verwarming gas

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Wij horen bij een uitstervende diersoort die zonder cv en vooral op gas verwarmen. Enkel badkamer en warm water zijn electrisch. (badkamer zeer klein, past niet eens bad in en al helemaal geen radiator dus geen extreem probleem). (+- living 60m3, keuken 50m3, beiden ok isolatie)
Kort: is niet enkel sfeerhaard en 2.5kW electrische tv met vlammen gaat niet voldoende zijn, cv weinig praktisch (+ sinds ik zonder cv woon geloven mensen dat ik niet rook :lol: ). In vorige editie niet geisoleerde en gammele versie van de keuken (volledig herbouwd) was er wel klein gasradiatortje dat nog geen week per jaar echt aan stond (omdat het ding moeilijk ontstak en vrij snel uitviel als je dacht het harder te zetten).

Ik ben nu aan het denken (zeer lange termijn, waarschijnlijk niet eens volgend jaar) om de haard in living te veranderen (verbouwingen en aanpassing living, verwarmt nu meer waar er minder behoefte is) en een kleintje in keuken/veranda bij te zetten (onder plat dak, toch al gaten genoeg in voor verplichte verluchting). Momenteel is er daar zelfs geen verwarming en behalve voor sociale assistentes is dat eigenlijk vrij leefbaar. (ik vind het op veel plekken zeker in de winter gewoon te warm :lol: ). Die is wel te groot om electrisch praktisch (en betaalbaar) te verwarmen. Indien nodig (vooral kuisen etc in winterperiode :lol: ) wordt die nu gewoon met de restwarmte van de living verwarmt (= deur open).

Voor in keuken zou pellets optie kunnen zijn. Aangezien die totaal niet milieuvriendelijk en populair zijn verwacht ik daar in korte toekomst echter wel repercussies van hogerhand en ook niet praktisch voor zus als ze er alleen voor komt te staan (ze zal mij normaal overleven en is altijd thuis maar niet goed te been om met die zakken rond te sleuren).
Is aardgas eigenlijk nog bruikbaar/toekomst? Met Nederland dat stopt met productie verwacht ik dat vooral prijs hoger zal worden (is nu ook al wel russisch maar toch).

Op pellets zijn er toestellen die ook extra warme lucht in een 2de (of zelfs 3de) kamer erachter kunnen blazen, een feature die duur en onbetrouwbaar lijkt te zijn maar interessant voor badkamer. (meeste van dat niveau kunnen ook water opwarmen, boiler is wel nog nieuw en met onze beperkte hoeveelheid water in de kalk hou ik dat liever afzonderlijk). Op gas vind ik dit echter nergens terug maar misschien bij minder bekendere producenten?
Zou beter passen op een bouwforum maar daar is het meer reclame en toch het gevoel dat er hier ook mensen met ervaring zitten :wink:
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

Pellets kunnen duurzaam zijn, als ze van lokaal "resthout" worden gemaakt. Probleem is dat men hele ladingen via schepen importeert vanuit Canada en Rusland, waar men gewoon bossen rooit speciaal hiervoor. Maar Ecopower maakt bv. pellets in een fabriek in Ham, met afvalhout en snoeiafval. Het blijft natuurlijk een verbranding die CO2 uitstoot, maar de verbranding is veel beter dan een gewone houtkachel.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Pellets zijn nog altijd veel schadelijker qua fijnstof dan Mazout of Gas, zelfs met de nieuwste pelletkachels.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Taaner242 schreef: maar de verbranding is veel beter dan een gewone houtkachel.
Kan je dit ook onderbouwen ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

liber! schreef:Pellets zijn nog altijd veel schadelijker qua fijnstof dan Mazout of Gas, zelfs met de nieuwste pelletkachels.
1) TS heeft vragen over verwarming en niet over fijn stof, on-topic blijven zou je sieren
2) kan je die stelling onderbouwen?
3) TS is in mijn ogen niet gediend met subjectieve reacties die helemaal niet terzake doen en vaak een uiting zijn van de persoonlijke voor- of afkeur.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Voor warm water zijn er prima toestellen die volledig elektrisch werken:
- met boiler en verliezen van eender welk merk
- zonder boiler en verliezen van bv CLAGE (met hoog momentaan verbruik)

Voor "gewone" verwarming zijn er nog wel opties:
pellets of hout
Lokaal (regio of zelfs BE) of Europees hout kan je zowel als blok als in pelletvorm heel makkelijk en goedkoop bekomen.
Ik zou niet meteen schrik hebben voor repercusies van een overheid, want er zijn gewoon teveel mensen die met hout of pellets (bij)stoken. Ik zou wel kiezen voor een ECO++++++ model en geen "gelaste platen".
Wat de praktische kant betreft: iemand die slechter te been is, kan aan de lokale pelletleverancier vragen om de zakken in huis te dragen en eventueel zelfs het vat te vullen? Mocht mijn buurman/-vrouw dat vragen, ik zou dat snel ff doen. Alles hangt natuurlijk af van hoeveel kg/ton je per jaar denkt te verzetten :).

