Wasmachine -- kogellager zelf herstellen?

Plaats reactie
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Ons wasmachine (AEG L76475FL) geeft sinds kort een doffer geluid bij het zwieren, en de trommel vibreert een beetje als ik 'm manueel ronddraai. Verder lijkt er niets verkeerd -- de handleiding zegt enkel dat je waterpas-heid moet checken bij vreemd geluid maar de machine staat toch zo goed als waterpas in beide richtingen, en rammelt eigenlijk zelfs iets minder dan vroeger. Alsof het nu wel juist staat :angel: maar die vibratie (een lichte 'tik') beschouw ik toch eerder als abnormaal.

Mijn vermoeden (gokje) is dat de kogellager aan vervanging toe is, en ik vraag me dus af of dit iets is wat ik zelf kan doen? Of blijf ik er beter gewoon van af want het ding is toch ontworpen om te schudden?
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Kan je doen maar is een hele klus, de achterplaat van de trommel moet dan sowieso ook vervangen worden, enz. Als je niet bang bent voor wat techniek, schroeven, dichtingsringen, veiligheidspennen enz: doen!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Zolang de machine niet gaat stappen en het lawaai meevalt, zou ik ervan blijven.

Alles kan hersteld worden, maar ik kan me voorstellen dat je bij zoiets al snel een hele dag bezig zou zijn. En nog veel langer om het juiste vervangstuk te vinden :)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Veelal is dit een glijlager... echt zo gek veel werk is het niet om zelf te doen (afhankelijk van model?)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Hoe oud is dat ding?
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Ik heb het ooit gedaan bij een semiprofessionele machine en vond dat toen een klus waar toch wel wat vakmanschap kwam bij kijken hoor.

Het is nu te lang geleden, veel details weet ik er niet meer van, maar het binnenwerk van de machine moest er toch helemaal uit. Ook de elektrische weerstanden (was een semiprofessionele machine op 3f+N) moesten eruit en dat zijn toch wel tricky onderdelen wat betreft het beschadigen van de isolatieringetjes.

Heb je het materiaal om daaraan te beginnen?
Een gepaste kwaliteitsvolle polietrekker is het voornaamste.

De rollagers die ik er toen moest aftrekken zaten muur-, maar dan ook muurvast. Uiteindelijk heb ik die er toch afgekregen mits gebruik te maken van heel erg brute kracht, dankzij een degelijke polietrekker en de truc met de hamer en ook nog met de spierkracht van een oudere broer van me.

Als je uiteindelijk aan terug monteren toe bent, heb je meestal een (speciaal daarvoor bestemd) hulpstuk nodig om de nieuwe rollager naar zijn plaats te drijven, die zit namelijk met een bepaalde spanning op de trommelas en je mag natuurlijk alleen maar op de ring slaan die op de as moet geschoven worden.

Toen ik die klus tot een goed einde gebracht had, heb ik me voorgenomen er nooit meer aan te beginnen.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Heb je al eens naar de schokdempers gekeken?
Hebben gelijkaardig probleem gehad en na vervangen van de schokdempers was dit opgelost.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Bij onzen bosch waren de lagers ook defect. Als handige harry zijnde wou ik deze zelf vervangen. Tot ik tot de conclusie kwam dat de lagers ingewerkt zitten in de trommel en je deze dus niet apart kan vervangen.
Was gelukkig nog onder garantie en de volledige trommel is vervangen.

maw, kijk eerst eens na of de lagers wel apart verkrijgbaar zijn.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Bedankt voor alle reacties :beerchug:

't Machien is bijna 7 jaar oud (extra garantie van 5 jaar is dus ook verlopen) en de werking lijkt verder nog steeds normaal, dus dankzij de bovenstaande raadgevingen ga ik er wijselijk af blijven. Mocht er effectief een herstelling nodig zijn, dan is dat ook al gauw een verloren kost ten opzichte van een nieuw toestel.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Als je het paneel er achteraan afhaalt kan je al veel zien. Kogellagers versleten lijkt me wel sterk na 7 jaar. Schokdempers is mogelijk.
Trouwens twee maanden geleden zelf een nieuw Bosch wasmachine gekocht. Ik vraag aan de verkoper, hoelang gaat tegenwoordig zo een wasmachine mee. De fabrikant gaat uit van minimum 5 jaar daarom is het niet meer mogelijk om de garantie tot 8 jaar te verlengen daar dit te kostelijk was voor de fabrikant.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

didi79 schreef:Zolang de machine niet gaat stappen en het lawaai meevalt, zou ik ervan blijven.
M'n Miele is van de week op stap gegaan en uiteindelijk stil gevallen... en nu blijft de LED spoelen knipperen.

Blijkbaar een indicatie voor problemen met koolborstels (al lijkt het me bizar dat dit plots zou komen door het gaan wandelen, ik vermoed dat er wel meer stuk is of aan vervanging toe)... maar de machine is 21 jaar oud dus het zal een nieuwe worden denk ik.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Collega heeft een Miele van 30 jaar oud en dat ding is niet stuk te krijgen want er zit bijna niets in. Als er iets stuk gaat zijn het de kogellagers, schokdempers of koolborstels maar dat is dan normale slijtage.
Als je tegenwoordig de nieuwe machines ziet die zijn gemaakt om stuk te gaan, ze hebben zelfs al wifi aan boord. :-D
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Vorig jaar tweemaal AEG technieker nodig gehad na aankoop nieuwe droogkast wegens probleem met het bedieningspaneel.
Die wist te zeggen dat tegenwoordig bij AEG/Electrolux ALLE witgoed ontwikkeld wordt om ongeveer 7 jaar dienst te doen bij gemiddeld gebruik.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

cptKangaroo schreef:dankzij de bovenstaande raadgevingen ga ik er wijselijk af blijven
Afblijven en elke maand beetje opzij leggen voor nieuwe :) Kans groot dat je voldoende gaat hebben tegen dat het nodig is of ergens een aktie tegen komt (die zijn er nooit als het dringend is :| )
biot
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

tb0ne schreef:Vorig jaar tweemaal AEG technieker nodig gehad na aankoop nieuwe droogkast wegens probleem met het bedieningspaneel.
Die wist te zeggen dat tegenwoordig bij AEG/Electrolux ALLE witgoed ontwikkeld wordt om ongeveer 7 jaar dienst te doen bij gemiddeld gebruik.
Yup, is ook mijn ervaring dat de electronica er eerst aan gaat, tenminste bij mijn (relatief licht) gebruik. Ik heb ooit eens een vervanging van de PCB in mijn afwasmachine gekocht, was een belachelijke €240 - veel te duur voor wat het is, maar als het dat is of een nieuwe machine...

Ik heb mijn les geleerd: voor mijn huidige afwasmachine heb ik al een vervang PCB liggen, tegen dat de huidige kapot gaat. Saved search op Ebay, heeft na een maand of zes een tweedehandse gevonden voor €30. Slimme mensen halen die eruit voor ze een machine met mechanische defecten weggooien :-)
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

Goeie tip, moet ik zien te onthouden!
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Die pcb blijft de zwakke schakel in de machine en dat weten ze ook vandaar dat ze hun garantie niet willen uitbreiden.
Als verkooptruc zetten ze dan in grote letters erbij dat er 10 garantie op de motor is die normaal niet stuk gaat.
De verkoper raadde ons zelf aan om een machine van +-€500 te kopen en die tijdig te vervangen i.p.v. een machine van €1000 te kopen en daar een technieker voor laten langs te komen en een dure herstelling te laten uitvoeren.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”