Sonos met telenet router werkt draadloos niet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
MichaelVG
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 apr 2011, 18:44
Twitter: MichaelVG
Bedankt: 2 keer

Hi,

Ik heb onlangs een Sonos Play 1 gekocht, een speaker waarmee je muziek via wifi zou moeten kunnen afspelen. Echter, dit werkt blijkbaar draadloos niet via de Telenet router (zwarte modem/router in één, docsis 3.0).

Ik slaag er enkel in muziek af te spelen op mijn netwerk door de ethernetkabel in te pluggen in het toestel. Zodra ik draadloos probeer te connecteren, krijg ik de melding dat ik moet verbinden met een geschikt 2.4ghz b/g netwerk. Mijn netwerkinstellingen staan juist, op 2.4ghz b/g/n. Heb alle gedaan om te testen: 5ghz eens uitgeschakeld, wachtwoord uitgeschakeld, router herstart, router naar standaardinstellingen gezet, PnP staat ook aan...

Heb eerst met de Sonoshelpdesk gebeld. Zij gaven me de tip om met m'n iPhone een wifi hotspot te maken via 4G en zo te testen of de Sonos Play 1 verbinding kon maken met de hotspot. Dat lukte, wat wil zeggen dat er geen hardware fout is. De sonoshelpdesk veronderstelt dat het ligt aan "AP isolation" in de router. Een functie die zou moeten uitgeschakeld worden. Deze functie is niet zichtbaar in Mijn Telenet.

Daarna contact opgenomen met de Telenet helpdesk met bovenstaande info. Zij konnen me niet verderhelpen. Over de functie AP isolation hadden ze nog nooit gehoord, bovendien deed de persoon aan de helpdesk alsof het wel degelijk aan het toestel lag, wat dus niet zo is.

Dus: weet iemand hoe ik toch mijn Sonos Play 1 draadloos kan aansluiten op mijn huidig Telenet netwerk? :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Wat is je muziekbron (internet radio, lokale netwerk share, cloud dienst, ...) ?

Zie je de Play-1 op je PC (bedraad en/of wireless) in de Sonos controller ?

Zie je de Play-1 op je Smartphone ?

Zie je de Play-1 als verbonden apparaat in Mijn Telenet ?
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Niet elk wifi toestel is compatibel met elke router of accesspoint.

ook in geval van storing kan het goed zijn dat toestel A geen last heeft van deze storing en toestel B wel.


Mijn nieuwe samsung GSM wil zo bijvoorbeeld ook geen verbinding houden met mijn thuis router.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

petzl schreef:Niet elk wifi toestel is compatibel met elke router of accesspoint.
WIFI is nochtans een officiële standaard... als het dus niet werkt (om te connecteren) heb je duidelijk een probleem met je toestel.

Eens je geconnecteerd bent is het een ander verhaal... dan kunnen inderdaad dingen als AP isolation roet in het eten gooien (trouwens geen idee of TN dit actief heeft, er is namelijk totaal geen reden voor op een privaat WIFI netwerk).
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

De buurman heeft ook een Sonos Play , en dat werkt zonder problemen op een gewone HGW van Telenet. Zou wel gek zijn als dat niet ging hè.

In een HGW is er geen AP isolation. AP isolation is bedoeld in speciale omstandigheden waarbij iedereen wel via de router buiten mag, maar niet met elkaar kan/mag communiceren. Dit wordt soms gebruikt in bedrijven en openbare plaatsen.
Ik vermoed zelfs dat die optie onderliggend niet eens beschikbaar is. Daar is dat ding veel te eenvoudig voor.
Je zal het dus ergens anders moeten zoeken.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Als je met je iPhone wel draadloos kan verbinden, kan je eigenlijk ook zeggen dat er niks mis is met de draadloze modem :)
Dus eigenlijk ben je daarmee in dit geval geen stap verder dus moet je andere dingen gaan uitsluiten.

Hoe ver uit elkaar staan je draadloze modem en de Sonos? Mogelijks staan die gewoon te ver uit elkaar en is het signaal te zwak om deftig connectie te kunnen maken. Zelfs als je zelf van oordeel bent dat de afstand niet te groot is, probeer toch eens de Sonos vlakbij de HGW.
Als dat het probleem niet is, kan je eens dit proberen:
- Bekabeld eens kijken of er een firmware upgrade is voor de Sonos.

Je kan ook nog een aantal dingen op je draadloze modem uitproberen:
- Verander ook eens het SSID. Misschien zit er een karakter in dat de Sonos niet verwacht?
- Verander eens de beveiliging van de draadloze modem WPA/WPA2 PSK (auto) -> WPA2 PSK of desnoods eens tijdelijk OPEN.
- Probeer ook eens TKIP AES > TKIP.
Als niks helpt zet je best de instellingen terug zoals ze waren.

Trouwens, als je die met kabel kan verbinden: verbind die dan met kabel! Die Sonos is 2.4 GHz only, een schande voor zo'n duur toestel en zorgt voor snellere verzadiging van je WiFi.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”