Brievenbus melder?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Ik las net het volgende in een artikel over xiaomi waar iemand al de producten ervan loopt. : Elke keer als de postbode iets in de brievenbus gooit, krijgt Middel een melding op zijn smartphone.

Heeft iemand een idee hoe hij dit opgelost kan hebben?
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dat is iets dat te knutselen valt met een arduino, een bewegingsmelder en wat tijd te veel.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Als je Home Assistant/domoticz hebt met Zigbee gewoon een Xiaomi beweginsmelder er in plakken en sms/melding laten sturen bij beweging. Zo een melder kost 14 Euro ofzo, minder als hij van China komt.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Als ik het aantal keren tel dat hier naar de brievenbus wordt gelopen terwijl de postbode weer niet geweest is zou dit een handig iets zijn.

Ik heb wel xiaomi home maar die bewegingsmelder zal wel op 220v werken veronderstel ik.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Domme raag: Heb je Wifi aan je brievenbus :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
sdke
Member
Member
Bedankt: 4 keer

Ik heb een zigbee xiaomi bewegingsmelder besteld om dit te koppelen aan mijn zigbee netwerk.

Bedoeling is om dit via mijn Homeassistant server te koppelen en dan een melding te zetten.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Het eenvoudigste dat je kan doen is zo'n draadloze deurbel aanschaffen, desnoods op Aliexpress.
Je moet enkel creatief zijn hoe je die drukknop gaat vervangen door een schakelaartje dat reageert op het openen van het luikje van de brievenbus (wisselschakelaartje op de juiste plaats lijmen en 2 draadjes solderen).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
karine
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef:Domme raag: Heb je Wifi aan je brievenbus :angel:
Helemaal geen domme vraag maar er is WiFi bereik daar.

Ik heb zo een slimme lamp van xiaomi die via xiaomi home te bereiken is, misschien kan die xiaomi sensor daar ook aan.

Die deurbel of dat technisch haalbaar is?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Als een smartphone-notificatie geen vereiste is, want je kan de post uiteindelijk toch alleen maar uithalen als je thuis bent, is er een kant-en-klare oplossing. Er zal wel een goedkopere kloon van bestaan.

De meest basic simpele oplossing is en blijft het "vlaggetje," maar dan moet de postbode het ook weten/willen gebruiken en daar mankeert het wel eens aan :/.
karine
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ben niet zeker of een light sensor wel het meest aangewezen is voor deze use case. Het zal wat van het model van de brievenbus zelf afhangen of dat gaat werken.
karine
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Ben niet zeker of een light sensor wel het meest aangewezen is voor deze use case. Het zal wat van het model van de brievenbus zelf afhangen of dat gaat werken.
Dit zal beter zijn.
https://nl.aliexpress.com/item/10000243038873.html

Wordt deze sensor met de hub verbonden via wifi of bluetooth ?
Kan je de hub bv in de slaapkamer zetten en de sensor in de brievenbus, speelt dus afstand tussen hub en sensor een rol ?
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik gebruik deze xiaomi bewegingsmelder in mijn brievenbus. Werkt over Zigbee. Wel wat prutsen om een goeie plek te vinden om die te hangen, maar werkt wel ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Iemand die eentje kent die goed werkt met een volledig metalen brievenbus (met klep bovenaan die opgehoffen moet worden om de post erin te steken)? Heb zelf de Strip Sensative geprobeerd die ik nog liggen had en buiten de bus werkt ie goed maar eenmaal bevestigd in de klep is het signaal gewoon weg/te zwak.
karine
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef:Ik gebruik deze xiaomi bewegingsmelder in mijn brievenbus. Werkt over Zigbee. Wel wat prutsen om een goeie plek te vinden om die te hangen, maar werkt wel ;)
Interessant, hoever rijkt dat Zigbee signaal?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat zijn toch allemaal dingen die voeding nodig hebben ? ik heb geen stroom aan de brievenbus liggen hoor…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
karine
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:Dat zijn toch allemaal dingen die voeding nodig hebben ? ik heb geen stroom aan de brievenbus liggen hoor…
J.
Nee hoor, batterij die twee jaar meegaat.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Zigbee gaat 15 meter, tot de volgende zigbee mesh. Natuurlijk gerekend zonder muren. Maar zigbee bereik is dan weer makkelijk uit te breiden
de koe zegt boe
karine
Elite Poster
Elite Poster

bambipower schreef:Zigbee gaat 15 meter, tot de volgende zigbee mesh. Natuurlijk gerekend zonder muren. Maar zigbee bereik is dan weer makkelijk uit te breiden
Dus samengevat, Xiaomi hub in mijn garage vooraan, Xiaomi sensor in mijn brievenbus 8 meter verder en klaar is kees ?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

karine schreef:Ik heb wel xiaomi home maar die bewegingsmelder zal wel op 220v werken veronderstel ik.
Een cell batterij die meer dan een jaar meegaat.
karine schreef:Dus samengevat, Xiaomi hub in mijn garage vooraan, Xiaomi sensor in mijn brievenbus 8 meter verder en klaar is kees ?
Klopt, of als je de hub ergens anders wil zetten, gewoon een ander zigbee toestel dat op stroom werkt er tussenin, die werken als repeater. Bvb een Zigbee lamp ofzo in de garage/hal. Of een slim stopcontact van de Lidl van 12 Euro.

