Internet snelheid trager

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Na beloftes dat de snelheid dit jaar omhoog zou gaan gebeurt hier het tegenovergestelde.
Januari 2023

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   30.057 kbps
Upstream current bit rate:     4.053 kbps

Downstream max bit rate:       42.745 kbps
Upstream max bit rate:         4.053 kbps

Downstream attenuation:        16,2 dB

Downstream noise margin:       19,0 dB
Upstream noise margin:         9,4 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   unknown
Estimated distance:            535 m

Proximus profile name:         30/4
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Juli 2023

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   16.550 kbps
Upstream current bit rate:     2.062 kbps

Downstream max bit rate:       54.854 kbps
Upstream max bit rate:         13.458 kbps

Downstream attenuation:        16,4 dB

Downstream noise margin:       28,4 dB
Upstream noise margin:         31,9 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8d
Estimated distance:            489 m

Proximus profile name:         16,5/2
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       no
Ondertussen gebeld met Scarlet, men doet een lijntest die deze lage snelheid bevestigt, er wordt gevraagd een reboot te doen, zonder enig resultaat.
Men bevestigt mij dat Proximus zal ingrijpen, na 4 dagen (modem blijft altijd aan) alweer geen resultaat, terwijl de beschikbare snelheid wel hoger staat.
Graag jullie mening hierover,
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Voor uitleg over de profielen: zie viewtopic.php?t=51035
  • Jij zit op een aansluiting zonder vectoring (waarschijnlijk is je lijn niet op een ROP, maar direct op een LEX (centrale) aangesloten.
  • het standard profiel (zonder vectoring) in zone 3 is 16.5/2 (dit wat je nu hebt).
  • DLM kan dit (na een lijntest) verder verhogen naar max. 30/4 (wat je in januari had).
Meer zit er jammer genoeg niet in, zolang vectoring niet actief wordt op jouw lijn :-( .

De Helpdesk van Scarlet moet een 'TBF" doen op jouw lijn (lijntest), waarna DLM de snelheid zal proberen te verhogen.
Tijdens dit proces heeft een herstart van de modem geen zin (= contraproductief).

Is jouw modem correct aangesloten (direct op de NTP, zonder verdere aftakkingen)?
Want met de afstand tot de centrale die de tool schat (489-535 m) zou je in feite in zone 2 moeten zitten.
In zone 2 is het standard profiel (zonder vectoring) 20/6, en na DLM max. 50/10 :-)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6151
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

De terugschakeling van 30/4 naar 16,5/2 is mogelijk wanneer de kwaliteit van de lijn niet optimaal is.
Maar er kan ook een (beperkt) signaalprobleem met de modem of de binnenbekabeling zijn.

Je kan volgende zaken proberen:
  • VDSL-modem vervangen
  • DSL-kabel vervangen
  • NTP-contactdoos openmaken en nakijken of het binnenkomende koperpaar proper is aangesloten op de zwarte klem, kopereindjes moeten blinken (eventueel kan je die schoonmaken of met een licht schuurpapiertje opschuren)
  • Eventuele oude ongebruikte telefoonbekabeling loskoppelen en isoleren
In elk geval moet je de modem installeren op een propere en vochtvrije plaats zodat stof en roest geen kans hebben.
Gebruikersavatar
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Gaan we mee aan de slag, bedankt.

Toegevoegd na 6 uren 25 minuten 29 seconden:
Wat opvalt is dat de Panasonic draadloze telefoon veel ruis laat horen, een andere bedrade telefoon klink wel zuiver, heb deze nu aangesloten.
Ook is de binnenkabel niet van koper, maar gewoon metaal blijkbaar.

Toegevoegd na 3 minuten 32 seconden:
Er waren 2 Contactdozen Belgacom V11 aanwezig, 1 in de garage waar de kabel binnenkomt, en 1 dichtbij de modem.
Deze in de garage is nu weggenomen, kabels zijn rechtstreeks verbonden, de V11 binnen is in orde, kabels in goede staat.
dsl kabel is deze van scarlet bij de modem geleverd.

