Excel: conditional formatting + rijen invoegen

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik heb een vrij grote spreadsheet met een tiental rules voor conditional formatting (automatisch inkleuren van de cel). Elke rule is er eigenlijk ene voor elke rij van de sheet. Dit doe je door bij 'Applies To' een range op te geven ipv 1 cel.

Nu het probleem. Rijen toevoegen doe ik door een copy-paste van een andere rij, zodat een hoop formatting ook al direct goed is. Het probleem is echter dat Excel niet bijster intelligent is. Excel gaat namelijk voor elke bestaande rule er 1 bijmaken die enkel op die nieuwe rij betrekking heeft. De originele rule wordt ook aangepast om die nieuwe rij NIET te includen. Dus ineens heb ik dubbel zoveel rules, namelijk voor de originele rijen, en dan nog eens voor de nieuwe rij. Je kan je gaan inbeelden wat voor een zootje dit na een tijdje wordt (vorige week nog opgekuist, ik had al honderden rules). Telkens manueel gaan corrigeren is echter ook enorm tijdrovend.

Is hier iets aan te verhelpen ?
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Staat de data in een list / table?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

axs schreef:Staat de data in een list / table?
Neen, moest zelfs effen googlen, want was me niet bewust van specifieke table (fka list) feature. De data is wel gestructureerd als een tabel, met eerst 3 header rijen, dan de data, en onderaan zelfs nog een rij voor wat stats van elke kolom. De data zelf bevat wel wat gegroupeerde rijen... dus weet niet of een tabel zomaar kan dan.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Dit is gewoonweg ergerlijk inderdaad, je werkblad kan merkbaar trager worden en al helemaal als je deze wil opkuisen is echt een tijdsverlies.
Uit ellende op het werk heb ik een VBA macro geschreven.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Kan je met uw "verfborsteltje" die dingen niet over heel uw blad 'kopiëren'?
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Als je gebruik maakt van een tabel zal de voorwaardelijk opmaak zich automatisch uitbreiden naar de nieuw toegevoegde rij van de tabel.
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 12 keer

Heb daar ook last van, en ben ocd genoeg om dat manueel op te kuisen

Recent een experiment gedaan waarbij ik alleen "insert row" doe zonder copy paste (of gevolgd door copy/paste-values-only)

De "insert row" past de formatting van de rij erboven toe, en breekt de conditional formatting rule niet op.
Laatst gewijzigd door fred_be9300 op 13 nov 2020, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

fred_be9300 schreef: De "insert row" past de formatting van de rij erboven toe, en breekt de conditional formatting rule niet op.
Thanks! Dit lijkt inderdaad de oplossing. Na Insert Row is alles nog zoals je verwacht, totdat je content van een andere rij copy-pastet. Key is dus van geen copy-paste te doen van cellen waarop je de conditional formatting staan hebt, wat in mijn geval maar een klein nadeel is.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Tomby schreef:
fred_be9300 schreef: De "insert row" past de formatting van de rij erboven toe, en breekt de conditional formatting rule niet op.
Thanks! Dit lijkt inderdaad de oplossing. Na Insert Row is alles nog zoals je verwacht, totdat je content van een andere rij copy-pastet. Key is dus van geen copy-paste te doen van cellen waarop je de conditional formatting staan hebt, wat in mijn geval maar een klein nadeel is.
Ja maar... niet iedereen is even aandachtig in een gedeeld document.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Robrecht
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 jul 2013, 07:16
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

Al eens met de verschillende paste options geprobeerd ?
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 12 keer

honda4life schreef: Ja maar... niet iedereen is even aandachtig in een gedeeld document.
U vraagt teveel ;-)
(Maar u heeft wel gelijk natuurlijk)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Robrecht schreef:Al eens met de verschillende paste options geprobeerd ?
Dfrog schreef:Kan je met uw "verfborsteltje" die dingen niet over heel uw blad 'kopiëren'?
Ik betwijfel of dit zal helpen. Bij die Paste options kies je wat je meeneemt van de gecopieerde cellen. En op zich gebeurt het dus correct wat ik wil, namelijk dat de conditional formatting mee gecopieerd wordt. Het is vooral de manier waarop dat gebeurt die problematisch is. Als je bvb 1 rij hebt met in je Conditional Formatting één enkele rule, en je copieert die rij 100x, krijg je ineens 100 rules, ipv 1 rule over 100 rijen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Tomby schreef:
fred_be9300 schreef: De "insert row" past de formatting van de rij erboven toe, en breekt de conditional formatting rule niet op.
Thanks! Dit lijkt inderdaad de oplossing. Na Insert Row is alles nog zoals je verwacht, totdat je content van een andere rij copy-pastet. Key is dus van geen copy-paste te doen van cellen waarop je de conditional formatting staan hebt, wat in mijn geval maar een klein nadeel is.
Paste values/formulas behoudt de cond formatting wel
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

