Een vraag die op zich meer thuishoort in een bouwforum (waarop ik hem allicht ook nog zal stellen), maar toch hier vragen:
Mijn dropkabel van Telenet dient vervangen te worden.
Aangezien dat laatste wel materie van dit forum is, kan het zijn dat er hier mensen zijn met kennis van deze zaken (hoop ik dus).
De huidige is nog uit de tijd dat internet via coax niet bestond, is 45 meter lang met koppelingen (geen aftakkingen gelukkig), en noem maar op.
Ik heb al een sleuf gegraven in mijn voortuin tot aan de "paddenstoel".
Hier zal ik een wachtbuis leggen, met een PE6 coax kabel (ik heb genoeg aan 15 meter kabel, itt de huidige drop hoeft die niet eerst gans mijn living door, om dan in mijn tuin eruit te komen en dan onder de woonst door tot buiten).
Dit is geen probleem.
Wat ik mij echter afvraag: hoe doe ik de andere kant hiervan, de kant die in mijn huis moet komen.
De bestaande kabels die ik tegengekomen ben, zijn gewoon ingemetseld in de fundering (en krijg je dus niet zomaar los).
Maak ik een gaatje op 60-70cm diepte, wachtbuis erdoor, en ook opvullen met cement hier rond (zowel van buiten als van binnen)?
Eenmaal wachtbuis tot binnen, en coax zit erdoor, de wachtbuis afdichten zelf met een product zoals Tangit M3000?
Is dit de ideale manier van werken?
Wachtbuis binnensteken voor coax
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
De doorgang komt inderdaad buiten uit op minstens 60 cm diepte. Idealiter gebruik je een PVC-straalbocht van 50 mm waarop je de wachtbuis aansluit. De straalbocht mag volledig in cement of beton gegoten worden, alleen het uiteinde moet enkele centimeters uit de vloer steken. De doorvoer moet 100% waterdicht zijn tot boven het vloerniveau.
e
In volgende brochure van Fluvius vind je een technische beschrijving: https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... luvius.pdf
e
In volgende brochure van Fluvius vind je een technische beschrijving: https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... luvius.pdf