Probleem met HD zender opnemen en HD zender bekijken op zelfde tijdstip

Hier kan je het hebben over IPTV, zoals bijvoorbeeld Proximus-TV
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Hallo,

Ik heb een vervelend probleem voor bij mijn ouders. Eerst even wat praktische info meegeven:
- Scarlet One
- Sagem modem
- 2 x Belgacom V4 decoders

Lijnwaarden:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  40184 kbps        10064 kbps
Modem max:             70592 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        57959 kbps         12143 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           68 m Estimated!
Training margin:       17.3 dB
Attenuation:           10.9 dB
Gisterenavond was men aan het kijken naar de zender één HD. Er stond een programmatie klaar van het programma "Terug Naar Eigen Land" op Vier HD.
Het moment dat de Decoder begint met "Terug naar eigen land" op te nemen verspringt de decoder automatisch van kanaal en zit men plots naar Vier HD te kijken. Dit was natuurlijk niet de bedoeling, men wilde kijken naar één HD en het programma op Vier HD opnemen.

Als men wilde terugzappen van Vier HD naar één HD kwam de melding op het scherm dat dit mogelijk is, maar dat de opname van "Terug naar eigen land" dan wel gestopt moet worden.

Ergens klopt er dus iets niet volgens mij. De 2de decoder stond af (lees: er was niemand naar iets aan het kijken + er was niets aan het opnemen).
Hoe komt het dat met dergelijke lijnwaarden maar 1HD stream bekeken/opgenomen kan worden en je dan enkel nog kan kijken naar een SD stream?

Ikzelf heb thuis ook Scarlet One met een V4 decoder en een Bbox2. Ik sync op:
Downstream line rate 40192 kbps
Upstream line rate 8064 kbps
Downstream Training Margin 15.5 dB

En gisteren kon ik kijken naar één HD terwijl "Terug naar eigen land" en "Vermist" gepland stonden om op te nemen/aan het opnemen was. Dus bij mij lukt het wel perfect.

Iemand enige verklaring, of zullen we Scarlet moeten contacteren om het één en ander te verifiëren?
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Niemand iets gelijkaardig meegemaakt? :-)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Argon schreef:Hoe komt het dat met dergelijke lijnwaarden maar 1HD stream bekeken/opgenomen kan worden en je dan enkel nog kan kijken naar een SD stream?
Met de lijnwaarden is niets mis, logischerwijs is er dus iets mis met het lokale netwerk, ofwel met de Sagem zelf, ofwel met de verbinding naar de decoders of de decoder zelf.

Als je op eigen houtje het probleem wil vaststellen, zal je dus meer moeten testen:
- snelheidstest van het lokale netwerk via de Sagem van pc tot pc over de bekabeling naar de decoders.
- alle mogelijke combinaties van kijken en opnemen testen: 2 SD-opnames, 2 SD livestreams, 1SD/1HD opname, etc...
- eventuele vergelijking met vroegere situatie waarbij er geen problemen optraden
nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Als er twee decoders in het systeem zitten en beide decoders staan HD recipiënt ben je sowieso al twee streams kwijt. Of de decoder dan aan staat of niet speelt geen enkele rol.
Wat je bijvoorbeeld kunt doen is op de tweede decoder HD recipiënt uitzetten en enkel SD ontvangen. Dan heb je een HD stream over op de eerste decoder.
Afbeelding
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Is dit iets dat we zelf kunnen instellen of moet hiervoor contact opgenomen worden met Scarlet?

Ik versta echter nog niet als dit het probleem zou zijn. Als ik de beschikbaarheidstest doe van Belgacom zie ik het volgende:
Maximaal aantal tv's in hd 3

Om dus in het verhaal mee te gaan 1 stand by Decoder (HD), 1 HD opname maken, 1 HD zender bekijken . Zou dus toch perfect moeten werken he volgens mij.

De lijnsnelheden kunnen het probleem niet zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De effectieve lijnsnelheden zijn nooit het probleem voor de bepaling van het aantal TV streams.

