Niet direct de bedoeling om een klachtenpost te maken (al is het wel zo), maar ik wil vooral een goed beeld geven waar het voor mij fout liep bij Orange. En da's heel snel
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Begin van dit jaar wou ik klant worden bij Orange, vooral omdat hun pakket goed aansloot op mijn eisen: snel genoeg, via de kabel en mobiel 10GB en onbeperkt, wat ik ook echt nodig had. Zo gezegd, zo gedaan en hun formulier ingevuld.
3 maanden later nog geen reactie, ook niet na het formulier meerdere keren in te vullen. Uiteindelijk via Facebook dan alles in orde gekregen.
Internet werd een dikke maand later geinstalleerd, omdat er een probleem met Telenet bleek te zijn. Long story short, ze hebben het uiteindelijk in orde gekregen maar qua feedback/op de hoogte houden was het een ramp - totaal geen informatie.
Kort na de installatie (geen klachten van de technieker) traden de eerste problemen op, een probleem dat ik hier ook al vaker heb zien optreden, namelijk dat de snelheid wegzakt. Bij mij liep het heel vaak terug naar 1-5 Mbps en een modem reset loste het probleem wel op, maar dat is iets wat niet echt handig is als je thuiswerkt en je bereikbaar (online) moet zijn heel de tijd... Hiervoor heb ik contact opgenomen met Orange, zijn er uiteindelijk in totaal 4 techniekers langsgeweest (3 van Orange, 1 van Telenet).
Telenet gaf door dat het signaal volledig stabiel was en alles goed werkte en dat de oorzaak waarschijnlijk bij de modem lag. Zo doorgegeven, kwamen er techniekers langs (ze hadden een nieuwe modem mee), maar ze hebben andere zaken aan de installatie aangepast en de modem niet vervangen. Leek goed te gaan, tot een paar dagen later mijn internet weer naar 2.36 Mbps viel (upload bleef wel stabiel), wat meerdere keren voorkwam in de dagen erna.
Uiteindelijk was dat voor mij de druppel aangezien we op dat moment al 3 maanden verder waren en mijn internet nog niet degelijk was.
Dat gecombineerd met nog meer problemen (die echter niets te maken hebben met het internet) zorgt ervoor dat ik gewoon niet langer bij Orange wil blijven.
Als het goed werkt is het een heel goed product (ik vond de decoder heel goed), maar qua internet was het gewoon rampzalig.
Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik CCNA 1-4 gevolgd heb en bijkomend best wat kennis heb en ook al van in het begin kon aanduiden waar het misliep, maar hier werd niets mee gedaan.
Service is bedroevend slecht... maar echt slecht. Positief is wel dat de modem volledig configureerbaar is, maar deze verliest alle configuratie na een reset waardoor ik deze maar op factory settings liet staan.
Tl;dr: wacht nog een paar jaar voor je klant wordt. Service is er nog niet.