Direct telefoongesprek tussen 2 Fritzboxen

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
freddie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 17 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer
  • Topic 20 laatste posts samenvatting

Een tijdje geleden kwam ik op het idee om de telefoonprovider overbodig te maken voor mij en enkele familieleden die ook een FritzBox gebruiken, vooral omdat ik graag de G.722-codec wil gebruiken voor betere gesprekskwaliteit.

Tijdens mijn zoektocht stuitte ik hier op het forum op een bericht van @philippe_d en op het volgende artikel: https://www.connect.de/ratgeber/telefon ... -1724.html.

Helaas is het me tot nu toe niet gelukt om dit werkend te krijgen. Weet iemand met meer kennis van dit onderwerp of het nog steeds mogelijk is om een direct IP-gesprek te voeren tussen twee FritzBoxen (zonder gebruik van een VPN of het registreren van een IP-telefoon bij de andere FritzBox via het internet)?

Op dit moment gebruik ik een WireGuard VPN-verbinding, tussen mijn FritzBox en die van de andere familieleden, als (tijdelijke) oplossing met mijn telefoontoestel(met meerdere lijnen) geregistreerd bij de andere FritzBoxen als IP-telefoon. Dit werkt goed, maar is wel wat ingrijpender op het gebied van veiligheid, aangezien de privénetwerken achter beide routers hierdoor (gedeeltelijk) zichtbaar zijn langs beide kanten.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Stel dat je een gratis online pbx zou gebruiken, zou dat een oplossing kunnen zijn?
Zo deed ik het vroeger: https://www1.pbxes.com/iptel_virtuelle- ... nlage.html
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer
  • Citeer
  • Citeer

Ik bel met met app Linphone op mijn gsm naar huis op de Fritzbox. Daar is wel Dyndns voor nodig. Ik heb er ooit een levenslang abonnement voor genomen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

• Bij een Fritz!Box zijn uitgaande SIP gesprekken (via een sip-uri wel mogelijk).
    Je moet de SIP-uri dan wel in het telefoonboek toevoegen en er een short-code aan toekennen.
    Bij wijze van voorbeeld heeft het Fritz!Box telefoonboek meestal volgende regel:
  • Wat inkomende SIP gesprekken betreft, denk ik dat deze geblokkeerd worden (veiligheid)?
    Ik slaag er ook niet in om tussen 2 Fritz!en een inkomend SIP op te bouwen...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer
  • Citeer
  • Citeer

Volgens mij werkt uitgaand Sip-uri sinds 2014 niet meer op Fritzbox. Ik meen ergens gelezen te hebben AVM van dan af stelde dat alle oproepen via de provider moeten verlopen.
Zie o.a: viewtopic.php?p=558590#p558590
Ik heb het al geprobeerd en krijg het niet werkend. Niettegenstaande de vele handleidingen die nog circuleren.

Inkomend Sip-uri naar de Fritzbox lukt me wel.
Handleiding:
Je kan een oproep doen naar een willekeurige username van je SIP-providers. Stel, je hebt een Betamax-account "IKKE123" bij Discountcalling.com .
Stel, je hebt een dyndns-ip-adres voor je Fritzbox: MarkXYZ.selfhost.eu .
Dan kan je een Sip-Uri oproep doen naar [email protected] .

Maar... een gewone softphone in Android ondersteunt alleen nummers,geen tekst.
Google Contacts heeft een speciaal veldje voor een Sip-URI link, maar de softphones gebruiken/kennen dat niet.

Behalve 'Linphone'. Installeer deze dus op je gsm en maak een Linphone account.
Linphone zet netjes het Sip-URI adres van je Fritzbox in het 'internet-oproep'-veldje van je contactpersoon.
Je kan de telefoon die verbonden is aan het overeenkomstig account op de Fritzbox oproepen. Gratis.
Ik weet niet welke codec's Linphone aankan.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Zopas nog eens getest, het werkt dus inderdaad wel.
Met de hint van @MarkDM hierboven :banana:
  • inkomend:
    • stel: mijn dyndns naam is philippe_d.dyndns.org
    • stel: ik heb een WeePee account op mijn Fritz!Box, mijn WeePee gebruikersnaam = 932990900wxyz
    • mijn sip-uri is dus: 932990900wxyz@philippe_d.dyndns.org .
  • uitgaand:
    • zie mijn vorige post
- Gesprekken komen binnen op de "WeePee lijn" (alsof ze van WeePee komen).
- Bellen dus op de toestellen die normaal meebellen met de WeePee lijn.
- Als caller-id kreeg ik het telefoonnummer van de andere FritzBox.
- gebruikte Codec: G.722-HD (end-to-end).
freddie schreef: 5 maanden geledenWeet iemand met meer kennis van dit onderwerp of het nog steeds mogelijk is om een direct IP-gesprek te voeren tussen twee FritzBoxen (zonder gebruik van een VPN of het registreren van een IP-telefoon bij de andere FritzBox via het internet)?
Antwoord is dus: JA :-D
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
freddie
Plus Member
Plus Member
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Zalig! Dus als ik het goed begrijp moet er geen speciaal nieuw "nummer" ingesteld worden. Enkel een contact in het telefoonboek instellen (zoals hierboven beschreven) met een shortcode in beide Fritzboxen?

