Tomorrowland

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

ELstudios schreef:Feel free to check out our aftermovie :) https://www.youtube.com/watch?v=IOQ-NQKZqqE

00:40 how low can you go?

00:54 144 inputs om USB stick DJ's te mixen? OMG (ik zit zelf in de sector)
https://digico.biz/consoles/sd10/

01:08 jupiler? krijg dit low end bier er echt niet in, en dan je beker op de grond gooien .....
01:42 opnieuw dit achterlijk tafereel
01:43 zo drink je geen champagne ....

Daar blijf ik ver weg van
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Jij zit in de sector van HiFi ... wat ver weg is van de PA wereld. Hier sla je de bal dus helemaal mis.

En contact met de producer van Tiesto? Knap maar doet niet ter zake.
Ken je iemand van de productie van TML? Dan kunnen we eens verder babbelen over het technisch gebeuren en waarom er pa-tafels liggen op FOH voor - naar jou zeggen - een USB setje te mixen op 144 kanalen.


Ik ga even in mijn vuistje verderlachen. Altijd fun om zulke non-info te lezen.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Beetje off-topic, maar toch: ik zit totaal niet in die sector, maar ben wel super benieuwd naar hoe dat allemaal technisch in mekaar steekt. Met of zonder usb-sets :-) Moet super interessant zijn om de opbouw (of zelfs de afbraak) eens van dichtbij te kunnen volgen!
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

axs schreef: Ken je iemand van de productie van TML? Dan kunnen we eens verder babbelen over het technisch gebeuren en waarom er pa-tafels liggen op FOH voor - naar jou zeggen - een USB setje te mixen op 144 kanalen.
Kijk zelf, 144 kanalen en hoeveel zijn er actief?
usbmix-paneel.jpg
Blijf maar geloven dat het non-info is. Vanuit het DJ deck gaat er een 2ch feed naar zo'n overkill mengtafel. Die gast zal veel te doen hebben.

Ga eens naar een echt live optreden waar ze meerdere kanalen van echte muzikanten door mekaar mixen, das andere koek dan TML.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Voor de PA gebruiken ze deze, de firma die de audio integreert staat er ook tussen:

https://www.l-acoustics.com/en/hotnews/ ... h-l-isa-2/
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Van het moment dat je afstapt van het HiFi denken en dat proberen toe te passen in een live environment, kunnen we verderbabbelen.

Ondertussen kan je je al wat verdiepen in timecode, delays, compressors, submixes, ... het is echt wel meer dan een simpele L/R feed (die het al niet is 8) ).

Als ik eens wat tijd teveel heb, wil ik gerust eens wat meer uit de doeken doen ivm sync van het licht mbv timecode. Vele Tracks zijn idd prerecorded om specifieke redenen, maar de set op zich (in vele gevallen) niet.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

ub4b schreef:Anderzijds, bij deze set is er vrijwel geen synchronisatie met de lichteffecten, en de led walls tonen een saaie blauwe achtergrond. Maar dit soort setjes zijn eerder zeldzaam:

Begin juli was ik op Exit Festival, met de bekende Dance Arena. Een héél indrukwekkende stage qua mogelijkheden voor visuals, maar het viel op dat gedurende Kalkbrenner zijn optreden het visuele heel wat ingetoomd was. Vermoedelijk dus een speciale request?

Wat de 'high profile' mainstage betreft moet je er voor mijn part niet over discussiëren. Dat alles daar pre-planned en/of -recorded is, is al lang duidelijk. De daybreak sessions en optredens in de vroege namiddag waar er nog niet veel visual/pyro is zijn misschien een uitzondering.
Maar op de main is de muziek echt niet het belangrijkste. Het totaalplaatje is echt wel knap.

Voor muzikale beleving ga je zoals hierboven al -tig keer vermeld naar andere stages, waar er gelukkig nog artiesten zijn die het beste van zichzelf geven. Soms al eens met een uitschuivertje, maar dan weet je toch dat het live is.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Waar de DJ staat, staat een microfoon, een DJ deck en een paar decks en eventueel andere sources.

Uitzondering op de regel is wellicht deze:


Het is uiteindelijk de DJ die mixed, en niet de PA man achter de PA tafel.

Dus wat loopt er dan specifiek van de DJ tafel naar de PA tafel? Wat loopt er meer dan de stereo mix van de DJ tafel naar de PA tafel?
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

De pa man weet iets van geluid en moet proberen te zorgen dat Mr DJ niet helemaal op zijn gezicht gaat :-D (Een hele uitdaging dus).
De DJ is de show waar de mensen voor komen en moet dus zorgen dat er geld binnen komt. Denk dat de meesten niet komen voor live muziek.