Als je ze sneller wil, ik ben wel tevreden van XiaomiProducts.nl.
Laatst gewijzigd door MClaeys 22 jan 2021, 10:03, in totaal 1 gewijzigd.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Misschien beter een camera in je brievenbus, want voor reklamefolders loop ik niet graag door de regen.
Ik heb trouwens PoE tot aan mijn brievenbus voor de videofoon. Ik zou daar een secundaire camera kunnen aanhangen.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

karine schreef:
devilkin schreef:Ik gebruik deze xiaomi bewegingsmelder in mijn brievenbus. Werkt over Zigbee. Wel wat prutsen om een goeie plek te vinden om die te hangen, maar werkt wel ;)
Interessant, hoever rijkt dat Zigbee signaal?
Mijn interne controller hangt in mijn inkom, daar zal denk ik een 6-tal meter en veel isolatie tussen zitten
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
karine
Elite Poster
Elite Poster

MClaeys schreef: Als je ze sneller wil, ik ben wel tevreden van XiaomiProducts.nl.
Daar heb ik mijn Xiaomi slimme lamp en watch gekocht en is inderdaad een goede en snelle winkel.
Net even mijn brievenbus bekeken en had hier nog een vraag bij.
Brievenbus heeft dus een klep vooraan maar stel nu dat door de wind die klep beweegt en er licht in de brievenbus komt, gaat dan die sensor constant meldingen geven of kan je die zo afstellen dat er echt al iets moet invallen ?
Betreft sensoren zijn er dan 3 oplossingen.
Xiaomi Aqara Human Motion Bewegingssensor
Xiaomi Aqara Deur en Raam Sensor
Xiaomi Aqara Vibratiesensor
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

seagull schreef:Misschien beter een camera in je brievenbus, want voor reklamefolders loop ik niet graag door de regen.
Nog eenvoudiger:
Afbeelding
Gratis op te halen in 't stadhuis.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb een goed jaar geleden eens geprobeerd met zo een Xiaomi-trillingsmelder. Had deze aan de binnenkant van de klep geplaatst (metalen brievenbus met klep bovenaan). Mijn veronderstelling: de klep kantelt volledig wat hij zeker gaat detecteren.

Werkte voor geen meter. Mijn vermoeden: kooi van Faraday die de dader is. Ik zou eens moeten proberen door de gateway wat dichter te zetten want die staat er nu idd een eindje vanaf ...
karine
Elite Poster
Elite Poster

pfuhu schreef: Werkte voor geen meter. Mijn vermoeden: kooi van Faraday die de dader is. Ik zou eens moeten proberen door de gateway wat dichter te zetten want die staat er nu idd een eindje vanaf ...
Hoever stond de gateway van de brievenbus ?
Heb me ook al de vraag gesteld hoeveel straling er uit zo een rechthoekige ijzeren brievenbus geraakt.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Vandaar dus mijn eerdere vraag. Met de Sensative Strip (z-wave dus) werkte het ook voor geen meter met een metalen bus met klep. En de z-wave stick was meteen achter de muur, op nog een 1,5m. Werkte dus van geen kanten. Denk dat ik al moet gaan kijken voor een sensor met een externe antenne om die buiten de bus te bevestigen ofzo.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

In een metalen box is dat lastiger inderdaad, iets meer knutselen, sensor uit elkaar hangen en de antenne tot buiten de bus hangen :P .
karine schreef:Brievenbus heeft dus een klep vooraan maar stel nu dat door de wind die klep beweegt en er licht in de brievenbus komt, gaat dan die sensor constant meldingen geven of kan je die zo afstellen dat er echt al iets moet invallen ?
Geen ervaring met de Xiaomi interface, maar in Home Assistant geeft de sensor beweging en licht afzonderlijk door dus ik vermoed ook afzonderlijke detectie. Net het licht in de gang aangezet, geen detectie van beweging. Een hand in het donker wel.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

karine schreef:
pfuhu schreef: Werkte voor geen meter. Mijn vermoeden: kooi van Faraday die de dader is. Ik zou eens moeten proberen door de gateway wat dichter te zetten want die staat er nu idd een eindje vanaf ...
Hoever stond de gateway van de brievenbus ?
Heb me ook al de vraag gesteld hoeveel straling er uit zo een rechthoekige ijzeren brievenbus geraakt.
In vogelvlucht 5 meter, maar wel,met een binnen- en een buitenmuur ertussen.

Dit is ook het geval voor mijn sensor buiten, maar die zit niet in een metalen doos ...

