Dynamische tarieven electriciteit

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
-etienne-
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

Hoi!

Gezien de hoge electriciteitsprijzen ben ik sterk geïnteresseerd in die dynamische formules. De grootverbruiker thuis is zeer duidelijk de EV, die 30-50% van ons totale electriciteitsverbruik voor zijn rekening neemt MAAR ik perfect kan opladen wanneer ik wil (thuiswerk).

Ik had toch nog enkele vragen waar jullie mogelijks raad mee weten:
  • Wie biedt er vandaag (voor particulieren) dynamische formules aan buiten Engie? Eneco neemt tijdelijk geen nieuwe klanten aan dacht ik?
  • Ik ben mee met het principe van de uur-prijzen die steeds een dag op voorhand worden gepubliceerd. Maar is dit de prijs die je werkelijk zal betalen? In hun voorwaarden vind ik de volgende formule:
    De formules exclusief btw van toepassing voor Oktober 2022 zijn:
    - Enkelvoudig = 0,2040 + 0,1000 x eSpot
    (3) Het injecti
    Dus als de eSpot op 133 €/MWh staat, dan is de energiekost die je zal betalen = 0.204 + 0.133 = 0.337 €/KWh? Als dit klopt maakt die 20 cent vaste kost de energiekost toch best duur (lees: het is moeilijk om onder variabele contracten te duiken).
  • Die dynamische formules zijn interessant als je echt volle bak kan gaan verbruiken op de uurtjes dat de prijzen laag staan. Met een EV lukt dit erg goed. Maar staat dit niet in schril contract met het geplande capaciteitstarief dat zou moeten starten op 1/1/2023? Of gaan je winsten je mogelijke extra kosten overcompenseren?
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Volgens mij is ecopower voor 't moment bezig met een proefproject.
Er is een klantenstop, maar geen idee of ze voor proefkonijnen uitzonderingen maken.
-etienne- schreef: 10 okt 2022, 09:57 Maar staat dit niet in schril contract met het geplande capaciteitstarief dat zou moeten starten op 1/1/2023? Of gaan je winsten je mogelijke extra kosten overcompenseren?
Wat je krijgt moet je vroeg of laat teruggeven. Er zijn nog zekerheden als er een overheid tussen zit. :banana:
Laatst gewijzigd door cadsite 10 okt 2022, 10:02, in totaal 1 gewijzigd.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

-etienne- schreef: 10 okt 2022, 09:57 Eneco neemt tijdelijk geen nieuwe klanten aan dacht ik?
Ecopower heeft een klantenstop, maar ik ben begin deze maand naar Eneco overgestapt.
Computer(k)nul
-etienne-
Plus Member
Plus Member

Is er dan een prijsverschil tussen Engie/Ecopower/Eneco/... ? Je betaalt toch espotprijzen?
Of gaat het em dan om:
- vaste vergoeding per jaar (€100 bij Engie)
- Die 20 cent die wordt bij opgeteld bij espotprijzen. Klopte mijn redenering trouwens?
- Ik snap niets van die 44 cent in hun rate card. Je betaalt toch espot prijzen?
Afbeelding
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

Het is 0,20417€cent/kwH. Dus niet 20 cent maar 0,2 cent....
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 67 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als de prijs negatief is, moet je dan betalen voor injectie ?
Hier komen dan ook nog de transportkosten, ... bij ? Zijn dit dan dezelfde bedragen als voor bv het variabele contract ?
CyberThijs
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

@-etienne- Als het gaat over dynamische tarieven, dan is dat voorbeeldbedrag dat je in fluo aanduidt misschien wel het minst interessante/meest misleidende dat je kan bekijken.

Het enige wat echt van tel is, is de formule: `0,2040 + 0,100 * eSpot` in het geval van Engie Dynamic. Het staat elke leverancier vrij om een andere constante kost en/of andere multiplicator te gebruiken in zijn dynamisch tarief.

Je vindt in dezelfde kleine lettertjes ook het voorbeeld spot-tarief terug van 416,43EUR/MWh waarmee ze aan de prijs in fluo komen.
Bijlagen
Screenshot 2022-10-10 105239.png
-etienne-
Plus Member
Plus Member

Vandaag staan de eSpot prijzen pakweg rond de 200 EUR/MWh. 1 MWh is toch 1000 KWh (zelfs Google geeft me gelijk)?

Moet je dan in de formule "= 0,2040 + 0,1000 x eSpot" de waarden in MWh (200) of KWh (0.2) gebruiken? Het ene lijkt me te hoog, het andere te laag :-D
Maar het is inderdaad veel logischer om in de buurt van 0.44 per KWh te komen. Waar zit mijn denkfout?
devastator schreef: 10 okt 2022, 10:56 Als de prijs negatief is, moet je dan betalen voor injectie ?
Hier komen dan ook nog de transportkosten, ... bij ? Zijn dit dan dezelfde bedragen als voor bv het variabele contract ?
Injectie: Engie schrijft het volgende:
onderworpen aan btw.
De prijs voor de geïnjecteerde elektriciteit wordt geïndexeerd op basis
van de parameter eSpot, zoals gedefinieerd in. De formules excl.
btw van toepassing voor Oktober 2022 zijn:
- Enkelvoudig = 0,0000 + 0,1000 x eSpot
Ik denk dat je dus negatief kan eindigen.

Voor afname komt er inderdaad nog transportkosten, heffingen, ... bij. Dit gaat enkel om de energiekost.
Laatst gewijzigd door -etienne- 10 okt 2022, 13:41, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

devastator schreef: 10 okt 2022, 10:56 Als de prijs negatief is, moet je dan betalen voor injectie ?
In Vlaanderen betaal je geen transportkosten op injectie maar worden alle transportkosten gedragen door de afnemer.
Het heeft dus niets met de prijs te maken maar met de richting van de beweging: injecteren is zonder transportkosten en zonder BTW.
Afnemen is met BTW (6% particulier) en plus de netkosten (afhankelijk van de subnetbeheerder ergens rond de 15 c€/kWh inc. BTW).

Prijs per netgebied tot 31/12/22 in MWh excl. 6% BTW (vanaf 1/1/23 normaal vervangen door capaciteitstarief):
Screenshot_20221010-141411_Samsung Internet~2.jpg
Daar komt eventueel nog de abonnementskost bij en de kostencomponent voor de leverancier.

