Nieuwe kopieerbeveiliging voor films ontwikkeld

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:44

De Amerikaanse filmindustrie heeft op het afgelopen dvd-forum in Parijs een nieuwe manier geïntroduceerd om filmpiraten tegen te gaan.

Het gaat om een systeem waarbij een watermerk in het geluid van een film wordt achtergelaten. Dit watermerk zal voor de bioscoopversie anders zijn dan die voor een dvd-versie. Herkent een dvd-speler het watermerk van een bioscoopversie, dan speelt het de dvd niet af. Herkent het een dvd-versie, dan gaat hij eerst checken of het een legitieme, in de winkel gekochte schijf betreft.

Het is de bedoeling om dit systeem in alle HD-DVD-spelers te integreren, zodat het voor filmpiraten onmogelijk wordt om bioscoopversies te verspreiden, zoals tegenwoordig vaak gebeurt.

Critici zijn sceptisch over het systeem. Wat als er nu bij een homevideo een film op de achtergrond te horen is en de dvd-speler dit opmerkt als een illegaal gekopieerde versie? Andere experts vragen zich enkel af wanneer dit systeem gekraakt zal worden.

Bron: Telegraaf
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Hopelijk gaan ze niet dezelfde weg op als Sony met hun beveiliging tegen piraterij?
Elders te lezen op Userbase.
Afbeelding
eldiablo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 jun 2005, 21:53
Locatie: Waregem

En hoeveel langer zal deze controle dan duren tegen dat je werkelijk naar je film zal kunnen kijken? Of wanneer er bv een krasje opkomt waardoor dat deeltje slecht ingelezen wordt. Kheb er toch mijn twijfels over. Hopelijk komt dit niet weer als nadeel voor de gewone gebruiker.
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Weet je tis allemaal zever.

DVD'ke in PC rippen en seeden
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Als er 1 merk zal zijn die dit niet wil inbouwen, dan staan ze daar mooi met hun beveiliging...
Afbeelding
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Dan kijken we toch gewoon op de pc :p
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

prodata schreef:Weet je tis allemaal zever.

DVD'ke in PC rippen en seeden


vind dat toch ook ze hebde al eens gezien hoe snel dvdcrypter een dvd region free maakt en er een iso van maakt.. ZEVER IN PAKSKES AL DIE KOPIE BEVELIGINGEN, werkt tot op een zeker niveau.. maar der is altijd een manier..

ik snap da ni ze precies of allé dat ge een film download met anti-kopiëeer software der op dat is al lang verwijdert ze .. kiekens..
zeppos4
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 aug 2005, 23:36

Dit watermerk is wel alleen in de bios versie van de film aanwezig. Verder doorstaat een watermerk allerlei bewerkingen zoals resamplen, ruis toevoegen, ... .
Gebruikersavatar
008
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 jun 2003, 08:03
Locatie: Ophasselt
Contacteer:

zeppos4 schreef:Dit watermerk is wel alleen in de bios versie van de film aanwezig. Verder doorstaat een watermerk allerlei bewerkingen zoals resamplen, ruis toevoegen, ... .


Iedere kopieerbeveiliging is verspilde moeite en geld. Ergens zit er een check, of meerdere, op watermerk of wat dan ook en er is altijd een slimmerik die dat stuk gewoon uitschakelt/omzeilt danwel domweg altijd een true of false retourneert al naar gelang de vraag via een stukje software. Hardwarebeveiliging of softwarebeveiliging, ergens moet er gevraagd worden of iets 0 danwel 1 is en wordt daarmee aldus vatbaar voor manipulatie.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Ze hebben dit vooral gedaan omdat vele "bioscoopversies" door juryleden van de Oscars of door bioscoop medewerkers op het Internet worden geplaatst. Maar het is inderdaad wachten op de volgende crack.
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Wederom verknoeid geld en moeite. Zowiezo ben ik tegen watermerken aangezien deze niet altijd zo "transparant" blijken te zijn. Een watermerk die vrijwel de meest destructieve transformaties kan doorstaan zonder merkbaar te zijn ? Don't think so ! Oftewel: de klant wordt genaaid terwijl de leecher een 100% werkend product krijgt, zonder watermerk.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

008 schreef:
zeppos4 schreef:Dit watermerk is wel alleen in de bios versie van de film aanwezig. Verder doorstaat een watermerk allerlei bewerkingen zoals resamplen, ruis toevoegen, ... .


