Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Stilletjesaan begint mijn brein te rijpen voor een thuisbatterij. Het idee alleen al dat je overdag weg bent en je opgewekte energie wegvloeit aan een habbekrats en dat je 's avonds/'s nachts je stroom aan een overdreven kost moet inkopen (vooral door de netkosten en taksen), maakt mijn brein steeds onrustiger.
Ik voel bovendien van ver aankomen dat er binnen enkele jaren injectie op den duur een kost wordt ipv de minimale opbrengst van nu.

Waarom kom ik daar de laatste weken nu effectief toe om erover te beginnen nadenken? Simpel: ik vergeleek de opbrengst vs verbruik van 2022, 2023 en 2024 (sinds juni 2023 rij ik elektrisch). Wat zag ik? Zelfs zonder EV in 2022 had ik al een dikke 2000 kWh te kort aan productie en een zelfverbruik van 35%. In 2024 (eerste volledige EV jaar en 99% van de energie thuis geladen voor zo'n 25.000 km) had ik zo'n 8000 kWh tekort (slecht PV jaar, normaal zou dit cijfer een dikke 7000 kWh zijn). Het zelfverbruik is wel gestegen tot 57%, wat dus best veel is.

Het is dus een contradictorisch verhaal want mijn eerste idee was (en blijft) om PV panelen bij te leggen. We produceren te weinig (en hebben nog plaats op het dak). Maar langs de andere kant exporteren we dan nog meer aan een habbekrats en de toekomst ziet er niet goed uit voor injectie. Een thuisbatterij komt dus in zicht om alsnog rendabel te geraken, denk ik...

Wie van jullie heeft al ervaring met thuisbatterijen? Jammer dat de Powerwall van Tesla nog niet beschikbaar is in België, de lancering in België zou voor elk moment zijn...
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Een vaste thuisbatterij is inderdaad nog te duur om rendabel te zijn (maar die prijzen zullen ook wel zakken). Een 5kWh plugin thuisbatterij van €1899 zou in mijn geval na 5 à 6 jaar rendabel zijn. Je zit dan wel gelimiteerd met 800W teruglevering, maar voor mijn nachtverbruik wat redelijk hoog is (domotica, netwerk, camera, etc) is dat wel interessant. Panelen bijleggen weet ik niet of dat rendabel gaat zijn in mijn geval en is ook een moeilijke berekening (want in de zomer teveel, dus enkel interessant voor semi-zonnige dagen in lente/herfst/winter). Binnen enkele jaren moeten we misschien ook betalen voor injectie ipv er nog een paar eurocent voor te krijgen.
Een zelfverbruik van 57% is trouwens wel al enorm hoog. Zit momenteel aan 35% en ga blij zijn 50% tot 60% te halen met thuisbatterij.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Vaganzza schreef: 2 maanden geleden Wie van jullie heeft al ervaring met thuisbatterijen? Jammer dat de Powerwall van Tesla nog niet beschikbaar is in België, de lancering in België zou voor elk moment zijn...
Ik heb er al voor gekozen te investeren in een thuisbatterij toen de subsidie op zijn hoogst was en gelijktijdig er zelf voor gekozen de analoge meter te laten vervangen door een digitale.
Het percentage zelfverbruik ik het laatste van mijn zorgen. Dat mag voor mij best laag zijn.
Maar de combinatie van voldoende PV, voldoende opslag en een EV waarvan de batterij in de zomer het teveel aan productie kan opvangen en in de winter eventuele tekorten aan productie kan terugleveren aan de woning maakt dat ik momenteel op een zelfvoorzienigheidsgraad zit van 99,5%.
Aan 100% zelfverbruik halen in de winter is geen kunst want meer elektriciteitsverbruik en minder productie.
In de zomer is het al een ander verhaal. Heel veel productie en minder verbruik. Dan mag je zonder accu al blij zijn aan een zelfverbruik van 25% te geraken. Een echt hoog zomers zelfverbruik is alleen mogelijk wanneer je ook nog eens een EV thuis kan laden. Dan moet je om te beginnen al een BEV ter beschikking hebben en de mogelijkheid om deze op zonnige dagen thuis doorlopend aan de laadpaal te kunnen koppelen.
Mijn jaarlijks zelfverbruik zit nu op 89,6%. Maar dat zal de komende maanden terug dalen want steeds meer productie.
De afgelopen 12 maanden zat het zelfverbruik op 54,2% (maar voor 1/1/25 was er nog een hogere injectievergoeding zodat er minder gestuurd werd op het voorkomen van netinjectie). Dit jaar zal het percentage zelfverbruik dus ergens tussen de 54 en 80% eindigen.

