backup met cd writer

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
stefke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Slimme oplossing gevraagd.

Ik zou moeten een progje hebben die een backup laat nemen op een cd.

Niet alle bestanden zoals ghost doet maar alleen data die vernieuwd zijn sinds laatste backup of of een toe alle data (data verspreid over hdu in verschillende mappen.

Ik weet met dir c:/s *.* > d: ik ver kom maar het zou moeten op cd geraken met een simpele muisklik in xp.

Mijn dos kennis is niet meer zoals het zou moeten zijn, ik gebruik ze weer te weinig, fout van onze winslows zeker :P :P
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

voor een cd te branden heb je een brandsoftware nodig als Nero Burning Rom, in den DOS tijd bestand dat nog niet een cd-brander voor partikulieren :wink:

Misschien eens een kijkje nemen in deze topic :
http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=856

Alle bestanden die gewijzigd zijn : schikken op datum ?
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

PiR²,

wie aast er nu op een moderatorschap :D hehe j/k

Stefke, idd best eens in de topic kijken die onze cirkeloppervlakte u aanbeveelt. Verder kan je denk ik het best gebruik maken van een zogenaamde werkmap.
I love it when a plan comes together!
stefke
Pro Member
Pro Member

Probleem is, het moet zo simpel mogelijk zijn, klant kent heel weinig van zijn pc af, maar zijn data is heel belangrijk. ( Dokter)

Ook een probleem het programma waar hij zijn patiënten in bijhoud heeft ook geen aparte mappen voor data, dwz programfiles en data in een bestand. Stom van de maker van dat programeke. Moeilijker voor backup te nemen.

Ik heb nu toch al weer eeen paar ideetjes meer, zo kom ik er nog wel.
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

maar als het echt voor professioneel gebruik is (en waarschijnlijk zal hij wel bereid zijn voor degelijk materiaal te kiezen), dan is een backupmachien (oddity, help mij, hoe noemt zo een klein ding dat ge eraan hangt dat altijd bckupt) mss de beste oplossing. Een kleine investering, maar onontbeerlijk voor een praktijk.

Nee oddity, als admin van mijn forum doe ik niet anders en dan krijg je die gewoonten :wink:
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Stefke, ik kan me moeilijk voorstellen dat alle data in hetzelfde bestand zitten. Dit is zo wat het eerste dat men je als programmeur afleert.

Ben je hiervan zeker? Wordt er geen database gebruikt die ergens anders staat??

Een doktersbestand zit meestal een een dbase. Die kan je backuppen.
Indien het enkel dit bestand zou betreffen, en het niet mega groot is. Kan je bvb gebruik maken van een ftp server (users.skynet.be ofzo)

Je upload gewoon bvb iedere vrijdag dat bestand naar ftp en zo heb je een backup. Zo verspil je er ook geen cd-tjes aan ofzo..Indien je system crashed kan je nog altijd nadien aan je vrij recente dbase.. op ftp...
Wat je wel best doet is je file uploaden naar 2ftp's of meer.. zo ben je zeker dat je bvb niet in de problemen komt als de wet van murphy toeslaat:

zijn pc crashed... --> jij denkt oef geluk dat ik een backup op ftp heb..
en dan crashed de ftp van skynet... --> grote miserie... geen backup..
kzou zeggen: minimum 2.

edit: zo'n machien: zip, tapestreamer, cdrw, ......
opmerking: indien het nen backup van enkel die doktersdbase is dat noodzakelijk is, vind ik het nogal stom in zo duur materiaal als een tapestreamer te investeren.. allez ja.. ik zou dat niet doen. Als die dbase niet zo mega groot is (>50mb, wat me zou verwonderen..) dan zou ik ftp ofzo durven gebruiken.. doe dat nu al voor bepaalde zaken.. :)
En automatiseren kan je dat eh --> dmv van een script-> klant hoeft enkel te dubbelklikken, wachten op confirm en tis in de sjakos :)

