Linux VS AD

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Ik heb hier een blade server voorlopig over die ik wil installeren als een FTP server voor de externe klanten. Nu had ik het liefst Red Hat Enterprise geinstalleerd, maar toch mijn FTP clients laten authenticeren via LDAP tegen de AD domain controller.

Heeft iemand hier al ervaring mee, AD authenticatie van users op een linux machine? Tips, tricks, alles is welkom... Midden volgende week ga'k beginnen te experimenteren :-)
Dizzie
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:26
Locatie: Geraardsbergen

kerberos installeren, zo kan je de windowsusers van ad binnentrekken en de linuxbak authenticeren tov de AD...

Ik heb wel enkel ervaring met kerberos onder debian.

Grtz bart
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

ik heb ervaring met sama pdc en ldap of tewel een nagebootste ad onder linux


met kerberos geen ervaring :)
Gebruikersavatar
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 589
Lid geworden op: 30 maa 2004, 20:33
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

sander19 schreef:een nagebootste ad onder linux


hoe noemt dat spul? (zou ik wel eens willen testen)
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

hmm Kerberos, zou k es moeten bekijken idd, zeker met volgend jaar implementatie van 802.1x authenticatie :s
ma FTP is dringend, en k zou da echt wel voorlopig gewoon aan AD willen linken...
verdickt
Premium Member
Premium Member
Berichten: 647
Lid geworden op: 12 maa 2004, 22:24

NickG schreef:Ik heb hier een blade server voorlopig over die ik wil installeren als een FTP server voor de externe klanten. Nu had ik het liefst Red Hat Enterprise geinstalleerd, maar toch mijn FTP clients laten authenticeren via LDAP tegen de AD domain controller.

Heeft iemand hier al ervaring mee, AD authenticatie van users op een linux machine? Tips, tricks, alles is welkom... Midden volgende week ga'k beginnen te experimenteren :-)


Indien je het werkend hebt zou ik graag een mini handleiding te zien krijgen op deze site.

Heb alvast iets van samba en active directory gevonden

http://lilly.csoft.net/~vdebaere/handleiding/samba-activedirectory/
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

lol, je bent al de vierde die me zegt dat als het lukt ze wel een kleine beschrijving zouden willen van hoe ik het gedaan heb :-)

Anyway, als het lukt zal ik proberen het wat neer te schrijven en het beschikbaar te maken!

Untill then, all tips are welcome!
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Goh,

Heb het hier bij ons op kantoor eigenlijk al in orde gekregen ... onder debian met samba. Dus AD users gekoppeld aan samba users (automatisch) zodat windows users altijd toegang hebben tot de samba bak.

Heb dit eigenlijk op quasi 5 minuutjes in orde gekregen dankzij de "webmin" extensie voor samba. Dus ik zou aanraden dat je de volledige webmin suite eens installeert, dat is een grafische web applicatie waarmee je alles van je linux bak kan managen.

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Dus als ik in AD een user bijmaak kan deze probleemloos en zonder verdere configuratie inloggen op de linuxbak?

IK hoop dat ik dan ook binnen 5 minuutjes het gevonden heb ;-)
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

AD is toch gewoon ms implementatie van ldap? dus wat je moet implementeren is ldap authenticatie en niet AD authenticatie :) Zou niks mogen verschillen van bv via openldap te authenticeren
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

http://users.telenet.be/lade/

everything you need
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Thx, k ga da zeker es bezien, zijt ge één van de auteurs?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”