gas
De aanvoer vanuit NL zal in de komende jaren droog komen te vallen, maar in Zeebrugge staat een mega terminal waar zowat de ganse wereld gas kan komen brengen, ongeacht de geopolitiek van de landen die tussen BE en het leveranciersland ligt. De Russen kunnen nog steeds met tankers naar Zeebrugge komen als ze weer eens ruzie hebben met Polen of Oekraïne.

mazout
Daar zou ik ver van wegblijven. Ik zie binnen dit en enkele jaren compleet verboden worden.

elektriciteit
Zou ik enkel overwegen als uw huis goed geïsoleerd is en dan liefst nog met warmtepompen per kamer ofzo.

@fijn stof
Recente pelletkachels halen gelijkaardige fijnstof emissies als mazout.
Gas heeft quasi geen fijnstof emissie.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Aardgas: houd er rekening mee dat oudere kachels of convectoren misschien niet (goed) overweg kunnen met een ander soort aardgas nu Nederland over afzienbare tijd de kraan dicht draait (hoog calorisch vs. laag calorisch).
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Jack Daniels schreef:oudere kachels of convectoren misschien niet (goed) overweg kunnen
https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... r-rijk-gas
https://www.gasverandert.be/nl/particulier
Toestellen die dateren van en na 1978 zijn over het algemeen compatibel met rijk gas, maar moeten mogelijk aangepast worden om goed en veilig te blijven werken.
Héél oude toestellen dan wel...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

De huidige zal wel de 20 gepasseerd zijn maar ok. Denk wel dat het niet het hoogste rendement gaat halen.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Ik lees hier wel enkele goede adviezen. Ik gooi mijn 2 cents er nog even bij als kenner.
Ik heb enkele jaren geleden zelf een transformatie van mijn ouderlijk huis gedaan naar warmtepompen van (heel dure) elektrische vloerverwarming.

Pellets / hout zijn vormen van ongecontroleerde verbranding die zéér vuil zijn voor het milieu. Een pelletkachel is hierbij de minst slechte maar deze vervuilt nog altijd vele meer als een kolencentrale, dieselauto of wat dan ook. Uit een milieu oogpunt is dit niet aan te raden. Verder brengen deze verwarmingsmethodes een geconcentreerde verwarming het huis door, geen distributie dus. Je wilt juist dat het overal even lekker warm is. Tevens lijken deze methodes van houtverbranding me niet zo ideaal gezien er nogal wat onderhoud bij komt kijken (as wegscheppen, bijvullen, controleren rookhinder, etc)

Gas is doorgaans de goedkoopste manier van verwarming en relatief ecologisch (1 vd meest beperkte impacts). CV is hierbij de way to go. Echter dient er wel een infrastructuur van radiatoren of vloerverwarming en buizen aangelegd worden. Dat kan esthetische bezwaren hebben en kostelijk zijn. Echter valt een CV systeem wel later op een warmtepomp te plaatsen. Een CV kan ook warm water leveren. Momenteel is de gasprijs historisch laag geweest in België, er gaan momenteel stemmen op om belastingen en heffingen gelijk te trekken met elektriciteit wat de prijs van beide zal beïnvloeden in het nadeel van gas.

Een warmtepomp kan in verschillende vormen geleverd worden. Namelijk met als output warm water of lucht. De warmte pomp kan op zijn beurt de warmte halen uit grondwater of uit de lucht. De laatste optie is de goedkoopste en wat economisch aan te raden is. De kosten van een aardwarmte boring terug verdienen kost heel lang. Het simpelste om te implementeren in termen van veranderingen is de lucht/lucht warmtepomp oftewel een klassieke airco. Deze kunnen naast koelen ook heel goed verwarmen als hoofdverwarming. Deze lucht/lucht warmtepompen zijn doorgaans zo efficiënt dat ze economisch concurreren met gas. Het grootste voordeel van een warmtepomp is dat deze heel snel on demand energie kan leveren (comfort). Dit zorgt ervoor dat er geen systeem in de achtergrond moet blijven draaien als je het warm wilt hebben bij thuiskomst. Een CV is bijvoorbeeld trager net als een kachel die aangestoken moet worden. Qua plaatsing dient er een binnen unit in elke ruimte gehangen te worden tesamen met 1 of meerdere buitenunits op het dak/gevel. Zo'n project is realiseerbaar voor ongeveer 1K per kamer. Deze vorm van warmte is het meest ecologisch, daar zorgen onze kerncentrales voor :-D. Je kan ook kiezen voor een groene energieleverancier maar dat is niet persé ecologischer.

Succes!