Netkosten hebben idd niets met het soort contract te maken maar met het gebruik van het net. Ze zijn dus idd per subnetbeheerder gelijk aan deze met een vast of variabel contract

Voor bv. Ecopower is dat relatief transparant:
Je hebt enerzijds de energiecomponent bepaald door de Epex DA BE prijs vastgelegd rond 13:00 uur op D-1 en geldig voor de volgende dag (Day Ahead): https://www.epexspot.com/en/market-data ... le&period=

https://transparency.entsoe.eu/transmis ... ST+(UTC+2)

Dan heb je de prijscomponent voor de leverancier en in het geval van Ecopower is dit (tot 31/12/2022):
Abonnement: nul euro
Afname: + 0,23 c€/KWh + 6% BTW voor particulieren of 21% voor ondernemingen.
Injectie: - 0,23 c€/KWh + 0 % BTW voor particulieren of 21% voor ondernemingen.

Voor afname vermeerderd met de nettarieven, accijnzen en heffingen volgens de prijstabel van de VREG en volgens subnetbeheerder.

Wie intekent op een dynamisch tarief moet via de netbeheerder Fluvius zijn energieleverancier toegang geven tot zijn klokkwarttierstaten.

Hoe het bij Engie werkt weet ik niet maar Ecopower geeft de gebruikers van een dynamisch tarief een API (AMEO) waarin de kosten verwerkt zitten (Particulieren, afname: Uurpijzen EPEX DA BE + 2,3 €/MWH + 6% BTW + netkosten / Injectie: EPEX DA BE - 2,3 €/MWh) gekoppeld (omstreeks 17:00 uur D-1) van de geldende DA tarieven gelocked omstreeks 13:00 uur D-1).
Afrekening per uur via de uitlezing van de DM per klokkwartier.

Uiteraard eveneens te vermeerderen met de vaste kosten voor bijdrage Energiefonds en de netbeheerder (kost databeheer Fluvius bij dynamisch tarief ong. 1,0388 € (incl. BTW extra tov standaard databeheer gezien SMR3 meetregime van toepassing is).

Toegevoegd na 35 minuten 59 seconden:
-etienne- schreef: 10 okt 2022, 13:28
Ik denk dat je dus negatief kan eindigen.

Voor afname komt er inderdaad nog transportkosten, heffingen, ... bij. Dit gaat enkel om de energiekost.
Uiteraard kan je negatief eindigen.
Maar je moet wel uitkijken wat je doet.
=> Afnemen wanneer de spotprijs het laagste is. Is deze negatief dan krijg je op dat ogenblik nog geld toe om af te nemen.
=> Injecteren wanneer de spotprijs het hoogste is. Dan krijg je geld om terug te leveren.

Je moet natuurlijk niet gaan injecteren op het laagste punt (en al zeker niet als de prijs negatief is) en afnemen op het hoogste want dan doet het omgekeerde zich voor.

Dynamische tarieven werken dus alleen wanneer je AC-verbruikers hebt die op korte tijd relatief veel vermogen vragen (WP, laadpaal, accu, e-boiler,.....) EN gestuurd kunnen worden op de DA-prijs.

Eenmaal het capaciteitstarief in voege wordt dat eerste (hoog vermogen op korte tijd) weer een negatief gegeven (afhankelijk van de hoogte van het boetetarief + 2,5 kW).
Laatst gewijzigd door ivob 10 okt 2022, 14:19, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
CyberThijs
Member
Member
Provider

-etienne- schreef: 10 okt 2022, 13:28 Moet je dan in de formule "= 0,2040 + 0,1000 x eSpot" de waarden in MWh (200) of KWh (0.2) gebruiken? Het ene lijkt me te hoog, het andere te laag :-D
De eSpot prijs wordt uitgedrukt in EUR/MWh, de prijs in de Engie tariefkaart in EURcent/kWh. Vandaar dat er dus 0.1x staat en niet 0.001x: door de conversie van EUR naar EURcent doe je al x 0.01
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 67 keer
Recent bedankt: 1 keer

Is het 'zeker' dat het cap tarief er komt in 2023 ?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Nee, niets is zeker.
Aan de officiële aankondiging van de VREG is nog niets gewijzigd. 1/1/23 dus.
Over het beroep van ZD is ook nog niets geweten => datum ????
De VREG heeft wel al verkondigd dat de nettarieven voor elektriciteit volgend jaar met 2% mogen stijgen (voor gas met 11%) en dat de netbheerders nu nieuwe voorstellen moeten doen (tegen november) over hun nieuwe tarieven.
Lijkt me dan wel weer eigenaardig dat dit volgens de huidige methodologie zou zijn als er minder dan 2 maanden later een nieuwe van kracht wordt.
Maar hier weet je natuurlijk nooit wat er de volgende dat te gebeuren staat. :-D
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-etienne-
Plus Member
Plus Member

CyberThijs schreef: 10 okt 2022, 14:14
-etienne- schreef: 10 okt 2022, 13:28 Moet je dan in de formule "= 0,2040 + 0,1000 x eSpot" de waarden in MWh (200) of KWh (0.2) gebruiken? Het ene lijkt me te hoog, het andere te laag :-D
De eSpot prijs wordt uitgedrukt in EUR/MWh, de prijs in de Engie tariefkaart in EURcent/kWh. Vandaar dat er dus 0.1x staat en niet 0.001x: door de conversie van EUR naar EURcent doe je al x 0.01
Wat je zegt moet wel, want anders houdt dit alles geen steek. Maar dit is niet wat er op hun rate card staat:

Afbeelding
CyberThijs
Member
Member
Provider

Ik zie geen verschil tussen wat ik zeg en wat jij in fluo aanduidt op de rate card?
-etienne-
Plus Member
Plus Member

Hier eindelijk geactiveerd, Jippie!

Volgende vraag: zijn er goede apps om de spot prijzen te voorspellen? Ik gebruik de officiële app van engie om de forward prijzen te kennen voor de volgende dag. Maar ifv weersvoorspellingen enz kan je misschien ook inschatten of je je EV morgen moet opladen of beter nog enkel dagen wachten?