De PV omvormer kan ook communiceren met de omvormer van de batterij waardoor, wanneer injectie betalend is of wordt (bij een dynamisch energiecontract is dat bij negatieve prijzen al het geval) de productie kan afgestemd worden op het actuele verbruik (wanneer de SoC van de BEV en de thuisaccu op 100% zou zitten).

Plug in batterijen zijn voor mij te duur voor wat je er maar voor terugkrijgt.
Beperkt in opslagcapaciteit en vooral heel beperkt in vermogen en wat betreft opslag drie keer zo duur dan een hybride of retrofit systeem dat je zelf in vermogen en opslag kan blijven uitbreiden en aanpassen naar eigen behoeften.
Plug in geeft ook een groter risico op een vendor lock-in.

Wanneer je de plaats hebt is panelen (bij)leggen de meest rendabele oplossing. Panelen kosten bijna niets meer.
Een injectieboete vrezen door teveel productie is tegenwoordig ook al technische onzin. Plaats dan gewoon een omvormer die de productie aanpast aan het gevraagde vermogen en je levert niets meer terug.
Nog beter is de panelen die je bijplaatst te koppelen aan een MPPT regelaar die los staat van het net de de gelijkstroom van de panelen rechtstreeks in de batterij pompt. Dan heb je al 10% minder omzetverliezen.
En kies een batterijomvormer die je de vrije keuze laat in merk aansluitbare batterijen. Zoniet zit je ook daar met een vendor lock-in.

De opties zijn legio. De beperkingen zitten alleen in het feit wat je zelf wil of niet wil. :-D
Ieder zijn eigen keuzes. Maar de dag dat er geen GSC's meer zijn en mijn thuisaccu 10 jaar aan het net is gekoppeld gaat de knop richting straat hier om. Of ze moesten tegen dan weer van gedacht veranderd zijn en een netaansluiting terug voordeliger maken ipv ieder jaar de vaste kosten te verhogen. :-)

Persoonlijk vind ik investeren in lokale HE en opslag ook niet duur.
Ik heb er al meer uitgehaald dan ik erin gestoken heb en als toemaatje betaal ik al ruim tien jaar netto geen energiefacturen meer. Meer moet dat voor mij niet zijn.
Op een dag als vandaag brengt iedere kWh die ik niet in huis verbruik me tussen 08:30 en 17:00 uur netto ruim 60 cent op. Met dank aan het Vlaamse Gewest en haar achtereenvolgende bestuurders. :beerchug:
Maar ieder moet die rekening voor zichzelf maken.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Alleen al de redenering dat als je je nachtverbruik (op de wintermaanden na) kan opvangen met de batterij (hier is dat zo'n 1000W continu), dan is de berekening aan 0,25€ per kWh all-in (taksen, netkosten en capaciteitstarief): 8u x 1 kWh x 0,25 x 273 dagen (= 9 van de 12 maanden) = 546 euro per jaar.

Als je een goede balans vindt tussen de panelen en de batterij, dan moet je daar nog veel meer "donker" verbruik (= verbruik tijdens de zon niet schijnt) mee moeten kunnen opvangen + het capaciteitstarief mee naar beneden krijgen.

Het is en blijft een zeer moeilijke berekeningen, dus wie daar tips heeft hoe dit praktisch aan te pakken: shoot :)

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je kan de berekening zo moeilijk maken als je wil en ook dat hangt van de eigen situatie en verwachtingen af.

Ik hou bv. al geen rekening met het capaciteitstarief want dat wordt me door de combinatie van PV en batterij niet aangerekend.

Maar mijn vermogensvraag tijdens de nacht is wel een factor tien lager. :-D
Dat haal ik buiten de wintermaanden - excl. laden EV - zelfs niet door de dag.

Een tip zou dus al zijn die gigantische vermogensvraag van 1000W proberen te reduceren.
Maar dat wil je waarschijnlijk niet want dan had je dat al gedaan?

Op een dag als vandaag volgt na zonsopgang en tot een paar uur voor zonsondergang mijn vermogensvraag gewoon de productie tot het minimale niveau van SoC in de thuisaccu (+ reserve) dat nog nodig is om de vermogensvraag tot de volgende dag te overbruggen.
Het net komt er dan totaal niet aan te pas dus, geen capaciteitstarief.
VRM.jpg
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik snap dat jij daar geen rekening meer mee houdt, maar voor mij is het wel een deel van de berekening :d

PS: ik kan de toestellen van + 1000W eigenlijk niet vermijden: warmtepomp die warm water warmt, een steamer, ... Je leeft ook nog in een gezin he... Dat zorgt sowieso voor pieken. Alles in huis is hier elektrisch: EV opladen kan je niet aan 1000W... 3 KW is het minimum. Enfin ik heb niet als doel onder de 2,5 KW te geraken, het zal wel serieus kunnen zakken, dat wel.

