Zwarte Piet wordt afgeschaft

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Allee, het is toch zover, na Nederland wordt in Vlaanderen (dus niet in Wallonië en Brussel) die idiote maatregel ingevoerd waarbij Zwarte Piet naar de geschiedenisboeken wordt verwezen. :evil:
Wat gaan we nog beleven? :x

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... eren.dhtml
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

zucht... en dan is dat om niet racistisch te zijn... ik vind het net wél racistisch dat ze zwarte piet afschaffen omdat mensen die HET NIET VIEREN het niet vinden kunnen.
ik heb nog nooit of nimmer 1 kind horen zeggen dat zwarte piet racistisch is... omdat die klein manne daar namelijk gewoon ni aan denken.

laat het aan de volwassenen van de wereld om in een kinderfeest racisme te gaan zoeken ipv oorlogen op te lossen, kwestie van de juiste prioriteiten te hebben
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Tja, als ge ziet dat Wouter Van Bellingen er achter zit. Nu vind hij het nog niet ver genoeg gaan: http://m.hln.be/hln/m/nl/957/Binnenland ... onItemId=1

Hij is een tijd politieker geweest in Sint-Niklaas, als het iets was waar hij niet mee in de gazet kon komen of op het nieuws interesseerde het hem niet en moest hij er niet van weten.
rolandvc
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

MClaeys schreef:Tja, als ge ziet dat Wouter Van Bellingen er achter zit. Nu vind hij het nog niet ver genoeg gaan: http://m.hln.be/hln/m/nl/957/Binnenland ... onItemId=1

Hij is een tijd politieker geweest in Sint-Niklaas, als het iets was waar hij niet mee in de gazet kon komen of op het nieuws interesseerde het hem niet en moest hij er niet van weten.
Idioten zijn er altijd geweest. Nu krijgen we ook idioten met een kleurtje.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Zeer triestig! Afbraak van eigen cultuur en tradities door overdreven politieke correctheid... zo gaat het tegenwoordig in een groot deel van de westerse wereld en dan zijn ze verbaasd dat het volk er genoeg van heeft en kiest voor Brexit en Trump :evil:
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Nuja, kijk naar de stierengevechten in Spanje, daar zijn ook protesten tegen. Raken aan een traditie ligt altijd gevoelig.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Hoe kan je dit kinderfeest nu vergelijken met nodeloze bloedvergieten zoals de stierengevechten?! :roll:
Geen enkel kind van die leeftijd maakt bij zwarte piet de associatie met racisme, zwarte slavernij of wat dan ook.
Dat men zich eens bezighoudt met de echte problemen op te lossen. Dit is gewoon weer een voorbeeld van arrogante allochtonen die eisen dat wij onze cultuur aanpassen aan hen. Ik zou zeggen: staat onze cultuur u niet aan, niemand houdt u tegen om te vertrekken!
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Kleine nuance: er wordt nergens gezegd dat zwarte piet verdwijnt, dat is wat HLN er van maakt. Zwarte piet blijft gewoon bestaan, enkel het stereotype dat het een zwarte man met dikke lippen en krulhaar is verdwijnt. Kan ik ergens wel begrijpen, zwarte piet is zwart door het roet niet van huidskleur he. De zwarte piet met geschminkte roetvegen blijft gewoon bestaan.

Het is wel grappig, verbannen ze nu impliciet niet zwarte mensen van zwarte piet te spelen? Is dat niet extra racistisch? :bdaysmile: Wat als een zwarte man die van nature krulhaar heeft zwarte piet wil spelen? :think:
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