Toegevoegd na 1 uur 45 minuten 14 seconden:
Vreemd … hier krijg ik telkens de melding <illegal INADDR> in Telephony>Telephone Numbers>Voice Transmission.
Ik zie ook wel degelijk G.722-HD maar enkel van mijn IP-telefoon tot fritzbox1. Van fritzbox1 naar fritzbox2 en omgekeerd zie ik geen verkeer.
Ik denk dat ik het nochtans juist heb ingesteld zoals hierboven. Ik zal het voor de zekerheid even overlopen.

Stap 1: Algemene info verzamelen

FRITZ!Box 1:
dyndns: fritzbox1.dnshome.eu of fritzbox1.myfritz.net of ...
OVH SIP account user: 003215776655
dus SIP-uri is: [email protected] of [email protected] of ...

FRITZ!Box 2:
dyndns: fritzbox2.dnshome.eu of fritzbox2.myfritz.net of ...
FastFiber SIP account user: 424466
dus SIP-uri is: [email protected] of [email protected] of ...

Stap 2: Nieuw contact in de telefoonboeken

FRITZ!Box 1:
Naam: fritzbox2
Nummer(SIP-uri): [email protected] of [email protected]
Quick-dial number: **750

FRITZ!Box 2:
Naam: fritzbox1
Nummer(SIP-uri): [email protected] of [email protected]
Quick-dial number: **750

Toegevoegd na 2 uren 7 minuten 2 seconden:
MarkDM schreef: 5 maanden geleden Inkomend Sip-uri naar de Fritzbox lukt me wel.
Even rap een Linphone account aangemaakt, maar hier lukt me ook niet. Zowel Linphone naar Fritzbox als omgekeerd. Daar krijg ik weer dezelfde melding <illegal INADDR>.

Screenshot 2024-12-24 at 04-38-51 FRITZ!Box 4060.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Wat je hierboven opgesomd hebt schijnt mij correct te zijn.

inkomende FritzBox
* het werkt bij mij (inkomend) wel via de WeePee account, maar niet bij de Delmmont account (megavoip).
* Enige verschillen: vinkje gezet bij "Telefoonnummer gebruiken voor aanmelding"
* Megavoip account staat 5 keer aangemeld (met 5 verschillende telefoonnummers). Wellicht de reden?

uitgaande FritzBox
* ga naar: Telefonie > Eigen telefoonnummers > Instellingen voor de aansluiting > Alleen oproepen naar het binnenland toelaten > Selectie wijzigen
* hier moet je jouw IP telefoon uitvinken (anders mag de IP telefoon alleen bellen naar binnenlands telefoonnumers, misschien blokkeert dit de sip-uri?

Ergens moeten we het werkend krijgen :wink:

PS.
ik stuur je via PB mijn sip-uri, probeer je mij eens te bellen?
dan weet je zeker dat het aan de uitgaande kant OK is
omgekeerd kunnen we het ook eens testen
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer
  • Citeer
  • Citeer

Zou je eigenlijk rechtstreeks naar iemand's IP adres (+ port) kunnen bellen, met bestaande protocols?
Dat lijkt me interessant, zo off grid telefoneren; geen server, maar ook geen (extra) kosten om bv de familie te bellen (elk met eigen config setup desnoods).
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Ja, natuurlijk, dat is SIP ;)

Het probleem is echter dat je meestal van jouw correspondent zijn sip-uri niet kent :-(

Als jij bijvoorbeeld een Siemens Gigaset toestel hebt, dan ben je automatisch deel van de "Gigaset.net" community en kan "off-grid" bellen naar iedere andere Gigaset gebruiker. Dat was vroeger toch zo, geen idee of deze dienst nog altijd werkt.

Een andere mogelijkheid is ENUM
Net zoals DNS een Database is waarin je een IP adres kan zoeken aan de hand van een domeinnaam, kan je in ENUM een sip-uri opzoeken aan de hand van een telefoonnumer (in E.164 formaat) ...