Ik ga de gateway eens verplaatsen naar 3 meter en enkel de buitenmuur.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

cadsite schreef:Nog eenvoudiger:
Afbeelding
Gratis op te halen in 't stadhuis.
Ik zie dat dat hier niet werkt. Hier een woonerf met 6 brievenbussen.
Op de helft hangt deze sticker, maar als de reclameboys en girls gepasseerd zijn steken er 6 foldertjes uit de brievenbussen.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 194 keer

Naar het voorbeeld van zo'n Amerikaanse brievenbus met vlaggetje zou je een mechanische oplossing kunnen maken waarbij een paneeltje omhoog veert als de klep van de brievenbus opengaat. Of een steen met gekleurde zijde bij de brievenbus leggen met de boodschap "draai om indien post" of zoiets.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

seagull schreef:Ik zie dat dat hier niet werkt. Hier een woonerf met 6 brievenbussen.
Op de helft hangt deze sticker, maar als de reclameboys en girls gepasseerd zijn steken er 6 foldertjes uit de brievenbussen.
Bij mij hangt dat er nu zo'n 2 jaar op en heb nog maar 1 keer reclame in de bus gehad. Het zou best kunnen dat de klep toen open stond door de postbode waardoor de sticker toen niet zichtbaar was.
Als het een structureel probleem is raadt men aan een klacht in te dienen:
Afbeelding
Het verschil in afval is halucinant.
Enkel tijdens verkiezingsperiode komt er nu nog reclame binnen, de sloebers hebben ervoor gezorgd dat dit wettelijk wel nog mag.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Nog een oplossing via Wifi voor €17.
Via Bol.com, werkt het niet stuur je het gewoon terug.
https://www.bol.com/nl/p/calex-smart-co ... oductImage
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

cadsite schreef:Het verschil in afval is halucinant.
Enkel tijdens verkiezingsperiode komt er nu nog reclame binnen, de sloebers hebben ervoor gezorgd dat dit wettelijk wel nog mag.
De winst is nog groter maar dat merk je pas later. Je krijgt niet alleen een pak minder papier binnen en dus minder dat je moet buiten zetten voor de vuilniswagen, je bespaart ook lekker. De meeste post is gewoon reclame. Door minder van die "aanbiedingen" te ontvangen ben je ook minder getriggerd om te kopen. Uiteindelijk koop je minder zaken die je in feite niet nodig had.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
karine
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Door minder van die "aanbiedingen" te ontvangen ben je ook minder getriggerd om te kopen. Uiteindelijk koop je minder zaken die je in feite niet nodig had.
Nog minder kopen, wat ga jij met al dat geld doen ?
Een mens komt nu al niet meer buiten laat staan doet nog geld op buiten de noodzakelijke behoeften.
Zo gaat de economie zeker niet blijven draaien hoor.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat is hetzelfde budget als dat van 'niet-roken' :)
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

’de economie’ vind ik nogal dubieus. Iedereen is bezig met ’zijn economie’, logisch ook.... je moet eerst geld hebben, voor je kan uitdelen
de koe zegt boe
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

karine schreef:
Dizzy schreef: Door minder van die "aanbiedingen" te ontvangen ben je ook minder getriggerd om te kopen. Uiteindelijk koop je minder zaken die je in feite niet nodig had.
Nog minder kopen, wat ga jij met al dat geld doen ?
Een mens komt nu al niet meer buiten laat staan doet nog geld op buiten de noodzakelijke behoeften.
Zo gaat de economie zeker niet blijven draaien hoor.
Vastgoed kopen? :lol:

Neen, maak u geen zorgen, ik geef genoeg uit. Er komt echter een tijd dat men ontdekt dat kopen niet gelukkiger maakt daarom investeer ik eerder in ervaringen.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:
karine schreef: Neen, maak u geen zorgen, ik geef genoeg uit. Er komt echter een tijd dat men ontdekt dat kopen niet gelukkiger maakt daarom investeer ik eerder in ervaringen.
Kopen maakt zeker niet gelukkiger maar in deze tijden mag je af en toe jezelf wel eens verwennen buiten enkel te werken.
En dat kan soms iets onnozels zijn zoals een brievenbusmelder van €17.
Of hoe zeggen ze dat. Toys for big boys. :-D
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

karine schreef:
Dizzy schreef:
karine schreef: Neen, maak u geen zorgen, ik geef genoeg uit. Er komt echter een tijd dat men ontdekt dat kopen niet gelukkiger maakt daarom investeer ik eerder in ervaringen.
Kopen maakt zeker niet gelukkiger maar in deze tijden mag je af en toe jezelf wel eens verwennen buiten enkel te werken.
En dat kan soms iets onnozels zijn zoals een brievenbusmelder van €17.
Of hoe zeggen ze dat. Toys for big boys. :-D
Tuurlijk, zolang je maar beseft dat het effect zeer kort is en niets verandert op langere termijn. Het is een instant beloning voor het brein dat nog niet door heeft dat het weinig zinvol is. Er is gelukkig nog veel tussen werken en kopen :-D
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”