De hoeveelheid aan ingangen is omdat ze klaar willen zijn voor het optreden van het Booms Philharmonisch Orkest olv Patje Krimson of zo en ook zo'n festival met gewoon een pioneer dj mixerke geeft een slechte indruk :lol:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer



Alles is vooraf gepland. De DJ die een smak geld krijgt wil niet op zijn bek gaan. Freestyle doen ze eerder in kleinere clubs. Op een festival als TML is vrijwel alles vooraf al geregeld. De kost van een f* up is immers te groot.

Ik vraag me trouwens af hoe ze heel die set en lichteffecten / pyro repeteren.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

tien schreef:De pa man weet iets van geluid en moet proberen te zorgen dat Mr DJ niet helemaal op zijn gezicht gaat :-D (Een hele uitdaging dus).
Dat zou nog wel eens kunnen kloppen, van een insider op mijn facebook:
EQ processors, compressors, Gates, 24 x 24 output matrixes, .....
Music from Dj’s is always overmodulated, the louder the better, and so this needs to be remixed with such a console.
En ja, dat enorme paneel heeft een berg DSP effecten en je kan er custom filters mee maken. Dus niet omwille van het aantal kanalen, maar om via DSP er alsnog iets van te bakken.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Ik vraag me trouwens af hoe ze heel die set en lichteffecten / pyro repeteren.

‘Niet’.
Alles (visuals, lights, video) wordt grotendeels in pre-visualisatie studio (capture, wysiwyg, ...) gedaan, gebaseerd op timecode.
Productie van de artiest (headliners) krijgt de visualisatie files op voorhand of krijgt x tijd dedicated in de visualisatiestudio ter plaatse (of zelfs off-site)
Show steekt grotendeels reeds in elkaar (fx, colours, position pallets...) en wordt dan voor iedere stage aangepast naar aantal fixtures etc dmv grouping en cloning functionaliteit van de lichttafel.
Busking (live ‘operaten’ - improviseren) gebeurd ook nog wel en zeker als het een vaste operator is, kunnen er nog heel strakke synchrone shows worden neergezet.

Ben er nu al heel wat jaren uit, maar principe blijft hetzeldfde. Idem voor video / visuals / pyro / audio tracks /.... en zelfs camerashots bij de hele grote producties.
Audio ken ik helaas zelf te weinig van om de huidige setups en evoluties uit de doeken te doen, maar ook dat is enorm geevolueerd met de digitale consoles. Maar in grote lijnen kan ik gerust een babbeltje meedoen over wat er allemaal gedaan wordt @FOH.
En dat is echt niet enkel een L/R lijntje vanaf de DJ mixer 1-1 doorsturen naar de FOH speakers.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

ub4b schreef:
EQ processors, compressors, Gates, 24 x 24 output matrixes, .....
Music from Dj’s is always overmodulated, the louder the better, and so this needs to be remixed with such a console.
En ja, dat enorme paneel heeft een berg DSP effecten en je kan er custom filters mee maken. Dus niet omwille van het aantal kanalen, maar om via DSP er alsnog iets van te bakken.

We komen al dicht in de buurt.
Voeg er nog wat submixes aan toe voor broadcasting, al de change-overs met voice-overs en bijhorende tracks, talk back, (in ear) monitoring, timecode in/out, feeds naar diverse partijen, recording....
meestal gaat dat nog eens over extra tafels, specifieke voor bv monitoring / broadcasting die uiteraard ook weer allemaal gelinkt zijn over dedicated Audio netwerken.
En dat doe je niet met een Pioneer Djm tafeltje (wat qua output al helemaal triest is).


Interesse in hoe het er en grote lijnen aantoe gaat bij een megaproductie? (Eurovision song contest):

https://m-m-pr.com/index.php/eurovision-diary-2019


Verder zijn er gespecialiseerde magazines zoals tpi die heel wat technische inzichten geven in de mega-producties.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

axs schreef: Ben er nu al heel wat jaren uit, maar principe blijft hetzeldfde. Idem voor video / visuals / pyro / audio tracks /.... en zelfs camerashots bij de hele grote producties.
Wat deed je dan precies voordien?

Indrukwekkend die pre-vis stuff:

https://cast-soft.com/wysiwyg-lighting-design/
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

DSP... Je moet er dan ook maar bijdenken dat life nu ook weer niet meer zo echt life is.

Wordt helemaal erg als je artiesten tegen komt die kunnen optreden maar zich toch laten verleiden door autotune (Billy Gibbons of all people... niet de stem en muziek ervoor :eek: maar zal gewoon mijn leeftijd zijn). Denk dat er zo ook wel van de top DJ's tussen zitten die wel kunnen maar waarom de moeite doen.

