Tussen 2 verdiepingen ligt (nog) geen ethernetkabel, vandaar een PLC oplossing.
Ik heb een vraag over hoe de setup kan verbeterd worden, het huidige stje is een "2000Mbps" setje.
Tussen de PLC die vlak aan de switch hangt (PLC1) en de PLC die 20m van de bureau staat, haal ik 500Mbps volgens de tool, in de praktijk vlot 150Mbps
verbinding: PLC1-PLC2
snelheid PLC: 500Mbps
snelheid IRL: 150Mbps
Eigenlijk heb ik geen verbinding nodig waar de PLC2 nu hangt, maar op een ander stopcontact (in "vogelvlucht" 6m verder), voor de gemakkelijkheid even PLC3 gedoopt. Als ik dat doe, valt de snelheid terug naar 70-80Mbps volgens de tool en 20-30Mbps in de realiteit.
verbinding: PLC1-PLC3
snelheid PLC: 80Mbps
snelheid IRL: 20Mbps
Als ik nu een 3de PLC plaats, verbindt die dan PLC2 met PLC3 (wat dus maar enkele meters is), of krijg ik de rechtstreekse verbinding met PLC1 wat een te lage snelheid oplevert? Maw zijn PLC2 en PLC3 "eindpunten" of doet PLC2 (in het midden tussen PLC1 en PLC3) tegelijk upload&download tussen PLC1 en PLC3? Als PLC1 iets verzendt naar PLC3, doet PLC2 dan UL & DL, of gaat het meteen naar PLC3?
Aangezien de snelheid PLC1-PLC3 te laag is, heb ik nu PLC2 geplaatst en ligt er een lastige UTP kabel van 25m (langs de muren).
Is er een manier om die kabel te vervangen door een bijkomende PLC adapter, of niet?
PLC snelheid
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Rechtstreeks, want PLC is eigenlijk een broadcast/shared medium. Vergeet ook niet dat als je PLC1->PLC2 en dan PLC2->PLC3 zou kunnen doen, dat je dan alles dubbel overzendt en dus ook weer bandbreedte verliest. Het zou me sterk verbazen dat je hiermee een hogere snelheid kunt bereiken dan PLC1->PLC3.heist_175 schreef:Als ik nu een 3de PLC plaats, verbindt die dan PLC2 met PLC3 (wat dus maar enkele meters is), of krijg ik de rechtstreekse verbinding met PLC1 wat een te lage snelheid oplevert?
De snelheid tussen 2 PLCs wordt in grote mate ook bepaald door de groep (zekering) van de stopcontacten waar ze op zitten. Op eenzelfde groep haal je de grootste snelheid. Hoe verder de groepen fysiek van elkaar zitten in je zekeringkast, hoe lager je snelheid zal worden. Ik vermoed dat PLC1 en PLC2 op dezelfde of naburige groep zitten. PLC3 zit duidelijk verschillende groepen verder. Bijgevolg zal ook PLC3 verder van PLC2 zitten en vermoed ik dat PLC2->PLC3 evenzeer een pover resultaat zal opleveren.
Zelf heb ik hier het geluk dat in ons koophuis de stopcontacten in mijn bureau op dezelfde groep (12) zitten als die in de garage waar de Telenet HGW zit. Daardoor haal ik hier in mijn bureau nog altijd de volle 200Mbps van Telenet. Maar ook in onze home cinema, die op groep (13) zit, haal ik eigenlijk 200Mbps. In de living (groep 1) daarentegen haal ik max. 80 Mbps.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
PLC1 zit op kring1 (lengte tussen automaat en stopcontact: 1m)
PLC2 en PLC3 zitten op kring2
PLC2 en PLC3 zitten op kring2
kortom: too bad?Rechtstreeks, want PLC is eigenlijk een broadcast/shared medium. Vergeet ook niet dat als je PLC1->PLC2 en dan PLC2->PLC3 zou kunnen doen, dat je dan alles dubbel overzendt en dus ook weer bandbreedte verliest. Het zou me sterk verbazen dat je hiermee een hogere snelheid kunt bereiken dan PLC1->PLC3.
-
- Elite Poster
Wellicht. Alhoewel ik je snelheden wel serieus aan de trage kant zijn voor 2000 Mbps pluggen. Zeker als je over 2 naburige groepen al maar 20Mbps meer haalt, is er toch wel iets grondig mis, lijkt me. Anderzijds kunnen er op het net allerlei stoorzenders zitten (bvb power adaptors kunnen redelijk wat ruis veroorzaken). Normaal is het echter onbegonnen werk om dat allemaal te gaan uitzoeken, en de verschillen zijn vaak niet zo gigantisch. Zo heb ik lang geleden eens ontdekt dat als de diepvries aansloeg (ja, aan) de snelheid iets omhoog ging. Was zeer goed reproduceerbaar.heist_175 schreef:kortom: too bad?
Je kan hooguit gaan experimenteren met verschillende stopcontacten, maar je ziet dan überhaupt met het probleem van langere netwerkkabels nodig te hebben om tot dat stopcontact te geraken. Lengte van de bekabeling zou normaal ook meespelen, maar hier zit onze home cinema bvb gewoon diametraal tegenover de plaats waar de Telenet HGW hangt (ander verdiep, en helemaal andere hoek van het huis) en toch halen we tussen die 2 dus nog een enorme hoge snelheid.