Wat voor batterij heb jij nu, ivob? Hoeveel kWh, merk, hoeveel panelen?
Laatst gewijzigd door Vaganzza 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Hoe kom je aan 1000W rustverbruik ?
Ik vind het hier al veel met +/- 200W

Neem gemiddeld 8 uur 'nacht' dat is dan al 8kWh te overbruggen, nipt gerekend is dat dan de accucapaciteit die je moet vullen elke dag.
24uur - 8uur nacht = 16 uur 'dag'.
Op een dag dat je dan niet in je huis leeft moet je al 24kWh zonneopbrengst hebben om je batterij vol te krijgen terwijl je je 'rustverbruik' blijft coveren.
En dat 365dagen per jaar. In de zomer lukt dat vlot, in de herfst en winter is het, denk ik, quasi onmogelijk.

Eigenlijk hoef je daar niet meer aan te berekenen...

J.
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik denk dat het meeste van de WP komt. Zo'n ding verbruikt veel kWh, maar meestal heel gespreid, dus ook 's nachts.

ivob
Elite Poster
Elite Poster

Wanneer je al de parameters kent die je in je berekening wil meenemen en je wil/kan daar niets aan wijzigen kan je aan de hand van die gegevens je persoonlijke rekening maken.
Een ander zal dat zelden kunnen gezien de parameters al niet gelijk zijn, niet al jouw gegevens tot in detail gekend zijn en er veel variabelen spelen waardoor individuele resultaten zullen verschillen en niet zullen beantwoorden aan jouw individuele verwachtingen.

Voor verwarming verbruikt de WP hier maar een 200 tot 400 W.
En dan alleen door de dag en tijdens de winter (je gaf eerder aan dat die 1000 W continu verbruik ook buiten de winter zich voor doet?).
Zelfs om het SWW tot 50°C op te warmen gaat de vermogenspiek van de WP maar eventjes tot 2000 W waarwij het gemiddeld gevraagd vermogen tijdens een volledige run rond de 1000 W schommelt.
En die run wordt uiteraard gedaan wanneer PV zijn piekvermogen levert.
Totaal andere parameters dus.

Ik heb 15 kWh opslag in de thuisaccu, bruto een 85 kWh in de batterij van de EV, 5,6 kWp zuidgerichte panelen op een 5 kVA PV omvormer, een 5 kVA batterijomvormer en een 5 kVA omvormer voor V2H.

Wanneer je buiten de winter voor huishoudelijk gebruik al een 24-verbruik van 24 kWh hebt moet je al een redelijk zware PV installatie hebben en een heel hoge opslagcapaciteit om daar iets mee te kunnen opvangen.
Zoals eerder gesteld, ik zou er dan niet aan beginnen.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden Een vaste thuisbatterij is inderdaad nog te duur om rendabel te zijn (maar die prijzen zullen ook wel zakken). Een 5kWh plugin thuisbatterij van €1899 zou in mijn geval na 5 à 6 jaar rendabel zijn.
Een vaste thuisbatterij van 5 kwh kost minder dan €1.000
Geen idee waarom deze niet rendabel zou zijn en een gehandicapte 800W plug in batterij aan €1899 wel rendabel. :roll:
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als je alles zelf kan is het natuurlijk goedkoper, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb je al een paar keer uitgelegd hoe je dat voor pakweg €100 tot €400 LAAT installeren en keuren ipv te klooien met 800W
Het enige dat je zelf moet kunnen is telefoneren

dan is het €1100 tot €1400 vs €1899 en dus nog altijd een veel betere deal

@Vaganzza
panelen kosten niets meer, leg je dak boemvol
met een dergelijk verbruik moet je helemaal niet rekenen: plaats asap een batterij ze brengt op
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 67 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nu we de EV een jaartje hebben en daar elke dag toch behoorlijk mee gereden wordt (100 km autosnelweg), ben ik ook aan het kijken voor een thuisbatterij.

Ik heb momenteel 2 (niet-hybride) omvormers van 3,3 KVA elk. 1 installatie op het zuiden, een andere op het westen. In totaal gaat het om 3 strings. Deze installatie staat in de garage, de panelen op het dak van de garage + carport.
Ik zou ook nog extra panelen willen plaatsen op het huis, omdat er binnen dit en 1-2 jaar een 2de EV bijkomt. De omvormer zou ik dan op de zolder kunnen plaatsen.