Ps: zoals eerder vermeld door anderen, doe enkel zo'n oefening gecombineerd met isolatie! Ik heb mijn dak gesisoleerd van een jaren 80 huis (10 cm pir erbij met een RD van 4,5) en mijn warmtevraag nam af met 40%. Dat maakt de vermogensvraag (dimensionering) van eender welk systeem kleiner en dus goedkoper. En dat laat nog eens buiten beschouwing je energiekost tijdens het gebruik!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

gunmaster schreef:Verder brengen deze verwarmingsmethodes een geconcentreerde verwarming het huis door, geen distributie dus. Je wilt juist dat het overal even lekker warm is. Tevens lijken deze methodes van houtverbranding me niet zo ideaal gezien er nogal wat onderhoud bij komt kijken (as wegscheppen, bijvullen, controleren rookhinder, etc)
Als "kenner" heb je precies niet echt veel kaas gegeten van pelletkachels. Pelletkachels hebben een ventilator langs de voorkant en 1 langs de achterkant. In mijn concreet geval blaast de voorkant van de kachel de warme lucht in de keuken, de ventilator langs de achterkant blaast de warme lucht in de living via een flexible slang. Daartoe werd er een gat van ongeveer 8cm diameter geboord in de scheidingsmuur tussen keuken en living. Resultaat: overal even lekker warm. Meer zelfs: de technieker op mijn vorig werk heeft bij hem thuis de ventilator langs de achterkant verbonden met een flexibel die de warme lucht boven in o.a. de badkamer blaast. Resultaat: zowat zijn hele huis verwarmd met 1 pelletkachel.
Heel wat onderhoud? Nog zo een broodje aap verhaal. 1x per jaar of om de 2000 branduren (afhankelijk van wat eerst komt) moet de kachel een schoonmaakbeurt krijgen. Tijdens die schoonmaakbeurt wordt meteen de schoorsteen mee gekuist. Kostprijs 150 à 200 euro afhankelijk van de firma die het doet.
As wegscheppen, check. Elke dag? Neen. Om de 2 dagen? Misschien, is afhankelijk van hoe lang de kachel heeft gebrand.
Bijvullen: check (doe je ook met houtkachels)
Controleren rookhinder: Qué?????
Etc: Welke etc???
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

De TS geeft zelf al aan dat hij die feature (ventilator bij pelletkachel) duur vindt. Het is inderdaad vreselijk duur en onpraktisch om een dikke, bij voorkeur geïsoleerde, luchtbuis/slang naar elke kamer te brengen op een deftige manier. Het wegwerken van zo'n buizenstelsel is niet altijd gemakkelijk. Tevens is het sturen van de luchtstromen niet gemakkelijk zonder verlies van energie.

Voor je andere punten:
- Onderhoud is zeker nodig en drastisch verschillend van het comfort van een gas of elektrisch systeem. Je kan het relativeren dat het minder nodig is dan bij een houtkachel echter is het nog steeds een noodzaak.
- Controleren, als je af en toe als stoker niet controleert wat er uit je rookkanaal komt dan mogen ze voor mijn part je kachel dichtgooien met cement. Dagelijks zie ik tientallen huizen met rookpluimen die kunnen instaan voor de brandende oliebronnen van de golfoorlog. Dit komt deels door slecht hout, slechte verbranding, slecht materiaal, verbranding van verboden stoffen maar meer dan eens door incompetente gebruikers die de verbranding niet controleren. Dit in mindere mate een punt bij pelletkachels maar nog steeds van belang!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Een pelletkachel rookt niet, nooit. Enkel bij het opstarten van de kachel komt er een heel klein beetje rook vrij en verder niks meer. Verder zie ik nu ook dat hij de blazer duur en onbetrouwbaar vindt. Hoe ga je anders warmte doen circuleren zonder die blazer? Die blazer zit standaard op elk toestel. Als je dat niet wilt, dan moet je geen pelletkachel kopen. Dan moet TS zich focussen op iets wat werkt met stralingswarmte. En wat er onbetrouwbaar is aan zo een blazer, ik zou het begot niet weten. Dat ding werkt al ruim 2,5 jaar perfect en stuurt de warme lucht rond in mijn huis.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De halve waarheden en hele leugens die hierboven staan, doen gewoon pijn aan de ogen :).
gunmaster schreef:Pellets / hout zijn vormen van ongecontroleerde verbranding die zéér vuil zijn voor het milieu. Een pelletkachel is hierbij de minst slechte maar deze vervuilt nog altijd vele meer als een kolencentrale, dieselauto of wat dan ook. Uit een milieu oogpunt is dit niet aan te raden. Verder brengen deze verwarmingsmethodes een geconcentreerde verwarming het huis door, geen distributie dus. Je wilt juist dat het overal even lekker warm is. Tevens lijken deze methodes van houtverbranding me niet zo ideaal gezien er nogal wat onderhoud bij komt kijken (as wegscheppen, bijvullen, controleren rookhinder, etc)
Pellets een ongecontroleerde verbranding? Net zo gecontroleerd of ongecontroleerd als gas: een sturing regelt alles: hoeveel pellets, zuurstof, ...
Vervuiling: ja er komt fijn stof vrij, vergelijkbaar als bij mazout en in tegenstelling tot gas. Vertel er dan ook meteen bij dat hout/pellets uit mijn tuin of de omgeving komen en dat gas aangevoerd wordt uit verwegistan. De CO2 die vrijkomt bij de verbranding van hout/pellets is eerst onttrokken aan de atmosfeer. Met gas voeg je enkel CO2 toe.
Kolencentrale: centrale energieopwekking gaat gepaard met grote transmissieverliezen en steenkool is echt wel véél vervuilender dan hout
Distributie: of je nu op gas of pellets stookt, je hebt 1 centraal punt waar de warmte wordt opgewekt. Als je distributie wilt, moet je die in beide gevallen aanleggen. Ik zie het verschil niet?
Rookhinder: als je ergens rookhinder ziet is het ofwel een slecht afgestelde mazoutketel ofwel iemand die niet kan stoken met hout (nat, roken, smeulen, smoren, ...). Aangezien een pelletkachel gestuurd is (zie hoger) kan een pelletkachel niet roken, behalve indien écht kapot.
Echter valt een CV systeem wel later op een warmtepomp te plaatsen.
Uw suggestie is minder evident dan het gemak waar je het mee neerschrijft. Lucht/water of water/water is vrijwel enkel aan te raden in geval van vloerverwarming.
Het grootste voordeel van een warmtepomp is dat deze heel snel on demand energie kan leveren (comfort). Dit zorgt ervoor dat er geen systeem in de achtergrond moet blijven draaien als je het warm wilt hebben bij thuiskomst. Een CV is bijvoorbeeld trager net als een kachel die aangestoken moet worden. Qua plaatsing dient er een binnen unit in elke ruimte gehangen te worden tesamen met 1 of meerdere buitenunits op het dak/gevel. Zo'n project is realiseerbaar voor ongeveer 1K per kamer. Deze vorm van warmte is het meest ecologisch, daar zorgen onze kerncentrales voor :-D. Je kan ook kiezen voor een groene energieleverancier maar dat is niet persé ecologischer.
@snel: hangt van uw installatie af natuurlijk, mijn CV stookt het huis op 30min warm, voor de houtkachel moet je op een uurtje rekenen.
@ecologisch: zie hoger
kenner
Ik merk toch heel veel feitelijke fouten in uw discours en bedenkelijke suggesties.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:...
Amai Heist, mijn posts en ecologische opmerkingen brachten blijkbaar nogal wat teweeg.
Om er even inhoudelijk om in te gaan...

