Capaciteitstarief - hoe werkt dit concreet?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Voyager
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer

Binnen afzienbare tijd komen ze hier digitale meters plaatsen, dus begint de vrees voor de piekboete.

Aangezien er geen mogelijkheid is om real time uw verbruik te meten via de digitale meter zou ik graag weten hou die piek berekend word.

Zijn deze kwarturen echte klokkwarturen (dus van vb 7.00 tot 7.14 en de volgende 7.15 tot 7.29), of is dit een vlottend kwartuur?

Indien het klokkwarturren zijn zou ik de piek kunnen spreiden over meerdere kwarturen.

Vb. om te koken heb ik 6 KW gedurende 20 minuten nodig. (ja ik weet dat koken geen constant verbruik heeft)
In totaal verbruik ik dus 2 KWh om te koken.
Als ik begin te koken om 6.40 en stop om 7.00 verbruik ik 0,5 KWh in het eerste kwartuur en 1.5 Kwh in het tweede.
De piek is echter niet per KWh maar opgenomen vermogen? Dus zou dit een piek zij van 2 KWh in het eerste kwartier en 6 KWh in het tweede.

Als ik nu begin te koken om 6.50 en stop om 7.10 zou dit een piek zijn van 4 KWh in elk kwartier en dus een lagere maximum piek.

Is mijn redenering correct?
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Voyager schreef: 3 maanden geleden Aangezien er geen mogelijkheid is om real time uw verbruik te meten via de digitale meter
https://www.ztatz.nl/p1-monitor/
Voyager schreef: 3 maanden geleden Zijn deze kwarturen echte klokkwarturen
Ja.
07:00:00 - 07:14:59
Voyager schreef: 3 maanden geleden Is mijn redenering correct?
Ja.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vb. om te koken heb ik 6 KW gedurende 20 minuten nodig. (ja ik weet dat koken geen constant verbruik heeft)
In totaal verbruik ik dus 2 KWh om te koken.
Als ik begin te koken om 6.40 en stop om 7.00 verbruik ik 0,5 KWh in het eerste kwartuur en 1.5 Kwh in het tweede.
De piek is echter niet per KWh maar opgenomen vermogen? Dus zou dit een piek zij van 2 KWh in het eerste kwartier en 6 KWh in het tweede.

Als ik nu begin te koken om 6.50 en stop om 7.10 zou dit een piek zijn van 4 KWh in elk kwartier en dus een lagere maximum piek
Wil jij echt zo leven? succes ermee
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 7 keer

Voyager schreef: 3 maanden geledenAangezien er geen mogelijkheid is om real time uw verbruik te meten via de digitale meter
Kan net wel hé, gewoon een P1-meter in je digitale meter prikken en je bent vertrokken.
Ik gebruik die van https://www.homewizard.com/nl-be/shop/wi-fi-p1-meter-2/
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

De vraag die ik belangrijker vind is:
Wat betekent die verhoogde piek concreet op mijn factuur.
Voyager
Plus Member
Plus Member

lucdec schreef: 3 maanden geleden Wil jij echt zo leven? succes ermee
10 minuten later beginnen koken lijkt mij nu niet zo een groot probleem.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Dat facturatiepiek (wat je dus effectief jaarlijks aan captar gaat betalen) hangt af van de prijs van de piek per kW (is verschillend tussen de subnetbeheerders) en de 12 hoogste maandpieken (waarop de facturatiepiek is berekend).
Je betaalt sowieso voor een minimale facturatiepiek van 2,5 kW (en dat minimum wordt op iedere maand toegepast).
Reken voor iedere extra kW gemiddeld een 50 euro extra per jaar.
Screenshot_20250226_145946_Write on PDF~3.jpg
Laatst gewijzigd door ivob 3 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 3 maanden geledenWat betekent die verhoogde piek concreet op mijn factuur.
50 a 60€/kw? https://www.vlaamsenutsregulator.be/nl/ ... 0u%20woont.

