Hoe Communicatie prijzen variëren in EU

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

In 2019, communication prices across the European Union (EU) were almost five times as high in the most expensive EU Member State than in the cheapest one.

When price levels in countries are compared with the EU average price level index of 100, the results show that in 2019, communication prices were highest in Belgium (with a price level index of 176) and Greece (175), followed by Ireland (150) and Luxembourg (149).

Communication prices include prices for telephone and telefax equipment, internet access provision, postal, wired telephone, wireless telephone, bundled telecommunication and other information transmission services.

Afbeelding
Afbeelding

Bron
https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/pr ... wFuVMV52a4

Het duopolie doet zijn werk in België veel meer valt er niet aan te zeggen zeker.
ijsland, noorwegen, zwitserland zijn duurder maar dat lijkt me normaal No en CH verdienen dubbel van hier en om daar overal dekking te voorzien is de kost veel groter dan in België met zijn 30.000km2
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Niet zeker dat de kost veel hoger is, bevolkingsdichtheid is ook hoger hier, dus meer simultane connecties per mast in België.
Het valt ook op dat er meer EU landen boven het gemiddelde liggen dan eronder, vermoedelijk doet die ene hele lage het gemiddelde oneer aan.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Joe de Mannen schreef:Niet zeker dat de kost veel hoger is, bevolkingsdichtheid is ook hoger hier, dus meer simultane connecties per mast in België.
Is de kost dan niet juist minder met meer connecties? Of zijn de masten overbelast?
Hoge bevolkingsdichtheid lijkt me net goedkoper, ook bekabeld (denk zelfs nog meer, is niet dat je voor een dorp met 10 huizen gewoon switch aan lange kabel kan hangen maar bewust nooit veel met de prijs bezig geweest).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat is net de catch, we weten het niet.
Daarom zei ik 'niet zeker'.
Als je een 2Mbit lijn naar een mast legt kan je er 30 gesprekken over voeren, heb je er meer nodig heb je meer lijnen, meer interfaces meer hardware nodig.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Niet echt verrassend:
- duopolie
- geen regulator (BIPT is zelfs geen schoothondje)
- absurde regelgeving voor een gebied van een zakdoek (regels op niveau gemeente, gewest, federaal)
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Het zou interessant zijn de prijzen te "corrigeren" met de "Big Mac index". Een doorsnee Roemeen zal nooit een TN abo van >100 Euro/maand kunnen betalen, voor de gemiddelde Noor zal dat dan weer peanuts zijn.
Infrastructuurkost zal ook zeer verschillend zijn. Ons laatste bezoek aan Noorwegen (45 minuten te N van Tromso) was de internetvoorziening een schotel gericht naar de mast aan de overkant van de fjord. De eigenaars van de cabins hadden geïnformeerd om een vaste verbinding te laten leggen maar dat zou 1000-en Euro gekost hebben.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

on4bam schreef:Een doorsnee Roemeen zal nooit een TN abo van >100 Euro/maand kunnen betalen, voor de gemiddelde Noor zal dat dan weer peanuts zijn.
Valt nog mee precies, je kan dat daar idd vinden maar dat is meteen ook het allerzwaarste internet-abo voor particulieren: TELENOR "Fiberbredbånd" 500/500 1149 NOK/mnd (109 EUR).

Dan eens gekeken naar Zwitserland, maar nee, ze doen niet beter qua duur zijn: SWISSCOM 90 CHF/mnd (83 EUR) maand betalen, krijg je 10 Gbit/s up/down op fiber.

Als je ziet hoeveel het bij ons is, en hoeveel de norm is in rijke landen als CH/NO is verbaas ik me idd niet dat we bij de top zitten. Concurrentie/vrije markt bepaalt alles.
on4bam schreef:Infrastructuurkost zal ook zeer verschillend zijn. Ons laatste bezoek aan Noorwegen (45 minuten te N van Tromso) was de internetvoorziening een schotel gericht naar de mast aan de overkant van de fjord. De eigenaars van de cabins hadden geïnformeerd om een vaste verbinding te laten leggen maar dat zou 1000-en Euro gekost hebben.
Naar Svalbard hebben ze wel een kabel kunnen leggen!
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Buiten Longyearbyen ga je daar ook niet veel aan hebben :wink:
Nu goed, er woont ondertussen ook al wat meer volk dan de 1500 toen wij er waren in 2004, de infrastructuur zal al wat verbeterd zijn..
Bye, Maurice
https://on4bam.com
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Net een Fiber-abonnement genomen in Frankrijk: 300Mbit up en down. Onbeperkt volume voor 19.99 eur/maand. Zelfs bij Orange betaal je maar 41.99 EUR/maand (in dit geval wel inc tv - 150 kanalen).