Over de verbranding van pellets specifiek.
Je komt hier met feitelijk correcte opmerkingen maar met eveneens grote fouten als die waar je mij van beschuldigd. Je zegt dat verbranding van hout CO2 neutraal is omdat dit weer gecompenseerd wordt door nieuwe aangroei. Dat klopt voor de CO2, echter is dat een proces dat decennia duurt! In de tussentijd kan die CO2 rustig het broeikaseffect in de hand helpen. Tevens zijn er naast CO2 veel ergere stoffen die uit het rookgas kanaal komen die dan weer schadelijker zijn voor de lokale gezondheid. Een voorbeeld is fijn stof andere voorbeelden zijn PAK's, stokstof, dioxines, zware metalen. Het is waar dat eender welke andere fossiele bron CO2 toevoegt aan de kringloop echter is de hoeveelheid beperkter en de nevenuitstoot die ik net besprak vele malen kleiner is bij gas. De CO2 is dan ook makkelijker te compenseren door aanplanting van nieuw bos of CCS systemen bij elektriciteitscentrales.
Dan heb je het over een kolencentrale en transmissieverliezen. Nergens pleit ik voor een kolencentrale, absoluut niet! Pleit ik voor de ombouw van kolencentrales naar biomassa (in essentie de kolen vervangen door pellets) zeker niet, dan nog liever kolen. Over elektrische transmissieverliezen, de grote van de verliezen is daarvan wel beperkt, zeker in België waar we toch een redelijk robuust transmissienetwerk hebben. Ik kan zo snel geen bron vinden voor België maar wat ik zo snel van vinden en vanuit mijn opleiding meekreeg ligt dit tussen de 5-7% verlies van centrale naar stopcontact. Die verliezen heb je ook als je pellets gaat halen bij de winkel, deze getransporteerd en opgeslagen worden in warehouses maar ook bij de productie (meestal in een ander continent) van de pellets. Heel die keten van productieprocessen, getransporteerd etc is bij alle vormen van energie aanwezig en zorgen voor efficiëntieverlies. Zonder even bronnen te vermelden is het ketenverlies (well to wheel oftewel well to socket) bij kernenergie het kleinst, gevolgd door gas, renewables, kolen en de rest. Maar hout en in het bijzonder houtpellets halen hierbij een lage score. Als voorbeeldje vond ik een rekenvoorbeeld over de productie van pellets. Zo zou de productie van pellets al 2% van de energieinhoud aan elektriciteit kosten, dat gecombineerd met het ketenverlies van die bepaalde elektriciteit zorgt voor grotere cijfers. Dan laten we nog creatie van grondstoffen ,menselijke inputs, verpakking, transport, etc buiten beschouwing... Ik wil maar aangeven het is allemaal geen rechtlijnig proces. Pellets komen ook niet vanuit het dichtstbijzijnde bos. Europa verbruikt ongeveer dubbel zoveel pellets als het kan verbruiken. Deze komen dan met een lekker vervuilend schip afkomstig van Maar Om het gepsrek niet verder te ontsporen stop ik hier. Ecologisch is eender welk soort verbranding géén aanrader.