In mijn tijd was muziek nog echt :lol: (uhm... Madonna in haar glorietijd, de drievuldigheid Stock/Aitken/Waterman, Rick Astley (sorry)... de rel rond Milly Vanilly... maar om een of andere reden accepteer ik daar het 'overproduced' wel ;) )
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

tien schreef:DSP... Je moet er dan ook maar bijdenken dat life nu ook weer niet meer zo echt life is.
't ja mijn hifi product doet zowel DSP als bitperfect (maar niet beide tegelijk uiteraard)

Het moeilijkste is DSP zodanig te tweaken dat er geen nadelen ontstaan, dus geen verlies van resolutie en andere nadelige artefacts.
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

Man man man, das lang geleden;
Dikke Martin 'Case', setje roboscans & een Hungaroflash strobe met continuous mode & laat maar knallen ... of verblinden, whatever :D
Ooit met Martin hun pre-vis software gespeeld, ben de naam vergeten, maar dat was heel primitief! TIs dan ook ~20 jaar geleden natuurlijk.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Dan moeten we ongeveer even oud zijn ;)
Hungaroflashes, atomiccen met scrollers, mac 500/600, VL2,VL5,VL6, ACL’s en hopen par64’s op hog500/1000/2/3 of een vette avolites diamond.
Dat was mijn speeltuin ;)
matthiasdb
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 18 aug 2016, 14:23
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

ub4b schreef:
axs schreef: Ken je iemand van de productie van TML? Dan kunnen we eens verder babbelen over het technisch gebeuren en waarom er pa-tafels liggen op FOH voor - naar jou zeggen - een USB setje te mixen op 144 kanalen.
Kijk zelf, 144 kanalen en hoeveel zijn er actief?
usbmix-paneel.jpg
Blijf maar geloven dat het non-info is. Vanuit het DJ deck gaat er een 2ch feed naar zo'n overkill mengtafel. Die gast zal veel te doen hebben.
Ga eens naar een echt live optreden waar ze meerdere kanalen van echte muzikanten door mekaar mixen, das andere koek dan TML.
Die 2 schuifjes zeggen niets hé, achterliggend gebruiken ze matrixen om de delays, infills, outfills, broadcast, streaming, recording, etc aan te sturen.
Dan komt het niet zozeer aan op de inputs maar op de outputs.
Daar moet uw tafel ook aan kunnen voldoen en dan kom je er niet met uw Soundcraftje met 4 AUX'en.

Weet jij verder trouwens wel een beetje hoe de verhuurwereld in elkaar zit en waarom bepaalde keuzes worden gemaakt?
2 opties:
1:
Firma's hebben bepaalde tafels in hun stock zitten... SD8, SD9, SD10, ...
Grotere verhuur al meer aantallen of types dan kleine verhuur.

als firma X, hier op TML aanwezig op stage Y, nu enkel nog een SD10 op stock heeft gaan ze die daar gewoon leggen.
144 inputs of niet, je huurt geen tafel in bij AED, PHL (of Rent-All zoals u wil), ... waar je zelf niets aan verdient om de uwe dan stof te laten happen in het magazijn.

Ik kan mij inbeelden dat er tijdens die weekends redelijk wat tafels buitengaan owv verschillende festivals en dan breekt nood wet.
Ik heb ook al een MA2 gekregen waar een MQ40 voldoende is. Dat is meestal eerder puur uit gemak en budgettair opzicht.

2:
Op bepaalde stages zitten die gasten van NoizBoyz, zij speccen een tafel. Dat is een ander verhaal
Als zij zeggen dat daar een SD10 moet liggen zal er een SD10 liggen.
Heb je die zelf niet? Zoek er dan maar 1.




En de geluidstechniekers daar, nja die mogen het hebben op de kleinere stages. Dat is gewoon babysitten en zorgen dat de niveau's bewaard worden.
Op mainstage zitten ze in de FOH constant bij te vijzen om 24/7 de beste klank uit het systeem te halen.
Die mannen staan harder in het zweet dan een technieker op een live optreden... maar dat doen ze zichzelf aan natuurlijk :-)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

DSP, SD1 tot SD1000, who cares ? Wat gebruiken ze om alle lelijke mensen weg te filteren in hun livestream ???
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

iceke schreef:DSP, SD1 tot SD1000, who cares ? Wat gebruiken ze om alle lelijke mensen weg te filteren in hun livestream ???
Zijn testen mee gedaan maar kwamen klachten dat ze Reggie niet meer zagen.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

lol
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”