Toegevoegd na 3 minuten 39 seconden:
Op de v11 binnen was een VDSL filter ingeplugd, heb deze nu weggelaten, als test.

Dus de filter kan wegblijven, geen klant bij proximus meer (reeds 8 jaar weg).
Was geplaatst door de installateur (Scarlet ?)

Moet ik de binnenkabel vervangen door een koper exemplaar ?
Laatst gewijzigd door Moonboy 21 jul 2023, 20:28, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6151
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

De VDSL-filter is alleen nodig als je een vaste telefoonlijn bij Proximus hebt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Moonboy schreef: 21 jul 2023, 20:02 Er waren 2 Contactdozen Belgacom V11 aanwezig, 1 in de garage waar de kabel binnenkomt, en 1 dichtbij de modem.
Deze in de garage is nu weggenomen, kabels zijn rechtstreeks verbonden, de V11 binnen is in orde, kabels in goede staat.
dsl kabel is deze van scarlet bij de modem geleverd.
Met een "Belgacom V11" bedoel je dan de "NTP2007" ?

Er is geen enkele probleem als je 2 zo'n contactdozen hebt, op voorwaarde dat:
  • de Proximus binnenkomende kabel (één paar) aangesloten wordt op de zwarte klemmen.
  • de kabel naar de 2de doos aangesloten is op de groene klemmen (indien er hier een "filter" (TF2007) op zit, dan moet je aftakken op de blauwe klemmen).
  • er géén enkele andere aftakking bestaat buiten die éné kabel tussen eerste en tweede contactdoos
Idem op de contactdoos binnen:
  • de kabel (één paar) vanuit de garage moet aangesloten worden op de zwarte klemmen.
  • indien er géén filter gebruikt wordt moet de modem aangesloten worden op één van de twee RJ11 contacten op de NTP2007, of op de groene klemmen in de contactdoos.
  • er mag verder géén enkele vertakking zijn.
  • indien er wel een filter (TF2007) gebruikt wordt moet de modem aangesloten worden op de filter (RJ11) of op de blauwe klemmen in de contactdoos.
Om te testen of je binnenbekabeling in orde is zou je de modem eventjes moeten aansluiten in de garage (verbinding naar binnen afkoppelen) en nog eens een test doen met de Sagem tool ...

In woningen waar er méér dan één Belgacom contactdoos is, ben ik altijd zeer sceptisch ... In veel gevallen zit er ergens nog een aftakking (achter de wand) naar een derde, vierde contactdoos (telefoon keuken, slaapkamer) ... wat vroeger veel gedaan werd.
Moonboy schreef: 21 jul 2023, 20:02 Wat opvalt is dat de Panasonic draadloze telefoon veel ruis laat horen, een andere bedrade telefoon klink wel zuiver, heb deze nu aangesloten.
Waar aangesloten?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Het zijn 2 x deze contactdoezen

Afbeelding

Kabels zijn goed aangesloten zoals u voorschrijft
Er zijn geen aftakkingen, kabel vertrekt uit garage rechtstreeks naar de V11 doos binnen (vroeger zelf gelegd).

Telefoon is op de modem aangesloten (altijd zo geweest)
Vaste bedrade telefoon klinkt loepzuiver
Draadloze Panasonic heb ik verhuisd naar andere kamer, daar is de helft van de ruis weg, handleiding zegt dit te proberen i.v.b met mogelijke storingen in het lokaal.
Met of zonder telefoon op de modem aangesloten heeft geen invloed op mijn internet snelheid/stabiliteit.

Rest nu nog eens de modem naar de garage bij de inkomende kabel te plaatsen, ondertussen blijft de lage snelheid aangehouden.

Update:

Modem in de garage naast de inkomende kabel, PC ernaast gezet, alles goed aangesloten.

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   16.559 kbps
Upstream current bit rate:     2.062 kbps

Downstream max bit rate:       54.008 kbps
Upstream max bit rate:         13.546 kbps

Downstream attenuation:        16,4 dB

Downstream noise margin:       27,9 dB
Upstream noise margin:         32,1 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8d
Estimated distance:            493 m

Proximus profile name:         16,5/2
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       no
Dat is een teleurstelling dus, ik denk eraan maandag naar Orange te rijden om de Glasvezel aansluiting te bespreken, meer betalen om minder te krijgen, dat is Scarlet dus.

