![Evil of Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Wat gaan we nog beleven?
![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... eren.dhtml
Idioten zijn er altijd geweest. Nu krijgen we ook idioten met een kleurtje.MClaeys schreef:Tja, als ge ziet dat Wouter Van Bellingen er achter zit. Nu vind hij het nog niet ver genoeg gaan: http://m.hln.be/hln/m/nl/957/Binnenland ... onItemId=1
Hij is een tijd politieker geweest in Sint-Niklaas, als het iets was waar hij niet mee in de gazet kon komen of op het nieuws interesseerde het hem niet en moest hij er niet van weten.
Begrijpend lezen eerste leerjaar... Ik vergelijk dat niet met piet... Ik maakte enkel het punt dat een onderdeel van een cultuur zijn geen vrijgeleide mag zijn om niks te veranderen moest er iets aan schelen. Dit als antwoord op de post er boven, waar dat wel staat. In mijn ogen is er niks mis met zwarte piet, ik zag het vroeger niet als racistisch en nu nog steeds niet. Daar staat wel tegenover dat ik ook geen probleem heb met roetpieten.nickz schreef:Hoe kan je dit kinderfeest nu vergelijken met nodeloze bloedvergieten zoals de stierengevechten?!![]()
Geen enkel kind van die leeftijd maakt bij zwarte piet de associatie met racisme, zwarte slavernij of wat dan ook.
Dan moet hij waarschijnlijk witte schoensmeer aan zijn gezicht doen en dan is hij een witte neger dus in plaats van Zwarte Piet zal het dan Witte Piet worden.gm123 schreef:Wat als een zwarte man die van nature krulhaar heeft zwarte piet wil spelen?
ligt eraan... de ene versie zegt idd van het roet van de schoorsteen, de andere zegt dat het sint nicolaas -van kindsaf een rijke turk- zich inzette voor de armen en daarbij een slaaf zou bevrijd hebben, die zo dankbaar was dat hij bij de sint bleef.gm123 schreef:Zwarte piet blijft gewoon bestaan, enkel het stereotype dat het een zwarte man met dikke lippen en krulhaar is verdwijnt. Kan ik ergens wel begrijpen, zwarte piet is zwart door het roet niet van huidskleur he. De zwarte piet met geschminkte roetvegen blijft gewoon bestaan.
Nu, zwarte piet is inderdaad zwart, en niet alleen van de roetvegen, en dat moet ook gewoon zo gezegd worden.Splitter schreef:ligt eraan... de ene versie zegt idd van het roet van de schoorsteen, de andere zegt dat het sint nicolaas -van kindsaf een rijke turk- zich inzette voor de armen en daarbij een slaaf zou bevrijd hebben, die zo dankbaar was dat hij bij de sint bleef.gm123 schreef:Zwarte piet blijft gewoon bestaan, enkel het stereotype dat het een zwarte man met dikke lippen en krulhaar is verdwijnt. Kan ik ergens wel begrijpen, zwarte piet is zwart door het roet niet van huidskleur he. De zwarte piet met geschminkte roetvegen blijft gewoon bestaan.
achja, nu krijgen we straks regenboogpieten en dan kunnen de anti-homo actievoerders weer aan de slag dat kinderen nu homo worden door sinterklaas
Zoals in die Star Trek aflevering zeker? Waarin 2 rassen op 1 planeet het niet met mekaar kunnen vinden. Ze waren beiden half-wit half-zwart, alleen was de ene links wit en rechts zwart, en de andere... links zwart en rechts wit. Om maar te zeggen dat men altijd wel een excuus vindt om te zeuren.cptKangaroo schreef:Laat de pieten hun gezicht half zwart ipv volledig zwart verven, en dan is het een ebony&ivory symbool.
Dat zijn geen idioten sommige mensen zien overal een probleem en hebben gewoon enorm veel aandacht nodig.rolandvc schreef:Idioten zijn er altijd geweest. Nu krijgen we ook idioten met een kleurtje.MClaeys schreef:Tja, als ge ziet dat Wouter Van Bellingen er achter zit. Nu vind hij het nog niet ver genoeg gaan: http://m.hln.be/hln/m/nl/957/Binnenland ... onItemId=1
Hij is een tijd politieker geweest in Sint-Niklaas, als het iets was waar hij niet mee in de gazet kon komen of op het nieuws interesseerde het hem niet en moest hij er niet van weten.