ivob was me net voor maar ik zat er blijkbaar niet ver naast.
Laatst gewijzigd door Petrikske 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Als je je EV slim programmeert zou je dus nooit een capaciteitstarief verhoging moeten betalen. Nieuwe regering, wie weet binnenkort weer nieuwe regels...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

cadsite schreef: 3 maanden geleden De vraag die ik belangrijker vind is:
Wat betekent die verhoogde piek concreet op mijn factuur.
Het komt ruwweg op €5 per kW per maand. Dus ja, dat is best wel stevig. Ik zit hier sinds een paar maand met een digitale meter en zie maandelijks een piek van 9kW (dus eigenlijk wordt mijn volledige 40A volgetrokken) doordat mijn laadpaal niet deftig kan loadbalancen. Kan nochtans niet zo moeilijk zijn om gewoon de loadbalancer op bvb 6kW te zetten, zodat mijn laadpaal enkel het stuk verbruikt dat overschiet van die 6kW, maar blijkbaar is dat te moeilijk bij die mannen van Shell Recharge...

https://www.vlaamsenutsregulator.be/nl/ ... 0u%20woont.
heist_175
Moderator
Moderator

cadsite schreef: 3 maanden geleden Wat betekent die verhoogde piek concreet op mijn factuur.
Elke kW méér kost ongeveer €60 per jaar.

Aangezien Fluvius maffia is, moet je ook betalen als je niets koopt of gebruikt van hen. Sterker nog, de VREG heeft beslist dat zulke maffiapraktijken prima zijn voor hen. (beeld u in dat je elke maand sowieso €80 betaalt aan Delhaize of Colruyt, ook als je er niets koopt, gewoon omdat je in andere maanden er wél koopt).
Dus je zit sowieso met een kost van 2,5kW voor 12 maanden
-> de basiskost is dus €150

Als je rekening houdt met het capaciteitstarief én in de zomermaanden met PV+batt nauwelijks iets van het net trekt, krijg je zulk een verdeling:
01: 4kW + 02: 4kW + 03: 2,5kW + 04: 2,5kW + 05: 2,5kW + 07: 2,5kW + 08: 2,5kW + 09: 2,5kW + 10: 2,5kW + 11: 4kW + 12: 5kW (ahja, kerstfeest)
Dus enkel 3-4 maanden betaal je extra: bijkomend €42,5
Totaal €192,5

Als je vertikt om aan die maffiapraktijken deel te nemen en vrolijk uw EV oplaadt tegen vol vermogen en verder ook nergens op let, gaat het serieus pijn doen.
01: 11kW + 02: 11kW + 03: 11kW + 04: 11kW + 05: 11kW + 07: 11kW + 08: 11kW + 09: 11kW + 10: 11kW + 11: 11kW + 12: 11kW
Dan is de meerkost boven het basisbedrag-voor-de-maffia €510
Totaal €660 (delta = €475)

Toch al eens de moeite om rekening mee te houden, me dunkt.
Voyager
Plus Member
Plus Member

heist_175 schreef: 3 maanden geleden https://www.ztatz.nl/p1-monitor/
Petrikske schreef: 3 maanden geleden Kan net wel hé, gewoon een P1-meter in je digitale meter prikken en je bent vertrokken.
Ik gebruik die van https://www.homewizard.com/nl-be/shop/wi-fi-p1-meter-2/
Leuke dingetjes, zien er best handig uit, maar mijn meter staat in de algemene elektriciteitskast zo'n 60m van mijn woning, dus vermoed ik dat dit niet gaat werken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Avenger 2.0 schreef: 3 maanden geleden Als je je EV slim programmeert zou je dus nooit een capaciteitstarief verhoging moeten betalen. Nieuwe regering, wie weet binnenkort weer nieuwe regels...
Correct.
Indien je het verbruik in de woning en het laden van de EV opvolgt betaal je geen extra capaciteitstarief.
Indien je het verbruik van de woning en het laden van de EV hoofdzakelijk uit eigen PV haalt zal je naast geen extra capaciteitstarief ook geen netbelasting op de afgenomen kWh van het net meer betalen.
Je betaalt op jaarbasis dan alleen nog het forfaitaire captar van 2,5 kW en het meettarief en eventueel de kWh netafname zonder nettarief. Wanneer je dan occasioneel eens ver over de 2,5 kW vermogensafname uit het net gaat word je dit kwijtgescholden. :beerchug:

Deze regels worden overigens niet opgesteld door de regering maar door de VREG.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Voyager schreef: 3 maanden geledenLeuke dingetjes, zien er best handig uit, maar mijn meter staat in de algemene elektriciteitskast zo'n 60m van mijn woning, dus vermoed ik dat dit niet gaat werken.
Je kan altijd testen met je smartphone naast je meter om te kijken of je nog wifi signaal hebt.
Zo heb ik het ook gedaan destijds, mijn meter hangt in de kelder omgeven door nogal wat beton, en toch werkt het.
heist_175 schreef: 3 maanden geledenToch al eens de moeite om rekening mee te houden, me dunkt.
Amai nog niet, ik ga m'n EV blijven opladen aan 1.8kw tijdens de nacht. :wink:
Laatst gewijzigd door Petrikske 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator

Voyager schreef: 3 maanden geleden maar mijn meter staat in de algemene elektriciteitskast zo'n 60m van mijn woning, dus vermoed ik dat dit niet gaat werken.
Mijn P1-meter hangt vlakbij de meterkast, op een paar centimeter afstand.
De P1 brengt die data op een IP-adres in het netwerk en ik kan dat overal in huis aflezen.
Dat ziet er dan zo uit:
Afbeelding
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

heist_175 schreef: 3 maanden geleden 01: 4kW + 02: 4kW + 03: 2,5kW + 04: 2,5kW + 05: 2,5kW + 07: 2,5kW + 08: 2,5kW + 09: 2,5kW + 10: 2,5kW + 11: 4kW + 12: 5kW (ahja, kerstfeest)
Is het dan niet het gemiddelde van de maanden?
In dit geval: 3.08kW = €25 extra per jaar.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 3 maanden geleden Aangezien Fluvius maffia is, moet je ook betalen als je niets koopt of gebruikt van hen. Sterker nog, de VREG heeft beslist dat zulke maffiapraktijken prima zijn voor hen. (beeld u in dat je elke maand sowieso €80 betaalt aan Delhaize of Colruyt, ook als je er niets koopt, gewoon omdat je in andere maanden er wél koopt).
Dus je zit sowieso met een kost van 2,5kW voor 12 maanden
-> de basiskost is dus €150
Maar je hebt wel een vast netaansluiting gevraagd.
En voor die zelf gekozen service betaal je een forfaitair bedrag dat gelijk is aan 2,5 kW.
Wanneer je ergens een abo op neemt betaal je doorgaans ook abokosten. Of je er gebruik van maakt maakt niet uit.
Of rekent jouw telecomprovider je geen maandelijkse kosten aan wanneer je eens een maand thuis geen gebruik maakt van je vaste internetaansluiting?

Ieder zijn mening daarover maar zelf verkies ik toch liever een systeem waar ik zelf vat op heb dan - en dat was in Vlaanderen ook een optie voor het huidige captar - een jaarlijkse vaste aansluitkost zoals toegepast in Nederland.
Zeker wanneer deze vaste aansluitkost hoger is dan het gemiddelde captartartief.
Wie niet boven het minimumvermogen gaat wordt beloond. Wie het net wil belasten met heel veel vermogen krijgt daar de (extra) rekening voor. De gebruiker betaalt. Dat is niet meer dan normaal.

Om de luxe van een netaansluiting te hebben betaal ik op jaarbasis een 167 €.
(Overigens idem wat je voor een aansluiting met een analoge meter betaalt).
Daar staan echter meer dan tien keer hogere inkomsten tegenover. Voor mij nog altijd een goede deal.
De dag dat de deal niet meer in mijn voordeel is kan ik - net zoals iedereen die mogelijkheid heeft - gewoon de netaansluiting opzeggen. Het is immers geen verplichting.
Laatst gewijzigd door ivob 3 maanden geleden, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

ddd schreef: 3 maanden geleden Is het dan niet het gemiddelde van de maanden?
Dat komt op hetzelfde neer.

Het gemiddelde is 3,208 -> 3,208 x 60 = €192,50
In het andere geval is het: 2,5 x 60 + (7,5 + 7,5 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 + 0 + 7,5 + 7,5 + 12,5) = 150 + 42,5
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

heist_175 schreef: 3 maanden geleden Mijn P1-meter hangt vlakbij de meterkast, op een paar centimeter afstand.
Kan je met zo een P1-meter ook de absolute meterstand opnemen ? En kan je ook gas/water uitlezen ?
Ik nam altijd maandelijks mijn meterstanden op, en dacht dat dat met de digitale meter niet meer nodig ging zijn. Maar de metingen van water van de digitale meter trekken totaal op niets (of het is Farys' rapportering die totaal bugged is), waardoor ik toch nog liever ook absolute waarden kan registereren.

