Ik heb een vrij grote spreadsheet met een tiental rules voor conditional formatting (automatisch inkleuren van de cel). Elke rule is er eigenlijk ene voor elke rij van de sheet. Dit doe je door bij 'Applies To' een range op te geven ipv 1 cel.
Nu het probleem. Rijen toevoegen doe ik door een copy-paste van een andere rij, zodat een hoop formatting ook al direct goed is. Het probleem is echter dat Excel niet bijster intelligent is. Excel gaat namelijk voor elke bestaande rule er 1 bijmaken die enkel op die nieuwe rij betrekking heeft. De originele rule wordt ook aangepast om die nieuwe rij NIET te includen. Dus ineens heb ik dubbel zoveel rules, namelijk voor de originele rijen, en dan nog eens voor de nieuwe rij. Je kan je gaan inbeelden wat voor een zootje dit na een tijdje wordt (vorige week nog opgekuist, ik had al honderden rules). Telkens manueel gaan corrigeren is echter ook enorm tijdrovend.
Is hier iets aan te verhelpen ?
Excel: conditional formatting + rijen invoegen
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Neen, moest zelfs effen googlen, want was me niet bewust van specifieke table (fka list) feature. De data is wel gestructureerd als een tabel, met eerst 3 header rijen, dan de data, en onderaan zelfs nog een rij voor wat stats van elke kolom. De data zelf bevat wel wat gegroupeerde rijen... dus weet niet of een tabel zomaar kan dan.axs schreef:Staat de data in een list / table?
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Dit is gewoonweg ergerlijk inderdaad, je werkblad kan merkbaar trager worden en al helemaal als je deze wil opkuisen is echt een tijdsverlies.
Uit ellende op het werk heb ik een VBA macro geschreven.
Uit ellende op het werk heb ik een VBA macro geschreven.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Pro Member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
- Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
- Bedankt: 12 keer
Heb daar ook last van, en ben ocd genoeg om dat manueel op te kuisen
Recent een experiment gedaan waarbij ik alleen "insert row" doe zonder copy paste (of gevolgd door copy/paste-values-only)
De "insert row" past de formatting van de rij erboven toe, en breekt de conditional formatting rule niet op.
Recent een experiment gedaan waarbij ik alleen "insert row" doe zonder copy paste (of gevolgd door copy/paste-values-only)
De "insert row" past de formatting van de rij erboven toe, en breekt de conditional formatting rule niet op.
Laatst gewijzigd door fred_be9300 13 nov 2020, 15:58, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Thanks! Dit lijkt inderdaad de oplossing. Na Insert Row is alles nog zoals je verwacht, totdat je content van een andere rij copy-pastet. Key is dus van geen copy-paste te doen van cellen waarop je de conditional formatting staan hebt, wat in mijn geval maar een klein nadeel is.fred_be9300 schreef: De "insert row" past de formatting van de rij erboven toe, en breekt de conditional formatting rule niet op.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Ja maar... niet iedereen is even aandachtig in een gedeeld document.Tomby schreef:Thanks! Dit lijkt inderdaad de oplossing. Na Insert Row is alles nog zoals je verwacht, totdat je content van een andere rij copy-pastet. Key is dus van geen copy-paste te doen van cellen waarop je de conditional formatting staan hebt, wat in mijn geval maar een klein nadeel is.fred_be9300 schreef: De "insert row" past de formatting van de rij erboven toe, en breekt de conditional formatting rule niet op.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Pro Member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
- Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
- Bedankt: 12 keer
U vraagt teveelhonda4life schreef: Ja maar... niet iedereen is even aandachtig in een gedeeld document.
(Maar u heeft wel gelijk natuurlijk)
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Robrecht schreef:Al eens met de verschillende paste options geprobeerd ?
Ik betwijfel of dit zal helpen. Bij die Paste options kies je wat je meeneemt van de gecopieerde cellen. En op zich gebeurt het dus correct wat ik wil, namelijk dat de conditional formatting mee gecopieerd wordt. Het is vooral de manier waarop dat gebeurt die problematisch is. Als je bvb 1 rij hebt met in je Conditional Formatting één enkele rule, en je copieert die rij 100x, krijg je ineens 100 rules, ipv 1 rule over 100 rijen.Dfrog schreef:Kan je met uw "verfborsteltje" die dingen niet over heel uw blad 'kopiëren'?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Paste values/formulas behoudt de cond formatting welTomby schreef:Thanks! Dit lijkt inderdaad de oplossing. Na Insert Row is alles nog zoals je verwacht, totdat je content van een andere rij copy-pastet. Key is dus van geen copy-paste te doen van cellen waarop je de conditional formatting staan hebt, wat in mijn geval maar een klein nadeel is.fred_be9300 schreef: De "insert row" past de formatting van de rij erboven toe, en breekt de conditional formatting rule niet op.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Volgens mij lees je niet zo goed. Het gaat er niet over of Conditional Formatting behouden blijft of niet, maar op welke manier. Wat er gebeurt als je paste, is in elk geval wat je vooral niet wil om je conditional formatting ietwat manageable te houden. Waarom? Lees gewoon de posts hierboven.duizend schreef: Paste values/formulas behoudt de cond formatting wel
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik hou altijd een template tab bij, waarin ik alle data opnieuw kan kopieren (met paste formula), just in case er ooit een screwup komt die de formatting naar de zak helpt.
