Digitale meter na 15 jaar verplicht ?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 38 keer

Op 18/11/2010 zijn er bij ons zonnepanelen geplaatst.
Het laatste wat ik gehoord heb is dat je dan vanaf 18/11/2025 verplicht bent om een digitale meter te laten plaatsen.
Echter heb ik vandaag een brief ontvangen dat deze tussen 06/01/2025 en 21/02/2025 zou geplaatst worden.
Kan dit zomaar ?
Laatst gewijzigd door karine 5 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
snarie
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Vanaf 1/1/2015 telt de beperking van 15 jaar niet meer.
https://www.fluvius.be/nl/meters-en-met ... nnepanelen

Situatie 2
Laatst gewijzigd door snarie 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Ander vraagje : in 2025 gaan de distributietarieven veel stijgen is dit ook van toepassing wanneer je elektriciteit op het net zet ?
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

Waarom zou dat niet zo zijn? Of neem jij niks af en injecteer je alleen maar? :???:
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
karine
Elite Poster
Elite Poster

Borromini schreef: 5 maanden geleden Waarom zou dat niet zo zijn? Of neem jij niks af en injecteer je alleen maar? :???:
Binnenkort met die leuke meter ga ik ook injecteren ja.
Ik was van plan om panelen bij te leggen maar begin te aardig te twijfelen nu.
peroxide
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer
Provider

Ik denk dat Borromini je vraag verkeerd heeft begrepen.
Op het deel injectie betaal je GEEN distributievergoeding, maar op het deel afname natuurlijk wel.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Mail van Fluvius vandaag!

Had deze vragen gesteld:

Beste,

Nu het vanaf januari niet meer mogelijk gaat zijn om de digitale meter uit te stellen heb ik toch nog een paar vraagjes.

Ten eerste als je nu een brief kreeg kon je bellen om de digitale meter uit te stellen. Is dit nog mogelijk vanaf januari?

Ten 2de als je vanaf januari uitstel vraagt hoelang gaat dit dan en kun je elke keer als de datum nadert uitstellen en hoeveel keer?

Ten 3de als uitstellen niet meer zou gaan word dan elk uitstel dat er gevraagd word gezien als een weigering voor de digitale meter.

Januari komt korter bij en mensen zonder digitale meter willen graag weten waar ze aan toe zijn.

Met vriendelijke groeten
Screenshot_20241224_132313_Gmail.jpg
karine
Elite Poster
Elite Poster

Interessant.
Ok, dat maakt de zaak al wat anders.
Ik heb nu 5700W panelen liggen en een omvormer van 5kWh.
Ik was al langer aan het denken van zo vug ik die slimme meter krijg deze installatie te verdubbelen en een lucht/lucht warmtepomp/airco te plaatsen.
In de maanden dat er dan toch nog zon is en er warmte nodig is zou ik de elektriciteit gebruiken om het huis bij te verwarmen en in de zomer eventueel als koeling en eventueel in de toekomst een wagen op te laden.

P.S; heeft de installatie van de slimme meter impact op de gehele elektrische installatie ?
Wanneer ik mijn zonnepanelen zou verdubbelen moet ook mijn installatie verzwaard worden, dus moeten ze dat dan niet in één keer doen?
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 9 keer

Het zal van de specs van uw omvormer afhangen of je daar nog veel extra kan bijhangen.
Als dat zou kunnen verlies je wel de opbrengst boven de 5kW, omdat uw omvormer niet meer aankan.

Het alternatief is:
- nieuwe omvormer met 3 fasen (en dus ook 3F zekering en 5G6 kabels tot aan de omvormer)
- upgrade naar 3F aansluiting van Fluvius, als je dat nog niet hebt (en dus eerst een keuring vóór je 3F kan krijgen, dan alles laten aanpassen en plaatsen en dan opnieuw keuring)
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer

Ik vind het raar dat men in Wallonie de digitale meter wel mag uitstellen tot 2031. Betere politiekers?

ps. Ik denk als je panelen bij wilt en je hebt de mogelijkheid ze oost/west te plaatsen dat dit de beste keuze is. De elektriciteit zal merkbaar duurder gefactureerd worden 's morgens en 's avonds dan over de middag......
Hoe dan ook is het vet van de soep qua investeren via zonnepanelen.
heist_175
Moderator
Moderator

Anderzijds is stroom consistent duurder in de winter en ga je in de winter méér opbrengst halen met Z-gericht dan met OW.
Als je geen batterij hebt, zal je met Z-oriëntering tot dieper in de ochtend stroom moeten kopen in de zomer, maar die stroom zal goedkoper zijn dan in de winter.
Een OW-oriëntering in de winter zet niet veel zoden aan de dijk, want de zon komt veel later pas op. Als er zon is, zal die pas echt genoeg kracht hebben eens de Z-oriëntering al relevant is.
Het is dus niet zo simpel.