nickz schreef:Hoe kan je dit kinderfeest nu vergelijken met nodeloze bloedvergieten zoals de stierengevechten?! :roll:
Geen enkel kind van die leeftijd maakt bij zwarte piet de associatie met racisme, zwarte slavernij of wat dan ook.
Begrijpend lezen eerste leerjaar... Ik vergelijk dat niet met piet... Ik maakte enkel het punt dat een onderdeel van een cultuur zijn geen vrijgeleide mag zijn om niks te veranderen moest er iets aan schelen. Dit als antwoord op de post er boven, waar dat wel staat. In mijn ogen is er niks mis met zwarte piet, ik zag het vroeger niet als racistisch en nu nog steeds niet. Daar staat wel tegenover dat ik ook geen probleem heb met roetpieten.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

gm123 schreef:Wat als een zwarte man die van nature krulhaar heeft zwarte piet wil spelen? :think:
Dan moet hij waarschijnlijk witte schoensmeer aan zijn gezicht doen en dan is hij een witte neger dus in plaats van Zwarte Piet zal het dan Witte Piet worden. :angel:
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

gm123 schreef:Zwarte piet blijft gewoon bestaan, enkel het stereotype dat het een zwarte man met dikke lippen en krulhaar is verdwijnt. Kan ik ergens wel begrijpen, zwarte piet is zwart door het roet niet van huidskleur he. De zwarte piet met geschminkte roetvegen blijft gewoon bestaan.
ligt eraan... de ene versie zegt idd van het roet van de schoorsteen, de andere zegt dat het sint nicolaas -van kindsaf een rijke turk- zich inzette voor de armen en daarbij een slaaf zou bevrijd hebben, die zo dankbaar was dat hij bij de sint bleef.

achja, nu krijgen we straks regenboogpieten en dan kunnen de anti-homo actievoerders weer aan de slag dat kinderen nu homo worden door sinterklaas :p
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Zwarte Piet blijft wel bestaan, alleen is de "uitleg" nu eenduidig: zwart van roet.
Hoewel ik dat lang geleden als kind al zong, was er "plots" onduidelijkheid over.

Gelukkig zijn er geen belangrijkere issues waar politici zich mee kunnen bezig houden.
Om maar iets te zeggen: nog gunstigere pensioenregeling voor de topambtenaren (pensioen +/- €3000), GIGA begrotingstekort, ...
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Weer een reden bij om niet meer op de traditionele politiek correcte partijen te stemmen.

In winkels met een "aangepaste" piet, zien ze mij niet meer.

Ow en laten we blues als muziekgenre ook maar afschaffen, het zou hen ook kunnen doen terugdenken aan hun slavenperiode...

http://www.petities24.com/signatures/ze ... ietenpact/
Laatst gewijzigd door Nob 12 nov 2016, 21:05, in totaal 1 gewijzigd.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Oei, wat dan met witte en zwarte pensen?
Of een gele auto?
Of de groene en de grijze bak?

Wat een bende debielen!
Bijlagen
CmtEVEuXgAA-e23.jpg
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

en bart peeters steunt het initiatief...
dan zullen we dit dus niet meer terugzien... of toch niet meer met de toffe zwarte piet (sorry, maar ik vond die zwarte piet echt cool :D )

[youtube]SY_-n0oZCdI[/youtube]
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Het valt natuurlijk wel op dat een bende linkse l*llen gesponsord door de Vlaamse regering notabene, daar nu ineens een dag voor de "grote intrede" in Apen mee afkomt.
Die krijgen bij de volgende sponsorherziening geen € meer, zijt maar zeker.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

In achterkamertjes beslist door niet verkozen maar wel gesubsidieerde organisaties.
Cultureel fascisme op kosten van de gewone man. :nono:
Splitter schreef:
gm123 schreef:Zwarte piet blijft gewoon bestaan, enkel het stereotype dat het een zwarte man met dikke lippen en krulhaar is verdwijnt. Kan ik ergens wel begrijpen, zwarte piet is zwart door het roet niet van huidskleur he. De zwarte piet met geschminkte roetvegen blijft gewoon bestaan.
ligt eraan... de ene versie zegt idd van het roet van de schoorsteen, de andere zegt dat het sint nicolaas -van kindsaf een rijke turk- zich inzette voor de armen en daarbij een slaaf zou bevrijd hebben, die zo dankbaar was dat hij bij de sint bleef.