Ombouw CV naar warmtepomp
Dat een gasgestookt CV syteem valt om te bouwen naar een warmtepomp is vele malen gemakkelijker dan een nieuw distributiesysteem aan te leggen door heel het huis, dat lijkt me evident. Uiteraard is dat situatie afhankelijk van waar de gasketel staat. Meestal in een garage of bij het dak, dan kan een warmtepomp héél makkelijk geplaatst worden, gewoon 3 gaten in de muur. Er zijn ook systemen waarbij je een CV ketel en kleine warmtepomp tesamen kan gebruiken.

Snelheid van warmte
Zoals je aangeeft is de ervaring van warmte en comfort vanuit nulstand inderdaad zéér systeemafhankelijk, voornamelijk op de dimensionering. Tijden citeren heeft dus geen nut wat dat is niet betekenisvol.
Juist gedimensioneerde systemen die warme lucht actief de ruimte in blazen zorgen vrijwel altijd voor de snelste ervaring van warmte. Dat lijkt me ook logisch. Systemen die warmte afgeven zoals radiatoren or vloerverwarming moeten eerst wachten tot een thermische massa warm wordt (water, ijzer, vloer) en tot dit warme water rondgecriculeerd is. Ik heb weinig radiatoren gezien die vanuit systeemnulstand binnen de 10 min warmte afgeven laat staan warm aanvoelen. Je kan natuurlijk je CV ketel het circuit heel de tijd warm laten stoken als stand by, maar die comfort kost geld en energie.

Rookhinder
Je moet altijd controleren of je rook geen hinder veroorzaakt, dat is de wet! Nogmaals hoeveel mensen ik zie met grote rookpluimen. Die overduidelijk nat hout of zelfs afval verbranden. De vervuiling die dat creëert zorgt voor zoveel vervuiling. Dat is eigenlijk een vrijheid dat mensen niet zomaar zouden mogen hebben zonder opleiding, controle etc... Met pellets is er doorgaans minder dat kan fout gaan maar het kan nog steeds. Natte of slechte pellets creëren ook een rookpluim.

@TS succes met je keuze. Hopelijk zie je de bomen door het bus (no pun intended :lol: )
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@decennia
Ik stook wilgenhout van de knotwilgen in mijn tuin. Die hebben ongeveer 3-4 jaar nodig om terug te groeien.
Decennia?

@cradle-to-cradle
Opmerkelijk dat als een systeem grote verschillen realiseert (bv opwekking bij eindgebruiker ipv centraal), dat allerlei extra dimensies toegevoegd worden die voor de andere bronnen nooit geciteerd werden?
Een e-auto stoot 0 uit in vgl met een ICE. En plots gaat het dan over banden, het staal van de windmolens, ... maar niemand die tegelijk ook kijkt naar het staal van de fracking, de boorplatformen, ...?
Idem hier. Pellets worden misschien wel aangevoerd (misschien, want je kan op uw zak pellets zien staan wat je stookt), maar olie of gas hangt ook niet aan de bomen. Gasinstallaties worden ook niet gebouwd met wc-rolletjes, overslagsystemen en lage drukleidingen onder de grond evenmin. Dus wat schiet er dan nog over van de additionele overhead bij pellets in vgl met de overhead bij andere bronnen?
En dan heb ik het nog niet gehad over de afschrijving van bovenstaande infrastructuur, standaard is dat 30 jaar. Al wat Fluvius nu de grond in steekt, zal vermoedelijk geen 30 jaar meer gebruikt worden. Drijf de afschrijvingen dus maar wat op.

De wilgen in mijn tuin zorgen (alternerend) voor beschutting voor insecten en vogels en wat later voor warmte in mijn living, met een doorlooptijd van 3 tot 5 jaar. Aan de oevers van de Nete krijgen ze de wilgen niet allemaal gesnoeid, er staan er nog massa's te wachten waar ze nooit toe gekomen zijn.
Of de Saudi's nu een drone uit Iran of Yemen tegen hun installaties krijgen en of de Russen al dan niet met een tanker aanmeren in Zeebrugge, maakt voor mijn wilgen en mijn hout niet uit.