Aan andere kant: mobiele dekking is in de steden wel ok, maar keer erbuiten kan dat serieus tegenvallen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

lithion schreef:Aan andere kant: mobiele dekking is in de steden wel ok, maar keer erbuiten kan dat serieus tegenvallen.
Ik denk dat dit ook één van de belangrijke factors is in de totale prijs... wat kan je nog krijgen 50km van Boekarest bijvoorbeeld ?
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

DarkV schreef: Ik denk dat dit ook één van de belangrijke factors is in de totale prijs... wat kan je nog krijgen 50km van Boekarest bijvoorbeeld ?
Vergeet niet dat ze daar direct glas in de grond steken en geen koper.
Zoek eens op maps naar Cisnădioara daar is 1gbps down 500mbps up beschikbaar aan €8. €11 met tv bij en €16 met gsmabbo van 50gb erbij.
Telecom is daar belachelijk goedkoop, stel met een netto loon van 500 daar en hier 2000 maar voor €64 vind je geen gelijk aanbod in België.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

q-tec schreef: Telecom is daar belachelijk goedkoop, stel met een netto loon van 500 daar en hier 2000 maar voor €64 vind je geen gelijk aanbod in België.
Was het maar 500. Ik ken iemand persoonlijk met 1 bachelor en 1 master uit Roemenië dat geen 200/ maand verdiende. Huisvesting is dan wel zo goed als gratis. Maar brandstof bvb zijn de prijzen even hoog als hier. Hun telecom mag dan goedkoop zijn. Je wilt niet ruilen..
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Belangrijke vraag... wat gaat onze minister van Telecom hieraan doen ? Het antwoord zal zoals gewoonlijk "niets" zijn vrees ik.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Mochten het geen minister van Groen zijn, had ik geantwoord: bellen naar de vriendjes bij Telenet en Proximus.
Maar Groen heeft nergens mandatarissen zitten, dus dat zal deze keer niet kunnen :).

Het antwoord zal inderdaad "niets" zijn, met wat wollige praat over het feit dat landen niet zomaar te vergelijken zijn etc.
Het afbouwen van de participatie in Proximus is alvast gemarkeerd als verboden terrein. En zo blijft de overheid aandeelhouder én regulator.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

on4bam schreef:Het zou interessant zijn de prijzen te "corrigeren" met de "Big Mac index".[...]
Dit! x 900.000.000.000 (da's dus 900 miljard hé)

Wat maakt het uit om 1 zeer sterk afgelijnd onderwerp te vergelijken, je moet het hele plaatje bekijken.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Euh what?
Want in Frankrijk is de levensduurte ongeveer de helft van in België?
Of in Frankrijk woont iedereen in de steden?
Of ...?

Er is geen aparte indicator voor BE en FR (https://www.economist.com/news/2020/07/ ... -mac-index).
Maar dat BE op 176 staat en FR onder de 100, noopt toch wel tot pijnlijkere conclusies dan "levensduurte", niet?
Mini-me
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2018, 16:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Waarom is er in Belgie zoiets niet mogelijk als tweak.nl in Nederland? 1GB Up en down, voor Eur 41... En met dit ongelimiteerd.
In Belgie zit met nog steeds te rommellen in de marge. Basis internet abbo (toch ook al rond de Eur 28) met belachelijke downloadlimieten.
Er was even 'goede hoop' dat Orange een prijsbreker zou kunnen worden. Maar ook zij zijn hetzelfde bedje ziek. (t Zou ook geen goede bedrijfsstrategie zijn om ver onder de prijzen van TN/Pxs te gaan).

Als ik dan lees dat we nog eens verschillende glasvezel netwerken naast elkaar in dezelfde straat gaat leggen, dan is het niet verwonderlijk dat het niet goedkoper kan.
Iedereen wil zijn monopolietje hebben of behouden.