Verstuurd vanaf mijn CPH2415 met Tapatalk

ivob
Elite Poster
Elite Poster

De DA spotprijzen zijn wel van meer afhankelijk dan alleen de weersvoorspellingen dus ik begrijp niet goed wat je wil bereiken met een combinatie van weersvoorspellingen en de epex prijzen? Deze laatste ken je ook nog eens ruim voor het nieuwe etmaal aanvangt, dus wat zou een weersvoorspelling daar aan kunnen wijzigen?
Zelf gebruik ik een Solcast om de instraling op locatie te kunnen voorspellen en zo de thuis- en EV accu naar een bepaalde capaciteit te laden of te ontladen. Maar in dat geval ben ik volledig afhankelijk van de zon en niet van de DA prijzen.

Wat betreft de activatie van het dynamisch contract, ik mag toch hopen dat je dan twee contracten hebt lopen met een afzonderlijke DM voor de laadpaal? En heb je dan rekening gehouden met de vaste kost van het dynamisch contract (dat eerst terugverdiend moet worden alvorens het voordeel oplevert) en eventueel dubbel capaciteitstarief?
Sol Invictus!
-etienne-
Plus Member
Plus Member

Bwa, ik weet niet of ik helemaal akkoord ga.
Je hebt altijd uitzonderingen (bvb heel koud of Frankrijk heeft problemen met hun nucleaire installaties) maar tot op een bepaald niveau geldt:
1. 's nachts veel wind --> prijzen duiken in elkaar
2. weekend met veel wind en/of zon --> prijzen duiken in elkaar

Het viel me op dat de "Stekker" app bvb verder gaat dan de day forward prijzen en ook een geschatte D+2 uurtarieven aanbiedt.

Verder vind ik ook dat er overdreven veel gedoe is ivm dat capaciteitstarief en activatie kost van dynamisch contract (€100). Dit is toch maar marginaal vergeleken met de energiekost tegenwoordig (zie vreg dashboard). Met goedkope prijzen bespaar ik makkelijk €20 op één nacht als ik mijn auto op laad. En ik laad 2x per week of zo :P
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

Ik heb sinds een tijdje Engie Dynamic icm. met enkel een EV en de besparing is toch wel aanzienlijk hoor. De kost van 100€/jaar is er direct uit. Het capaciteitstarief is zelfs een goede zaak omdat de Kwh prijs daardoor serieus gedaald is en gaat mij op jaarbasis enkele honderden euro's besparen.

En in ben volledig akkoord met Etienne, hetgeen de EPEX prijzen doet instorten zijn momenteel de momenten waar er veel wind of veel zonne energie is (of beiden).
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ivob
Elite Poster
Elite Poster

@Etienne Hoeveel keer per week je een Ev oplaadt doet niets terzake.
Het punt is hoeveel kWh je tussen twee meteropnames in totaal hebt afgenomen en wat de gemiddelde maandpiek berekend over de laatste 1é maanden is.

Of een energiekost marginaal is hangt gewoon van het individueel netverbruik af.
Ik vergelijk al zes maanden (met betrekking tot het eigen verbruik) dag na dag de prijzen van een dynamisch contract (dan nog zonder abo kost) met deze van een contract van onbepaalde duur. Ik heb maar één digitale meter (zowel voor woning als laadpaal dus). Dan zijn lage prijzen voor de laadpaal idd een voordeel (omdat je het laden per uur kan sturen) maar voor de rest van een woning niet altijd een voordeel. Een normale woning (de mijne in elk geval al) neemt 's nachts immers weinig stroom af maar juist door de dag bij stijgende uurprijzen meer. Wanneer je zonnepanelen hebt en bij veel zon (en overproductie) de prijzen dalen zal je ook voor injectie minder krijgen dan bij een standaard contract. Je loopt bij negatieve prijzen (veel wind in de zomer) zelfs het risico dat je voor je injectie moet gaan betalen ipv een vaste vergoeding te ontvangen. Zo eenvoudig is het dus allemaal niet.
Soit, na zes maanden vergelijken ben ik tot de conclusie gekomen dat een dynamisch contract tot op heden alleen een voordeel oplevert in de maanden december en januari (omdat er dan veel afnema is en nauwelijks injectie waardoor een dynacontract volledig zijn voordeel kan uitspelen) en de andere maanden niet (omdat er dan toch nauwelijks netafname is en veel netinjectie). Het voordeel van het dynacontract in de maanden december en januari wordt dan ook nog eens verminderd met de vaste kosten van een abo (100 € bij Engie) en wanneer je twee digitale meters hebt door een extra vaste kost van het forfaitaire capaciteitstarief (minstens 110 € jaar).

Maar zoals steeds, iedere situatie is anders dus iedereen maakt best volgens eigen situatie de eigen individuele rekening.

Toegevoegd na 3 minuten 56 seconden:
VOiD schreef: 05 jan 2023, 13:59 Ik heb sinds een tijdje Engie Dynamic icm. met enkel een EV en de besparing is toch wel aanzienlijk hoor. De kost van 100€/jaar is er direct uit. Het capaciteitstarief is zelfs een goede zaak omdat de Kwh prijs daardoor serieus gedaald is en gaat mij op jaarbasis enkele honderden euro's besparen.

En in ben volledig akkoord met Etienne, hetgeen de EPEX prijzen doet instorten zijn momenteel de momenten waar er veel wind of veel zonne energie is (of beiden).
Wanneer je een afzonderlijke DM hebt voor de laadpaal ben ik wel akkoord. Dan speelt het voordeel van een dynacontract volledig in het voordeel van een stuurbare eenheid zoals een laadpaal.
En dat wie veel kWh per jaar afneemt een voordeel doet met het capaciteitstarief heb ik zelf al tot in den treure herhaald.