Toegevoegd na 3 minuten 36 seconden:
ivob schreef: 3 maanden geleden Je betaalt op jaarbasis dan alleen nog het forfaitaire captar van 2,5 kW en het meettarief en eventueel de kWh netafname zonder nettarief. Wanneer je dan occasioneel eens ver over de 2,5 kW vermogensafname uit het net gaat word je dit kwijtgescholden. :beerchug:
Ik snap niet wat je bedoelt (2 de posts gelezen al...). Telkens je occasioneel over je 2.5kW gaat, heb je de facto toch captar aan je been ?! Hoezo er wordt kwijtgescholden ?
heist_175
Moderator
Moderator

Tomby schreef: 3 maanden geleden Kan je met zo een P1-meter ook de absolute meterstand opnemen
Ja, zie screenshot hier wat hoger: ik heb dat uitgewist voor publicatie op tinternet, maar er staat de absolute meterstand.
Tomby schreef: 3 maanden geleden En kan je ook gas/water uitlezen ?
Gas: ja.
Het verbruik van de dag en de absolute meterstand

Water: in principe ook, maar dat werkt bij mij niet (ik heb nog een oude versie, misschien werkt het met een nieuwere software versie wel).

Edit:
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: 3 maanden geleden Ik snap niet wat je bedoelt (2 de posts gelezen al...). Telkens je occasioneel over je 2.5kW gaat, heb je de facto toch captar aan je been ?! Hoezo er wordt kwijtgescholden ?
Wanneer je de zin uit de context haalt wordt het inderdaad onbegrijpbaar.
Wat voorafging is cruciaal.
Wanneer je voldoende eigen energie produceert om bijna in eigen behoefte te voorzien val je wat betreft de netbelasting, waar het captar onderdeel van is, onder het maximumtarief.
Dat heeft als rechtstreeks gevolg dat je op de kWh afgenomen van het net nog nul netbelasting betaalt en - ongeacht hoeveel vermogen je af en toe per kwartier afneemt - je nooit meer dan het forfaitair captar wordt aangerekend.
Nu ja als je het echt juist wil: je werkelijke captar wordt op de jaarafrekening eerst in rekening gebracht om nadien teruggebracht te worden tot het maximumtarief. In de praktijk komt dit neer op het betalen van 2,5 kW captar + vast meettarief + kWh netafname (zonder nettarief) minus injectievergoeding.
Wanneer de injectievergoeding dan ook nog eens hoger is dan de te betalen kWh netafname betaal je nog uitsluitend de tegenwaarde van 2,5 kWh captar + meettarief. Niet meer en niet minder. Of je dan iedere maand werkelijk 0, 2.5, 5, 7, 11, 22 kW uit het net trok doet er dan niet meer toe voor de jaarafrekening. De afrekening in euro blijft gelijk.
Laatst gewijzigd door ivob 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je mag dan wellicht maar een heel kleine hoeveelheid kwh per jaar afnemen. Als je dat tegen een vermogen (capaciteit) van 11kw doet dan loopt het verbruik in kwh ook snel op natuurlijk. Ik zelf heb een grote installatie en kom met een afname van 1400kwh niet in aanmerking voor het maximumtarief.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

11 kW vermogen gedurende één klokkwartier gaat over slechts 2,75 kWh netafname.
Herhaal je dat iedere maand zit je nog maar aan 33 kWh netafname.
In de veronderstelling dat je alles uit het net trekt.
Het vermogen dat je gelijktijdig uit eigen productie haalt heeft geen weerslag op de netafname. Niet in kW en niet in kWh.
Hoeveel je jaarlijks in totaal uit het net mag trekken om onder het max. tarief te blijven is afhankelijk van de tarieven geldig in je subnetgebied. Het max. tarief is overal gelijk maar de netbelating per kWh en kW niet.
In 2024 lag de totale hoeveelheid dan iets boven de 500 kWh.
In 2025, na de 40% tariefverhogingen, zal dat ergens tussen de 400 en 450 kWh liggen.
Slaag je erin daar onder te blijven betaal je - ongeacht je werkelijke captar - maar voor 2,5 kW captar (ingeval de captar eenheid in jouw subentgebied bv. 50 € bedraagt is dat dan 125 €) en geen netheffing op de afgenomen kWh (wat de kWh prijs ongeveer 5 cent/kWh goedkoper maakt).