Je kan condition formatting spijtig genoeg niet exporten of importen, wat alles toch wel veel moeilijker maakt.
Je kan condition formatting spijtig genoeg niet exporten of importen, wat alles toch wel veel moeilijker maakt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
stuur je excel eens door, ik zal er een filmke van maken,Tomby schreef:
Volgens mij lees je niet zo goed. Het gaat er niet over of Conditional Formatting behouden blijft of niet, maar op welke manier. Wat er gebeurt als je paste, is in elk geval wat je vooral niet wil om je conditional formatting ietwat manageable te houden. Waarom? Lees gewoon de posts hierboven.
Paste values verandert niks aan de conditional formatting ...
en nu goed lezen hé er staat NIKS in de zin van niets
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Oops, mijn excuses ! Zelf niet goed gelezen . Dacht dat je pasten van de formattering bedoelde, formules is natuurlijk nog wat anders. En inderdaad, dat lost sowieso dat laatste probleempje op van copy-paste naar de pas ingevoegde rij op.duizend schreef:en nu goed lezen hé er staat NIKS in de zin van niets
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Ik loop tegen nog een probleem aan met Conditional Formatting. In Office 2019 kan ik blijkbaar geen OR of AND functie gebruiken in de condition. Ik gebruik dus steeds "Use a formula to determine which cells to format". Dat werkte tot nu toe probleemloos met formules als =ISBLANK(A1) of =TRIM(A1)<>"x". Ik wil nu een or- of and-functie gebruiken, en Excel 2019 weigert dit om de een of andere reden. Ik krijg een generische error popup met "There's a problem with this formula..." en nog wat info in de popup. Zelfs een expressie als =OR(TRUE,TRUE) wordt geweigerd.
Ik heb ook al eens een andere Excel-file genomen, maar met hetzelfde probleem.
Op de laptop van 't werk staat Office 2013, en daarmee werkt de formule wel gewoon, dus lijkt toch iets Office 2019 gerelateerd, maar online vind ik er niets over terug.
EDIT: opgelost. Heb een test gemaakt op werk-laptop en die dan geöpend in mijne Excel 2019. Wat blijkt, de komma in de OR-expression is gewijzigd in een komma-punt. Dit moet iets redelijk recent zijn, want ook alle voorbeelden die ik online vond, gebruiken een komma in de OR- of AND-uitdrukkingen.
Ik heb ook al eens een andere Excel-file genomen, maar met hetzelfde probleem.
Op de laptop van 't werk staat Office 2013, en daarmee werkt de formule wel gewoon, dus lijkt toch iets Office 2019 gerelateerd, maar online vind ik er niets over terug.
EDIT: opgelost. Heb een test gemaakt op werk-laptop en die dan geöpend in mijne Excel 2019. Wat blijkt, de komma in de OR-expression is gewijzigd in een komma-punt. Dit moet iets redelijk recent zijn, want ook alle voorbeelden die ik online vond, gebruiken een komma in de OR- of AND-uitdrukkingen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Beide staan in het Engels, mag er niet aan denken om de Nederlandse Excel functies te moeten gebruiken .glda19 schreef: Welke taal is windows op de werk pc ? Nederlands ?
Wel en verschil is dat op werk laptop . gebruikt wordt voor decimalen, tegenover , op mijn eigen PC. En daarmee besef/vermoed ik dat het daaraan ligt, want anders weet Excel bvb niet wat POWER(3,4,5) is.
- bollewolle
- Elite Poster
- Berichten: 891
- Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
- Twitter: bollewolle
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
- Bedankt: 89 keer
Is niet echt iets recents hoor, het verschil zit hem dat US/UK/... English de , gebruikt en international English de ; gebruikt. Vandaar dat je ook vaak voorbeelden terug gaat vinden met , omdat die vaak op US sites staan.
Goeie uitleg hier te vinden trouwens: https://exceljet.net/glossary/list-separator
Goeie uitleg hier te vinden trouwens: https://exceljet.net/glossary/list-separator
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Dat is idd altijd al het probleem geweest.
Gebruik je de komma als decimal sign, dan wordt de puntkomma de separator.
Gebruik je de komma als decimal sign, dan wordt de puntkomma de separator.