Dank voor de info,
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 885
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer

Vermits de noise margins down/up veel groter zijn dan 10 dB moet uw lijnsnelheid (beduidend) hoger kunnen (na enkele dagen/een week?)
Ik vermoed dat uw lijnsnelheid teruggevallen is op zijn minimum gegarandeerde waarde op basis van de resultaten van automatisch lopende testen van de DLM (fouten op de lijn, werken in de omgeving, ...)
Wat vertelt de onderstaande Proximus link dienaangaande
https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspe ... tml#/input
(gegarandeerde max snelheid & max haalbare voor xy% van de lijnen in uw omgeving)

Toegegeven zolang uw xdsl aansluiting van het type non vectorised blijft en/of het profiel 8d van toepassing blijft, zal het max haalbare 50/15 Mbps zijn
Op basis van uw laatste cijfers vermoedelijk 40/10 Mbps
Gebruikersavatar
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Proximus vermeldt 23,3 Mbps download - 3,8 Mbps upload.

Ben terug van de Orange winkel: 2 opties Kabel of Glasvezel

Ik open hiervoor een nieuw topic.
Gebruikersavatar
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

24 - Juli

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   16.559 kbps
Upstream current bit rate:     2.062 kbps

Downstream max bit rate:       54.008 kbps
Upstream max bit rate:         13.546 kbps

Downstream attenuation:        16,4 dB

Downstream noise margin:       27,9 dB
Upstream noise margin:         32,1 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8d
Estimated distance:            493 m

Proximus profile name:         16,5/2
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       no
Waarom krijg ik geen DLM Profile en Repair profile

Ik heb een lijntest gedaan 15 min geleden, de snelheid is al ruim 1 week zo traag .
Na deze test (modem lampjes zijn gaan flikkeren) ook geen verbetering.
Laatst gewijzigd door Moonboy 25 jul 2023, 13:25, in totaal 1 gewijzigd.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 885
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer

=
Uw stoute schoenen aantrekken en aan Scarlet asap een oplossing vragen (tussenkomst via Scarlet van een Proximus technieker op afstand/ter plaatse?), u haalt immers blijkbaar niet de door Proximus voor uw lijn opgegeven minimale snelheid 25/4 Mbps down/up niet
P.S.
25/4 is een DLM snelheid (beginsnelheid line provisioning profile 16.5/2)
&
waarom na 1 week de DLM nog niet verder staat met noise margins >> 10 dB is mij niet direct duidelijk
Gebruikersavatar
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Op maandag 17 juli had ik gebeld met Scarlet, na een test werd bevestigd dat iets met lijn niet in orde was, er werd beloofd Proximus in te schakelen (ticket werd aangemaakt).
Op vandaag 25/7 is er geen vooruitgang te zien, ik zal terugbellen.
Ik merk ook haperingen bij downloaden, dat gaat niet de goede kant op.

Proximus test meldt:

Code: Selecteer alles

Geadverteerde snelheid
tot 100 Mbps download - tot 20 Mbps upload

Maximumsnelheid beschikbaar voor 64% van de lijnen met jouw configuratie
23,3 Mbps download - 3,8 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid
15,4 Mbps download - 1,9 Mbps upload
Na gesprek, men is bezig (Proximus) te proberen snelheid te verhogen, kan nog 1week duren. :???:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Moonboy schreef: 22 jul 2023, 13:55 Update:
Modem in de garage naast de inkomende kabel, PC ernaast gezet, alles goed aangesloten.