Probleem is dan wel dat ik dus met 3 omvormers zit. Ik neem aan dat ik in dit geval best een retrofit batterij neem ? Maar welke ?
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Of met een installateur gaan praten, of je niet alles beter op 1 omvormer zet?
Een 10kVA omvormer kan makkelijk 15kWp tot 18kWp aan.
Dan plaats je een set extra panelen, een nieuwe 10kVA omvormer en aan die hybride omvormer hang je ook je batterij. Die batterij wordt dan gevoed door alle panelen, niet enkel door uw laatste uitbreiding.
devastator
Elite Poster
Elite Poster

Ja, maar dan moet de kabel dus al van het dak van het huis tot aan de garage lopen. Dat is een aanzienlijke afstand (30m). Ook moet het dan een omvormer zijn met 4 MPPT, dan schiet er al niet zo heel veel meer over.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Je moet al een grote batterij hebben om je EV te laden en zeker als je er 2 wil laden. Om zo'n grote batterij te laden is dan ook een grote installatie ZP nodig. De batterijen worden daarom meestal gebruikt om het andere verbruik in huis te dekken als er geen productie is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
devastator
Elite Poster
Elite Poster

Ze moeten niet dagelijks alle 2 geladen worden, maar eerder om en om. Ik dacht aan een batterij van een dikke 20 kwh
heist_175
Moderator
Moderator

Ik betwijfel dat het financieel efficiënt is om uw EV te laden met uw thuisbatterij.
Leg voor de prijs van 5-10kWh batterij extra panelen, dat gaat veel meer renderen.
devastator
Elite Poster
Elite Poster

Ok, maar overdag zijn de auto's er niet he. Dus ik kan wel panelen bijleggen, maar daar heb ik zonder batterij niet zo heel veel aan ?
heist_175
Moderator
Moderator

Mijn panelen geven nu al stroom tot dik na 18u, in de zomermaanden is dat tot na 20u.
En in het WE zijn de auto's misschien wel thuis?
Telewerk?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 2 maanden geleden Je moet al een grote batterij hebben om je EV te laden en zeker als je er 2 wil laden. Om zo'n grote batterij te laden is dan ook een grote installatie ZP nodig. De batterijen worden daarom meestal gebruikt om het andere verbruik in huis te dekken als er geen productie is.
Het is niet omdat je een EV hebt en een thuisaccu dat je daarom de volledige inhoud van de thuisaccu moet dumpen in de accu van de EV en dat de thuisaccu dan minstens dezelfde capaciteit moet hebben dan deze van de EV.

Een EV moet immers maar geladen zijn voor de afstand dat je er die dag/de volgende dag mee wil rijden.
De thuisaccu moet maar geladen blijven met de capaciteit om de tijd tot de volgende PV productie te overbruggen.

Ik heb een thuisaccu van 15 kWh.
Op dagen als deze produceer ik richting 30 kWh. En dat met een PV installatie van 5.6 kWp/5.0 kVA wat niet echt een oversized aantal panelen is.
De woning verbruikt maar een 4 tot 7 kWh waarvan een groot deel rechtstreeks uit PV.
De BEV is tijdens de uren van grootste PV productie niet altijd gekoppeld aan de woning (primaire doel is immers mobiliteit).
WW H/T verkeer bedraagt hier 50 km, of een - inclusief laadverliezen - 8 tot 10 kWh.

In plaats van PV te laten produceren tot de thuisaccu een SoC van 100% heeft en de overige productie voor omzeggens niets op het net te dumpen gaat na PV-zonsondergang (tijdens deze periode van het jaar al tussen 17:00 en 19:00 uur) de EV aan de laadpaal om via de thuisaccu bij te laden. Dit tot een SoC van 20-30%. Dat is genoeg reserve om tot de volgende PV productiecyclus huisverbruik volledig op de thuisaccu te overbruggen tot een SoC van 5-15%.
Er is - moest de EV er de volgende dag weer niet zijn - ook weer genoeg opslagruimte in de thuisaccu vrijgemaakt om overproductie uit PV - dat niet direct verbruikt kan worden - op te slaan tot een SoC van desnoods 100%.

Bijladen uit de thuisaccu en traag (1,4 tot 5 kW) laden aan de laadpaal brengt inderdaad extra verliezen met zich mee.
Maar dat speelt bv. al niet bij een salarisauto.
Iedere kWh in de EV brengt - inclusief verliezen aan de laadpaal - immers tig keer meer eurocenten op dan nodeloos in het net injecteren.
Is het een privéauto dan is overproductie uit PV onrechtstreeks overladen in de EV nog altijd goedkoper dan overproductie van PV bijna gratis te dumpen op het net.