Of net wel: volg de mogelijkheden die uw dak u biedt :).
Op een Z-georiënteerd dak moet je niet proberen OW te oriënteren en omgekeerd.

@winter
Ik heb sinds zondagvoormiddag tot deze ochtend maar 15% van ons elektriciteitsverbruik moeten kopen, de rest was zon+batterij.
Om maar aan te geven dat je ook op de kortste dagen van het jaar, in de winter, nog geluk kan hebben met PV's.
karine
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 5 maanden geleden Het alternatief is:
- nieuwe omvormer met 3 fasen (en dus ook 3F zekering en 5G6 kabels tot aan de omvormer)
- upgrade naar 3F aansluiting van Fluvius, als je dat nog niet hebt (en dus eerst een keuring vóór je 3F kan krijgen, dan alles laten aanpassen en plaatsen en dan opnieuw keuring)
Heb Fluvius gecontacteerd voor de mogelijkheden.
Nieuwe installatie is nieuwe omvormer maar ook upgrade aansluiting Fluvius.
Wat is normaal het maximum dat je nodig hebt voor 10kWh aan omvormers en eventueel opladen elektrische wagen?
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 26 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

lucdec schreef: 5 maanden geleden Ik vind het raar dat men in Wallonie de digitale meter wel mag uitstellen tot 2031. Betere politiekers?
Laat ons stellen minder domme als in Vlaanderen ....

Het hele digitale meter verhaal is een klucht tot en met. Een paar zaken/feiten:

1. Een collega van mij die geen zonnepanelen heeft moet nog een digitale meter krijgen. Hij kan de afspraak altijd verplaatsen. Ondertussen al meer dan een jaar.
Laatste keer belt hij naar Fluvius om de afspraak uit te stellen aangezien er niemand thuis zal zijn op de afspraak die geland was.
Het letterlijke gesprek:
-. Mijn collega: Ik wil graag de afspraak verplaatsen van aanstaande vrijdag want er zal niemand thuis zijn.
- Antwoord Fluvius: Heeft u zonnepanelen meneer?
- Mijn collage: Nee
- Antwoord Fluvius: Ha dan is het geen probleem

2. In een berichtgeving van Eandis wordt vermeld dat de plaatsing van de digitale meter een verplichting is die is opgelegd door de Europese Unie.
Dat zijn flagrante leugens. Het is een richtlijn in de Europese Unie om tegen 2030 80% digitale meters te hebben. Vlaanderen heeft het verplicht en wil naar 100%
In Wallonie worden er (voorlopig) enkel digitale meters geplaatst bij nieuwbouw woningen.

3. In de mail van Eandis staat letterlijk: dat de digitale meter moet geplaatst worden omdat het zal helpen bij het behalen van de klimaatdoelstellingen.
Ik heb Eandis al een paar keer getweet met de vraag om dit te verduidelijken. is mijn huidige niet digitale meter dan vervuilend?
Langs de klant van Eandis blijft het oorverdovend stil ....

4. Mijn ouders wonen in een ouder huis. Enkele maanden geleden zou men daar de digitale meter komen plaatsen, maar de ruimte waar die zou moeten komen is te klein. De digitale meter kan niet geplaatst worden en ze zullen er geen krijgen.
Laatst gewijzigd door Tazmanian79 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Ach, het houdt wat mensen van de straat die anders geen werk zouden hebben, zeker...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hier geen panelen en geen digitale meter.
De dag dat uni-t een afspraak kan maken per uur ipv per dagdeel zijn ze welkom....anders gaan ze nog lang voor mijn gesloten deur staan wachten.
karine
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef: 5 maanden geleden Hier geen panelen en geen digitale meter.
De dag dat uni-t een afspraak kan maken per uur ipv per dagdeel zijn ze welkom....anders gaan ze nog lang voor mijn gesloten deur staan wachten.
Drie collega's.
Twee ervan hebben effectief de deur dichtgedaan voor de neus van de techniekers.
Resultaat, enkele weken later dwangbevel om thuis te zijn en de techniekers binnen te laten.
De derde heeft het nog een jaar kunnen rekken door steeds die afspraken gaan uit te stellen.