Iedere kopieerbeveiliging is verspilde moeite en geld. Ergens zit er een check, of meerdere, op watermerk of wat dan ook en er is altijd een slimmerik die dat stuk gewoon uitschakelt/omzeilt danwel domweg altijd een true of false retourneert al naar gelang de vraag via een stukje software. Hardwarebeveiliging of softwarebeveiliging, ergens moet er gevraagd worden of iets 0 danwel 1 is en wordt daarmee aldus vatbaar voor manipulatie.


erger nog het geeft deze bedrijven alleen een slechte naam want als ik het goed begrijp heeft sony nu ook niet echt een goede naam met hun rootkit.. terwijl gekopieerde cd's dit wel doen..

en andere spelen dan weer niet meer op alle media.. wat de consument alleen maar vervelend vind..
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Phuncz schreef:Wederom verknoeid geld en moeite. Zowiezo ben ik tegen watermerken aangezien deze niet altijd zo "transparant" blijken te zijn. Een watermerk die vrijwel de meest destructieve transformaties kan doorstaan zonder merkbaar te zijn ? Don't think so ! Oftewel: de klant wordt genaaid terwijl de leecher een 100% werkend product krijgt, zonder watermerk.


daar moogt ge zeker van zijn vanaf de moment je een recode doet van mpeg1 naar 2 is alle info al gescrambeld bye bye watermerk water merk zal mee in het beeld zitten verwerkt.. van de film vanaf er een hercoding is zijn die data segmentjes weg.. :p als ik goed begrijp wat een water merk is :p
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

Ofloo schreef:
Phuncz schreef:Wederom verknoeid geld en moeite. Zowiezo ben ik tegen watermerken aangezien deze niet altijd zo "transparant" blijken te zijn. Een watermerk die vrijwel de meest destructieve transformaties kan doorstaan zonder merkbaar te zijn ? Don't think so ! Oftewel: de klant wordt genaaid terwijl de leecher een 100% werkend product krijgt, zonder watermerk.


daar moogt ge zeker van zijn vanaf de moment je een recode doet van mpeg1 naar 2 is alle info al gescrambeld bye bye watermerk water merk zal mee in het beeld zitten verwerkt.. van de film vanaf er een hercoding is zijn die data segmentjes weg.. :p als ik goed begrijp wat een water merk is :p


da klinkt idd nogal poreus 8)

Uiteindelijk gaan al die bedrijve die zich op zo'n manieren als Sony & co, onpopulair maken toch zwaar worden afgestraft, doordat er opeens niemand hun product nog zal willen.

Ze lijken er echt wel mee te smijten met die beveiligingen, zo van ... we zien wel wa het geeft ... :P

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Ofloo schreef:daar moogt ge zeker van zijn vanaf de moment je een recode doet van mpeg1 naar 2 is alle info al gescrambeld bye bye watermerk water merk zal mee in het beeld zitten verwerkt.. van de film vanaf er een hercoding is zijn die data segmentjes weg.. :p als ik goed begrijp wat een water merk is :p


Het watermerk zit in het geluid zoals vermeld in het artikel.
En als je dit artikel leest dan ziet het er een pak minder rooskleurig uit...

Het grote voordeel is echter dat het de DVD-speler is die de controle moet uitvoeren. En hoeveel Taiwanese B-merken zullen dit implementeren zonder dat het op één of andere manier uitgeschakeld kan worden? Juist :lol:
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

khsw schreef:
Ofloo schreef:daar moogt ge zeker van zijn vanaf de moment je een recode doet van mpeg1 naar 2 is alle info al gescrambeld bye bye watermerk water merk zal mee in het beeld zitten verwerkt.. van de film vanaf er een hercoding is zijn die data segmentjes weg.. :p als ik goed begrijp wat een water merk is :p


Het watermerk zit in het geluid zoals vermeld in het artikel.
En als je dit artikel leest dan ziet het er een pak minder rooskleurig uit...