Maar je kan moelijk van kleinverbruikers gaan verwachten dat ze nu plots heel veel kWh gaan afnemen om virtueel voordeel te doen met het capaciteitstarief. Dat "voordeel" speelt immers alleen wanneer je voor 2023 ook al veel kWh afnam. :-)
Niet vergeten dat de naakte stroomprijs bij een dynamisch contract dan laag mag zijn maar dat je er evengoed dezelfde netkosten en heffingen op betaalt dan bij een ander contract. Gezien het totaal van de netkosten en heffingen berekend op de kWh afname (onafhankelijk van het contract) tot meer dan 30 c€/kwh kunnen oplopen (voor kleine verbruikers) is de prijs van de netkost + heffingen + BTW dan hoger dan de uurprijs van de naakte stroomprijs op de spotmarkt.
Haal je echter heel veel kWh van het net keert de situatie. Dat is net het absurde van het capaciteitstarief.
Het zet niet aan tot zuinig omgaan met energie maar "beloond" net mensen met een hoog energieverbruik. :-D
Correct. Met de nadruk op "momenteel".
En dan kom ik terug op voorgaande: voor consumenten met een afzonderlijke DM voor de laadpaal of een woning met één meter zonder PV is dat een voordeel. Daarom mijn vraag aan Etienne of hij een laadpaal op een afzonderlijke meter heeft of één meter voor woning en laadpaal (met PV). Dat maakt op jaarbasis een groot verschil.

Om een praktijkvoorbeeld aan te halen: in december 2022 lag de spotprijs tot 18 december continue hoger dan de standaard contractprijs. In deze periode kon ik dus geen enkel voordeel doen met een dynamisch contract.
Vanaf 19/12 lag de spotprijs continue lager dan de standaard contractprijs (steeds kosten en BTW inbegrepen want die moet je als klant uiteraard ook betalen bij afname). Maar zelfs in deze laatste periode bedroeg het voordeel van het dynamisch tarief in totaal nog maar 12,47 € tov een standaard contract.
Evolutie stroomprijzen december 22.jpg
Wat ging je dan gedaan hebben tot 18/12 om de EV te laden indien rekening houdend met een weerapp? Wachten tot de tweede helft van de maand? :-D
De meeste mensen gebruiken een auto toch juist om het individueel comfort te verhogen? Niet om autogebruik afhankelijk te maken van waar en hoe hard de wind waait? In het laatste geval lijkt me dat eerder een terugkeer naar de tijd van de zeilschepen. :oops:
Sol Invictus!
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Ik was intussen mijn huidige tarief Dats24 eens via de Vtest terug aan het vergelijken.

Voor gas zit dat nog goed, voor elektriciteit ook.
Maar het valt mij nu op dat er een groot verschil in injectie zit bij Engie t.o.v. Dats24, dan vooral bij het Dynamisch tarief.

Zou het al de moeite zijn om toch te switchen?
Of schommelt dat zo dat dit geen goed idee is?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dit hangt van zoveel parameters af dat je het alleen maar individueel kan berekenen door de prijzen van een (je) standaard contract over een langere periode te vergelijken.
Wat is bv. de verhouding tussen je afname en injectie en weegt bij een dynamisch contract een door de band genomen lagere afnameprijs in een relatief korte periode (enkele maanden per jaar) ook op tegen een lagere injectieprijs (gedurende meerdere maanden per jaar) tov het standaard contract?
Neem je jaarlijks genoeg stroom af tegen een goedkopere prijs bij een dynatartief om de vaste kosten (bij Engie bv. 100 € per jaar voor het dyna contract) alleen al te kunnen recupereren? Je voordeel begint pas na het recupereren van de vaste tariefkost.
Heb je genoeg stuurbare verbruikers (en/of opslag) om gedurende de lage uren stroom af te nemen en niet tijdens de duurdere uren (waar de prijs van een dynamisch contract hoger kan zijn dan bij een standaard contract).
Wil je al die inspanningen doen om iedere dag de prijzen van een dyna contract op te volgen (en je verbruik en eventueel injectie ernaar te sturen) voor misschien een paar euro voordeel?
enz.
De spotprijzen van een dynamisch zijn ook wel wat meer dan de naakte stroomprijs zoals gepresenteerd op de boordtabellen van de e-spotmarkt. Je moet er ook steeds alle heffingen, netvergoedingen, btw, fee voor leverancier bijtellen om een vergelijk te maken met de kWh prijs van een standaard contract.

Dus maar een boodschap die er echt toe doet: rekenen, rekenen en rekenen.

In onderstaande grafieken zie je bv. de vergelijking tussen de prijzen van een standaard contract (vaste afname en injectieprijs gedurende een maand) en deze van een dynamisch contract (afname en injectie volgens uur). Dit zijn dan wel telkens de prijzen all in per kWh zoals de klant de eindafrekening krijgt (en niet de prijs van de naakte energiecomponent op de spotmarkt) maar zonder de eventuele periodieke vaste tariefkost van een dyna/standaard contract.
Dyna december 22.jpg
Dyna januari 2023.jpg
Merk op dat in december 22 de tweede helft van de maand de dynamische prijzen onder de standaardprijs zaten maar de eerste helft er boven. In januari 23 (tot nu toe) zat de prijs constant onder de prijs van deze van een vast maandcontract doch het voordeel van dat contract (voor de eerste drie weken van de lopende maand) was dan nog maar 6,25 € (bij mijn verbruiksprofiel). Als je er dan rekening mee houdt dat er alleen in de maanden december en januari weinig tot geen injectie is (en er daar weinig voordeel mee te doen is) en je dan in die maanden financieel voordeel kan doen met een dynamisch contract met lagere afnameprijzen (wat dan ook nog eens relatief klein is) en in de andere maanden het juist omgekeerd zal zijn (bij veel injectie tegen een relatief vaste hoge injectievergoeding bij een vast contract waar te verwachten valt dat de injectievergoeding bij een dynamisch contract lager zal zijn en het standaard contract dus overwegend voordeliger zal zijn) kom je al tot de slotsom dat alleen al de hogere forfaitaire vergoeding voor een dynamisch contract (bij Engie 100 €) al het voordeel van de voordelige maanden bij een dynamisch contract teniet doet.

Maar zoals geschreven, iedereen heeft andere parameters dus ieder moet dat individueel op basis van de eigen parameters berekenen. En wanneer je dat vraag aan andere consumenten kunnen ze alleen een antwoord geven op basis van hun eigen profiel en parameters. Waar jij dus geen conclusies uit kan trekken.
Laatst gewijzigd door ivob 20 jan 2023, 10:45, in totaal 4 gewijzigd.
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Bij mijn weten zit er toch geen verschil in de nettarieven, heffingen en dergelijke. Enige uitzondering is de heffing groene stroom waar een beetje verschil kan opzitten tussen de leveranciers, maar dat is amper het vermelden waard.