In mijn geval weet ik niet dat er nu al een slimme meter kan geplaatst worden omdat mijn meterkast misschien eerst nog moet verzwaarde worden naar 380V.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

Tazmanian79 schreef: 5 maanden geleden 2. In een berichtgeving van Eandis wordt vermeld dat de plaatsing van de digitale meter een verplichting is die is opgelegd door de Europese Unie.
Dat zijn flagrante leugens. Het is een richtlijn in de Europese Unie om tegen 2030 80% digitale meters te hebben. Vlaanderen heeft het verplicht en wil naar 100%
In Wallonie worden er (voorlopig) enkel digitale meters geplaatst bij nieuwbouw woningen.
Het is niet Vlaanderen die dit beslist heeft, maar de VREG (Vlaamse Regulator voor de Energie- en Gasmarkt), die optreedt als onafhankelijke energieregulator. Getuige zijn ook de vele rechtzaken tussen de Vlaamse overheid en de VREG. Het enige wat Vlaanderen kon doen in gans het verhaal was ervoor zorgen dat eigenaars van zonnepanelen als laatste aan beurt komen omdat ze daarover wel bevoegd is.
VREG website schreef: De VREG mag geen instructies van het Vlaams Parlement vragen of ontvangen wanneer het zijn taken en bevoegdheden als regulator uitoefent. Dat mag ook niet van iedere andere publieke of particuliere entiteit. Dat geldt zowel voor de bestuurders als voor de personeelsleden van de VREG. Artikel 3.1.1 van het Energiedecreet legt dat vast.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Als ze ervoor gezorgd hadden dat de regels voor iedereen hetzelfde waren en ze de digitale hadden laten terugtellen tot iedereen met zonnepanelen een digitale had, was het zo geen circus geweest. Als je pech hebt gehad dat ze je een digitale aangesmeerd hebben in begin met de belofte dat het nog 10/15 jaar mocht terugdraaien kwam je na enkele maanden bedrogen uit destijds. Het geheel falen vat wel de Vlaamse /Belgische politiek samen.
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Die verrekening met terugdraaien had overigens ook gewoon via de factuur geregeld kunnen worden. Dat zal dan wel te efficient zijn geweest 😄 .
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Het is ook de VREG die de ganse "slimme meter" miserie (met antennes in uw gevel als oplossing voor zij die geen straling in huis wensen) gestart heeft.
In NL is het simpeler: een digitale meter moet dan wel, maar als je geen slimme digitale meter wenst, krijg je gewoon een domme, of een slimme waarbij de "slimheid" (ie de dataverwerking en verzending) uitgeschakeld is.
Geen pijn, geen gezaag, gewoon pragmatisch.
openaf
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

lucdec schreef: 5 maanden geleden Ik vind het raar dat men in Wallonie de digitale meter wel mag uitstellen tot 2031. Betere politiekers?
Betere politiekers zou ik niet durven schrijven.
Ik woon in Wallonië, digitale meters mogen niet geweigerd in geval van > 5.000kw verbruik per jaar, maar ze installeren regelmatig in huizen met minder verbruik, ze hebben een geplaatst in een garage met en jaarlijks verbruik rond de 250kw!
Wil je één ogenlikelijk, dan moet je 150€ betalen.
De tarief dag/nacht eindigt december 2025. Daarna zullen er 4 tarif shifts zijn, de goedkoopste tussen 1 en 7 en tussen 11 en 17, de duurste tussen 17 en 1 uur, wat laat nogal veel verbruik te beheren: water verwarmen, was machine, droger, afwas, verwarming, Enz
Dus ik ben aan te denken om één te laten installeren voor het einde 2025.
Mensen met één digitale meters kunnen nog genieten van het total productive van hun zonnepanelen, maar we betalen ongeveer 800€ jaarlijks per 1.000kw vermogen!

Édit: belasting is ongeveer 84€ per 1.000kw vermogen, geen 800 dus.
Laatst gewijzigd door openaf 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: 5 maanden geleden Als je geen batterij hebt, zal je met Z-oriëntering tot dieper in de ochtend stroom moeten kopen in de zomer, maar die stroom zal goedkoper zijn dan in de winter.
Een OW-oriëntering in de winter zet niet veel zoden aan de dijk, want de zon komt veel later pas op. Als er zon is, zal die pas echt genoeg kracht hebben eens de Z-oriëntering al relevant is.
Het is dus niet zo simpel.