Tja, Belgie, een kapot gefederaliseerd landje met 0 toekomstvisie. En dit op elk vlak: telecom, milieu, ruimtelijke ordening, onderwijs,... noem maar op...
Mantis
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 apr 2007, 12:54
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

Mini-me schreef: Als ik dan lees dat we nog eens verschillende glasvezel netwerken naast elkaar in dezelfde straat gaat leggen, dan is het niet verwonderlijk dat het niet goedkoper kan.
Iedereen wil zijn monopolietje hebben of behouden.
Maar de fiberprojecten van bijvoorbeeld Fluvius of The Last Mile zouden juist toegejuicht moeten worden.
De scheiding tussen diensten en infrastructuur zou voor meer concurrentie en lagere prijzen moeten zorgen.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Mini-me
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2018, 16:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Duurder zal het zeker worden. Ze hebben het perfecte jaar achter de rug om de 'extra kosten' te verantwoorden.
Met het telewerk is iedereen nu zeker verplicht om een internet verbinding te nemen. Als de werkgever dan ook nog eens verplicht wordt om dit deels te vergoeden, dan zullen de TN/Prox van deze wereld niet twijfelen om de prijzen nog eens extra te verhogen (de wg betaalt toch).

De enige hoop voor de volgende jaren is Fluvius, met een aantal concurentiele providers. Van TN/Prox mogen we dit niet meer verwachten.
Tenzij er een echte prijsbreker opstaat, dan zullen de abbo's plotseling een stuk concurrentielere worden.
Of echte concurrentie op 5G, wie heeft al die 'dure' ondergrondse bekabeling nodig als 5G dezelfde bandbreedte belooft.

We hebben slecht 1 prijsbreker nodig in Belgie/Vlaanderen...
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Als Fluvius zijn fibernetwerk niet op een dag gewoon aan TN verkoopt ...

Infrax had ook ooit zijn eigen systeem van (betaalbare) digitale tv (indi), maar dat is ook aan TN verpatst ....
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

DarkV schreef:Belangrijke vraag... wat gaat onze minister van Telecom hieraan doen ? Het antwoord zal zoals gewoonlijk "niets" zijn vrees ik.
100 procent gelijk. Er zal niets aan gedaan worden. Hun postjes en allerlei vormen van hand en spandiensten zijn belangrijker in dit land. We bestaan bijna 200 jaar en het zijn 200 jaren vol corruptie en machtsmisbruik. Even over de grens kijken bij onze noorderburen. Die staan op vele vlakken verder dan wij. Wegennet, OV, telecom, .... Het is er niet allemaal rozegeur en maneschijn. Ze hebben er ook hun schandalen en mislukkingen. Je moet maar simpel weg eens een boerderij in zeeland vergelijken met een boerderij bij ons. Daar is alles mooi en proper en bij ons is het één modderpoel en stinkbak. Beschaamd om Belg te zijn.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En dat ligt aan de regering dat de boerderij hier stinkt ?

Nu, ik zeg altijd, feel free to go, als het ginder zoveel beter is.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Ons federaal landje bevindt zich nog altijd in een puberale fase, beweert onze premier! Wie bedenkt zoiets? :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Muziekbos schreef: Even over de grens kijken bij onze noorderburen. Die staan op vele vlakken verder dan wij. Wegennet, OV, telecom, .... Het is er niet allemaal rozegeur en maneschijn. Ze hebben er ook hun schandalen en mislukkingen. Je moet maar simpel weg eens een boerderij in zeeland vergelijken met een boerderij bij ons. Daar is alles mooi en proper en bij ons is het één modderpoel en stinkbak. Beschaamd om Belg te zijn.
Grappig dat je direct daarna Zeeland als voorbeeld aanhaald. Net de provincie met een triestig OV en wegennet. Succes met het nemen van de trein daar. Of met de auto naar een andere Nederlandse provincie? Betalen door de Westerscheldetunnel of je kan over België rijden. Hahaha
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

Mini-me schreef:Duurder zal het zeker worden. Ze hebben het perfecte jaar achter de rug om de 'extra kosten' te verantwoorden.
Met het telewerk is iedereen nu zeker verplicht om een internet verbinding te nemen. Als de werkgever dan ook nog eens verplicht wordt om dit deels te vergoeden, dan zullen de TN/Prox van deze wereld niet twijfelen om de prijzen nog eens extra te verhogen (de wg betaalt toch).

