Hoe DNS servers instellen?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Thomas VDB
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jan 2005, 09:44

Zeg, wij hebben hier een klein domain-netwerkje met een server.
Zijn via router op internet aangesloten.

Op de pc's hier gebeurt het inloggen op 't domain zeer traag. Krijgen ook foutmelding in event viewer.
ID 1054 : Windows cannot obtain the domain controller name for your computer network.

Op internet en via msdn gevonden dat de oorzaak verkeerde DNS-instellingen zijn.
Heb al alle combinaties geprobeerd, maar krijg 't niet beter.

Wat is theoretisch de juiste manier om deze in te vullen?

Onze setup : We hebben een ADSL breedbandverbinding. Modem staat in bridged mode. Vast IP ingesteld op router. Alle PC's achter router hebben vast IP. (10.0.0.x).
Wat moet ik op de server en de PC's als primair en optionele dns server instellen.
Abbo : Versatel Netbusiness.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Je moet lokaal een dns server draaien waarin de naam van de server staat, alsook een reverse dns.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Thomas VDB
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jan 2005, 09:44

Kan je iets concreter uitleggen?

alvast bedankt.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Je dient zelf een dns server te draaien, deze mag alles forwarden, op het ip van de domain controller na, stel dat de domain controller domain.com is, en zijn ip 10.0.0.1, dan maak je op de dns server een entry domain.com dat naar 10.0.0.1 verwijst en 10.0.0.1 die naar domain.com verwijst, al de andere requests laat je dan forwarden naar de versa dns server en je zet op al je clients het IP van de lokale dns server als dns server.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Thomas VDB
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jan 2005, 09:44

Denk dat 'k me verkeerd heb uitgedrukt in de titel.

Wij willen geen dns server draaien. Onze server dient eigenlijk enkel als domain controller en smtp server.

Ik heb enkel problemen bij het instellen van TCP/IP op de clients. Als je een vast IP-adres opgeeft, moet je naast default gateway een primaire en optionele dns server opgeven.
Hier geef ik het IP van de router en die van de server op, maar dan blijf ik die trage winlogon hebben en de errors in m'n event viewer.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Idd, dit komt omdat je een dns server nodig hebt, mss kan je dit oplossen dmv het hosts file, maar ik vrees ervoor.
Probeer eens in je hosts file de volgende regel toe te voegen (wel aanpassen naar gelang je gegevens):

Code: Selecteer alles

10.0.0.1 www.domain.com
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Joe Sixpack
Member
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 jun 2004, 22:21
Contacteer:

Thomas VDB schreef:Denk dat 'k me verkeerd heb uitgedrukt in de titel.

Wij willen geen dns server draaien. Onze server dient eigenlijk enkel als domain controller en smtp server.

Ik heb enkel problemen bij het instellen van TCP/IP op de clients. Als je een vast IP-adres opgeeft, moet je naast default gateway een primaire en optionele dns server opgeven.
Hier geef ik het IP van de router en die van de server op, maar dan blijf ik die trage winlogon hebben en de errors in m'n event viewer.

domain controller MOET dns server hebben. (mag wel op hetzelfde machien draaien)
verdickt
Premium Member
Premium Member
Berichten: 647
Lid geworden op: 12 maa 2004, 22:24

Joe Sixpack schreef:
Thomas VDB schreef:Denk dat 'k me verkeerd heb uitgedrukt in de titel.

Wij willen geen dns server draaien. Onze server dient eigenlijk enkel als domain controller en smtp server.

Ik heb enkel problemen bij het instellen van TCP/IP op de clients. Als je een vast IP-adres opgeeft, moet je naast default gateway een primaire en optionele dns server opgeven.
Hier geef ik het IP van de router en die van de server op, maar dan blijf ik die trage winlogon hebben en de errors in m'n event viewer.

domain controller MOET dns server hebben. (mag wel op hetzelfde machien draaien)


Domein zonder dns server ?????

Over welk os spreken we hier trouwens
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

satori. schreef:Hier staan alle antwoorden.


Windows domeinen vragen het NETBIOS protocol.
Dit verzorgt samba onder linux
of de domain controler (of active direcory) van windows
Netbios op zijn beurt vraag een WINS of DNS server.

Indien je windows server 2000 gebruikt bijvb als domain controller is het handiger om wins te gebruiken.

Uitleg om da te doen kun je vinden via google.

wil niet echt een dns server gaan beheren kun je je dns server vertellen alles gewoon transparant door te geven aan jou router.
Zo zullen er DNS lookups gedaan worden via jou server langs de router om. Als je nu opnieuw inlogt zou alles naar behoren moeten werken
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”