Enkele dagen geleden heb ik het aansluitpunt van de modem (Fritz!box 7490) verplaatst van de keuken naar de garage (waar het signaal binnenkomt). Dit is gedaan omdat ik dan betere wifi dekking zou hebben + omdat het daar makkelijker is om nog een kabel te trekken.
Dit had ook als extra voordeel dat mijn lijnwaarden iets beter zijn geworden, maar dat terzijde.
voor:

na:

Na het verplaatsen is internet nog ok, maar de telefoon werkt niet meer (geen kiestoon).
Situatie voor de veranderingen:
Onderaan komt signaal op witte en grijze kabel binnen, bovenaan gaat het signaal via witte en blauwe kabel verder in het huis. Andere kabels zijn blijkbaar niet in gebruik.
(afbeeldingen zijn klikbaar)

Situatie na veranderingen:
Nieuwe NTP2007 in Proximus winkel gaan halen. Links komt signaal binnen met witte en grijze kabel, splitter stuurt signaal naar Fritz!box, en bovenaan rechts zou het signaal van telefoon moeten uitkomen (maar dit werkt niet).

Ik heb geprobeerd om telefoon rechstreeks aan te sluiten in aansluitingen boven de splitter, ook zonder resultaat. Daarna heb ik de kabels terug naar de oude situatie gebracht, maar telefoon werkt nog steeds niet.
Ondertussen een nieuwe telefoon gekocht (batterij was toch zo goed als helemaal opgebruikt, en sinds enkele dagen waren er ook problemen met het geluid, dus dat moest toch gebeuren). Nieuwe telefoon geprobeerd, ook zonder resultaat.
Waar zou het probleem kunnen zitten?
- Telefoon kan ik uitsluiten, die is net nieuw.
- Internet werkt nog, dus het signaal dat binnenkomt lijkt ook nog in orde.
- De NTP2007 zal ook wel in orde zijn, want het zou heel toevallig zijn dat die niet werkt (net nieuw), en terzelfder tijd ook de oude manier niet meer werkt.
- Volgens de documentatie van Proximus lijkt alles correct aangesloten.
Iemand een idee? Bedankt!