De capaciteit van de thuisaccu moet ook niet hoger zijn dan de kWh nodig om de volgende afstand te overbruggen met de EV.
En dan nog, je kan altijd nog elders (werk, destination, openbare snellaadpaal, eigen laadpaal uit net) bijladen bij onvoldoende opslag in thuisaccu. Maar alles wat je nog in de EV krijgt en niet meer op het net moet dumpen is pure (over)winst.

Het hangt dus af van de situatie en wat je zelf wil.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
devastator
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad ivob, dat was ook mijn opzet. Ik moet dagelijks zo een 12-15 kwh bijtanken voor de volgende dag woon-werk verkeer te overbruggen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Zelfs al haal je die 12-15 kWh niet dan is iedere gewonnen kWh uit de thuisaccu er eentje die je niet elders tegen betaling moet tanken.
Indien salarisauto is ieder geladen kWh er eentje die je tot 14 keer meer opbrengt dan elders gratis laden.

Afhankelijk van de eigen situatie moet je de dagen dat de EV er niet is ook niet noodzakelijk de volledige kWh behalen om WW verkeer te overbruggen.
Gisteren was de EV bv. tussen 08:30 en 17:00 beschikbaar om aan de woning te koppelen. Dan ging er vanuit PV rechtstreeks 26 kWh in de accu van de EV (en niets in de thuisaccu zodat deze deze morgen terug op 15% SoC stond).
Vandaag is de EV er niet zodat deze al terug een deel kan oprijden tegen morgen wanneer hij weer een dag aan het PV-infuus kan.
De kunst is optimaal gebruik te maken van de geboden voordelen. :-D
Sol Invictus!
Djohnnie
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

Ik heb sinds 1,5 jaar een thuisbatterij van 9,7kWh en 5,6kWp aan panelen liggen. Mijn EV heeft een 75kWh batterij. Ik heb enkele maanden geleden zelf de software geschreven om een aantal dingen klaar te krijgen:
- Mijn auto wordt automatisch opgeladen met de overschot aan zonneënergie (nadat m'n thuisbatterij opgeladen is). Dit op basis van een 16A stopcontact en ik kan de oplaadsnelheid van m'n auto via een API sturen van 2A tot en met 16A.
- Mijn thuisbatterij wordt in de winter 's nachts opgeladen van het net op basis van een voorspelling van de zonneënergie de dag erna zodat ik m'n pieken kan afvlakken (https://forecast.solar/)

Ik heb een relatief laag idle-verbruik van 100W-200W, maar kan met m'n sauna wel pieken trekken tot 7kW. Ik gebruik m'n thuisbatterij ook als ik in de sauna ga: max 5kW van de PV + thuisbatterij en dan nog 2kW van het net.

Dit is een overzicht van het volledige jaar 2024, en nog maar een gedeeltelijke periode van toen m'n software klaar was. Dit jaar hoop ik m'n eigen verbruik véél dichter bij de 100% te krijgen. De maanden oktober, november en december worden niet correct weergegeven door de PV software, omdat het opladen van de thuisbatterij tijdens de nacht niet wordt meegeteld. Oktober = 50kWh van het net, november = 160kWh van het net en december = 240kWh van het net en dus op heel 2024 760kWh van het net. Ik ben momenteel zelf nog een app aan het maken die wél alle grafieken correct weergeeft door de data van m'n PV-installatie en die van m'n digitale meter te combineren.
Afbeelding

Dit is een voorbeeld van gisteren, waarbij m'n auto automatisch begint te laden als de thuisbatterij (bijna) vol is, en de laadcurve mooi de beschikbare zonneënergie volgt (met een kleine veiligheidsmarge). Gisteren is zo m'n EV geladen van 55% naar 68% terwijl ik met de fiets naar het werk gereden was.
Afbeelding

Op deze manier probeer ik ook automatisch m'n pieken onder de 2,5kW te houden. In november 2024 heb ik nog een kleine bug moeten fixen in m'n software, maar tijdens de overige maanden lukt dit redelijk goed.
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad, mooi speelgoed. :beerchug:

Van een maandelijkse weerhouden piek moet men (met PV en accu) zich niet al te veel aantrekken.
Dat wordt toch uitgemiddeld over de laatste 12 maanden.