achja, nu krijgen we straks regenboogpieten en dan kunnen de anti-homo actievoerders weer aan de slag dat kinderen nu homo worden door sinterklaas :p
Nu, zwarte piet is inderdaad zwart, en niet alleen van de roetvegen, en dat moet ook gewoon zo gezegd worden.
Afbeelding
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

IMG_3207.JPG
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Afbeelding
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

"gaat nog niet ver genoeg" ... ik weet er eentje: iemand -eender wie- die aan tradities wil raken die bestaan voor kinderen, onder welk mom dan ook, mag gelijk gedeporteerd worden naar de noordpool.
zet daar gelijk ook het "klimaatopwarming bestaat niet" groepje bij en alles lost zichzelf wel op.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Trump z'n eerste maatregel: het pietenpact (en dat wordt het woord van het jaar, zekerst?)

Laat de pieten hun gezicht half zwart ipv volledig zwart verven, en dan is het een ebony&ivory symbool.

Ik erger me trouwens meer aan de pogingen tot inpalmen van zulke algemene feesten door commerciële bedrijven als Studio100.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

cptKangaroo schreef:Laat de pieten hun gezicht half zwart ipv volledig zwart verven, en dan is het een ebony&ivory symbool.
Zoals in die Star Trek aflevering zeker? Waarin 2 rassen op 1 planeet het niet met mekaar kunnen vinden. Ze waren beiden half-wit half-zwart, alleen was de ene links wit en rechts zwart, en de andere... links zwart en rechts wit. Om maar te zeggen dat men altijd wel een excuus vindt om te zeuren.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

rolandvc schreef:
MClaeys schreef:Tja, als ge ziet dat Wouter Van Bellingen er achter zit. Nu vind hij het nog niet ver genoeg gaan: http://m.hln.be/hln/m/nl/957/Binnenland ... onItemId=1

Idioten zijn er altijd geweest. Nu krijgen we ook idioten met een kleurtje.
Dat zijn geen idioten sommige mensen zien overal een probleem en hebben gewoon enorm veel aandacht nodig.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De grootste racisten zijn zei die steeds "racisme" roepen :!:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Die hele discussie is er eentje die zelfs niet gevoerd hoeft te worden. En al de rest is praat voor de vaak.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

"Zwarte Piet"
Na de zwart discussie zullen ze wel beginnen zeuren over tweede woord in de rij zekers, die kindjes zouden dat een keer verkeerd moeten interpreteren zeg, ...
En zo kan je achter alles een andere betekenis zoeken en vinden.
En als je naar de tekstinhoud van veel klaasliedjes luistert dan zullen binnenkort toch veel woorden door biepjes vervangen mogen worden.
Alle op naar de biep-pt
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Niet vergeten dat dit vooral onder druk van het buitenland is, en zeker de US. 10 jaar geleden werkte ik voor een Belgisch bedrijf dat toen overgenomen werd door een Amerikaans bedrijf. Foto's van het jaarlijks sinterklaasfeest stonden op het intranet en kwam zo onder de ogen van o.a. een afro-amerikaan die vervolgens klacht indiende. Onze Belgische CEO is het dan mogen gaan uitleggen in de US en sindsdien geen sinterklaasfeest meer...
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Code: Selecteer alles