@winter
Ik heb sinds zondagvoormiddag tot deze ochtend maar 15% van ons elektriciteitsverbruik moeten kopen, de rest was zon+batterij.
Om maar aan te geven dat je ook op de kortste dagen van het jaar, in de winter, nog geluk kan hebben met PV's.
natuurlijk is het simpel
OW kan je 2x6 tot 2x8 = 12 tot 16 kwp zonnepanelen leggen op omvormer 5kw 1 fase, = ganse dag full power als de zon schijnt
Z kan je 6 tot 8 kwp zonnepanelen leggen op omvormer 5kw 1 fase, halve dag power als de zon die halve dag schijnt

rara wat het meest opbrengt :roll:

paneel van 450kwp kost 50 euro, dus op een paneelke meer of minder moet je niet kijken

@winter
5 dagen geen import hier
25 dagen wel aanzienlijke import
en dan is de EV nog extern geladen ...
boehoe :bang:

dus advies voor de TS
geen 3F laten omschakelen, haal je er nooit uit, in plaats daarvan thuisbatterij kopen, grootte naargelang verbruik
nieuwe 5kw 1F omvormer kopen die je aanzienlijk mag overdimensioneren
dak boemvol panelen leggen, zoveel de omvormer aan kan
dan heb je het grootste deel van het jaar voldoende opbrengst voor een EV + huis + airco zomer
injectie brengt in 2025 weinig op en wordt vanaf pakweg 2027 betalend, dus daar moet je niet meer op mikken
warmtepomp laten draaien op zonnepanelen in de winter met digitale teller is een illusie, de dagen dat er genoeg opbrengst is, heb je nauwelijks verwarming nodig
karine
Elite Poster
Elite Poster

Dan ben je enkele maanden per jaar 10.000W in een omvormer aan het pompen die er maar 5 kW aankan ?
Zo duur is het toch niet om de aansluiting te laten verzwaren zodat deze 2 omvormers van 5kW aankan of mis ik iets ?
Bijlagen
Schermafbeelding 2024-12-26 185245.jpg
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ja, je mist iets tenzij je vandaag al 3 fasen hebt ?

je moet naar 3fasen gaan om 2x 5kw omvormer aan te mogen sluiten.

je pompt op de zonnigste dagen enkele uren per dag 10kw in een omvormer die dat perfect aan kan en slechts 5kw omzet
heist_175
Moderator
Moderator

karine schreef: 5 maanden geleden Wat is normaal het maximum dat je nodig hebt voor 10kWh aan omvormers en eventueel opladen elektrische wagen?
Om 10kW te kunnen injecteren (en af te nemen, maar dat gaat u veel geld kost met het capaciteitstarief) zal je met 3x25A al een heel eind geraken.
3x25A = 17,3kW
3x32A = 22kW

Reken op €800 om van 1F (1Fx40A) naar 3F (3Fx32A) te gaan.
Kost de Fluvius-medewerker een 20-tal minuten: kast open, nieuwe automaat en kast terug toe. Goed verdiend zeg ik :).

Hier: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
kan je zelf simuleren wat het verschil is tussen 10kWp aan panelen op een 5kW omvormer en 10kWp aan panelen op een 10kW omvormer.
Batterij zou je ook kunnen doen, dat maakt het geheel wat duurder. Of het de investering waard is, hangt van assumpties af.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 5 maanden geleden Reken op €800 om van 1F (1Fx40A) naar 3F (3Fx32A) te gaan.
Kost de Fluvius-medewerker een 20-tal minuten: kast open, nieuwe automaat en kast terug toe. Goed verdiend zeg ik :).
En de zekeringkast moet je niet aanpassen en herkeuren, of is dat tegenwoordig gratis?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

duizend schreef: 5 maanden geleden natuurlijk is het simpel
OW kan je 2x6 tot 2x8 = 12 tot 16 kwp zonnepanelen leggen op omvormer 5kw 1 fase, = ganse dag full power als de zon schijnt
Z kan je 6 tot 8 kwp zonnepanelen leggen op omvormer 5kw 1 fase, halve dag power als de zon die halve dag schijnt

rara wat het meest opbrengt :roll:
Met hetzelfde aantal panelen (overgedimensioneerd) zal een Z-opstelling altijd meer opbrengen dan een OW-opstelling, toch?
Voordeel van O-W is dat de opbrengst "iets" meer gespreid is over de dag, dus waarschijnlojk een beter "eigenvebruik" (maar de totale opbrengst zal lager zijn)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Theoretisch heb je met volledig zuid inderdaad een “iets” hogere totale productie. Maar die productie wordt voornamelijk gerealiseerd net op die momenten dat je al veel te veel hebt.
In 2025 kan je die nog aan een habbekrats verkopen.
Tegen pakweg 2027 (als DM uitrol ver gevorderd is) zal je die overproductie moeten stilleggen of anders betalen om te injecteren.
Eigen verbruik brengt dus het meeste op.