Stel mijn telefoonnumer is: 056 60wxyz
Mijn nummer in e.164 formaat is: z.y.x.w.o.6.6.5.2.3.e164.arpa
Stel mijn sip-uri is 60wxyz@philippe_d.dyndns.org

Als jij mijn nummer belt (056 60 wxyz), en jouw toestel ondersteunt ENUM, zal het telefoongesprek niet via de normale telefonieprovider gaan.
De SIP client zal in de ENUM database een opzoeking doen, en indien sucessvol zal het gesprek rechtsreeks naar mijn IP adres/poort aankomen.

Om de een of andere reden is dit echter nooit echt van de grond gekomen ...

(we hadden dit gesprek al eens 10 jaar geleden :wink:
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

ik werk met een tweede dedicated fritzbox bij familie,
dus waar enkel een telefoon aanhangt,
dewelke een wireguard legt
naar mijn fritz thuis
thuis heb ik een (soft)pbx
dat werkt, ik kan bellen door de wireguard verbinding
dat het lan ook gedeeld is is niet erg er hangt niets van hun eigen netwerk aan die fritzbox ginder, die hangt achter een gewone telenet modem via port forward
op locatie is het zelfs nog een oude fritzbox 7490, ik heb het wireguard send all traffic subnet verkleint naar /28 en dan kan hij wel send all traffic trough connection
volgens avm kan het niet, maar met deze beperking van bereikbare adressen op mijn locatie, dus wel , en is ineens veiliger ook
thuis een 7530

als pbx gebruik ik 3cx free maar kan ook met bv een grandstream ucm of dergelijke veronderstel ik
3cx free kan je nu niet meer op intekenen

geen problemen met two way audio enzo ook, en goede codec
freddie
Plus Member
Plus Member
Provider
  • Citeer
  • Citeer

thomasdb schreef: 5 maanden geleden ik heb het wireguard send all traffic subnet verkleint naar /28 en dan kan hij wel send all traffic trough connection
volgens avm kan het niet, maar met deze beperking van bereikbare adressen op mijn locatie, dus wel , en is ineens veiliger ook
thuis een 7530
Hoe heb je dit gedaan? Of bedoel je gewoon dat er maar enkele adressen op het subnet bereikbaar zijn ipv heel het subnet,
door de setting "Only certain devices in the home network are to be accessible over this WireGuard® connection:" te gebruiken?

Hier werkt bellen over een WireGuard-verbinding ook prima, maar het zou veel eenvoudiger zijn als SIP-gesprekken tussen twee FritzBoxen, betrouwbaar, over het publieke internet kunnen verlopen, zonder dat er een extra verbindingslaag zoals een WireGuard-tunnel nodig is.

Nu heb ik bijvoorbeeld een IP-telefoon waar 9 accounts op kunnen geregistreerd zij en ben ik bij alle andere familie-fritzboxen geregistreerd als een interne telefoon.

Niet echt schaalbaar dus...
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

ik gebruik geen aparte ata aan de fritzbox, ik gebruik een analoge telefoon rechstreeks in de fritz zijn fon poort

dit is bewerkstelligd door de wireguard config op de externe fritz aan te passen,
in het txt bestand
van mijn lokale net met de 3cx server op, kan er enkel 172.16.0.1 tot 172.16.0.6 bereikt worden, via die externe box dan maar dat is voldoende
in dat kleine bereikje bevinden zich zowel de router als de 3cx server
het externe net op locatie is 172.16.1.x

de remote router kan zijn eigen telefoon door de tunnel sturen met bidirectioneel audio
ik dacht dat dit misschien niet ging lukken want hij moet dan de sip doen over zijn wireguard adres niet over zijn eigen extern adres, maar op deze manier lukt het alsnog met een 7490

telefoon door een wireguard tunnel laten lopen ipv sip los over internet lijkt me wel veiliger? dan moet er ook geen srtp gebruikt worden, het is afgeschermd in de tunnel

config remote is zo ongeveer

Code: Selecteer alles

[Interface]
PrivateKey = keykeykey
Address = 172.16.1.1/24
DNS = 172.16.0.'remote router ip '
DNS = fritz.box
mtu = 1420 ( niet zeker of ik deze ingesteld heb of weggelaten ) 

[Peer]
PublicKey = keykeykey
PresharedKey = keykeykey
AllowedIPs = 172.16.0.'routerip'/29,0.0.0.0/0
Endpoint = domain.dns.thing:xxxxx ( home fritz  dynamisch extern webadres )
PersistentKeepalive = 25
Laatst gewijzigd door philippe_d 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: codetags
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”