan, hoop ik toch, iedereen.
En ken je zelf niets van elektriciteit heeft een vakman, afhankelijk van je systeem, twee tot vier uur (inclusief een paar koffies) nodig om alles wettelijk en correct aan te sluiten.
Het is maar wat je zelf wil en hoe vooruit je wil handelen.
Sol Invictus!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 2 maanden geledenHet is maar wat je zelf wil en hoe vooruit je wil handelen.
Gelijk heb je, als ik voor mezelf mag spreken dan moet ik bekennen dat de persoonlijke kennis in de materie beperkt is dus UB en ook jij @ivob zijn voor mij goede duidelijke en informatieve kanalen om kennis te vergaren.
Verder houd ik het ook liever veilig met zaken zoals bv gas en elektriciteit en ik zal daarom ook voor de optie kiezen om alles bij dezelfde installateur te nemen, dus geen 'Bob de Bouwer gedrag' aan mijn kant.
Zelfs al mag dat een meerkost betekenen, ik heb liefst "1" aanspreekpunt bij eender welke calamiteit.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

kippewit schreef: 2 maanden geleden Ik ben ook op zoek naar een thuisbatterij en de adviezen die je krijgt zijn zo uiteenlopend. Allemaal hebben zij net de batterij die net iets beter is dan een andere, meer cycli, minder verlies,… De ene vraagt 5000 voor 10 kw inclusief nieuwe omvormer, de ander kan voor 5 kw “echt niet lager gaan dan 6800 euro”. En voor een derde is 9900 het allerbeste aanbod voor 10 kw. Op de duur zie je door de bomen het bos niet meer.
@philippe_d
heeft een offerte gepost van €4000 voor 10kW, volledige installatie en nieuwe omvormer.
Geen idee waarom je meer zou betalen…
Geen idee waarom een duurdere batterij in praktijk beter zou zijn…
Neem eentje die je later gemakkelijk kan uitbreiden, that’s all folks.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 2 maanden geleden ik voor mezelf mag spreken dan moet ik bekennen dat de persoonlijke kennis in de materie beperkt is
Bijna iedereen met voldoende basiskennis van lezen is in staat de nodige kennis te verwerven.
Het is in de geschiedenis van de mensheid nog nooit zo gemakkelijk geweest om kennis te vergaren.

Om doelen te stellen en te bereiken heeft het doorgaans ook minder met de nodige kennis te maken dan met een bepaalde mindset.
Wanneer je maar echt wil en je daar voor blijft inzetten is heel veel mogelijk.
Dat dit niet altijd de gemakkelijkste weg is dat is een totaal ander uitgangspunt.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 2 maanden geleden Verder houd ik het ook liever veilig met zaken zoals bv gas en elektriciteit en ik zal daarom ook voor de optie kiezen om alles bij dezelfde installateur te nemen, dus geen 'Bob de Bouwer gedrag' aan mijn kant.
Zelfs al mag dat een meerkost betekenen, ik heb liefst "1" aanspreekpunt bij eender welke calamiteit.
Dat is toch geen issue.
Je hebt hier al een paar mooie richtprijzen all in gezien.
Offertes vragen totdat je er één hebt die de richtprijs benaderd.
Je betaalt dan pakweg 1.000 euro meer voor je gemoedsrust en aanspreekpunt.

Wat vuistregels…
Leg je dak ineens vol met panelen, tenzij je budget echt beperkt is.
Sweet spot voor panelen is tussen de 400 en 500 wp
Kies een omvormer die stroom blijft opwekken zonder netspanning en die omschakelt bij stroomuitval.
Nice to have is een generator ingang op je omvormer.
Ga direct voor 6mm2 solar kabel en minstens 10mm2 kabel tussen omvormer en zekeringkast.
10kwh batterij is vandaag de sweet spot voor de meeste installaties.
Zorg dat je batterij eenvoudig met modules kan uitgebreid worden (kast kopen op de groei)
Kies een combinatie van omvormer/batterij die minstens 4kW continu vermogen kan leveren.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: 2 maanden geledenJe hebt hier al een paar mooie richtprijzen all in gezien.
Zeker en vast, veel nuttige info in dit en het 'Zonnepanelen' topic waarvoor dank aan alle bijdragers.
Ik ga alles oplijsten en dan heb ik een mooie lijst wanneer ik mensen zal uitnodigen voor een offerte.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Hoe zit het nu met een rendabele plug-in voor iemand met voldoende kennis en interesse het zelf te installeren?