duizend schreef: Paste values/formulas behoudt de cond formatting wel
Volgens mij lees je niet zo goed. Het gaat er niet over of Conditional Formatting behouden blijft of niet, maar op welke manier. Wat er gebeurt als je paste, is in elk geval wat je vooral niet wil om je conditional formatting ietwat manageable te houden. Waarom? Lees gewoon de posts hierboven.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik hou altijd een template tab bij, waarin ik alle data opnieuw kan kopieren (met paste formula), just in case er ooit een screwup komt die de formatting naar de zak helpt.

Je kan condition formatting spijtig genoeg niet exporten of importen, wat alles toch wel veel moeilijker maakt.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Tomby schreef:
Volgens mij lees je niet zo goed. Het gaat er niet over of Conditional Formatting behouden blijft of niet, maar op welke manier. Wat er gebeurt als je paste, is in elk geval wat je vooral niet wil om je conditional formatting ietwat manageable te houden. Waarom? Lees gewoon de posts hierboven.
stuur je excel eens door, ik zal er een filmke van maken,
Paste values verandert niks aan de conditional formatting ...

en nu goed lezen hé er staat NIKS in de zin van niets :angel:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

duizend schreef:en nu goed lezen hé er staat NIKS in de zin van niets :angel:
Oops, mijn excuses ! Zelf niet goed gelezen :bang: :bang: . Dacht dat je pasten van de formattering bedoelde, formules is natuurlijk nog wat anders. En inderdaad, dat lost sowieso dat laatste probleempje op van copy-paste naar de pas ingevoegde rij op.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik loop tegen nog een probleem aan met Conditional Formatting. In Office 2019 kan ik blijkbaar geen OR of AND functie gebruiken in de condition. Ik gebruik dus steeds "Use a formula to determine which cells to format". Dat werkte tot nu toe probleemloos met formules als =ISBLANK(A1) of =TRIM(A1)<>"x". Ik wil nu een or- of and-functie gebruiken, en Excel 2019 weigert dit om de een of andere reden. Ik krijg een generische error popup met "There's a problem with this formula..." en nog wat info in de popup. Zelfs een expressie als =OR(TRUE,TRUE) wordt geweigerd. :|
Ik heb ook al eens een andere Excel-file genomen, maar met hetzelfde probleem.

Op de laptop van 't werk staat Office 2013, en daarmee werkt de formule wel gewoon, dus lijkt toch iets Office 2019 gerelateerd, maar online vind ik er niets over terug.

EDIT: opgelost. Heb een test gemaakt op werk-laptop en die dan geöpend in mijne Excel 2019. Wat blijkt, de komma in de OR-expression is gewijzigd in een komma-punt. Dit moet iets redelijk recent zijn, want ook alle voorbeelden die ik online vond, gebruiken een komma in de OR- of AND-uitdrukkingen.
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Het komma en punt komma probleem heeft niks te maken met excel maar met windows.
Welke taal is windows op de werk pc ? Nederlands ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

glda19 schreef: Welke taal is windows op de werk pc ? Nederlands ?
Beide staan in het Engels, mag er niet aan denken om de Nederlandse Excel functies te moeten gebruiken :p.
Wel en verschil is dat op werk laptop . gebruikt wordt voor decimalen, tegenover , op mijn eigen PC. En daarmee besef/vermoed ik dat het daaraan ligt, want anders weet Excel bvb niet wat POWER(3,4,5) is.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Is niet echt iets recents hoor, het verschil zit hem dat US/UK/... English de , gebruikt en international English de ; gebruikt. Vandaar dat je ook vaak voorbeelden terug gaat vinden met , omdat die vaak op US sites staan.

Goeie uitleg hier te vinden trouwens: https://exceljet.net/glossary/list-separator
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dat is idd altijd al het probleem geweest.
Gebruik je de komma als decimal sign, dan wordt de puntkomma de separator.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”