Welk merk/type van pluggen gebruik je ?
EDIT: ik zou wel nog eens grondiger testen, als ik van jou was, want er lijken wel wat inconsistente resultaten te zijn. Zo zitten PLC2 en PLC3 bij jou op dezelfde groep, maar PLC1-PLC2 is veel sneller dan PLC1-PLC3 ?
- heist_175
- Elite Poster
Het testen is niet het probleem, ik heb de PLC wel duzend keer getest op beide plaatsenTomby schreef:EDIT: ik zou wel nog eens grondiger testen, als ik van jou was, want er lijken wel wat inconsistente resultaten te zijn. Zo zitten PLC2 en PLC3 bij jou op dezelfde groep, maar PLC1-PLC2 is veel sneller dan PLC1-PLC3 ?
Uw tip over "grondig testen" heeft me wel naar het elektriciteitsplan doen grijpen. In de kamer waar ik de switch van internet voorzien moet worden, zijn er 4 kringen, met telkens 2 stopcontacten per kring in die kamer. De kring die het dichtst bij de switch komt heb ik getest (= PLC3) en ook wat dichter bij de kast (= PLC2), maar dat is (deels) een oude kring, waar de bekabeling niet van vervangen is.
De andere 3 kringen heb ik zelf aangelegd een paar jaar geleden en hebben dus 100% nieuwe draad. Op die kring haal ik 700/750Mbps in de tool en 200Mbps in de praktijk.
Merk/type:
https://www.tp-link.com/fr-be/home-netw ... 9025p-kit/
Resultaat:
- kabel kan ik properder/makkelijker wegwerken (tot er een definitievere oplossing is)
- snelheid blijft prima (of het nu 100, 150 of 200Mbps is, maakt we weinig uit)
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Eerste circuit is misschien zonder aarding?heist_175 schreef:De kring die het dichtst bij de switch komt heb ik getest (= PLC3) en ook wat dichter bij de kast (= PLC2), maar dat is (deels) een oude kring, waar de bekabeling niet van vervangen is.
Dit soort PLC's hebben stopcontacten met aarding nodig, want de aardkabel wordt ook gebruikt voor de transmissie!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- heist_175
- Elite Poster
Alles is met aarding:
- bouwjaar 1986, dus toen al vereist
- door mij recent aangepast en ik heb elk stopcontact uitgemeten
- gekeurd niet veel later door OCB
- bouwjaar 1986, dus toen al vereist
- door mij recent aangepast en ik heb elk stopcontact uitgemeten
- gekeurd niet veel later door OCB
-
- Elite Poster
Wat bedoel je juist met kring ? Gewoon niet zeker of je daarmee een groep bedoelt, want het lijkt me wel straf dat je voor 1 kamer al 4 automaten in je schakelkast zou hebben. Of is kring gewoon een bedrading van stopcontacten tot aan schakelkast waar ze daar pas samenkomen op eenzelfde zekering ? Ik ken niet zoveel van elektriciteit, dus vraag meer puur uit interesse. Nooit bij stilgestaan dat het misschien pas aan schakelkast allemaal samenkomt, zelfs voor 1 en dezelfde kamer (en ik neem aan dat dan is om draad met een kleinere doorsnede door de buizen te kunnen trekken).heist_175 schreef:Uw tip over "grondig testen" heeft me wel naar het elektriciteitsplan doen grijpen. In de kamer waar ik de switch van internet voorzien moet worden, zijn er 4 kringen, met telkens 2 stopcontacten per kring in die kamer. De kring die het dichtst bij de switch komt heb ik getest (= PLC3) en ook wat dichter bij de kast (= PLC2), maar dat is (deels) een oude kring, waar de bekabeling niet van vervangen is.
Hoedanook, belangrijkste is dat je er aan uitgeraakt bent en al een oplossing hebt.
- heist_175
- Elite Poster
Een kring is (in dit geval) een verzameling stopcontacten.
Ik heb niet 1 kring per kamer, maar verdeel de kringen over meerdere kamers, zo hebben we op de eerste verdieping 5 kringen voor 4 kamers. Mocht het ooit nodig zijn, kan ik in 1 kamer veel elektriciteit verbruiken zonder gevaar. Of als een kring "in onderhoud" is, ligt niet plots een ganse kamer uit.
In dit geval zijn de stopcontacten gewoon met elkaar verbonden en vertrekken er 2 draden uit de zekering (L en N), de aftakkingen gebeuren op het stopcontact zelf.
Ik heb niet 1 kring per kamer, maar verdeel de kringen over meerdere kamers, zo hebben we op de eerste verdieping 5 kringen voor 4 kamers. Mocht het ooit nodig zijn, kan ik in 1 kamer veel elektriciteit verbruiken zonder gevaar. Of als een kring "in onderhoud" is, ligt niet plots een ganse kamer uit.
In dit geval zijn de stopcontacten gewoon met elkaar verbonden en vertrekken er 2 draden uit de zekering (L en N), de aftakkingen gebeuren op het stopcontact zelf.