Vergeet ook niet dat het dynamische contract een hoger abonnementsgeld heeft. Dat verschil lijkt mij groter dan de heffingen.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Ja, maar zelfs met het abonnementsgeld scheelt dit voor de injectie 250 euro.
En voor de afname maar een paar euro.
Afname is hier 3500 en injectie 5500.
Nu rekent de VREG natuurlijk met gemiddelden.
Maar inderdaad, dan heb je het verhaal weer van constant alles in de gaten houden.
En tijd hebben daarvoor natuurlijk.
Dus toch nog maar effe niet doen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Ik vraag mij echt af hoe ze die injectie effectief berekenen in die modules (in feite bij variabele contracten tout court steeds natte vingerwerk). Volgens mijn logica kan, voor injectie, een dynamisch tarief bijna nooit interessanter zijn omdat:

1. Wanneer jij veel opwekt (veel zon dus) er te veel stroom is en de prijs laag zal zijn
2. Wanneer jij weinig opwekt er wel een hogere prijs betaald wordt, maar jij amper tot niets opwekt

Dus als je zonnepanelen opwekken, krijg je minder per kWh. Wanneer je panelen weinig opbrengen, krijg jij wel meer voor je kWh.

Dus nee, ik zie niet in hoe dit interessant kan zijn. Maar vermoedelijk ligt dat aan mijn GBB (gezond boerenverstand).
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster

svermassen schreef: 20 jan 2023, 10:36 Ja, maar zelfs met het abonnementsgeld scheelt dit voor de injectie 250 euro.
En voor de afname maar een paar euro.
Afname is hier 3500 en injectie 5500.
Nu rekent de VREG natuurlijk met gemiddelden.
Maar inderdaad, dan heb je het verhaal weer van constant alles in de gaten houden.
En tijd hebben daarvoor natuurlijk.
Dus toch nog maar effe niet doen.
Je moet dat echt dag na dag en gedurende meerdere maanden vergelijken volgens het eigen verbruiksprofiel en niet met de "gemiddelden" van de VREG. Bij een dynamisch contract schommelen de prijzen elk uur. De periodes dat er lagere afnameprijzen zijn is het inherent dat er dan ook een lage injectievergoeding is. Dit speelt niet bij een variabel contract waar de injectievergoeding voor een periode vast is. Als de afnameprijs in die periode laag is blijft de injectievergoeding relatief hoog. Je injectie zal normaliter in de zomermaanden liggen (wanneer je met PV weinig tot niets hebt aan lage afnameprijzen maar wel aan een hoge injectievergoeding) terwijl je in de winter meer hebt aan lage afnameprijzen (maar dan weer niets hebt aan relatief hoge injectieprijzen gezien er dan nauwelijks injectie is).

Je moet wel niet constant alles in de gaten houden bij een dynamisch tartief. Ofwel heb je geen stuurbare verbruikers en lopen de prijzen van een standaard contract en dynamisch contract gewoon telkens samen met je verbruik. Ofwel heb je dat wel en krijg je de DA prijzen van de e-spotmarkt in de vroege namiddag voor het volgende etmaal al en kan je dan de sturingen instellen volgens de uurtarieven van de volgende dag. De vraag is dan of de weerkerende routine opweegt tegen het relatief klein financiële voordeel?
De situatie is weer anders als je twee contracten kan/wil afsluiten: bv. één dynamisch tartief voor de laadpaal van een EV (tot op heden in Vlaanderen de enige mogelijkheid om twee digitale meters met een verschillend contract op af te sluiten) waarbij de laadpaal automatisch wordt aangestuurd op basis van de uurprijzen (je auto zal je wel nog zelf op de laadpaal moeten aansluiten) en het huishouden op een standaard tarief op een afzonderlijke DM.
Of een thuisbatterij die automatisch aangestuurd en geladen wordt op de lage uurtarieven van een dynamisch contract en het huishouden tijdens de rest van de dag van die goedkopere stroom voorziet en tijdens de zomer gaat ontladen tijdens de piekuren. Maar dan moet je weer rekening houden dat je tijdens die korte vensters geen te hoge vermogens haalt om geen extra capaciteitstarief te genereren. En ook dan moet je verbruik hoog genoeg liggen om het forfaitair capaciteitstarief al goed te kunnen maken.

Zoveel situaties, zoveel verschillende oplossingen.

Toegevoegd na 10 minuten 7 seconden:
Vaganzza schreef: 20 jan 2023, 10:41 Dus nee, ik zie niet in hoe dit interessant kan zijn. Maar vermoedelijk ligt dat aan mijn GBB (gezond boerenverstand).
Of een dynamisch contract voordeliger is hangt gewoon af van je verbruikersprofiel.
De rekenmodules die ik hiervoorgaf (in het voorbeeld de AMEO app) geven een correct resultaat hoor want ze berekenen uur per uur voor de individuele gebruiker het verschil tussen een lopend dynamisch contract en de standaardprijs voor die maand. Bij een andere gebruiker zal het resultaat dus idd anders zijn (maar die zijn rekening kan ik bij gebrek aan alle parameters hier niet maken, dat moet ie zelf doen).

Meestal zal het voordeel van een dynamisch contract dus ergens tussen half november en half februari liggen en het voordeel van een standaard vast/variabel contract (ook weer in grote mate afhankelijk van de prijzen en kosten van zo"n contract) tijdens de rest van het jaar. Als gebruiker zou je dus eenvoudig periodiek moeten kunnen switchen tussen type van contracten. Maar dat laten ze uiteraard niet (altijd) toe. Bij Engie weet ik het niet (volg ik wegens de hoge vaste vergoeding sowieso niet op) maar bij Ecopower sluit je een dynamisch contract af voor de duur van een heel jaar.
Wanneer je, zoals ik eerder schreef, echter contracten kan opsplitsen tussen twee digitale meters met ieder zijn contract wordt het wel voordeliger. Je sluit dan bv. een dynamisch contract af voor de laadpaal want daar heb je alleen afname op en geen injectie en een standaard contract op het huishouden waar je het grootste deel van het jaar op kan injecteren tegen een (voorlopig) hogere vaste injectievergoeding.