Sinterklaasfeest 2030...
Opa? Vierden jullie vroeger ook Sint en Piet?
- Ja jongen, alleen waren het toen Sint en Zwarte Piet.
Piet was zwart?
- Tot 2016 wel. Toen mocht het niet meer en werd hij wit.
Waarom?
- Een groepje mensen vond het discriminatie en racisme, zo'n zwarte Piet.
Maar Piet is toch heel slim en vrolijk, speelt met kinderen en deelt cadeautjes uit? Hij is toch geen rotzak?
- Nee, maar die mensen vonden dat Piet een slaaf was.
Een slaaf? Van Sinterklaas? Deed die dan lelijk tegen Piet? Gaf hij Piet straf, of sloeg hij hem?
- Nee, dat niet. Ze zongen samen en deelden samen snoep uit.
Dus Sint en Piet waren goede vrienden.
- Ja, net zoals Sint en Piet nu.
Maar nu is Piet niet meer zwart.
- Nee, want dat mag niet.
Opa?
- Ja?
Er zitten vier kinderen in mijn klas, die zijn zwart.
- Oh ja?
Ja. En hun pappa's willen nu gaan klagen bij de VN.
- Waarom dan, jongen?
Omdat ze het discriminatie en racisme vinden dat al die lieve, gulle Pieten blank zijn. Alsof zwarte mensen niet goed genoeg zijn om Piet te worden. Ze vinden dat er ook zwarte Pieten moeten komen...
Het zal nooit goed zijn :)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Een totaal non-issue hier in Vlaanderen.
Wij hadden trouwens al langer de traditie van roetpieten, tot de meer stereotype versie is overgewaaid uit Nederland.
Dat regenboog gedoe hoeft dus écht niet en is een probleem zoeken waar er geen is.

Gewoon de pieter roetzwart maken, en als je dat wat slim aanpakt, dan doe je dat het eerste jaar zeer zwart, en dan kan je wat afzwakken om over een vijftal jaar gewoon roetzwart te zijn.
Niet te weinig roet ook niet, het zijn nog altijd zwarte pieten he, geen vuile pieten.

Volgend issue: moet dat paard nu écht altijd wit zijn?? :-)
Gray
Elite Poster
Elite Poster

met wat roetvegen herken je makkelijk wie erachter zit.
In Antwerpen zag je duidelijk welke acteur er achter de hoofdpiet zat, kinderen kijken ook tv en zijn niet dom.
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

Vraagje, is iemand van de reageerders op dit forum van zwarte origine? Want buiten de mening van Wouter van Bellingen en van Lies Lefever heb ik nog geen reacties gehoord over hoe een gekleurde medemens zich voelt over heel dit gedoe.

Zelf heb ik, als blanke medemens idd nooit vragen gehad over dd al of niet racistische ondertoon van zwarte Piet. Zeker niet als kind.

Maar ik vind het wel een beetje goedkoop om de acties van het minderhedenforum en DeBuren zomaar te klasseren als links politiek correct gelul.

Daarmee bedoel ik dat het geen kwaad kan om eens na te denken over onderliggende motivaties. Hetzelfde geldt overigens ook voor Trump stemmers of moslima's die erop staan hun hoofddoek te dragen.

Mijn idee: wie zich voldoende opgenomen en welkom voelt in een gemeenschap, gaat zich niet afzetten tegen die gemeenschap. Ik ken niemand persoonlijk binnen het minderhedenforum, maar het lijkt me een verzameling van mensen die zich storen aan het fenomeen racisme in onze samenleving, eerder dan een groepje gratuite pretbedervers.

En het maakt mij verder niet uit hoe politiek incorrect ge wilt zijn, maar ontkennen dat racisme bestaat in onze samenleving, dat gaan we nu toch ni doen hee.

Da's zoals suggereren dat de aanhangers van The Donald gewoon een bende idioten zijn, terwijl het nu toch wel duidelijk wordt dat een deel van hen zich gewoon achtergelaten voelt door de samenleving.

Trouwens, Selder:

Ik hoop, en ga er ergens ook van uit, dat de share van de image, oorspronkelijk geplaatst door Anke Van Dermeersch (VB) ironisch bedoeld was. Anders ben ik misschien genoodzaakt om jouw post te melden bij de moderatoren.

Just my 2cs

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Het valt mij op dat verdraagzaamheid naar onze nieuwe of eerdere generaties Belgen toch wat laag ligt.