Indien je door de combinatie van PV + opslag er ook nog eens in slaagt om onder een bepaald niveau kWh netafname te blijven moet je je ook niets aantrekken van af en toe een hogere kwartierpiek.
De hoogste maandpiek wordt dan wel gelogd, uitgemiddeld over 12 maanden maar heeft finaal geen negatieve invloed op de facturatiepiek en al helemaal niet op de facturatiepiekafrekening. :wink:

Ik had bv. een hoogste maandpiek van boven de 3,5 kW (kerstdiner :beerchug: ).
Fluvius maandelijks weerhouden piek.jpg
Maar dat werd over het jaar uitgemiddeld naar 2,6 kW facturatiepiek.
Fluvius jaarlijkse facturatiepiek.jpg
En vervolgens maar gefactureerd aan 2,5 kW. Lager kan niet, afgetopt op het min. gezien jaarlijks minder dan 500 kWh netafname (door de stijging in tarieven in 2025 onder de 400 kWh blijven).
Maar door de combinatie van voldoende PV en opslag ook niet echt een probleem: :-D
Fluvius maandelijkse kWh afname.jpg
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik zit met maandfacturatie dus die piek kan in sommige maanden meetellen, zoals nu ook trouwens. Ik denk dat ik best een berekening maak waarbij de maanden november tem februari gewoon blijven zoals ze nu zijn. De winst zit hem in de maanden maart tem oktober. Ik ga er mijn tijd voor nemen om het voor ons zo nauwkeurig mogelijk in te schatten en zo een afweging te maken.

ivob
Elite Poster
Elite Poster

Maandfacturatie is een vrije keuze.
Ieder doet wat hij of zij wil maar ik heb bewust nog altijd niet gekozen voor maandfacturatie.
Ik zit er dan ook niet mee. :-D
Sol Invictus!
ben144
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 21 keer

Maandfacturatie of niet maakt niet uit denk ik, zie https://www.vlaamsenutsregulator.be/nl/ ... eitstarief
U hebt een
digitale meter
:

Hebt u een jaarafrekening? Dan berekent uw leverancier het gemiddelde van de afgelopen 12 gemiddelde maandpieken. Dat is de 'facturatiepiek'. Op die facturatiepiek past uw leverancier het capaciteitstarief (in euro per kW per jaar) toe.
Hebt u een maandafrekening? Dan komt elke maand uw laatste gemiddelde maandpiek op de factuur. Uw leverancier rekent daarop het capaciteitstarief (in euro per kW per maand) aan.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Gerekend over 12 maanden maakt het inderdaad niet uit.
De maandelijkse facturatiepiek is immers niet de hoogte technische piek van de respectievelijke maand maar telkens een rollend gemiddelde van de vorige maanden.

Onderstaande praktijkvoorbeelden illustreren dat:
De weerhouden technische maandpiek voor dec 24 is in dit voorbeeld bv 3,5 kW.
De gemiddelde facturatiepiek voor dec 24 is in dit voorbeeld slechts 2,6 kW (omdat de 11 voorgaande maanden met lagere pieken dit drukken).
Fluvius maandelijks weerhouden piek.jpg
Fluvius gemiddelde maandpiek.jpg
Anderzijds kan in een maand met een lagere technische piek (bv oktober 24) de gemiddelde facturatiepiek hoger zijn.Dit omdat de vorige maanden dit doet stijgen en technische pieken lager dan 2,5 kW voor iedere maand gemiddeld aan minstens 2,5 kW facturatiepiek ingecalculeerd worden, ook al was de technische piek voor die maand nul ).
Sol Invictus!
PeterP
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 35 keer

Ik kan @ivob @duizend @Djohnnie alleen maar bijtreden.
Het is een hoge zelfvoorzieningsgraad/autarkie die de dag van vandaag geld opbrengt.
Ik heb zelf een volledig elektrisch huishouden (dus mobiliteit en verwarming inbegrepen) en haal een autarkie van 75%.
Dat komt ongeveer uit op een besparing van 4500kWh per jaar die ik niet uit het net moet kopen. Ik laat het aan de lezers over om te berekenen welke jaarlijkse besparing dit is.
Ook de wagen word hier volgens dat het uitkomt deels uit de thuisbatterij geladen. Nog altijd véél voordeliger dan te injecteren en dan stroom uit het net kopen.
Ik heb een dynamisch contract en als er toch injectie is dan stuur ik deze vanuit de batterij naar momenten dat het wel iets waard is. Zowel naar afnameprijs en injectieprijs presteer ik een pak beter dan met een variabel contract.
Een hoge zelfvoorzieningsgraad kan je alleen maar halen met voldoende PV op uw dak en een thuisbatterij.
Ik ben het ook niet eens met de stelling dat een thuisbatterij niet rendabel is. Hier is ze zeker rendabel, anders had ik het niet gedaan. Als het natuurlijk allemaal design, premium, all-in-one, plugin moet zijn... Een 16kWh 51,2V LiFePo4 blok kost mij thuisgeleverd 2000 euro met CE-certificaten voor de cellen en het BMS, vanuit Europa geleverd.
Wie nu nog fossiel verwarmt en met een fossiele wagen rijd moet zich toch echt wel eens goed informeren wat de verwachtte prijsstijgingen voor fosiel de komende jaren zullen zijn.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

devastator schreef: 2 maanden geleden Ze moeten niet dagelijks alle 2 geladen worden, maar eerder om en om. Ik dacht aan een batterij van een dikke 20 kwh
inderdaad, daarvoor dient de thuisbatterij!

