Stefke, ik kan me moeilijk voorstellen dat alle data in hetzelfde bestand zitten. Dit is zo wat het eerste dat men je als programmeur afleert.
Ben je hiervan zeker? Wordt er geen database gebruikt die ergens anders staat??
Een doktersbestand zit meestal een een dbase. Die kan je backuppen.
Indien het enkel dit bestand zou betreffen, en het niet mega groot is. Kan je bvb gebruik maken van een ftp server (users.skynet.be ofzo)
Je upload gewoon bvb iedere vrijdag dat bestand naar ftp en zo heb je een backup. Zo verspil je er ook geen cd-tjes aan ofzo..Indien je system crashed kan je nog altijd nadien aan je vrij recente dbase.. op ftp...
Wat je wel best doet is je file uploaden naar 2ftp's of meer.. zo ben je zeker dat je bvb niet in de problemen komt als de wet van murphy toeslaat:
zijn pc crashed... --> jij denkt oef geluk dat ik een backup op ftp heb..
en dan crashed de ftp van skynet... --> grote miserie... geen backup..
kzou zeggen: minimum 2.
edit: zo'n machien: zip, tapestreamer, cdrw, ......
opmerking: indien het nen backup van enkel die doktersdbase is dat noodzakelijk is, vind ik het nogal stom in zo duur materiaal als een tapestreamer te investeren.. allez ja.. ik zou dat niet doen. Als die dbase niet zo mega groot is (>50mb, wat me zou verwonderen..) dan zou ik ftp ofzo durven gebruiken.. doe dat nu al voor bepaalde zaken..
En automatiseren kan je dat eh --> dmv van een script-> klant hoeft enkel te dubbelklikken, wachten op confirm en tis in de sjakos
Hehe PiR², jij ook al admin, jaja de admins van andere fora zijn vaste klanten op ons fora
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
hehe