Als ik mijn baard enigste centimeter laat bijgroeien dan krijg ik of mijn collega wel vaker scheve opmerkingen te horen.

- "Gij spreekt wel nog goed Nederlands...."

- "Oh maar ik ben gewoon Belgisch hoor."

- "ahja want die makakken die hier eerder waren die vertrouwde ik toch niet"

Of tegen de collega achter mijn rug "hij is toch te betrouwen he".

Of "ge zijt toch wel van werkgever x?? Ja maar ik moet dat niet weten vreemden in mijn kot" *toont badge* "ah ge zijt nen vlaming". (En ineens doet ge uw werk wel goed...)

Of hoe je al de beoordeling draagt louter op hoe je eruit ziet.
En dan ben ik "nog maar" een Vlaamse jongen met donker haar en een beetje baard... Ik las eens een gelijkaardig verhaal in De Morgen.

Mijn wijlen vader had met zijn gitzwart haar trouwens ook 't zelfde voor bij grenscontroles.

Enfin zelf heb ik altijd de link met roetvegen gekend/aangeleerd. Ik zag er geen probleem in allessinds.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Anderzijds, net zoals stakingen langs 2 kanten uitgelokt kunnen worden, is dat met deze discussie ook.
Als je een compromis zoekt, waarom doe je dat dan in de heetst mogelijke periode wat dit topic betreft? Waarom kan je niet in de luwte van de lente/zomer tot een akkoord komen, na dat eerst afgecheckt te hebben met heel wat partijen rond de tafel.

Nu voelt de linkerzijde zich geschoffeert door het voorstel en de rechterzijde door de aanval op hoe zij hun kindertijd beleefd hebben.
In de realiteit is het natuurlijk geen van beide, maar de vallei tussen beide groepen is er alvast niet smaller op geworden.

@racisme
bij mijn moeder in de straat is een frituur.
Lang (+/- 10Y) open gehouden door een "Vlaamse" familie (hoewel de vader van de friturist van het Midden Oosten kwam).
Vorig jaar is de frituur verkocht aan een familie Chinezen, correctie: een familie met roots in Azië (weet ik veel welke nationaliteit ze hebben en van welk Aziatisch land hun groot/ouders kwamen). Een jaar lang hebben beide families samen in de frituur gewerkt om de stiel en de "finesse" door te geven. Bij de partiële overdracht kwam er al "wat" minder volk.
Nu staan de nieuwe eigenaars er alleen in (zonder bijkomend advies van de vorige - stichtende - familie). En er komt VEEL minder volk.
Frieten zijn even goed, het aanbod is even divers als voordien.
Hoe bekrompen kan je zijn...
Gray
Elite Poster
Elite Poster

Mortov Molotov schreef: Mijn idee: wie zich voldoende opgenomen en welkom voelt in een gemeenschap, gaat zich niet afzetten tegen die gemeenschap. Ik ken niemand persoonlijk binnen het minderhedenforum, maar het lijkt me een verzameling van mensen die zich storen aan het fenomeen racisme in onze samenleving, eerder dan een groepje gratuite pretbedervers.
De vraag is, los je op deze manier het probleem op? of maak je het erger?
(spoiler: Je maakt het erger)
heist_175 schreef: Lang (+/- 10Y) open gehouden door een "Vlaamse" familie (hoewel de vader van de friturist van het Midden Oosten kwam).
Vorig jaar is de frituur verkocht aan een familie Chinezen, correctie: een familie met roots in Azië (weet ik veel welke nationaliteit ze hebben en van welk Aziatisch land hun groot/ouders kwamen). Een jaar lang hebben beide families samen in de frituur gewerkt om de stiel en de "finesse" door te geven. Bij de partiële overdracht kwam er al "wat" minder volk.
Nu staan de nieuwe eigenaars er alleen in (zonder bijkomend advies van de vorige - stichtende - familie). En er komt VEEL minder volk.
Misschien is de service niet zo goed?
Mensen gaan fritten halen waar ze willen er zal dus wel iets schelen aan de "totaalbeleving" waarom ze daar niet meer gaan.
Die "bekrompenheid" is uw persoonlijke mening.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Mortov Molotov schreef:[...]Trouwens, Selder:

Ik hoop, en ga er ergens ook van uit, dat de share van de image, oorspronkelijk geplaatst door Anke Van Dermeersch (VB) ironisch bedoeld was. Anders ben ik misschien genoodzaakt om jouw post te melden bij de moderatoren.
Ik had het al voordat Anke het had :) En het is maar om aan te tonen dat heel deze discussie één van de meest van de pot gerukte discussies is ooit.

Trouwens ... Moeten al die regenboogpieten nu allemaal hetero's zijn? Waarom zijn de homo's, lesbiennes en holebi's daar zo slecht in vertegenwoordigd?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Mortov Molotov schreef:Vraagje, is iemand van de reageerders op dit forum van zwarte origine? Want buiten de mening van Wouter van Bellingen en van Lies Lefever heb ik nog geen reacties gehoord over hoe een gekleurde medemens zich voelt over heel dit gedoe.
Een CD&V politicus heeft zich verkleed als zwarte piet om een standpunt in te nemen. Ik ben zelf niet van zwarte origine, ik ken er wel en zij hebben er geen problemen mee en hebben dat ook nooit als racistisch opgevat. Toch zij die zich er al over uitgesproken hebben, ik heb ze niet allemaal even gebeld om hun mening te vragen :beerchug:
sirWard schreef:Het valt mij op dat verdraagzaamheid naar onze nieuwe of eerdere generaties Belgen toch wat laag ligt.

Als ik mijn baard enigste centimeter laat bijgroeien dan krijg ik of mijn collega wel vaker scheve opmerkingen te horen.
Racisme is iets wat met de paplepel is ingegeven, net als de angst voor spinnen. Daarom dat het ook alleen volwassenen zijn die er problemen van maken, kinderen maken die link niet tot ze het genoeg gehoord hebben van volwassenen rond hen. Ik heb de indruk dat het met jongere generaties iets beter gesteld is, maar in de oudere garde zit dat er vaak nog in.
heist_175 schreef:Nu voelt de linkerzijde zich geschoffeert door het voorstel en de rechterzijde door de aanval op hoe zij hun kindertijd beleefd hebben.
Heeft enkel de rechterzijde zijn kindertijd zo beleefd? Goed om weten dat ik rechts ben opgevoed, want ik had sinterklaas voor geen geld willen missen als ik klein was ;)
heist_175 schreef:Waarom kan je niet in de luwte van de lente/zomer tot een akkoord komen, na dat eerst afgecheckt te hebben met heel wat partijen rond de tafel.
Omdat van Bellingen dan niet zo veel in het nieuws kan komen (die man heeft al langer zijn geloofwaardigheid verloren bij mij op dat vlak, lang voor er van een pietenkwestie sprake was). Dan is het geen actueel thema. In Nederland gebeuren er rellen, op een kinderfeest... :roll: Op dat vlak ben ik dan weer blij dat men het hier toch min of meer beter aanpakt, maar zoals gewoonlijk is het geef een vinger en ze willen een arm, en dan ga je mensen tegen u in het harnas jagen natuurlijk. (al vatten sommigen het ook in België wel heel fanatiek op, doodsbedreigingen gaan sturen gaat er evengoed over).
heist_175 schreef:Nu staan de nieuwe eigenaars er alleen in (zonder bijkomend advies van de vorige - stichtende - familie). En er komt VEEL minder volk.
Dat hoeft natuurlijk niet te liggen aan het ras van de nieuwe eigenaars. Dat hebben wij hier in het dorp ook zien gebeuren en daar waren het gewoon Vlamingen die het overnamen. Maakte niet uit, in het begin had men daar veel minder clienteel en dat heeft zeker 2 a 3 jaar geduurd voor het weer wat begon vol te lopen. Blijkbaar/gelukkig genoeg clienteel om toch het hoofd boven water te houden. Als je de frieten daar goed vind, gewoon blijven gaan zou ik zo zeggen, dat andere volk zal wel volgen (of je moet in een zeer bekrompen/racistische gemeente wonen, dat kan ook natuurlijk. De uitzondering bepaald de regel niet).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Mortov Molotov schreef:Vraagje, is iemand van de reageerders op dit forum van zwarte origine? Want buiten de mening van Wouter van Bellingen en van Lies Lefever heb ik nog geen reacties gehoord over hoe een gekleurde medemens zich voelt over heel dit gedoe.
Dit is de mening van een "zwarte"... http://www.standaard.be/cnt/dmf20161113_02568956
"Zwarte politicus verkleedt zich als Zwarte Piet: ‘Deze discussie draagt echt niet bij tot verdraagzaamheid’"
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Tradities veranderen nu eenmaal.
In Ieper worden ook geen levende katten meer van de toren gesmeten.
En toen ik het lager zat, waren het ook al roetpieten(met een wijnkurk effe in een kaars om je gezicht zwart te maken).
Extremisten vind je langs beide kanten, maar persoonlijk zie ik geen probleem om te evolueren naar een roetzwarte piet ipv. een met gouden oorringen, rode lippenstift en een afro-pruik.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