is perfect, 10-15kwh laden vanuit de thuisbatterij zodat je EV batterij quasi op peil blijft
In het weekend of op een telewerkdag kan je dan volladen

dus zeker met 2 EV's
dak boemvol leggen met panelen
batterij van 20kwh om 's avonds te laden

als ik 's morgens bij het opstaan zie dat mijn thuisbatterij niet leeg is, laad ik de rest in de EV en kan de thuisbatterij de ganse dag vullen
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

https://www.tijd.be/netto/news/energie/ ... 99671.html
Een vijfde van alle zonnestroom in ons land werd vorig jaar geproduceerd wanneer elektriciteit niets opbracht of het zelfs geld kostte om stroom op het net te zetten. Negatieve injectietarieven - waarbij u moet betalen voor uw overtollige zonnestroom - worden onafwendbaar, zeggen experts.
Opnieuw een artikel op De Tijd + dat zelfs de Vooruit minister Depraetere niet tegen het idee van negatieve injectie. Het komt meer en meer en het zou mij echt niet verbazen dat het er sneller komt dan velen denken.

heist_175
Moderator
Moderator

Negatieve injectie is gewoon vraag en aanbod.
Kijk naar de spotprijs van bv Belpex en dan zie je dat de prijs soms negatief is en rond het middaguur wel vaker laag (bv €10/MWh).
Het is niet onlogisch dat energiebedrijven die prijslogica doortrekken in hun eigen contract. Ik heb een elektriciteitscontract met een variabele prijs voor injectie (variabel per maand). Als de groothandelsprijs €38 is, krijg ik €0 in het weekend, gaat ie lager leg ik erop toe. Voor weekdagen is de "break-even" groothandelsprijs €20/MWh.
Laten we eerlijk zijn: de kans dat dat gebeurt in de huidige context qua lokale en internationale energiemarkt, is eerder klein. En als dat gebeurt, is dat heel goed nieuws voor alle burgers én de bedrijven. Dus weinig kans dat ik ga moeten betalen om te injecteren.
En zelfs als er plots een compulsieve neiging is naar het afdwingen van dynamische tarieven, is de prijs maar een fractie van de dag negatief (groothandelsprijs). Dus ook daar: weinig kans dat je er veel op gaat toeleggen.

Er zijn overigens al tarieven waarbij je permanent een negatieve vergoeding voor injectie krijgt. Je moet als burger met PV's toch al behoorlijk aan het slapen zijn om zoiets te overwegen.

Maar waar de politiek wél iets in te zeggen heeft, is injectietarieven. Dus nettarieven voor injectie.
En daarvan zie ik niet goed in waarom dat ingevoerd zou worden, behalve CO2-arme en lokale productie kl*ten voor de fun.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Enkel voor die injectie zou ik het niet doen, laat dat duidelijk zijn. Wel vooral voor alle andere kosten die erbij komen door het netwerk en taksen. Denk dat daar vooral de winst zit om uit de kosten te geraken.

ivob
Elite Poster
Elite Poster

Vaganzza schreef: 2 maanden geleden Het komt meer en meer en het zou mij echt niet verbazen dat het er sneller komt dan velen denken.
Wanneer je denkt dat het sneller ingevoerd wordt dan jij kan denken is dat een reden te meer om vlugger te investeren in een thuisbatterij die je injectie kan opvangen ipv te injecteren in het net.
Of een omvormer waarop je nulinjectie richting net kan instellen.

In geval je nog GSC hebt zou ik eerder het eerste overwegen dan het tweede.

Je betaalt dan ook nog eens geen heffingen, accijnzen, BTW op je stroomverbruik. :banana:

Wie dat grondig overdenkt zorgt ervoor dat men de feiten voorblijft en niet hals over kop de feiten moet achterna hollen.
Maar ook dat is een vrije keuze.
Sol Invictus!
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

In de toekomst zal je een slimme EMS moeten hebben die de stroomprijzen volgt. Uiteindelijk gaan we naar dynamische contracten toe voor iedereen.
Dus dan loont het om een zonnepanelen installatie met omvormer (die curtailen ondersteund) en thuisbatterij te hebben waarmee je minstens een dag verder kunt.
Bij negative stroomprijzen batterij laden van het net en/of zonnepanelen, curtailen indien te veel opbrengst. Bij positieve prijzen of pieken verbruiken van batterij en/of overschot op het net zetten.