Het grote voordeel is echter dat het de DVD-speler is die de controle moet uitvoeren. En hoeveel Taiwanese B-merken zullen dit implementeren zonder dat het op één of andere manier uitgeschakeld kan worden? Juist :lol:


wat voor beeld telt, telt ook voor geluid ooit van mp3 gehoord..

waarschijnlijk word het erdoor gedraait als ruis wat weg valt of je kan het af filteren :p alles is mogelijk .. bekijk het zo als het nodig is speel je dat af en neem je het terug op klaar.. weg watermerk
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik denk niet dat mp3 dit eruit haalt Ofloo.

Maar kom, de redenering is hier eigenlijk verkeerd:

Het grote voordeel is echter dat het de DVD-speler is die de controle moet uitvoeren. En hoeveel Taiwanese B-merken zullen dit implementeren zonder dat het op één of andere manier uitgeschakeld kan worden? Juist


Groot gelijk ze, totdat ze het zover krijgen dat die niet meer ge-importeerd mogen worden.
Dus dit is de oplossing niet. De oplossing is: van de consument een duidelijk signaal geven dat we dit niet pikken. Dus simpelweg die dingen niet kopen.
(spijtig genoeg denkt de domme grijze massa gewoon: oh ik wil een leuke film... -> hen kan het niks schelen dat ze langs alle kanten gen$$kt worden, ze weten waarschijnlijk zelfs nog niet wat drm is)

greetz,

Nob
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

bekijk het zo als het nodig is speel je dat af en neem je het terug op klaar.. weg watermerk


Hangt er vanaf hoe gevoelig jouw opname-aparatuur is. (als de voor ons onhoorbare tonen -> die afgespeeld worden, ook terug opgenomen worden, dan ben je nog geen stap verder + dat je veel kwaliteit verliest)

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Nob schreef:Ik denk niet dat mp3 dit eruit haalt Ofloo.


ik weet niet ze watermerk zou je niet mogen horen juist? zou niks aan de data zelf mogen veranderen als ik het goed begrijp dus zit het op niet hoorbare frequenties ... ja dus dan filter je die der af en klaar is kees de kwaliteit kan niet kwijt als je ze niet hoort :p .. of is mijn redenatie verkeerd?
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Je kan er echter wel vanuit gaan dat die codering van het watermerk op te merken zal zijn. Filteren = kwaliteitsverlies.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Phuncz schreef:Je kan er echter wel vanuit gaan dat die codering van het watermerk op te merken zal zijn. Filteren = kwaliteitsverlies.


als het niet merkbaar is wat maakt het dan uit.. hoor jij soms super hoge frequenties?
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

/loves China :)
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Ofloo schreef:
Phuncz schreef:Je kan er echter wel vanuit gaan dat die codering van het watermerk op te merken zal zijn. Filteren = kwaliteitsverlies.


als het niet merkbaar is wat maakt het dan uit.. hoor jij soms super hoge frequenties?

Nee, maar ik vertrouw die reports niet dat het zo "transparant" is als ze claimen. Bedrijven claimen alles, om maar te verkopen. Hen boeit het bitter weinig dat ik er niet mee tevreden ben, maar dat ze genoeg verkocht hebben, dat is belangrijk voor hun.

Tevens ben ik zowiezo tegen DRM. Het was er vroeger niet, nobody complained. Nu is het er niet, klagen de fabrikanten. En als het er is, klagen de mensen. En waarschijnlijk ook de fabrikanten. Resultaat: weer nog wat auteursrechten, taxen, etc. Om het verlies op te vangen zeggen we maar...
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

eerlijk ik ben blij dat er gekopieerd wordt, op zijn minst word er dan wat meer gedaan aan concerten !
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”