De enige hoop voor de volgende jaren is Fluvius, met een aantal concurentiele providers. Van TN/Prox mogen we dit niet meer verwachten.
Tenzij er een echte prijsbreker opstaat, dan zullen de abbo's plotseling een stuk concurrentielere worden.
Of echte concurrentie op 5G, wie heeft al die 'dure' ondergrondse bekabeling nodig als 5G dezelfde bandbreedte belooft.

We hebben slecht 1 prijsbreker nodig in Belgie/Vlaanderen...
Zolang de meute alles blijft slikken van de grote spelers , vergeet het dan maar.
Men heeft het al jaren en veranderen wat een rompslomp.
Hoe zou ge zelf reageren met zo een trouwe klanten , korting geven of prijzen verhogen.
Internet via 4 G smartphone 30 € voor 30 gb aan max en de rest aan verlaagde snelheid. ( korting heden)
Internet via 4 G 20 € voor 150 Gb daarna lage snelheid.
Bovenstaande bij zelfde operator.
Mooiste bewijs waar de melk koe is.
Die rompslomp he.
En wanneer 12 v beschikbaar als voeding werkt het in gans Belgie.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De melkkoe zijn de klanten die al die zever gewoon pikken/slikken.
Als de prijs u niet aanstaat, ga op een ander. De gemiddelde Belg blijft lekker zitten in het duopolie, dus het zal daar gezellig zijn zeker.

Wij betalen €41 per maand aan telecom: €33 voor internet (85/35 DSL) & €8 voor mijn vrouw haar GSM abo. Mijn abo wordt betaald door mijn werkgever.
Junior collega's betalen soms €150 en meer per maand aan telecom (super "fiber" abonnement, met een dik mobiel abo voor meneer en madam erbij). Tsja...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

5G kan voor een nieuwe start zorgen met level playing field voor 3, liever nog 4 grote spelers. Als dan geen echte concurrentie gaat spelen begrijp ik er niks van :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Inderdaad, veel is gelegen aan de luiheid van de gemiddelde Belg om naar een goedkoper pakket te zoeken. Persoonlijk heb ik nu een aantal maanden Epic Combo Ligt van Proximus, iets dat voor mij perfect aan mijn wensen voldoet. Voor 65 euro per maand heb ik:

*Ongelimiteerd vast internet, 100/20 Mbps, geen 750GB FUP zoals op de kabel
*23 zenders via Pickx app, niet veel maar de belangrijkste zenders (wie kijkt nog naar lineaire tv? :lol: ) maar handig voor de vrouw of vriendin :wink:
* Mobiel onbeperkt bellen en smsen, 40GB BE/EU voor zo goed als alle video/audio streaming+sociale apps (Pick zelf, Youtube, Netflix, Spotify,...) + 4GB voor de rest (de anders apps verbruiken uiteraard een stuk minder data, dus 4GB is dan op zich voldoende)

Als ik hetzelfde pakket via een Proximus Flex zou moeten nemen, zou het mij meer dan 100 euro per maand kosten! Het enige nadeel is dat er nog geen Android TV app is, anders kon je gewoon Pickx streamen via de tv zelf of via een android box, veel handiger dan een Chromecast, hopen dat dat er toch komt in 2021.

Een andere optie is natuurlijk edpnet (35 eur DSL)+tv vlaanderen(10 eur), dan kom je op 45 euro per maand, zonder mobiel erbij. Maar voor iemand zoals ik die ook veel mobiele data verbruikt, heb ik nog geen alternatief gevonden dat je 40 gig geeft voor een gelijkaardige prijs. In Frankrijk zou een dergelijk pakket (als epic combo light) overigens nog stukken goedkoper zijn, voor 50 euro heb je makkelijk 100GB, fiber internet en een PAK meer tv zenders, maar voor België te zijn geen mis aanbod... Dit soort goedkopere "youth" pakketten zoals epic is een trend die je ziet in heel Europa (bv Voxi in UK), dus als je ooit een prepaid sim nodig hebt met veel data in het buitenland, kijk je best eens naar zoiets.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

wied schreef:5G kan voor een nieuwe start zorgen
Keep on dreaming... denk je dat dezelfde providers nu plots Sinterklaas gaan spelen ?
fibrbuzz1 schreef:*23 zenders via Pickx app
Dergelijke oplossingen zijn voor mij persoonlijk al een no-go.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

DarkV schrijft: ...denk je dat dezelfde providers nu plots Sinterklaas gaan spelen ?


