heist_175 schreef:...
Amai Heist, mijn posts en ecologische opmerkingen brachten blijkbaar nogal wat teweeg.
Om er even inhoudelijk om in te gaan...
Over de verbranding van pellets specifiek.
Je komt hier met feitelijk correcte opmerkingen maar met eveneens grote fouten als die waar je mij van beschuldigd. Je zegt dat verbranding van hout CO2 neutraal is omdat dit weer gecompenseerd wordt door nieuwe aangroei. Dat klopt voor de CO2, echter is dat een proces dat decennia duurt! In de tussentijd kan die CO2 rustig het broeikaseffect in de hand helpen. Tevens zijn er naast CO2 veel ergere stoffen die uit het rookgas kanaal komen die dan weer schadelijker zijn voor de lokale gezondheid. Een voorbeeld is
fijn stof andere voorbeelden zijn PAK's, stokstof, dioxines, zware metalen. Het is waar dat eender welke andere fossiele bron CO2 toevoegt aan de kringloop echter is de hoeveelheid beperkter en de nevenuitstoot die ik net besprak vele malen kleiner is bij gas. De CO2 is dan ook makkelijker te compenseren door aanplanting van nieuw bos of CCS systemen bij elektriciteitscentrales.
Dan heb je het over een kolencentrale en transmissieverliezen. Nergens pleit ik voor een kolencentrale, absoluut niet! Pleit ik voor de ombouw van kolencentrales naar biomassa (in essentie de kolen vervangen door pellets) zeker niet,
dan nog liever kolen. Over elektrische transmissieverliezen, de grote van de verliezen is daarvan wel beperkt, zeker in België waar we toch een redelijk robuust transmissienetwerk hebben. Ik kan zo snel geen bron vinden voor België maar wat ik zo snel van vinden en vanuit mijn opleiding meekreeg ligt dit tussen de 5-7% verlies van centrale naar stopcontact. Die verliezen heb je ook als je pellets gaat halen bij de winkel, deze getransporteerd en opgeslagen worden in warehouses maar ook bij de productie (meestal in een ander continent) van de pellets. Heel die keten van productieprocessen, getransporteerd etc is bij alle vormen van energie aanwezig en zorgen voor efficiëntieverlies. Zonder even bronnen te vermelden is het ketenverlies (well to wheel oftewel well to socket) bij kernenergie het kleinst, gevolgd door gas, renewables, kolen en de rest. Maar hout en in het bijzonder houtpellets halen hierbij een lage score. Als voorbeeldje vond ik een
rekenvoorbeeld over de productie van pellets. Zo zou de productie van pellets al 2% van de energieinhoud aan elektriciteit kosten, dat gecombineerd met het ketenverlies van die bepaalde elektriciteit zorgt voor grotere cijfers. Dan laten we nog creatie van grondstoffen ,menselijke inputs, verpakking, transport, etc buiten beschouwing... Ik wil maar aangeven het is allemaal geen rechtlijnig proces. Pellets komen ook niet vanuit het dichtstbijzijnde bos. Europa verbruikt ongeveer dubbel zoveel pellets als het kan verbruiken. Deze komen dan met een lekker vervuilend schip afkomstig van Maar Om het gepsrek niet verder te ontsporen stop ik hier. Ecologisch is eender welk soort verbranding géén aanrader.
Ombouw CV naar warmtepomp
Dat een gasgestookt CV syteem valt om te bouwen naar een warmtepomp is vele malen gemakkelijker dan een nieuw distributiesysteem aan te leggen door heel het huis, dat lijkt me evident. Uiteraard is dat situatie afhankelijk van waar de gasketel staat. Meestal in een garage of bij het dak, dan kan een warmtepomp héél makkelijk geplaatst worden, gewoon 3 gaten in de muur. Er zijn ook systemen waarbij je een CV ketel en kleine warmtepomp tesamen kan gebruiken.
Snelheid van warmte
Zoals je aangeeft is de ervaring van warmte en comfort vanuit nulstand inderdaad zéér systeemafhankelijk, voornamelijk op de dimensionering. Tijden citeren heeft dus geen nut wat dat is niet betekenisvol.
Juist gedimensioneerde systemen die warme lucht actief de ruimte in blazen zorgen vrijwel altijd voor de snelste ervaring van warmte. Dat lijkt me ook logisch. Systemen die warmte afgeven zoals radiatoren or vloerverwarming moeten eerst wachten tot een thermische massa warm wordt (water, ijzer, vloer) en tot dit warme water rondgecriculeerd is. Ik heb weinig radiatoren gezien die vanuit systeemnulstand binnen de 10 min warmte afgeven laat staan warm aanvoelen. Je kan natuurlijk je CV ketel het circuit heel de tijd warm laten stoken als stand by, maar die comfort kost geld en energie.
Rookhinder
Je moet altijd controleren of je rook geen hinder veroorzaakt, dat is de wet! Nogmaals hoeveel mensen ik zie met grote rookpluimen. Die overduidelijk nat hout of zelfs afval verbranden. De vervuiling die dat creëert zorgt voor zoveel vervuiling. Dat is eigenlijk een vrijheid dat mensen niet zomaar zouden mogen hebben zonder opleiding, controle etc... Met pellets is er doorgaans minder dat kan fout gaan maar het kan nog steeds. Natte of slechte pellets creëren ook een rookpluim.
@TS succes met je keuze. Hopelijk zie je de bomen door het bus (no pun intended

)