Problemen bekabeling

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
EotT
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

Hallo iedereen,

Enkele dagen geleden heb ik het aansluitpunt van de modem (Fritz!box 7490) verplaatst van de keuken naar de garage (waar het signaal binnenkomt). Dit is gedaan omdat ik dan betere wifi dekking zou hebben + omdat het daar makkelijker is om nog een kabel te trekken.

Dit had ook als extra voordeel dat mijn lijnwaarden iets beter zijn geworden, maar dat terzijde.
voor:
Afbeelding

na:
Afbeelding

Na het verplaatsen is internet nog ok, maar de telefoon werkt niet meer (geen kiestoon).

Situatie voor de veranderingen:
Onderaan komt signaal op witte en grijze kabel binnen, bovenaan gaat het signaal via witte en blauwe kabel verder in het huis. Andere kabels zijn blijkbaar niet in gebruik.
(afbeeldingen zijn klikbaar)
Afbeelding Afbeelding

Situatie na veranderingen:
Nieuwe NTP2007 in Proximus winkel gaan halen. Links komt signaal binnen met witte en grijze kabel, splitter stuurt signaal naar Fritz!box, en bovenaan rechts zou het signaal van telefoon moeten uitkomen (maar dit werkt niet).
Afbeelding

Ik heb geprobeerd om telefoon rechstreeks aan te sluiten in aansluitingen boven de splitter, ook zonder resultaat. Daarna heb ik de kabels terug naar de oude situatie gebracht, maar telefoon werkt nog steeds niet.
Ondertussen een nieuwe telefoon gekocht (batterij was toch zo goed als helemaal opgebruikt, en sinds enkele dagen waren er ook problemen met het geluid, dus dat moest toch gebeuren). Nieuwe telefoon geprobeerd, ook zonder resultaat.

Waar zou het probleem kunnen zitten?
- Telefoon kan ik uitsluiten, die is net nieuw.
- Internet werkt nog, dus het signaal dat binnenkomt lijkt ook nog in orde.
- De NTP2007 zal ook wel in orde zijn, want het zou heel toevallig zijn dat die niet werkt (net nieuw), en terzelfder tijd ook de oude manier niet meer werkt.
- Volgens de documentatie van Proximus lijkt alles correct aangesloten.

Iemand een idee? Bedankt!
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

stap 1: haal de splitter eruit ... toon? (de filter / ntp kan ook defect zijn, waardoor die bij het inpluggen geen toon meer doorlaat)
stap 2: kijk of er geen kabeltje 'gebroken' is (trek er een beetje aan, aan alle draadjes) ... breekt er nergens iets af?
stap 3: maak alles los en twist de kabels rechtstreeks aan elkaar (indien genoeg speling) ... toon?
genksta
Member
Member
Bedankt: 6 keer

Heb je een telefoonlijn via Proximus of via VOIP vanuit de FritzBox?
EotT
Premium Member
Premium Member

Splitter schreef:stap 1: haal de splitter eruit ... toon? (de filter / ntp kan ook defect zijn, waardoor die bij het inpluggen geen toon meer doorlaat)
stap 2: kijk of er geen kabeltje 'gebroken' is (trek er een beetje aan, aan alle draadjes) ... breekt er nergens iets af?
stap 3: maak alles los en twist de kabels rechtstreeks aan elkaar (indien genoeg speling) ... toon?
Stap 1 had ik ook al gedaan, geen verschil.
Ik heb de kabeljes al paar keer opnieuw erin gestoken, niets aan te zien. Niets afgebroken of iets dergelijks.
Ik zal ze straks eens rechtstreeks aan elkaar knopen.

Telefoonlijn is via proximus.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

het kan ook nog dat er in de binnenbekabeling destijds iets aangepast is waardoor je geen toon meer hebt, maar soit.
het zal ook vast iets binnenshuis zijn, maar dan mag je wel gaan zoeken -surtout omdat, in principe, je altijd toon hebt ook achter een dsl aansluiting.

wil je echter helemaal zeker zijn dat het binnenshuis ligt, dan kan je bv een dsl filter nemen, de 2 binnenkomende kabeltjes rond de 2 linkse pinnen van die filter draaien, en daar je telefoon insteken.
heb je dan toon, is het zowiezo binnen.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Zonder filter stekker zou het ook moeten werken , je hebt dan wel geen dsl meer
Afbeelding
EotT
Premium Member
Premium Member

Niets werkt. :-(

Wat ik geprobeerd heb:
* zonder splitter, kabeltje in ntp2007
* kabeltjes rond linkse pinnen van filter draaien, telefoon aansluiten op filter.
* kabeltjes rechtstreeks aan elkaar knopen.