Hehe PiR², jij ook al admin, jaja de admins van andere fora zijn vaste klanten op ons fora :p hehe
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Dat machien, ik heb het al eens gezien in een boekske en in een praktijk van een andere dokter: een zwart dooske, iets kleiner als een schoendoos, verbonden met de pc dat continu backup neemt van de harde schijf, waarschijnlijk door een image van de schijf op die externe schijf in dat bakske te nemen. :oops: :roll:

add: ja, maar mijn forum is niet zo heel echt groot ze, een 40-tal leden (voor de vrijwilligers, die site in mijn profiel :-D )
Laatst gewijzigd door Pi R² 22 mei 2003, 22:00, in totaal 1 gewijzigd.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

hmm, dat zal een soort tapestreamer geweest zijn i suppose..maare continu backuppen.. dat voor een dokter? dat lijkt mij toch beke té :p
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ja se, tis wel ne rijken dermatoloog he
stefke
Pro Member
Pro Member

Oddity, ik vond dit ook stom maar het zijn verschillende dbf en cdx filekens na elkaar verdomd veel. Ook het probleem veel fotokens (oogarts) dus veel datafilekes. Ook eigen documentjes niet vergeten samen 5 mb groot. Nu das geen probleem eigen documentjes 1 maal back-up met xp op cd gaat wel maar dagelijks alle filekens die zijn veranderd moeten dus ook kunnen. ftp niet van toepassing (wil geen internet op werk pc) moet stand alone blijen dus een simpel scriptje lijk mij dan toch de oplossing. Ghost ga ik al zeker gebruiken voor alle programma's te kopiëren (nieuwe installatie) zodat dit al safe is.

Probleem die hier bij komt de programmeur geeft zijn software installatie cd niet af, dit is al opgelost via update mogelijkheid af te halen, en zo programma terug te laten draaien. omwegje maar werkt.

Op cd lijkt mij de eenvoudigste oplossing, voor het dagelijks bijhouden van back-up (gezien hoeveelheid data) zip 100 mb is veel te klein. Eventueel met een werkmapje te maken en zo te laten branden naar cd is een oplossing.

.. Ik vind hier temminste admins die zinnige uitleg geven, niet zoals bij skynet die twee ( ja het zijn er nu al twee)nu zijn echt meer aan het zeveren. Het was al erg in het skynet forum maar nu word het nog erger. Technisch forum noemen ze dat daar, laat me niet lachen.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Mja, dan lijkt mij ook het beste om met een werkmap te werken en te burnen op cd.

Thx for the compliment :)
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

kan je met de standaard windows back up niet op cd branden?
daar kan je instellen dat alleen de gewijzigde files moeten geback upped worden enzo, mss hier eens met experimenteren
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

oogartsen, dat zijn ook rijke, en vermits die overuren maken hebben die geen tijd om een cd'tje te branden met zoveel gegevens:

toch geen automatisch machien met backupsysteem :wink: ?
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Er zijn massa's programmaatjes die checken naar de laatste versie van een file en dan indien die nieuwer is (of volledig nieuw) de file opneemt in de backup. Echter een programma dat alles ook mooi op cd zet onder windows... dat zal wat moeilijker te vinden zijn.
Als de arts zijn pc op linux zou draaien ging dit alles heel wat makkelijker ;)

Je kan bvb al eens een kijkje nemen op tucows.skynet.be en daar naar system utils gaan en daar vind je wel wat op 'backup and restore tools'. Op download.com zal je ook heel wat kunnen terugvinden.
Zelf draai ik hier een oude versie van PowerQuest Datakeeper die alles netjes wegzet en bijhoudt op een RAID 1 array (op dezelfde pc, maar een externe pc is op komst... kwestie van virusaanvallen die je backup mee de dieperik insleuren uit te sluiten).
Indien je klant een pc heeft met usb (en usb ook deftig kan ondersteunen) dat een klein goedkoop (maar degelijk) extern hardeschijfje in combinatie met bvb een programma zoals DataKeeper dus een oplossing kan zijn :?
NuKeM
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”