Zeer tevreden met dit bericht, oprecht bedankt voor zoveel nieuwe argumenten.
Dit bewijst nl een aantal dingen:
- Er is enorm veel schadelijk (langdurig schadelijk) afval (12.000 ton over 24 ha en >60km tunnels) want deze constructie is niet klein.
- De omvang zorgt ook voor omvangrijke kosten om zoiets 500m diep te steken in harde ondergrond. Minder was waarschijnlijk niet veilig genoeg maar hier denkt men met 400 m toe te komen.
- Het afval zal dus niet hergebruikt worden zoals men soms doet uitschijnen
Wij van WC-eend zullen uiteraard beweren dat er geen kosten meer zullen zijn maar bij zowat elk nucleair project duiken er telkens complicaties op die voor vertraging zorgen en... extra kosten. Voor de rest kan niemand, ook WC-eend niet, zeggen welke kosten er over pakweg 50 jaar zullen zijn, laat staan over duizenden jaren. In ieder geval zal graven dan ook nog altijd een optie zijn en wie op die plaats graaft kan wel een erg akelige ontdekking doen. Dus neen, ik hecht de bewering van Niras weinig realistisch. Het kan hen weinig schelen want tegen dan bestaan ze zelf ook al niet meer, gewoon doorschuiven naar volgende generaties en nu gewoon verder doen.
Voor de realisatie moet er ook wederom nog wel vanalles gebeuren: Before SKB can start on the actual tunnelling process, an approved safety analysis report is required from the Swedish Radiation Safety Authority (SSM). Zelf spreken ze dat alles klaar/vol zal zijn in de 2080's. Reken de gebruikelijke vertragingen en problemen en je zit met een periode van al snel 80 jaar, goedkoop dat dat gaat zijn

Dan begint de periode van enkele duizenden jaren bidden en hopen.
En dit zeggen ze over het personeel dat nodig is:
During the whole of its operational life geologists will be at work surveying the rock and planning new tunnels.
During the first year of construction a hundred or so will be employed in the work. Gradually this number will expand and the final and most intensive phase of construction will employ 300–400. When the Spent Fuel Repository is in full operation it will need a staff of about 250, half above and half below ground. The operational organisation will include many categories of employees, from researchers to security and cleaning staff.
Ik denk dat veel van de voorstanders mensen zijn die hier tot hun pensioen aan kunnen werken tegen een aardig loon. Goedkoop dat dat is.
Maar er is meer, de opslag is voorzien voor 6.000 vaten met het gevaarlijke goedje maar die zeer goedkope koperen vaten moeten nog gevuld worden. Yep, met een nieuwe speciaal daarvoor gemaakte fabriek. Goedkoop dat die gaat zijn en gemakkelijk te bouwen uiteraard, eens men een vergunning heeft. Na verwerking moet het afval ook eerst nog in een tijdelijke opslag afkoelen. Die zal ook goedkoop zijn, ondanks kleine kosten voor continue bewaking.
Die fabriek zal niet naast deze opslag liggen maar op meer dan 5u rijden. Heel dat goedje zal dus reizen, honderden km's ver!!! What could possibly go wrong.
Voor die reis is er een speciale boot die extreem goedkoop zal zijn.
Dan is er nog een ander project voor korter schadelijk afval, daarvoor is 117.000m3 voor nodig. Dat gaat men voorzien onder de zeebodem, dat zal dus wel supergoedkoop zijn. In ieder geval zal de bouw maar 6 jaar duren tenzij vertragingen en is er.... jawel, nog geen definitieve vergunning
Tja, als je die info die van SKB zelf komt leest kan je moeilijk besluiten dat dit een goedkope operatie zal zijn, laat staan een gemakkelijke. Dit verhaal kan je dus nog eens vermenigvuldigen per land want de Zweden staan uiteraard niet te springen om ons afval ook nog eens op te vangen. Het is dus een perfect voorbeeld van welke complete waanzin dit is. Hier nog langer mee doorgaan is gewoon totaal onverantwoord voor elk leven op deze planeet.