Iedere situatie is anders en heeft zijn eigen gevolgen.
Sinds de invoering van het captar in Vlaanderen heb ik nog nooit één eurocent netbelasting meer betaald dan het forfaitaire capaciteitstarief.
Ik verduidelijkte het principe. Niet de stelling dat dit voor iedereen binnen handbereik ligt.
De stelling dat je voor ieder occasioneel overschrijden van de 2,5 kW vermogen de facto onmiddellijk de rekening gepresenteerd krijgt is dus niet juist. Je hebt dat zelf in de hand. Dat niet iedereen daar in slaagt is iets anders en gaat wel voor meer zaken op dan alleen het captar.

De vraag in dit topic was dan ook "Capaciteitstarief - hoe werkt dit concreet". Het maximumtarief is daar gewoon een onderdeel van. Voor velen waarschijnlijk onhaalbaar, voor sommigen een jaarlijks wederkerend fenomeen.
Laatst gewijzigd door ivob 3 maanden geleden, in totaal 4 gewijzigd.
Sol Invictus!
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Provider
Te Koop forum

Enige wat je kan doen is zo veel mogelijk spreiden in het mate van het mogelijke.

Ik zet niet 5 groot gebruikers gelijk aan.

Max 2 bvb was en droogkast en dan enkele kleine verbruikers zoals bvb tv.

Gebruik de P1 dongle van homewizard voor soms eens te kijken.
Later misschien die display aanschaffen of een nieuwe versie ervan
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

buthead schreef: 3 maanden geledenMax 2 bvb was en droogkast en dan enkele kleine verbruikers zoals bvb tv.
Als de wasmachine gaat verwarmen en dat samen met een droogkast, ga je dan niet boven de 2,5kw?
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Provider
Te Koop forum

In mijn geval niet maar zijn beide zeer zuinige toestellen of tenzij ik eens op hoge temps was dan is kans groot.

Mijn piek is altijd 2,58kWh op de factuur ;P
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De facturatiepiek is ook niet hetzelfde als je maandelijkse captarpiek.
De maandelijkse captarpiek is ook niet altijd hetzelfde dan je maandelijkse hoogste technische klokkwartierpiek.
De maandelijkse captarpiek is de weerhouden hoogste kW piek binnen één bepaald klokkwartier. Met uizondering wanneer deze onder de 2,5 kW ligt. Dan wordt deze voor die maand verhoogd tot 2,5 kW.
De facturatiepiek (wat je uiteindelijk zal betalen) is het rollend gemiddelde van de som van de laatste 12 captarmaandpieken (waarbij de weerhouden maandpiek nooit lager dan 2,5 kW mag zijn).

Een facturatiepiek van 2,58 kW wil dus niet zeggen dat je geen enkele maand een hogere piek had.
Een facturatiepiek van 2,58 kW (of whatever) wil ook niet automatisch zeggen dat je dan 2,56 x hupeldepup € zal betalen.
Dat staat immers ook nog eens in relatie tot het aantal afgenomen kWh en reeds verrekende netbelasting op kWh.

Het captar is immers geen op zich staande heffing maar een onderdeel van de netheffing.

De maandelijkse technische captar, weerhouden captar en de aangerkende rollende facturatiepiek kan je op ieder ogenblik inzien op je Mijn Fluvius.

Een energiezuinige verbruiker gaat ook niet noodzakelijk een lagere vermogenspiek trekken.
Het verbruik van een toestel is het aantal kWh per totale cyclus.
De vermogenspiek is wat dat toestel binnen één klokkwartier verbruikt maal vier.
Vaatwassers en wasmachines zijn typische verbruikers die tijdens hun cyclus maar korstondig een relatief hoog vermogen trekken. Tussen de 2 en 2,5 kW en gedurende 15 tot 20 minuten (terwijl de totale cyclus tot drie uur kan duren). Wanneer je twee zo'n toestellen gelijktijdig gebruikt zal het in de praktijk onbegonnen werk zijn om het piekvermogen binnen de totale cyclus nog te gaan beïnvloeden.
De meeste consumenten zullen het ook niet lang volhouden om continu op een digitaal schermpje te staan turen om dat verbruik op te volgen en dan bv. hun kooksessie even een kwartiertje te gaan onderbreken omdat de vaatwas of de wasmachine dan toevallig net in de opwarmfase komt.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”