Zigbee robb aansluiten op dubbele schakelaar

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
Bryan
Starter
Starter

Hey

Kan er mij iemand helpen. Ik kocht verschillende zigbee rob hue comp schakelaars om mijn bestaande schakelaars slim te maken.
Echter bij een van mijn schakelaars zie ik dat de schakeling eenpolig geschakeld is cfr foto

Hoe kan ik de dubbele schakelaar schakelen? Zou er iemand het zien zitten om een schakelschema te tekenen

Ik heb 4 blauwe draden die zijn allemaal samen geschakeld en dan 2 paar bruine elk voor een schakelaar van de dubbele schakelaar
Bijlagen
20250323_140231.jpg
20250323_134603.jpg
IMG-20250323-WA0002.jpg
IMG-20250323-WA0003.jpg
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Ik snap de vraag niet goed, die module schakelt toch ook enkelpolig en heeft 2 kanalen.
Heb je de handleiding al eens bekeken en heb je die begrepen ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Bryan schreef: 3 maanden geleden Ik heb 4 blauwe draden die zijn allemaal samen geschakeld en dan 2 paar bruine elk voor een schakelaar van de dubbele schakelaar
Jouw oorspronkelijke schakelaar is geen "dubbelpolige" schakelaar, maar een "dubbele" (2 x enkelpolige) waarmee je dus 2 lichten apart kan schakelen?

Je hebt 4 bruine draden:
  • de eerste komt met spanning.
  • de 2de is doorverbonden met de eerste, om spanning te geven naar een volgende schakelaar in je huis (gezien deze nu onderbroken zijn, zal je wellicht elders zonder licht zitten).
  • de 3de en de 4de draad gaan naar de 2 lichtpunten.
Op de Zigbee module moet je dus hetzelfde doen als op de origine Niko schakelaar:
  • draad 1 en 2 samenvoegen in contact L (deze zaten ook samengevoegd op de Niko schakelaar).
  • draad 3 verbinden met contact L1
  • draad 4 verbinden met contact L2
En ook de blauwe draad verbinden met N (je kan één van de 4 blauwe draden losmaken en op N aansluiten, en dan vanaf de 2de N terug naar de WAGO klem).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”