Maar dat is dan ook weer geen garantie dat dit voor een geheel jaar zo blijft.
En met gezond boerenverstand alleen ga je het nooit echt te weten komen. Daar is maar één correcte methode voor: meten = weten.

Zoals je uit onderstaande meetresultaten kan besluiten is (bij mijn verbruikersprofiel) een dynamisch contract voordeliger als er, putteke winter, meer afname is dan injectie maar keert die situatie, putteke winter, zich om als er op dagbasis meer injectie dan afname is (ook al zijn er veel meer uren zonder injectie dan met injectie, in dit geval slechts 2 van de 24 uur al voldoende om de situatie te keren).
17 01 23.jpg
18 01 23.jpg
Daginjectie 180123.jpg
Sol Invictus!
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

bestaan er eigenlijk dynamische tariefplannen. Ik bij ebem een kennis bij mega.

Ik betaal voor juli mijn verbruik x 8,90555 c€/kWh
kennis : dag 0,107494 en nacht 0,09326

dus volgens mij is dat dynamisch tarief maar gewoon een gemiddelde dus maakt het niet uit wanneer je verbruikt in tegendeel voor mijn kennis. In juli was het meestal negatief of er dichtbij laat ons zeggen 11-17 uur maar dat zijn dat volgens mega piek uren.
Laatst gewijzigd door proximusboyke 13 aug 2023, 13:17, in totaal 1 gewijzigd.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Wat bedoel je met dynamische uren?
Dat 24/7 ieder uur de prijs voor injectie en afname wordt berekend volgens de uurprijs en volgens wat je op ieder specifiek uur afneemt en/of injecteert? Zo ja dan bestaat dat.

Energiemaatschappijen passen echter op de epex vastgestelde dynamische uurprijs voor de naakte energiecomponent een eigen % factor toe en/of een vaste kost per geïnjecteerde en afgenomen kWh.
De uurprijs voor de energiecomponent bij energiemaatschappij x is daarom niet altijd gelijk aan deze van energiemaatschappij y.
De officiële Epex uurprijzen voor de energiecomponent vind je bv. in de Day ahead prijs app van Engie.

Die van je eigen energiemaatschappij - incl. alle kosten - vind je in de app van de specifieke energiemaatschappij of moet je aan de hand van de voorgaande tabellen zelf berekenen met de factor van de energiemaatschappij zoals omschreven in hun tariefkaart.

Maatschappijen die een dynamisch energiecontract aanbieden:
Frank Energie Dynamisch
Octa+ dynamic
Ebem groen dyn@mic
Engie dynamic indexed
Eneco zon & wind Dynamisch
Ecopower dynamisch (publiek toegankelijk vanaf september e.k.)
Sol Invictus!
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

ondertussen aangepast, had verkeerdelijk geschreven.

infeite is echt dynamisch dagge mail krijgt met hoeveel ieder kwartier van de dag kost. en niet een gemiddelde van wat de piekuren kost en wat gemiddelde van daluren kost over een maand gezien.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

proximusboyke schreef: 13 aug 2023, 13:21 ondertussen aangepast, had verkeerdelijk geschreven.

infeite is echt dynamisch dagge mail krijgt met hoeveel ieder kwartier van de dag kost. en niet een gemiddelde van wat de piekuren kost en wat gemiddelde van daluren kost over een maand gezien.
Bij mijn weten zijn alle dynamische tarieven per uur en niet per kwartier.
De Epex werkt immers per klokuur en niet met kwartierwaarden.
De kwartierwaarden worden wel door Fluvius via de DM uitgelezen en, mits je toestemming, doorgegeven aan je energieleverancier zodat deze op basis van de kwartierwaarden de uurtarieven kan verrekenen.

Hier enkele screenshots wat je dan als klant te zien krijgt:
Engie epex energiecomponent uurverloop in grafiekvorm
Engie grafiek.jpg
Engie epex energiecomponent uurverloop in tabelvorm
Engie tabel.jpg
All in prijzen volgens energieleverancier per uur
Ameo all in.jpg
All in prijs energieleverancier volgens uurverbruik klant en dagtotaal
Dyna dagtotaal afrekening.jpg
Ameo uurafrekening.jpg
Sol Invictus!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Vaganzza schreef: 20 jan 2023, 10:41 Dus als je zonnepanelen opwekken, krijg je minder per kWh. Wanneer je panelen weinig opbrengen, krijg jij wel meer voor je kWh.

Dus nee, ik zie niet in hoe dit interessant kan zijn. Maar vermoedelijk ligt dat aan mijn GBB (gezond boerenverstand).
Je kijkt nu enkel naar je eigen situatie.
Anderen hebben misschien een accu (al dan niet in een auto) waarmee ze kunnen spelen.
Er zijn er met een WKK.
Boeren beginnen aan vergistingsinstallaties
Sommigen hebben een molen(tje)
...
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

bij mij en kennis is het ook niet per uur
je krijgt uw verbruik per maand x het gemiddelde prijs van de maand.
Dit noem ik niet dynamisch dit is gewoon dag en nachttarief aan een wat goedkoper tarief . Een dynamisch tarief noem ik dat ieder kwartier of ieder uur de prijs veranderd
Bijlagen
mega.jpg
ebem.jpg
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik zeg ook helemaal niet dat jij of je buur een dynamisch energiecontract hebben.
Je vroeg of er dynamische energiecontracten bestaan.
Het antwoord daarop is positief en ze worden per uur verrekend en niet per kwartier.

Dat wil daarom niet zeggen dat jullie zo'n contract hebben (Zeker je buur niet wantMega heeft geen echte dynamische contracten).
Hiervoor staat een lijst van de dynamische contracten. Zoals je ziet staat Mega daar niet bij.
Je kan ze elk opzoeken in de V-Test (selecteer het vak dynamisch voor specifieke slectie) en vervolgens de tariefkaart opvragen met de specifieke voorwaarden.
Echte dynamische contracten hebben dan ook geen specifiek piek- en daltarief maar een uurtarief dat je pas de dag ervoor in de vroege namiddag krijgt voor het volgende etmaal.