En in de winter bij amper zon voor weken heeft iedereen pech en betalen we de jackpot voor energie... :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je kan natuurlijk ook al verder denken en handelen dan dat.
Wie nog nauwelijks stroom uit het net nodig heeft zal het nu en in de toekomst worst wezen wat de afname- en injectieprijs is van een energiecontract.

De prijs van dynamische contracten weerspiegelen het verschil tussen vraag- en aanbod.
Wanneer in de toekomst "iedereen" naar een dynamisch contract geduwd wordt en men via een EMS gaat inspelen op hoge en lage prijzen verschuift de vraag en ook de prijzen. Is dus slechts een tijdelijk lapmiddel.

Zonnepanelen kosten bijna niets meer (nog een 60€ voor een paneel van +400Wp) en zijn in verhouding een veel betere investering dan meer opslag in thuisbatterijen.
Om de dag - ook in de winter - door te komen moet je dus alleen investeren in genoeg batterijopslag volgens verbruik maar eveneens in voldoende PV capaciteit om dat ook in de winter aan te vullen.
Dan produceer je bij minder zonneschijn nog altijd voldoende om in eigen behoeften te voorzien.
Trouwens, het is niet omdat in de winter de zon eens wat minder schijnt dat er dan geen wind is.
Met voldoende batterijcapaciteit (voor wie niet wil investeren in voldoende opslag en wil inzetten op de prijsschommelingen op de Belpex) heb je dan de gelegenheid om even te wachten tot de netprijs het laagst is om dan de batterij weer aan te vullen om zelf te verbruiken wanneer de netprijs het hoogst is.

Dan heeft niet iedereen "pech" en betaalt niet "iedereen" de jackpot voor energie.
Dat zijn alleen zij die zitten wachten in de hoop dat anderen hun problemen komen oplossen of zelf de mogelijkheid niet hebben om voor zichzelf te zorgen.
Die groep is er ook ( door pech, ongeluk of eigen inertie) maar gaat zeker niet op voor "iedereen".
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Inderdaad, het is de bedoeling dat we zelf zoveel mogelijk instaan voor de energie die we nodig hebben. Minderen in energie die je nodig hebt werkt dan ook. Een huis dat minder energie verliest (warmte) zal ook minder nodig hebben om te verwarmen en het langer bij kunnen houden.

Alles wat je zelf voorziet of niet nodig hebt, hoef je niet aan te kopen, ongeacht de prijs.

Men staart ook te hard op hoge prijzen die maar tijdelijk zijn terwijl men de rekening moet maken over een langere periode met zowel hoge als lage prijzen. Men neemt de lage prijzen als vanzelfsprekend en klaagt als de prijzen hoog zijn. Als je minder energie nodig hebt tijdens dure momenten en zelfs je overschot kan verkopen als de prijzen hoog zijn dan kan je een groot deel van de hoge prijzen teniet doen.

Het is een verandering en zoals steeds zijn er mensen die verandering gebruiken om de eigen situatie te verbeteren en anderen die klagen dat verandering lastig is maar niets ondernemen. De verandering kan men immers ook positief zien en gebruiken, voorheen waren we totaal afhankelijk van een centrale leverancier en de prijzen op de markt, nu kan je dat deels zelf opvangen en ontsnappen aan hoge prijzen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 2 maanden geleden Laten we eerlijk zijn: de kans dat dat gebeurt in de huidige context qua lokale en internationale energiemarkt, is eerder klein.
Amai dat is eerlijk…
Nu nog eerlijk toegeven dat de reden waarom de prijs op zo weinig momenten effectief laag wordt ook zeer duidelijk is.

Door het sluiten van de kerncentrales is Belgie netto importeur geworden, elke maand van het jaar…
HE kan het gat niet opvullen wegens opschaalproblemen.

Wordt allemaal stilaan pijnlijk duidelijk :angel:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

We zijn netto-importeur van bijna alles, van bananen tot uranium. De prijs van bananen wordt niet bepaald door hoeveel bananen Belgen eten.

Importeren is ook geen teken van stijgende prijzen want je kan ook goedkoper importeren dan je zelf produceert, dat is ook de reden waarom zo goed als bijna alles van elders komt, waar men dus goedkoper produceert. Het goedkoopste is zelf produceren en dat gebruiken, dat doe je zelf ook met HE.

En over opschaalproblemen zou ik al helemaal niet beginnen :)
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”