Ik geloof moeilijk dat een gekeurde weg ooit rendabeler kan zijn.
150€, pakweg 25c/kWh is 600 kWh of toch al 60 a 120 cyclussen die je kwijt bent enkel aan voornamelijk administratieve keuring.

Hoe kleiner de batterij hoe beter je ze benut in de veronderstelling dat de prijs/kWh hetzelfde is qua hardwarekost.

Het boeit me nu echt niet of dit 800 of 2500 watt is, als ik mijn pieken al eens met 800 watt kan afvlakken zit ik ook in de wintermaanden goed (in hoeverre er dan reserve capaciteit is). De zomer heeft beduidend lagere pieken door de zonnepanelen.
Het zijn de avonden en nachten waar het hem te doen is. Tv, verlichting, ijskast, diepvriezer, ... Dus met moeite 300 Watt continu.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
duizend
Elite Poster
Elite Poster

De prijs per kWh is nooit dezelfde, elektronica en omvormer en kast zijn voor een grote plug in batterij even duur als voor een kleine.

Er is een groot verschil tussen 800W en 2500W
Met 800W kan je enkel je sluipverbruik en tv en licht opvangen.
Afhankelijk van je verbruikspatroon mis je dan dagelijks pakweg 1kwh verbruik uit de batterij.
Na 2 jaar ben je al break even.

Met 5kW omvormer kan je het piekverbruik beperken tot 2,5kW
Dan ben je al na een jaar winst aan het maken.

Behoudens enkele uitzonderingen ben je op termijn van enkele jaren steeds beter af met een gekeurde installatie.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Voor diegene met een Home Assistant installatie, kan je eens kijken naar "battery_sim" integration, daarmee kan je de kosten/baten analyseren. Ik zeg niet dat het perfect is, maar je kan een inzicht krijgen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voor een correcte simulatie heb je data van een gans jaar nodig... die is standaard niet aanwezig in HA dus ik vraag me af hoe dat dan moet gebeuren ?

Er is ergens een website waar je je gegevens van de netbeheerder kan importeren van een gans jaar... lijkt me wel een goede methode.
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 18 keer
Provider
Te Koop forum

met vast tariefcontract en correct ingestelde prijs per kwh ; in het energy dashboard lijkt me dit geen probleem of ben ik niet goed mee
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Fluvius heeft een testproject ivm thuisbatterijen:
https://www.hln.be/woon/thuisbatterijen ... ~a4b6c949/
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat bestaat toch al langer? Heb bij offertes thuisbatterijen eens zo een pipo over de vloer gekregen die mij een thuisbatterij wou aansmeren voor de onbalansmarkt. Ze waren ook energieleverancier en zouden dan je thuisbatterij vanop afstand aansturen om te laden en ontladen en zo de onbalans op het net aan te pakken. Die overprijsde batterij van >20k zou zogezegd na <5j rendabel zijn en levensduur van >20j hebben en mij rijk maken, etc... :lol:
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Provider

Elke thuisbatterij helpt sowieso een beetje om de onbalans tegen te gaan. Veel zon = batterij laden ipv alles op het net.
Waar blijft die thuisbatterij-subsidie? :beerchug:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Elke thuisbatterij helpt sowieso een beetje om de onbalans tegen te gaan. Veel zon = batterij laden ipv alles op het net.
Je moet toch al een flinke thuisbatterij (of een kleine PV installatie) hebben staan om de zon van de voorbije week op te vangen.
Naast de thuisbatterij de accu van de BEV (in totaal 110 kWh buffer ) iedere dag aan het PV infuus en bieden zullen vandaag de 100% SoC bereiken. En dan zitten we nog maar in de helft van de zonneweek.
Waar blijft die thuisbatterij-subsidie? :beerchug:
Daar ben je al te laat voor. :angel:
Subsidies zijn er voor EA'ers. :wink:

Het zal toch al een serieuze vergoeding moeten zijn voor ik Fluvius het gedeeltelijk beheer over mijn installatie ga afstaan.
Wait and see. :-D
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”