Dezelfde 2 providers + 2 nieuwkomers, die nieuwe situatie moet nieuwe mogelijkheden bieden...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

DarkV schreef:
wied schreef:5G kan voor een nieuwe start zorgen
.
als 5g ervoor zorgt dat echt alles draadloos kan?
dan worden het kabel- en telefoonnetwerk overbodig en verliezen telenet en proximus hun sterkste argument. Niemand moet nog aan hen betalen

nu goed, de overheid zal er wel voor zorgen dat die 2 onmisbaar blijven :)
en wanneer elk toestel aangepast is aan 5G zijn we ook wel een paar jaar verder
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

ik ga hier niks zeggen of het duur is al dan niet. Wel wordt er nergens over de kwaliteit van de netwerken gesproken. Dat je tot kleinste uithoek van vlaanderen snel vast internet kunt hebben heeft ook zijn prijs. In begin toen we frankrijk een huis hadden had ik soms 1down 0.5 up weliswaar onbeperkt maarja, en daar zijn nu nog vele gebieden waar het zo is. Gsm grote gebieden waar je nog geen 3g had enzo. Prijs is een ding kwaliteit een ander.
Laatst gewijzigd door proximusboyke 24 dec 2020, 12:12, in totaal 1 gewijzigd.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

wied schreef:+ 2 nieuwkomers
Weet jij meer dan ik of is dit de ultieme natte droom ?
1207 schreef: als 5g ervoor zorgt dat echt alles draadloos kan?
dan worden het kabel- en telefoonnetwerk overbodig en verliezen telenet en proximus hun sterkste argument. Niemand moet nog aan hen betalen
Draadloos kan gewoon de bandbreedte niet leveren tenzij je op iedere hoek van de straat een 5G mast gaat plaatsen (en hoe denk je dat het internet in eerste instantie tot daar moet geraken).
proximusboyke schreef:Dat je tot kleinste uithoek van belgie snel vast internet kunt hebben heeft ook zijn prijs.
Ik heb nochtans verleden week van iemand de vraag gekregen wat hij kan doen... hij heeft een huisje in de Ardennen en het enige wat hij kan krijgen is 1 Mbit van Proximus. In de winterheeft hij geluk... zonder bladeren aan de bomen heeft hij dan nog net 4G ontvangste via Frankrijk.
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

DarkV schreef: Draadloos kan gewoon de bandbreedte niet leveren tenzij je op iedere hoek van de straat een 5G mast gaat plaatsen (en hoe denk je dat het internet in eerste instantie tot daar moet geraken).
Gaan ze doen. Niet op elke hoek maar in elke verlichtingspaal: http://www.tres-iot.com/
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Het is niet omdat het mogelijk is dat ze het ook effectief gaan doen.
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Geen enkele provider heeft de intentie om goedkope 5G abonnementen in ons land te leveren hoor :lol: Wij zijn absoluut geen interessante markt, anders was Free/Iliad uit Frankrijk al lang naar hier gekomen, zeker omwille van de gemeenschappelijke taal. In Zwitserland zitten ze overigens wel!

We mogen van geluk spreken dat er nu alternatieve producten bestaan als Tadaam, dan nog opgezet door onze eigen duopolist :|
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

fibrbuzz1 schreef:Wij zijn absoluut geen interessante markt, anders was Free/Iliad uit Frankrijk al lang naar hier gekomen
Zolang dergelijke partijen niet naar hier komen zal er niets veranderen (in tegendeel zelfs want de 5G investering zal ook nog op onze rekening komen).
Jefm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 dec 2020, 12:02
Bedankt: 2 keer

DarkV schreef:
fibrbuzz1 schreef:*23 zenders via Pickx app
Dergelijke oplossingen zijn voor mij persoonlijk al een no-go.
Daar ligt natuurlijk het feit verscholen dat mensen (te) veel betalen.

De leveranciers weten dat de enige verandering die hun klanten aanvaarden een prijsverhoging is...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Alsof een app een synoniem is voor een goedkoper aanbod ? (het is gewoon een ander aanbod)

De apps is wat mij betreft voor de jongere generatie die op een andere manier kijkt (andere plaatsen, op kleinere schermen, geen opnames, ...).

Tja, misschien wil ik dan inderdaad wel extra betalen om op een "normale" manier TV te kijken. Als ik een aantal dingen van "mijn" manier van beleving moet opgeven dan daalt voor mij de prijs/kwaliteit verhouding.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”