Code: Selecteer alles
Sinterklaasfeest 2030...
Opa? Vierden jullie vroeger ook Sint en Piet?
- Ja jongen, alleen waren het toen Sint en Zwarte Piet.
Piet was zwart?
- Tot 2016 wel. Toen mocht het niet meer en werd hij wit.
Waarom?
- Een groepje mensen vond het discriminatie en racisme, zo'n zwarte Piet.
Maar Piet is toch heel slim en vrolijk, speelt met kinderen en deelt cadeautjes uit? Hij is toch geen rotzak?
- Nee, maar die mensen vonden dat Piet een slaaf was.
Een slaaf? Van Sinterklaas? Deed die dan lelijk tegen Piet? Gaf hij Piet straf, of sloeg hij hem?
- Nee, dat niet. Ze zongen samen en deelden samen snoep uit.
Dus Sint en Piet waren goede vrienden.
- Ja, net zoals Sint en Piet nu.
Maar nu is Piet niet meer zwart.
- Nee, want dat mag niet.
Opa?
- Ja?
Er zitten vier kinderen in mijn klas, die zijn zwart.
- Oh ja?
Ja. En hun pappa's willen nu gaan klagen bij de VN.
- Waarom dan, jongen?
Omdat ze het discriminatie en racisme vinden dat al die lieve, gulle Pieten blank zijn. Alsof zwarte mensen niet goed genoeg zijn om Piet te worden. Ze vinden dat er ook zwarte Pieten moeten komen...
De vraag is, los je op deze manier het probleem op? of maak je het erger?Mortov Molotov schreef: Mijn idee: wie zich voldoende opgenomen en welkom voelt in een gemeenschap, gaat zich niet afzetten tegen die gemeenschap. Ik ken niemand persoonlijk binnen het minderhedenforum, maar het lijkt me een verzameling van mensen die zich storen aan het fenomeen racisme in onze samenleving, eerder dan een groepje gratuite pretbedervers.
Misschien is de service niet zo goed?heist_175 schreef: Lang (+/- 10Y) open gehouden door een "Vlaamse" familie (hoewel de vader van de friturist van het Midden Oosten kwam).
Vorig jaar is de frituur verkocht aan een familie Chinezen, correctie: een familie met roots in Azië (weet ik veel welke nationaliteit ze hebben en van welk Aziatisch land hun groot/ouders kwamen). Een jaar lang hebben beide families samen in de frituur gewerkt om de stiel en de "finesse" door te geven. Bij de partiële overdracht kwam er al "wat" minder volk.
Nu staan de nieuwe eigenaars er alleen in (zonder bijkomend advies van de vorige - stichtende - familie). En er komt VEEL minder volk.
Frieten zijn even goed, het aanbod is even divers als voordien.
Hoe bekrompen kan je zijn...
Ik had het al voordat Anke het hadMortov Molotov schreef:[...]Trouwens, Selder:
Ik hoop, en ga er ergens ook van uit, dat de share van de image, oorspronkelijk geplaatst door Anke Van Dermeersch (VB) ironisch bedoeld was. Anders ben ik misschien genoodzaakt om jouw post te melden bij de moderatoren.
Een CD&V politicus heeft zich verkleed als zwarte piet om een standpunt in te nemen. Ik ben zelf niet van zwarte origine, ik ken er wel en zij hebben er geen problemen mee en hebben dat ook nooit als racistisch opgevat. Toch zij die zich er al over uitgesproken hebben, ik heb ze niet allemaal even gebeld om hun mening te vragenMortov Molotov schreef:Vraagje, is iemand van de reageerders op dit forum van zwarte origine? Want buiten de mening van Wouter van Bellingen en van Lies Lefever heb ik nog geen reacties gehoord over hoe een gekleurde medemens zich voelt over heel dit gedoe.