Ik veronderstel dat het probleem dus niet aan de binnenbekabeling ligt. Kan het dat ik wel een internet signaal binnenkrijg, maar geen telefoonsignaal?
nolfie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

je kan perfect DSL krijgen zonder dat je telefonie binnen krijgt.

mocht je een voltmeter hebben, meet dan eens hoeveel spanning er over de witte en grijze draad staat. Normaal zou dit 48V moeten zijn.

heb je de kabel al eens een klein stukje ingekort en de draden opnieuw bloot gemaakt? Je zou de eerste niet zijn waar er toevallig een draadje van afgebroken is net onder de mantel.
Vervolgens eens opnieuw rechtstreeks met je telefoon luisteren op de invoerparen. Als dat ok is je ntp en je splitter opnieuw aansluiten.
Afbeelding
Steven_09
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer

Kijk eens op de achterkant van je splitter: daar zitten links onderaan twee kleine schuifschakelaars. Die moeten naar boven staan om de telefonie door te geven. Als één (of beide) naar onderen staat, dan zal je geen telefoniesignaal hebben dat uit je splitter komt en kan het ook niet doorgegeven worden aan de pinnen die rechts bovenaan op de NTP.
EotT
Premium Member
Premium Member

Schakelaars had ik al geprobeerd, zowel naar boven als naar beneden, geen verschil.
Ik zal vanavond de draden een stukje inkorten.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

De eerste gewone truc is .... hoe de twee draden van de kabel die binnenkomt uit elkaar (wit-grijs) !
1 - bel met je GSM naar je telefoon nummer
2 - normaal gezien moet je in je GSM het horen bellen op je telefoonnummer
3 - maak nu een goede korsluiting met je twee draden die binnenkomen (wit-grijs)
4 - doordat er nu een kortsluiting is hoor je het niet meer bellen in je GSM (naar je telefoon nummer)
5 - indien je terug belt met je GSM zal het bezet klinken zolang de twee draden zijn samengedraaid !

PS: als je een korsluiting maakt ... niet met je blote vingers ineendraaien want je zal dat zekers voelen (de belspanning) !
EotT
Premium Member
Premium Member

In gsm hoor ik het inderdaad bellen. Bij korstluiting is het inderdaad bezet.

Resultaat van de voltmeter: 54,6V

Van de kabel heb ik nog niets afgeknipt. Dit is gewoon een koperdraad, daar kan niets van afbreken?
genksta
Member
Member
Bedankt: 6 keer

Welk telefoontoestel is het juist? Als je hem aansluit en je belt er met je GSM naar, gaat ie dan ook niet over?
EotT
Premium Member
Premium Member

Een Philips draagbare telefoon. Exact modelnummer weet ik niet. Bellen gaat niet. Gsm gaat niet over. Ik hoor ook niks als ik luister aan de telefoon, gewoon stilte. Geen gepuut of iets anders.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Proximus storingen bellen.
Wellicht een fout op de PES poort in de ROP/KVD ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

als je een AGW lijn hebt dan zitten er automatische zekeringen in de AGW module van belgacom, door ff naar het 0800 nr te bellen en een lijn controle uit te voeren kan het soms opgelost zijn.

AGW = Access gateway , of ne mooie naam voor VOIP vanuit de centrale of KVD
Afbeelding
EotT
Premium Member
Premium Member

0800 nummer heeft niet geholpen. Ik zal naar proximus storingen bellen is dit 0800 22 800?)

Edit: persoon aan de telefoon heeft bevestigd dat er een probleem is, er gaat een technieker langskomen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

petzl schreef:AGW = Access gateway , of ne mooie naam voor VOIP vanuit de centrale of KVD
Misschien kan je beter zeggen VOIP tot aan de centrale of KVD.
Vanuit de KVD (tot bij jou thuis) is het terug PSTN :)
petzl schreef:als je een AGW lijn hebt dan zitten er automatische zekeringen in de AGW module van belgacom, door ff naar het 0800 nr te bellen en een lijn controle uit te voeren kan het soms opgelost zijn.
Bedoel je het gekende "TBF" nummer? Heeft dat ook invloed op de AGW kaart? Ik dacht dat dit alleen met het VDSL gedeelte te maken had ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

als proximus een lijn controle doet resetten ze ook de lijn ... het probleem waar ik al jaren me sukkel is dus vaak opgelost door 080022500 te bellen en dan het lijn nr op te geven. nog voor ik de operator aan de lijn krijg is de storing dan weg.
Afbeelding
EotT
Premium Member
Premium Member

Heel verloop: Naar proximus gebeld, volgens hun testen blijkbaar ergens een kortsluiting. Technieker is langsgekomen, toen was er al weer signaal (hebben ze al iets op afstand kunnen doen?). Hij heeft ook nog een probleem gevonden bij de 6 pin splitter in de keuken, die was blijkbaar ook kapot.

Telefoon werkt nu terug. Technieker heeft zelfs dag erna teruggebeld om te vragen of alles nog in orde was. Mooie service van Proximus!

Allen bedankt voor het meedenken en voor alle tips en mogelijke oplossingen. Weer een heel deel bijgeleerd!
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”