Misschien moet dit topic verhuisd worden naar "maatschappijdiscussie" :).
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Nog een voordeel aan hout is, dat je het al warm hebt, als je hout gaat kappen, zagen, splitten, stapelen en uiteindelijk binnensleuren :lol:
de koe zegt boe
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

bambipower schreef:Nog een voordeel aan hout is, dat je het al warm hebt, als je hout gaat kappen, zagen, splitten, stapelen en uiteindelijk binnensleuren :lol:
Is nu al de manier om verwarming betaalbaar te houden. Enige waarvoor ik in niet verwarmde deel kom is om er te kuisen en dan direct warm ;)
Het hout dat er buiten ligt zou ik toch niet opbranden :| (dan wel direct anoniem in satelietbeelden)
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

bambipower schreef:Nog een voordeel aan hout is, dat je het al warm hebt, als je hout gaat kappen, zagen, splitten, stapelen en uiteindelijk binnensleuren :lol:
Zo is dat, aan hout kan je je meer dan één keer warmen.
Een fijn werk voor in de winter :)
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Elke discussie over verwarming eindigt bij het fijn stof dat houtverwarming uitstoot. Het is in Vlaanderen absoluut het meest onderbelichte probleem.
Pellets hebben dan wel de minste uitstoot in houtverbranding, ik zou het nog steeds niet aanraden want het stoot nog steeds 15 keer meer fijn stof uit dan stookolie en 25keer meer dan aardgas. (bron VMM)
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Dus omdat hout de CO2 reeds eerder onttrokken heeft, is het ok om het dan nadien zomaar terug in de atmosfeer te laten.
Vorm van milieuvervuling goedpraten.
Ben eens benieuwd als ze in Brazillie heel het woud omhakken, maakt voor de co2 uitstoot toch niets uit, die co2 zat vroeger ook al in de atmosfeer. :roll:
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Als ik het hier zo hoor mag je binnenkort zefs geen BBQ meer aansteken, niet op houtskool of gas in ieder geval, en een BBQ op elektriciteit tja is dat dan nog BBQen?? Ook een pizza oven op hout mag niet meer. Dag lekkere pizza gebakken in een steenoven.

Groene Elektriciteit kan komen van wind of zon maar is bijlange niet voldoende om het hele jaar op groene stroom te blijven, dus wordt er massaal geïmporteerd en die stroom komt dan van kernenergie of van steenkool of gas installaties. Maar de uitstoot is niet in mijn buurt dus is het goed???

Alles op elektriciteit ja maar dan hebben we niet genoeg stroom om de winter door te kunnen. Zijn onze installaties wel hierop voorzien. Hier bij mij thuis gebouwd in 93. We hebben 40A die binnenkomt op 2 fasen. Doe daar maar eens je warmtepomp op draaien en tegelijk koken op inductie. Je komt er niet vrees ik. Heel de wijk hier heeft dezelfde 2 fasen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

sky schreef:Ben eens benieuwd als ze in Brazillie heel het woud omhakken, maakt voor de co2 uitstoot toch niets uit, die co2 zat vroeger ook al in de atmosfeer. :roll:
Klopt. Fossiele brandstoffen zijn ook hernieuwbaar. Okay, het duurt enkele honderden miljoenen jaren, maar het is wel hernieuwbaar...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Gray schreef:Elke discussie over verwarming eindigt bij het fijn stof dat houtverwarming uitstoot. Het is in Vlaanderen absoluut het meest onderbelichte probleem.
Pellets hebben dan wel de minste uitstoot in houtverbranding, ik zou het nog steeds niet aanraden want het stoot nog steeds 15 keer meer fijn stof uit dan stookolie en 25keer meer dan aardgas. (bron VMM)
De cijfers van de VMM kloppen niet.
Iemand heeft hier op UB ooit een link gepost naar de cijfers van Europa, en daaruit bleek dat mazout en recente pelletkachel nagenoeg dezelfde fijnstof uitstoot hadden. Ik kan de link niet terugvinden. Het was een link naar een pagina van de EU, waar een Excel opstond met allerlei cijfers per branstofsoort.

@amazone
Het probleem ginder is
- dat het gekapte bos niet terug aangeplant wordt
- de vernietiging van een ganse habitat
- massakap, dus geen uitdunning etc
gunnix
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Bedankt: 5 keer

Gebruik je gas kachels en wil je geen ingrijpende werken (plaatsen CV, vloerverwarming, warmtepomp) zou ik dit gewoon zo houden. Mocht je toch grotere werken doen zou isolatie de prioriteit zijn. Wat betreft de gas zijn we in België gezegend met 1 van de laagste prijzen van gans Europa, de bevoorrading is ruim voldoende vanuit Noordzee(UK, Noorwegen), Qatar (leveren ons gas, wij hun water),.. De Nederlanders moeten we niet van wakker liggen.

Hout en pellets vragen veel meer werk dan gas dus zou me er niet aan wagen in jullie geval.
Tenzij voor weinig gebruikte ruimtes. De schoorsteen moet wel om het jaar ipv om de twee jaar geveegd worden, dus dat maakt het ook minder interessant.