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   16.559 kbps
Upstream current bit rate:     2.062 kbps

Downstream max bit rate:       54.008 kbps
Upstream max bit rate:         13.546 kbps

Downstream attenuation:        16,4 dB

Downstream noise margin:       27,9 dB
Upstream noise margin:         32,1 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8d
Estimated distance:            493 m

Proximus profile name:         16,5/2
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       no
Dat is een teleurstelling dus, ik denk eraan maandag naar Orange te rijden om de Glasvezel aansluiting te bespreken, meer betalen om minder te krijgen, dat is Scarlet dus.
Ik zou dit geen "teleurstelling" noemen, maar een geslaagde test :-) .
Hiermee heb je bewezen dat jouw binneninstallatie 100% in orde is (lijnwaarden aan de modem zijn niet slechter dan de lijnwaarden aan de intro).
Moonboy schreef: 24 jul 2023, 12:58 Ik heb een lijntest gedaan 15 min geleden, de snelheid is al ruim 1 week zo traag .
Na deze test (modem lampjes zijn gaan flikkeren) ook geen verbetering.
Hoe heb je de lijntest gedaan?
is de sync daarna weggevallen?
Moonboy schreef: 25 jul 2023, 13:22 Na gesprek, men is bezig (Proximus) te proberen snelheid te verhogen, kan nog 1week duren. :???:
Hopelijk vinden ze iets ...Ideaal zou zijn dat ze jouw lijn op een (vectoring) ROP kunnen zetten.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Modbreak:
fullquote verwijderd
Ik hou ze niet tegen, als dit tegen het einde van deze maand niet op orde komt ben ik weg.
Gebruikersavatar
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Ik heb nu een download snelheid van 933 kb/sec, het gaat van kwaad naar erger, ondanks beloftes dus, wat nu.

Toegevoegd na 12 uren 53 minuten 47 seconden:
Deze morgen

BBox3Tool.0.13 blijft gewoon hangen.
Moet ik de modem rebooten of laten aanstaan.

OKLA speedtest vandaag

Download Mbps
7.61
Upload Mbps
0.22
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Moonboy schreef: 30 jul 2023, 09:25 het gaat van kwaad naar erger, ondanks beloftes dus, wat nu
Wat nu?
Je hebt jezelf ook een belofte gedaan ... om weg te gaan tegen het einde van de maand...
Dat is nu dus ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Ja, ze tonen goede wil bij Scarlet, maar het is dus slechter geworden, glasvezel is dus niet mogelijk hier (Proximus helemaal niet), Coax moet getest worden op een goede werking voor alle diensten (wil geen 2 keer ellende meemaken).

Tijdens e.v.t overgang periode moet ik dus beide werkend houden, als er een nieuwe coax kabel moet gelegd worden zijn we ook weer even zoet.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 885
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer

Aandringen op een plaatsbezoek van een (Proximus) technieker voor analyse/oplossing (tenzij u eerstdaags een correct functionerende coax oplossing in dienst zou kunnen krijgen)

&

Met een dergelijke +/- 1 Mbps downloadsnelheid zou ik ervoor opteren om de Bbox een "hard reset" geven (slechter kan het niet direct worden)
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3654
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 246 keer
Bedankt: 102 keer
Provider

Vermoedelijk op een repair profiel gezien je download 7.5 Mbps is... Bbox3 even resetten, met tandenstoker blijven induwen tot er nog 1 lichtje over blijft.
Mogelijk moet er een nieuwe tbf gedaan worden om je terug op een normaal profiel te krijgen.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
Gebruikersavatar
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Harde reset gedaan,
Speedtest bij Proximus ,

Proximus
Brussels
Test results
ping 26 ms
jitter 1ms
download 8.3 Mbps
upload 1.9 Mbps
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Moonboy schreef: 30 jul 2023, 10:09 Tijdens e.v.t overgang periode moet ik dus beide werkend houden, als er een nieuwe coax kabel moet gelegd worden zijn we ook weer even zoet.
Waarop wacht je dan om nu al Telenet/Orange aan te vragen?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Een degelijke test dus, wil dus geen 2 slecht werkende verbindingen meemaken, wie komt de coax kabel testen alvorens een contract te tekenen.
Bij de overbuur is dat ook een drama geweest, maanden ellende met de coax kabel verbinding heeft ie meegemaakt.
Met een aanvraag te doen zal dat geen positief antwoord opleveren, dus eerst zekerheid over de goede toestand van de coax kabel en verbinding.
Wie kan dit uitvoeren.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6909
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Ik denk dat niemand dat gaat doen. Pas op het moment bij contract afsluiten zal een provider de moeite willen nemen om je verder te helpen...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Bij mijn nonkel is dat in ieder geval gebeurt, de coax kabel die er lag dateerde van halfweg de jaren zestig, en werd ongeschikt verklaard voor digitale televisie en Internet, dit was een tiental jaren geleden, ze zijn dan nog een poos analoog blijven kijken, ik zou eens moeten vragen hoe dit daar is afgelopen.