Jammer dat zo weinig mensen inzien dat “meer” productie niet altijd opbrengt.
Productie op de moment dat je verbruikt, dat brengt op.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Samengevat, panelen bijleggen maar alles op 1 omvormer aansluiten?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Provider

Voor de digitale meter was Oost en West leggen inderdaad beter. Naar de toekomst toe beter op Zuid, en dan nog veel meer verticaal dan de optimale hoek (23°?).

Minder opbrengst in de zomer, maar dan heb je toch overschot normaal. Maar wel meer opbrengst in de andere seizoenen.
Je zal over een gans jaar minder produceren, maar zelfverbruik zal hoger liggen.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Retroactieve investeringspremie
Wie minder dan 10 jaar geleden zijn zonnepanelen plaatste en nu pas een digitale teller opgedrongen krijgt kan een vergoeding aanvragen:
https://www.fluvius.be/nl/premies/retro ... nnepanelen
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

duizend schreef: 5 maanden geleden Jammer dat zo weinig mensen inzien dat “meer” productie niet altijd opbrengt.
Productie op de moment dat je verbruikt, dat brengt op.
Dat hangt dan weer af of je een batterij hebt... zonder batterij is OW beter aangezien je een "ganse" dag opbrengst hebt (voor eigengebruik).

Met batterij is Z dan weer beter vanwege de maximale opbrengst... al moet je de overschot dan weer in je batterij krijgen (die daardoor ook weer duurder wordt).

En als je dan nog een EV hebt wordt het helemaal complex met wat ideaal is.

Feit is dat je op injectie in het net niet moet rekenen... dat zal altijd maar minder opbrengen (of zelfs geld gaan kosten) op termijn.
heist_175
Moderator
Moderator

DarkV schreef: 5 maanden geleden En als je dan nog een EV hebt wordt het helemaal complex met wat ideaal is.
Met telewerk en een EV is het toch niet moeilijk of complex? Laadt uw EV op met "overschotstroom"?
prio1: verbruikers in huis van stroom voorzien
prio2: batterij opladen
prio3: EV opladen
karine
Elite Poster
Elite Poster

Bidirectioneel laden, EV als batterij gebruiken.
Nu nog te vroeg maar zie ik nog wel in massa gebeuren.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als we naar een dynamisch capaciteitstarief gaan wordt dit inderdaad interessant. In de avond ipv auto te laden als het piektarief is de resterende accu gebruiken om het huis van stroom te voorzien. Na 22u als het daltarief is de auto laden tot in de ochtend. Op thuiswerkdag de auto laden van overschot energie van de zonnepanelen.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Vraag is natuurlijk hoelang je auto nog zal meegaan wanneer de batterij zo intenstief wordt gebruikt?
Ik dacht zelfs dat VW dit op sommige modellen al had maar beperkt was tot een max kWh per jaar.(is dat nu om da batterij te sparen??)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Gezien de meeste EV batterijen rond de 50kwh tot 100kwh zijn lijkt me een dagelijks verbruik van maximaal 5kwh redelijk verwaarloosbaar op de levensduur. Uiteindelijk kunnen ze beter een garantie geven op het aantal laadcycli ipv jaren. Iemand die dubbel het aantal km's maakt of altijd snelladers gebruikt zal zijn batterij ook eens zo snel verslijten...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Men denkt er zelfs aan om batterijen van EV's die gedegradeerd zijn door langdurig gebruik alsnog te hergebruiken voor opslag, dat verslijten zal dus wel meevallen. Punt is dat zo'n batterij veel meer opslag biedt dan de huismodellen die duur zijn. Zelfs met degradatie van pakweg 50% zal er nog altijd veel nuttige capaciteit zijn. De EV zal een serieuze concurrent zijn van die batterijen, zeker als de actieradius blijft toenemen.

Voor de rest is het altijd goed geweest om uw zelf opgewekte energie ook zoveel mogelijk zelf te gebruiken, dat is niet alleen goed voor uzelf maar ook voor het net.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef: 5 maanden geleden De EV zal een serieuze concurrent zijn van die batterijen
Ik zie het eerder als aanvulling. Een thuis accu staat thuis. De auto is meestal weg overdag tijdens de week. Net de momenten dat er veel eigen zonnestroom kan zijn.
Een andere beperkende factor zal fiscaliteit zijn. De duurdere wagen is heel vaak een salariswagen.
Dat laden/terugleveren is dan een vorm van verloning.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Het hangt uiteraard af van de specifieke situatie maar er zullen best wel wat mensen zijn met een salariswagen en bvb telewerk.

Als men de EV als batterij kan gebruiken kan dit een stimulans zijn voor een aankoop, ook bij mensen die geen salariswagen hebben.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”