Racisme is iets wat met de paplepel is ingegeven, net als de angst voor spinnen. Daarom dat het ook alleen volwassenen zijn die er problemen van maken, kinderen maken die link niet tot ze het genoeg gehoord hebben van volwassenen rond hen. Ik heb de indruk dat het met jongere generaties iets beter gesteld is, maar in de oudere garde zit dat er vaak nog in.sirWard schreef:Het valt mij op dat verdraagzaamheid naar onze nieuwe of eerdere generaties Belgen toch wat laag ligt.
Als ik mijn baard enigste centimeter laat bijgroeien dan krijg ik of mijn collega wel vaker scheve opmerkingen te horen.
Heeft enkel de rechterzijde zijn kindertijd zo beleefd? Goed om weten dat ik rechts ben opgevoed, want ik had sinterklaas voor geen geld willen missen als ik klein washeist_175 schreef:Nu voelt de linkerzijde zich geschoffeert door het voorstel en de rechterzijde door de aanval op hoe zij hun kindertijd beleefd hebben.
Omdat van Bellingen dan niet zo veel in het nieuws kan komen (die man heeft al langer zijn geloofwaardigheid verloren bij mij op dat vlak, lang voor er van een pietenkwestie sprake was). Dan is het geen actueel thema. In Nederland gebeuren er rellen, op een kinderfeest...heist_175 schreef:Waarom kan je niet in de luwte van de lente/zomer tot een akkoord komen, na dat eerst afgecheckt te hebben met heel wat partijen rond de tafel.
Dat hoeft natuurlijk niet te liggen aan het ras van de nieuwe eigenaars. Dat hebben wij hier in het dorp ook zien gebeuren en daar waren het gewoon Vlamingen die het overnamen. Maakte niet uit, in het begin had men daar veel minder clienteel en dat heeft zeker 2 a 3 jaar geduurd voor het weer wat begon vol te lopen. Blijkbaar/gelukkig genoeg clienteel om toch het hoofd boven water te houden. Als je de frieten daar goed vind, gewoon blijven gaan zou ik zo zeggen, dat andere volk zal wel volgen (of je moet in een zeer bekrompen/racistische gemeente wonen, dat kan ook natuurlijk. De uitzondering bepaald de regel niet).heist_175 schreef:Nu staan de nieuwe eigenaars er alleen in (zonder bijkomend advies van de vorige - stichtende - familie). En er komt VEEL minder volk.
Frieten zijn even goed, het aanbod is even divers als voordien.
Hoe bekrompen kan je zijn...
Dit is de mening van een "zwarte"... http://www.standaard.be/cnt/dmf20161113_02568956Mortov Molotov schreef:Vraagje, is iemand van de reageerders op dit forum van zwarte origine? Want buiten de mening van Wouter van Bellingen en van Lies Lefever heb ik nog geen reacties gehoord over hoe een gekleurde medemens zich voelt over heel dit gedoe.
"Zwarte politicus verkleedt zich als Zwarte Piet: ‘Deze discussie draagt echt niet bij tot verdraagzaamheid’"
Het enige probleem hier ben jij.. en je hebt het niet eens door.heist_175 schreef: @racisme
bij mijn moeder in de straat is een frituur..
Dat vind ik er ook van. "Vroeger vroeger vroeger", vroeger was slavernij en de brandstapel ook de normaalste zaak vd wereld, is het daarom nu nog altijd ok? Als kinderen er geen probleem mee hebben (wat een excuus ook) zullen ze volgens mij ook geen probleem met een roetpiet hebben. Het gaat trouwens niet om kinderen, maar wat de volwassenen ervan vinden. En er zijn er toch wel heel wat die er aanstoot aan nemen zo te zien.Stroper schreef:Tradities veranderen nu eenmaal.
In Ieper worden ook geen levende katten meer van de toren gesmeten.
En toen ik het lager zat, waren het ook al roetpieten(met een wijnkurk effe in een kaars om je gezicht zwart te maken).
Extremisten vind je langs beide kanten, maar persoonlijk zie ik geen probleem om te evolueren naar een roetzwarte piet ipv. een met gouden oorringen, rode lippenstift en een afro-pruik.