Voor de gaskachels zou ik aanraden om een gesloten systeem te gebruiken. Daarbij heb je een dubbele schoorsteen waarbij lucht van buiten aangevoerd wordt. De verbrandingsruimte is volledig afgesloten en zo heb je binnen een betere luchtkwaliteit (moet ook minder verluchten). De diameter van de schoorsteen moet wel groot genoeg zijn (150mm), of bij een buitenmuur is het nog gemakkelijker, gewoon gat door de muur en klaar.

Hier staat ook heel wat uitleg:
http://www.waltergoovaerts.be/gaskachel-informatie/
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

heist_175 schreef:
Gray schreef:Elke discussie over verwarming eindigt bij het fijn stof dat houtverwarming uitstoot. Het is in Vlaanderen absoluut het meest onderbelichte probleem.
Pellets hebben dan wel de minste uitstoot in houtverbranding, ik zou het nog steeds niet aanraden want het stoot nog steeds 15 keer meer fijn stof uit dan stookolie en 25keer meer dan aardgas. (bron VMM)
De cijfers van de VMM kloppen niet.
Iemand heeft hier op UB ooit een link gepost naar de cijfers van Europa, en daaruit bleek dat mazout en recente pelletkachel nagenoeg dezelfde fijnstof uitstoot hadden. Ik kan de link niet terugvinden. Het was een link naar een pagina van de EU, waar een Excel opstond met allerlei cijfers per branstofsoort.
Als ik effectief aan bronchecking ga doen, zie ik dat er op de europese cijfers nu 30 g/GJ staat ipv 29 g/GJ voor PM10 uitstoot pelletkachels.

Uitstoot fijnstof PM10 per residentieel verwarmingssysteem:

http://efdb.apps.eea.europa.eu/?source= ... 22%3A10%7D
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Kruisridder Gray is weer bezig tegen het fijnstof van houtkachels. :-D

Ik heb u al gezegd dat daar oplossingen voor bestaan (roetfilter in je schoorsteen die > 90% van het fijnstof wegnemen). Verplicht die dan en case closed (toch wat fijn stof betreft).

Da's net zoals zagen over diesels die fijnstof uitstoten, terwijl die roetfilters tegenwoordig zo efficiënt zijn dat ze zelfs de lucht zuiveren. Maar neen, we gaan toch bezinewagens promoten die meer CO2 uitstoten...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Nob schreef:Da's net zoals zagen over diesels die fijnstof uitstoten, terwijl die roetfilters tegenwoordig zo efficiënt zijn dat ze zelfs de lucht zuiveren. Maar neen, we gaan toch bezinewagens promoten die meer CO2 uitstoten...
Dieselauto's hebben inderdaad een verplicht roetfilter. En zowat alle dieselauto's moeten na verloop van tijd binnen om de roetfilter (EGR klep) te vervangen omdat die langs de binnenkant aangekoekt is van het roet. En het maakt echt niet uit of je met het goedkoopste automerk of het duurste automerk rijdt. Alle merken zijn in hetzelfde bedje ziek. Mensen vertellen nu eenmaal graag een eenzijdige kant van het verhaal. De EGR klep van mijn Touran werd namelijk zelfs 2 keer vervangen op 2 jaar tijd. Omdat de eerste vervanging door de werkgever werd betaald en die EGR klep nog onder garantie was, werd die de tweede keer gratis vervangen door de garage. Zoniet stond mij een factuur van1200 euro te wachten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

Jack Daniels schreef:
Nob schreef:Da's net zoals zagen over diesels die fijnstof uitstoten, terwijl die roetfilters tegenwoordig zo efficiënt zijn dat ze zelfs de lucht zuiveren. Maar neen, we gaan toch bezinewagens promoten die meer CO2 uitstoten...
Dieselauto's hebben inderdaad een verplicht roetfilter. En zowat alle dieselauto's moeten na verloop van tijd binnen om de roetfilter (EGR klep) te vervangen omdat die langs de binnenkant aangekoekt is van het roet. En het maakt echt niet uit of je met het goedkoopste automerk of het duurste automerk rijdt. Alle merken zijn in hetzelfde bedje ziek. Mensen vertellen nu eenmaal graag een eenzijdige kant van het verhaal. De EGR klep van mijn Touran werd namelijk zelfs 2 keer vervangen op 2 jaar tijd. Omdat de eerste vervanging door de werkgever werd betaald en die EGR klep nog onder garantie was, werd die de tweede keer gratis vervangen door de garage. Zoniet stond mij een factuur van1200 euro te wachten.
Wel raar met mijn Hyundai's.
Nog nooit dit probleem ervaren huidige toch al meer dan 100.000 op de teller.
Maar rondjes rond de kerktoren doe ik met de fiets.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Nob schreef:Kruisridder Gray is weer bezig tegen het fijnstof van houtkachels.
Het is prima om dat nadeel te belichten, maar dan wel in vgl met andere bronnen.
> Mazout is ongeveer even erg als hout stoken, maar daar hoor je bv niets van.
> Fijnstof van kachels kan - zoals je zelf al zei - opgevangen worden met een filter
> Hout kan lokaal zijn, mazout is altijd van bedenkelijke regimes en afhankelijk van de grillen van de markt
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