Ik merk veranderingen

30/07/2023 17.33 h

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   16.559 kbps
Upstream current bit rate:     2.062 kbps

Downstream max bit rate:       6.812 kbps
Upstream max bit rate:         7.870 kbps

Downstream attenuation:        21,1 dB

Downstream noise margin:       0,3 dB
Upstream noise margin:         19,2 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8d
Estimated distance:            638 m

Proximus profile name:         16,5/2
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       no
29/07/2023

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   16.559 kbps
Upstream current bit rate:     2.062 kbps

Downstream max bit rate:       44.261 kbps
Upstream max bit rate:         11.610 kbps

Downstream attenuation:        16,4 dB

Downstream noise margin:       22,2 dB
Upstream noise margin:         27,7 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8d
Estimated distance:            493 m

Proximus profile name:         16,5/2
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       no
Proximus beweert dat dinsdag 1aug, dus 14 dagen na mijn klacht/aanvraag, de snelheid (onder voorbehoud) verhoogd zal zijn, er zijn inderdaad acties te merken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Moonboy schreef: 30 jul 2023, 13:37 Een degelijke test dus, wil dus geen 2 slecht werkende verbindingen meemaken, wie komt de coax kabel testen.
Gewoon laten installeren en testen?
Residentiële contracten zijn bij Telenet van onbepaalde duur, je kan op elk ogenblik opzeggen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Provider

Moonboy schreef: 30 jul 2023, 10:09 Ja, ze tonen goede wil bij Scarlet, maar het is dus slechter geworden, glasvezel is dus niet mogelijk hier (Proximus helemaal niet), Coax moet getest worden op een goede werking voor alle diensten (wil geen 2 keer ellende meemaken).

Tijdens e.v.t overgang periode moet ik dus beide werkend houden, als er een nieuwe coax kabel moet gelegd worden zijn we ook weer even zoet.
Als ik me goed kan herinneren vanuit je ander topic ligt er wel glasvezel maar moet je enkel eenmalig zorgen dat er wachtbuis komt van rooilijn tot in jouw woning. En dan ben je voor tientallen(?) jaren goed.
De technologie die je nu gebruikt zal toch verder afsterven
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Gebruikersavatar
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

De Glasvezel kabel ligt er eigenlijk niet, die hebben ze bovenaan aan de palen in de straat gehangen, en nog Proximus of Telenet gebruiken die, voorlopig is er geen Provider die de deelgemeenten hier bedient, het is vooral de Burgemeester die pronkt dat zijn stad van glasvezel is voorzien. Voorbeeld foto:
Afbeelding

Nieuws, Proximus komt o.a laswerken uitvoeren aan de kabel in de straat over een paar dagen, even geduld dus, er alvast beweging in.
Gebruikersavatar
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Update
Sinds 1/08 wordt er in jouw buurt gewerkt aan de koperkabels. Zolang de werkzaamheden bezig zijn, kan je problemen ervaren. Vandaag zou de laatste dag zijn.
In ieder geval volgen we verder op of de snelheid verbetert nadat de werken zijn afgerond.
We houden je op de hoogte.

