Hoi,
Aangezien we een meer dan behoorlijk verbruik hebben, wil ik graag eens op pad gaan om te kijken waar we kunnen besparen.
Ik gebruik al een combinatie van Z-Wave/PlugWise om het verbruik van individuele toestellen te meten, maar ik had graag ook 'the bigger picture' in kaart gebracht.
Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die 1 van deze systemen gebruikt hebben...
Groet,
Deva
EDIT: ik heb geen zonnepanelen
Smappee vs Flukso vs YouLess vs ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Ik heb zo'n twee jaar geleden een smappee gewonnen.
Als ik begon te kijken wat dat ding doet en hoeveel dat toestel zelf verbruikt heb ik het verkocht. 2 keer gewonnen als je het mij vraagt...
Als je meer wil weten, schrijf dagelijks je teller op, op hetzelfde uur en meet per toestel het verbruik. Zo kan je er de grootverbruiker uithalen.
Verdachte toestellen zijn al zeker alle toestellen die warmen of koelen, dus:
Als ik begon te kijken wat dat ding doet en hoeveel dat toestel zelf verbruikt heb ik het verkocht. 2 keer gewonnen als je het mij vraagt...
Als je meer wil weten, schrijf dagelijks je teller op, op hetzelfde uur en meet per toestel het verbruik. Zo kan je er de grootverbruiker uithalen.
Verdachte toestellen zijn al zeker alle toestellen die warmen of koelen, dus:
- koelkast
- diepvries
- wasmachine
- droogkast
- afwasmachine
- keukenboiler
- elektrisch (bij)verwarmingstoestel
- TV
- Digibox
- modem/acces point
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Ik heb hier ook al aan zitten denken, maar uiteindelijk was het eenvoudiger en stukken goedkoper om gewoon op sommige punten eens te gaan meten wat het verbruik was. Ik ben zelf bvb enorm verschoten van het sluipverbruik van m'n HP printer, dus die hangt nu aan een fysieke schakeldoos en gaat ook uit als die niet in gebruik is. Idem voor alles wat aan de TV hangt, behalve de digicorder (momenteel).
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
- Bedankt: 72 keer
- Contacteer:
waarvan ik verschoot waren de pompen (2) van de vloerverwarming + pomp in ketel zelf. Die gaan hier in de zomer af.
Ik heb flukso, denk niet dat dat gigantisch veel verbuikt...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
-
- Elite Poster
Mijn verbruik: ongeveer 7000 kwh.
Server die 24/7 draait (videobewaking), veel tuinverlichting (vorig jaar vervangen door LED), ...
Server die 24/7 draait (videobewaking), veel tuinverlichting (vorig jaar vervangen door LED), ...
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Was dat echt zo gigantisch, die pompen? (Ik heb een warmtepomp, en ik zit op een jaarverbruik van 3800kwh)Doktor Avalanche schreef:waarvan ik verschoot waren de pompen (2) van de vloerverwarming + pomp in ketel zelf. Die gaan hier in de zomer af.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
- cadsite
- Elite Poster
- Contacteer:
Dat is inderdaad zo'n 3500 meer dan wat men "gemiddeld" noemt en zo'n 3000 meer dan volgens mij gemiddeld.
Veel heeft uiteraard te maken met hoe vaak mensen thuis zijn en je toestellen.
Als je al spreekt over een 24/7 server, dat zal al niet mis zijn, wat verbruikt die op een dag?
Als je al spreekt over een 24/7 server, dat zal al niet mis zijn, wat verbruikt die op een dag?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
- Bedankt: 72 keer
- Contacteer:
Het was eigenlijk vooral de pomp die in de ketel zat die veel verbruikte, dacht iets van een 55W + 2x20W voor vv-pompen , ik zet die 7 maanden uit, komt ongeveer overeen met 450kWh.devilkin schreef: Was dat echt zo gigantisch, die pompen? (Ik heb een warmtepomp, en ik zit op een jaarverbruik van 3800kwh)
Is een Vaillant ketel
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
- cadsite
- Elite Poster
- Contacteer:
Onze installateur vertelde ook dat je best een pomp neemt uit de ketel, deze zouden beter zijn en veel minder verbruiken.
Dat eerste betwijfel ik, na 5 jaar was de pomp stuk en de vorige ketel, met ingebouwde pomp heeft het zo'n 20 jaar uitgehouden.
Dat eerste betwijfel ik, na 5 jaar was de pomp stuk en de vorige ketel, met ingebouwde pomp heeft het zo'n 20 jaar uitgehouden.
-
- Elite Poster
Die server is denk ik niet het probleem. Ik geloof dat die iets van een 35Watt verbruikt.cadsite schreef:Dat is inderdaad zo'n 3500 meer dan wat men "gemiddeld" noemt en zo'n 3000 meer dan volgens mij gemiddeld.
Ik heb echter een grote tuin met veel verlichting. Ook veel spotjes in huis etc.
De media-hoek gaat al automatisch uit als het alarm ingeschakeld wordt.
Ik wil dus iets hebben om het globaal verbruik te meten, en dan ga ik bijvoorbeeld zekeringen afzetten om te kijken waar nu de grootverbuikers zitten. De tuinverlichting wordt al geschakeld middels een timer die in serie staat met een schemerschakelaar. Maar de gehele tuinverlichting bestaat toch al snel uit 12 lichtpunten...
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik kom met 100W net toe (en dan ben ik al gezakt van 170W).devastator schreef:Die server is denk ik niet het probleem. Ik geloof dat die iets van een 35Watt verbruikt.
-
- Elite Poster
Server is niet vol belast, en het is ook geen XEON 

-
- Elite Poster
Heb de YouLess genomen. Super tevreden van !