EBEM heeft wel een uurcontract (+ 75€ vaste jaarkosten).
Voor afname is de formule deze maand 0,1075* x Belpex uurprijs + 1 cent/kWh (+ vaste heffingen + 6% BTW)
Voor injectie is de formule deze maand 0,085* x Belpex uurprijs - 0,5 cent/kWh

* Dat betekent dat je de uurprijzen voor de stroomcomponent neemt zoals in de tabel van bv. Engie en voor afname er 7,5% bijtelt + 1 cent per kWh uur verbruikt in dat uur (+ vaste heffingen + 6% BTW).
Voor injectie krijg je 85% van de energiecomponent min 0,5 cent per kWh verbruikt in dat uur.
Voorbeeld:
In de vorige tabel kan je zien dat heden om 03:00 uur de energiecomponent op de Epex voor België (Belpex) 69,66 € per MWh bedroeg. Dit is 6,966 cent/kWh.
Voor je verbruik tussen 03:00 en 04:00 betaal je dan 7,48845 + 1 = (8,48845 + 10,7**) = 6% BTW = 20,34 cent/kWh.
Voor je injectie tussen 03:00 en 04:00 krijg je dan 5,9211 - 0,5 = 5,42 cent/kWh.

Had je een energiecontract bij Frankenergie dan was de berekening weer anders, nl.:
Afname: 0,1068 x Belpexuurprijs + 1,5 cent (+ vaste heffingen + 6% BTW) => 20,818 cent/kWh
Injectie: 0,08505 x Belpex uurprijs => 5,924 cent/kWh
+ Vaste jaarkost van 24,6 € (2,05 €/maand).

Neem je een dynamisch tarief bij Ecopower dan zal de berekening vanaf september als volgt zijn:
Afname: 0,102 x Belpexuurprijs + 0,4 cent (+ vaste heffingen + 6% BTW) => 19,297 cent/kWh
Injectie: 0,85 x Belperxuurprijs - 0,4 cent => 5,521 cent/kWh
+ Vaste jaarkost van 60 € (5 €/maand).

Edit Mega dynamic
Vaste contractkost 42,4 € per jaar.
Afnamekost: [(BelpexSpot x 1,06 + 1 cent/kWh) + heffingen] x 6% BTW.
Injectievergoeding: BelpexSpot x 0,9 - 1 cent/kWh

Enz.
Laatst gewijzigd door ivob 17 aug 2023, 20:51, in totaal 6 gewijzigd.
Sol Invictus!
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider

proximusboyke schreef: 13 aug 2023, 22:35 bij mij en kennis is het ook niet per uur
Je verwart volgens mij 2 zaken:
  • hoe de prijs berekend wordt (dynamisch, namelijk aan het uurtarief dat de dag ervoor gepubliceerd werd).
  • hoe het maandelijks gefactureerd wordt (gemiddelde prijs zoals hierboven berekend)
Je wilt toch geen factuur met alle details per uur? Een factuur van 20 pagina's?
De details per uur kan je waarschijnlijk op de website volgen...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Mega rekent niet per uurverbruik maar neemt wel degelijk een gemiddelde over een welbepaalde periode.
Bij een echt dynamisch uurccontract krijg je wel degelijk iedere dag digitaal een overzicht van je uurverbruik met de daartegenovergestelde uurprijs en de totalen per dag, week, maand, jaar.
Laatst gewijzigd door ivob 14 aug 2023, 00:32, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: 13 aug 2023, 23:38
proximusboyke schreef: 13 aug 2023, 22:35 bij mij en kennis is het ook niet per uur
Je verwart volgens mij 2 zaken:
  • hoe de prijs berekend wordt (dynamisch, namelijk aan het uurtarief dat de dag ervoor gepubliceerd werd).
  • hoe het maandelijks gefactureerd wordt (gemiddelde prijs zoals hierboven berekend)
Je wilt toch geen factuur met alle details per uur? Een factuur van 20 pagina's?
De details per uur kan je waarschijnlijk op de website volgen...

juist wel !!!!

dit staat op de vreg :

Bij dit type afnamecontract wordt u verondersteld om actief bezig te zijn met uw elektriciteitsverbruik en om bereid te zijn om uw verbruik af te stemmen op de uurprijzen, of minstens om een verbruiksprofiel te hebben dat afwijkt van het gemiddelde

Als je 2000x belt zal er op de factuur ook 2000 nrs bevatten !

@ ivob ik kan toch lezen er staat toch dynamisch contract<;
sorry zowel ebem als mega is boerebedrog.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider

proximusboyke schreef: 14 aug 2023, 00:12 dit staat op de vreg :

Bij dit type afnamecontract wordt u verondersteld om actief bezig te zijn met uw elektriciteitsverbruik en om bereid te zijn om uw verbruik af te stemmen op de uurprijzen, of minstens om een verbruiksprofiel te hebben dat afwijkt van het gemiddelde

Heb jij een bewijs dat de prijs die je betaalt (bij ebem Groen@dynamic) niet gebaseerd is op jouw verbruik aan de uurprijzen?
Met welke formule wordt je maandprijs dan wel berekend?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

proximusboyke schreef: 14 aug 2023, 00:12 @ ivob ik kan toch lezen er staat toch dynamisch contract<;
Heb je een actieve link naar de tariefkaarten van Mega met betrekking tot een dynamisch contract?
Ik kan nl via de V-Test van de VREG noch via de website van Mega een link vinden naar een dynamisch contract voor elektriciteit.

De voorwaarden voor Ebem dynamisch zijn wel duidelijk.
Screenshot_20230814_130824_Write on PDF~3.jpg
Indien je denkt dat je afrekening via Ebem niet verloopt zoals omschreven in de tariefkaart waarop je jouw contract afsloot en je hebt hiervoor bewijs zou ik contact opnemen met Ebem en hen om uitleg vragen en indien deze niet correct is de ombudsdienst contacteren.
https://www.ebem.be/wat-is-een-dynamisch-tarief/

ps. de "foto" die je plaatse van je EBEM afrekening is dat een papieren afrekening?
In dat geval is dat een algemene overzichtsfactuur want in de tariefkaart van Ebem dynamic staat duidelijk dat voor de dynamische tarieven de detailafrekening uitsluitend digitaal geschiedt en maandelijks wordt afgerekend.
Screenshot_20230814_131731_Write on PDF~2.jpg
Sol Invictus!
PeterP
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 35 keer

Voor zover ik begrijp moet je leverancier ook "meetregime 3" aanvragen bij Fluvius. Anders stuurt Fluvius geen kwartierwaarden maar alleen totalen door naar de energieleverancier.