Met vriendelijke groeten,
Chelsea
Scarlet klantendienst
Het is niet alleen hun internet dat traag werkt, blijf liggen :|
Gebruikersavatar
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Zowat 1 maand later, is er verbetering

12 aug 2023

Code: Selecteer alles

 B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   30.057 kbps
Upstream current bit rate:     3.060 kbps

Downstream max bit rate:       42.498 kbps
Upstream max bit rate:         14.507 kbps

Downstream attenuation:        16,4 dB

Downstream noise margin:       22,6 dB
Upstream noise margin:         28,6 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   unknown
Estimated distance:            493 m

Proximus profile name:         30/3
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Januari 2023

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   30.057 kbps
Upstream current bit rate:     4.053 kbps

Downstream max bit rate:       42.745 kbps
Upstream max bit rate:         4.053 kbps

Downstream attenuation:        16,2 dB

Downstream noise margin:       19,0 dB
Upstream noise margin:         9,4 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   unknown
Estimated distance:            535 m

Proximus profile name:         30/4
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Juli 17 2023

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   16.550 kbps
Upstream current bit rate:     2.062 kbps

Downstream max bit rate:       54.854 kbps
Upstream max bit rate:         13.458 kbps

Downstream attenuation:        16,4 dB

Downstream noise margin:       28,4 dB
Upstream noise margin:         31,9 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8d
Estimated distance:            489 m

Proximus profile name:         16,5/2
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       no
Wat raden jullie aan,

Modem nu continu laten aanstaan
Na enige periode laten rebooten
Of uitzetten en later herstarten
Ook andere tips zijn zeer welkom
:-)
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2637
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Provider
Te Koop forum

Zou deze aanlaten want op af is niet goed
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Geduld loont, Vectoring ook, niet meer verwacht maar goede punten dus voor Scarlet/Proximus.

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   29.969 kbps
Upstream current bit rate:     10.000 kbps

Downstream max bit rate:       50.759 kbps
Upstream max bit rate:         10.854 kbps

Downstream attenuation:        16,3 dB

Downstream noise margin:       29,1 dB
Upstream noise margin:         12,1 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            489 m

Proximus profile name:         30/10
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no

Zou na enige tijd nog sneller moeten, modem aan laten en hopelijk geen stroomuitval de komende tijd.

Moet ik nu verder nog iets doen, reset, reboot of alles zo laten.
Gebruikersavatar
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Nu met DLM actief

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 49.726 kbps
Upstream current bit rate: 10.000 kbps

Downstream max bit rate: 61.336 kbps
Upstream max bit rate: 10.896 kbps

Downstream attenuation: 16,4 dB

Downstream noise margin: 18,9 dB
Upstream noise margin: 12,4 dB

Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes

DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: 8b
Estimated distance: 489 m

Proximus profile name: 50/10
Proximus DLM profile: yes
Proximus repair profile: no

Mooi upgrade.
Gebruikersavatar
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Versnelling hoger, elke week blijkbaar.

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 59.997 kbps
Upstream current bit rate: 20.000 kbps

Downstream max bit rate: 82.594 kbps
Upstream max bit rate: 28.662 kbps

Downstream attenuation: 18,7 dB

Downstream noise margin: 13,7 dB
Upstream noise margin: 11,7 dB

Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes

DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: 17a
Estimated distance: 481 m

Proximus profile name: 60/20
Proximus DLM profile: yes
Proximus repair profile: no
Gebruikersavatar
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Al die tijd stabiel en relatief snel, het is al anders geweest

Afbeelding

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   70.000 kbps
Upstream current bit rate:     24.998 kbps

Downstream max bit rate:       83.899 kbps
Upstream max bit rate:         29.666 kbps

Downstream attenuation:        18,6 dB

Downstream noise margin:       10,7 dB
Upstream noise margin:         8,5 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            477 m

Proximus profile name:         70/25
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2637
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Provider
Te Koop forum

Ontvangstrichting
Zendrichting
Lijncapaciteit
kbit/s
140665
42459
Huidige gegevenssnelheid
kbit/s
99997
35000
Min. effective gegevenssnelheid
kbit/s
100374
34989
Naadloze aanpassing van de snelheid
aan
uit
Bitswap
aan
aan
Latentie
ms
0
0
Bescherming tegen impulsruis (INP)
42.0
46.0
G.INP
aan
aan
Signaal-ruisverhouding
dB
19
9
Lijndemping
dB
8
5
lijnlengte bij benadering
m
125
Profiel
17a
G.Vector
full
full
Draaggolf
B43

Hier nog 40mbps up profiel mogelijk? sinds nieuwe router/modem betere lijnwaardes voor up
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”