heist_175 schreef: @racisme
bij mijn moeder in de straat is een frituur..
Het enige probleem hier ben jij.. en je hebt het niet eens door.

Bij ons op't dorp zijn 2 Frituren.
Beide lekkere frietjes, beide goeie service en beide vriendelijk.
Die Chinees kan geen woord Vlaams buiten zout, curryworst & zak? en toch ga ik daar altijd om frietjes, niet omdat hij betere frieten heeft of een betere service, maar als ik naar die andere frituur ga, zie ik daar altijd 2 gestresseerde mensen achter den toog staan, vriendelijk naar de klanten toe, maar gestresseerd omdat ze met elkaar moeten samenwerken.

Ik kan 100den redenen aanhalen waarom uw Frutchinees minder te doen heeft, 1 daarvan is racisme en dat is idd bekrompen
Die andere 99 zijn dat hoogstwaarschijnlijk niet, maar toch wil iedereen maar dat racisme "verhaaltje" in iedereen zijn schoenen schuiven.
Laatst gewijzigd door iceke 14 nov 2016, 11:48, in totaal 2 gewijzigd.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

Stroper schreef:Tradities veranderen nu eenmaal.
In Ieper worden ook geen levende katten meer van de toren gesmeten.
En toen ik het lager zat, waren het ook al roetpieten(met een wijnkurk effe in een kaars om je gezicht zwart te maken).
Extremisten vind je langs beide kanten, maar persoonlijk zie ik geen probleem om te evolueren naar een roetzwarte piet ipv. een met gouden oorringen, rode lippenstift en een afro-pruik.
Dat vind ik er ook van. "Vroeger vroeger vroeger", vroeger was slavernij en de brandstapel ook de normaalste zaak vd wereld, is het daarom nu nog altijd ok? Als kinderen er geen probleem mee hebben (wat een excuus ook) zullen ze volgens mij ook geen probleem met een roetpiet hebben. Het gaat trouwens niet om kinderen, maar wat de volwassenen ervan vinden. En er zijn er toch wel heel wat die er aanstoot aan nemen zo te zien.
Over 20 jaar denkt iedereen wsl "What the hell were they thinking" over de hele affaire..

Het enige probleem dat ik zie is dat de pieten te herkenbaar worden voor de kinderen, en het veel moeilijker wordt om pieten te vinden/spelen voor de naaste familie of kennissen.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”