Misschien ook nuttige info onder dit topic "Dynamische tarieven electriciteit" :
Ik ben momenteel aan het experimenteren met "Dynamic ESS" van Victron. Je kan momenteel een proof of concept downloaden dat werkt onder Node-Red. Het "Dynamic ESS" houd rekening met de uurprijzen voor je land, de verwachte zonneproductie, je verwachte verbruik, de laad en ontlaadcapaciteit van je batterij, ... Dit interesseert mij vooral omdat ik mijn injectievergoeding wil optimaliseren. De laatste weken is het zo dat de prijzen rond 13-15 uur (bij hoge zonneproductie) zeer laag tot soms negatief (bij ook nog eens veel wind) zijn. 's Avonds rond 19-22 uur zijn de prijzen op hun hoogst. Victron is bezig dit de integreren in hun normale software (VenusOs).
https://flows.nodered.org/node/victron-dynamic-ess
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Hou ons aub op de hoogte van je bevindingen mbt Victron Dynamic ESS :)
Interesseert mij mogelijk ook wel om dat ooit eens in te zetten als dynamische tarieven interessant zouden zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

PeterP schreef: 14 aug 2023, 17:10 Voor zover ik begrijp moet je leverancier ook "meetregime 3" aanvragen bij Fluvius. Anders stuurt Fluvius geen kwartierwaarden maar alleen totalen door naar de energieleverancier.
Toestemming tot Meetregime 3 moet je zelf aanvragen/geven via MyFluvius.
Een dynamisch contract kan je niet afsluiten wanneer je de leverancier geen toestemming geeft tot inzage in je kwartierwaarden.
Misschien ook nuttige info onder dit topic "Dynamische tarieven electriciteit" :
Ik ben momenteel aan het experimenteren met "Dynamic ESS" van Victron. Je kan momenteel een proof of concept downloaden dat werkt onder Node-Red. Het "Dynamic ESS" houd rekening met de uurprijzen voor je land, de verwachte zonneproductie, je verwachte verbruik, de laad en ontlaadcapaciteit van je batterij, ... Dit interesseert mij vooral omdat ik mijn injectievergoeding wil optimaliseren. De laatste weken is het zo dat de prijzen rond 13-15 uur (bij hoge zonneproductie) zeer laag tot soms negatief (bij ook nog eens veel wind) zijn. 's Avonds rond 19-22 uur zijn de prijzen op hun hoogst. Victron is bezig dit de integreren in hun normale software (VenusOs).
Gebruik ik ook al geruime tijd tezamen met het dynamisch proefproject van Ecopower.
Maar uit het proefproject blijkt dat voor mijn verbruikersprofiel* het standaardcontract** van Ecopower op jaarbasis veel voordeliger is dan hun dynamisch contract (en dan betaal je in het proefproject - in tegenstelling tot algemene toegang vanaf september e.k. - geen vaste kosten en bijna de helft van de kWh toeslag die dan van toepassing zal zijn).
Wanneer je veel gaat "handelen" in dynamische prijzen moet je ook op korte tijd veel vermogen verzetten (de lage en hoge prijzen spelen zich immers in een relatief korte tijdspanne af) om voldoende kWh binnen te halen. En dat is dan weer nadelig voor de batterijcycli en vooral een risico in opdrijven capaciteitstarief (bij afname).
Wil je de PV productie eerst opslaan in een batterij om ze later tegen een hogere prijs te gaan injecteren moet je er ook rekening mee houden dat er dan verliezen zijn (die al volledig van je winst afgaan) en dat de energieproducent waarmee je een dynamisch contract afsloot meestal nog een stuk van de Belpex prijs gaat afromen (meestal rond de 15% + vaste fee).
Bij lage middagprijzen (wanneer de productie dus het hoogste is en waarbij het in de zomer nogal eens kan voorkomen dat de productie hoger is dan je kan verbruiken en opslaan) moet je bij een dynamisch contract ook nog eens oppassen dat je niet gaat betalen voor de kWh die je noodgedwongen op het net injecteert. Ja kan dan uiteraard de productie tijdelijk verminderen of zelfs stilleggen maar ook dat houdt een tijdelijk totaal verlies in (in vergelijking met een standaard contract met 24/7 vaste injectieergoeding). Bij een installatie die nog GSC gerechtigd is zelfs dubbele verliezen.

De geïntegreerde Solcast van Victron werkt redelijk goed bij onbewolkt weer maar bij zeer wisselvallig weer of verkeerde weersvoorspellingen kan de initiële opbrengstvoorspelling er tot 40% naast zitten.

Bijkomend nadeel voor toepassing dynamische tarieven in Vlaanderen is dat, in tegenstelling tot Nederland, je de afnamekosten niet kan recupereren via de injectie en dat het capaciteitstarief 24/7 gelijk blijft.
Injectie is altijd netto (en de meeste dynamische contracten in Vlaanderen trekken daar dan nog eens een toeslag van af) en voor afname komen er altijd nog een 10 tot 11 cent pert kWh heffingen en BTW bij en rekenen alle Vlaamse energiemaatschapijen bovenop de Belpex prijs ook nog eens een toeslag.
Allemaal rekenen ze voor een dynamisch contract ook nog eens een vaste maand/jaarvergoeding aan (waar je bij een contract van onbepaalde duur dit nogal eens kan vermijden). Die vaste vergoeding (van een 24 tot 100 € per jaar) moet je per kWh dan ook nog eens recupereren voor je voordeliger uit bent met een dynamisch contract.

* op jaarbasis veel meer netinjectie dan netafname
** bijkomend voordeel van het standaardcontract is dat de injectietarieven 24/7 gelijk zijn en er dus weinig te optimaliseren valt. Wanneer je injecteert maakt prijsgewijs niet uit en de gemiddelde terugleververgoeding is - tot op heden - ook nog altijd veel hoger dan de dynamische terugleververgoeding.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”