heist_175 schreef:
Nob schreef:Kruisridder Gray is weer bezig tegen het fijnstof van houtkachels.
Het is prima om dat nadeel te belichten, maar dan wel in vgl met andere bronnen.
> Mazout is ongeveer even erg als hout stoken, maar daar hoor je bv niets van.
> Fijnstof van kachels kan - zoals je zelf al zei - opgevangen worden met een filter
> Hout kan lokaal zijn, mazout is altijd van bedenkelijke regimes en afhankelijk van de grillen van de markt
Ik ben geen kruisridder, ik kaart gewoon de absolute hypocrisie aan.
De VMM schat het jaarlijkse aantal vroegtijdige overlijdens in Vlaanderen door fijnstof op 4.100. :eek:

55% van het fijn stof in Vlaanderen komt van huishoudelijke verwarming, waarvan houtverbranding de grootste oorzaak is. (zie mijn vorig bericht)
En terwijl mazout 15keer en gas 25keer minder fijn stof de lucht inblaast dan dat de zuiverste manier van houtverbranding, worden mazout en gasketels in 2021 wel verboden (in nieuwbouw). :eek:
Ik heb daar ernstige bedenkingen bij :!:

Ik ben zeker dat jij dit allemaal doet Heist en thumbs up voor u, maar serieus, jan met de pet gaat geen 1000'den euros investeren in een filtersysteem+onderhoud.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

fendtje schreef:Wel raar met mijn Hyundai's.
Nog nooit dit probleem ervaren huidige toch al meer dan 100.000 op de teller.
Maar rondjes rond de kerktoren doe ik met de fiets.
Daarom ook dat ik schreef "alle merken" en niet "alle auto's".
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Gray schreef:Als ik effectief aan bronchecking ga doen, zie ik dat er op de europese cijfers nu 30 g/GJ staat ipv 29 g/GJ voor PM10 uitstoot pelletkachels.
Uitstoot fijnstof PM10 per residentieel verwarmingssysteem:
http://efdb.apps.eea.europa.eu/?source= ... 22%3A10%7D
Recente houtkachels: 19-740g/GJ (PM2,5)
Mazout (gas oil): 1-42g/GJ (PM2,5)
Dus het is perfect denkbaar om een kachel te hebben die minder fijn stof uitstoot dan mazout. Mijn eigen kachel doet 30g/GJ.

Het zou interessanter zijn uw kruistocht (:)) te lanceren tegen vervuilende stoven (in grote maten hout, maar dus ook mazout), dan te strijden tegen "hout" (lokaal, duurzaam, CO2 arm, ...).

Verder is er overal wel hypocrisie, dus als je u daardoor zou laten tegenhouden... De overheid gaf enkele jaren geleden (15 ofzo) nog subsidies voor "allesbranders", waar je alles wat van ver of dichtbij brandbaar was, kon inproppen. Qua luchtkwaliteit of vervuiling zou ik me dus niet meteen zorgen maken over recente pelletkachels of stoven, maar wel over andere vuilaards :).

De cijfers van de VMM tonen ook aan dat de concentraties van vervuiling zich vooral in de steden bevindt, wat ik niet meteen associeer met de grote houtstokers? Ik zie zelden een paar stère opgeslagen in een appartementje of rijwoning. Wel integendeel, houtstokers tref je vooral in de Walen en op het platteland, zones die consistent goede punten scoren op luchtvervuiling.
Vergeet ook niet dat 1 recente kachel gedurende enkele uren 30g/GJ fijn stof produceert, maar dat een steenweg dat constant doet: quasi 24/7. Ik zou wel weten waar ik wil wonen: naast een pelletkachel of naast een steenweg...

@alle merken
Heb je daar iets van bewijs voor? Afwezigheid van bewijs is nog geen bewijs van afwezigheid, maar toch? Elk merk heeft toch eigen technieken om deze of gene implementatie te doen? Ik kan anekdotes geven over welke merken/types in mijn omgeving al dan niet geveld werden door EGR-klep issues, maar zoals wel vaker zijn anekdotes niet noodzakelijk representatief, maar toch: poneren dat alle merken geïmpacteerd zijn?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

heist_175 schreef: @alle merken
Heb je daar iets van bewijs voor? Afwezigheid van bewijs is nog geen bewijs van afwezigheid, maar toch?
Mijn werk. Ik word er dagelijks mee geconfronteerd. Van goedkope merken tot topmerken (Mercedes, BMW). Maar mij hoef je niet te geloven. Spring een willekeurige garage van een willekeurig merk binnen en vraag eens of ze vastgelopen EGR kleppen moeten vervangen. En hoe vaak het voorvalt. Je gaat serieus schrikken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”