Het aantal streams wordt namelijk bepaald door je origineel provisioning profiel: http://bgctv.skynetblogs.be/#maxaantalstreams
  • zone 1 (30/10) = 3xHD 1xSD
    zone 2 (20/6) = 2xHD 1xSD
    zone 3 (16/2) = 2xHD
    enz
Hiermee zijn er volgens mij 2 problemen:
  • het TV profiel dat je krijgt houdt geen rekening met DLM, die bij een goede lijn je snelheid verhoogt. Je krijgt hierdoor niet meer TV (wel meer internet) :(.
  • voor zover mij bekend zijn de TV profielen ook niet aangepast aan vectoring, met andere woorden: je TV profiel houdt ook geen rekening met de fel verhoogde bandbreedte die je krijgt met vectoring (laat staan vectoring + DLM) :(.
Extreem voorbeeld: Iemand die dus origineel in zone 2 zat (afstand 420 m, snelheid 20/6) krijgt maar "2xHD +1xSD", zelfs als hij intussen op vectoring zit, met een snelheid van 100/20 (vectoring zone 1).
Ergens klopt er dus iets niet volgens mij. De 2de decoder stond af (lees: er was niemand naar iets aan het kijken + er was niets aan het opnemen).
Hoe komt het dat met dergelijke lijnwaarden maar 1HD stream bekeken/opgenomen kan worden en je dan enkel nog kan kijken naar een SD stream?
Je hebt dus het TV profiel van zone 2 gekregen (2xHD +1xSD)

Enige oplossing: bellen naar de Helpdesk, en vragen/aandringen tot ze jouw TV profiel (manueel) verhogen - in lijn met jouw uitstekende lijnsnelheden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

ik snap de theoretische kant van uw verhaal/opmerkingen, maar dan vraag ik mij het volgende af:

Alle mensen die dus 2 HD decoders hebben staan thuis en bijkomend goeie lijnwaarden hebben komen tegen wat wij hier nu voorhebben? Dus 2HD kanalen parallel bekijken/opnemen en dan zit je vast. Lijkt mij straf dat er dan niet meer klachten zijn!?

Ik wil voor ik bel gewoon goed ingelicht zijn, want vrees dat dit toch gewoon een verhaaltje zal zijn die ze gaan willen afschepen en waar geen oplossing zal voor komen.


Edit: Ik zie net dat je nog het één en ander hebt toegevoegd aan uw post.
Je hebt dus het TV profiel van zone 2 gekregen?
Volgens mij wel ja. Dus de situatie was
Decoder 1: staat volledig uit (maar zelfs al ligt de decoder af blijkt volgens jullie antwoorden dat deze toch 1 HD stream reserveert)
Decoder 2: Was 1 HD stream aan het opnemen en je kon enkel zappen naar een niet HD kanaal
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

nolfie schreef:Als er twee decoders in het systeem zitten en beide decoders staan HD recipiënt ben je sowieso al twee streams kwijt. Of de decoder dan aan staat of niet speelt geen enkele rol.
Wat je bijvoorbeeld kunt doen is op de tweede decoder HD recipiënt uitzetten en enkel SD ontvangen. Dan heb je een HD stream over op de eerste decoder.
Wat nolfie hier schrijft is dus ook een mogelijke (tijdelijke) oplossing.
Want is is toch te zot dat een HD stream "gereserveerd" wordt voor een decoder die uitgeschakeld is :(

Volgens mij kunnen ze in de helpdesk (2nd line?) jouw TV profiel verhogen naar 3 x HD
Moaar hoe dit via Scralet gebeurt heb ik geen idee :(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Inderdaad, een decoder die geen TV signaal streamt, (door naar een programma te kijken of er ene op te nemen op HDD), zal je niks afsnoepen van je lijnsnelheid.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Dan spreken we elkaar hier tegen?
nolfie schreef:Als er twee decoders in het systeem zitten en beide decoders staan HD recipiënt ben je sowieso al twee streams kwijt. Of de decoder dan aan staat of niet speelt geen enkele rol.
jackho schreef:Inderdaad, een decoder die geen TV signaal streamt, (door naar een programma te kijken of er ene op te nemen op HDD), zal je niks afsnoepen van je lijnsnelheid.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Lijkt tegenstrijdig, maar dat is het niet.
  • - wat nolfie zegt: een decoder (ook als die niet gebruikt wordt) "reserveert" een HD stream (als die HD rcipient staat?). We spreken hier van je het aantal beschikbare streams op je "TV profiel").
    - wat jackho zegt: een decoder die niet gebruikt wordt, neemt geen bandbreedte in (bandbreedte kan voor internet gebruikt worden).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

philippe_d schreef:Lijkt tegenstrijdig, maar dat is het niet.
  • - wat jackho zegt: een decoder die niet gebruikt wordt, neemt geen bandbreedte in (bandbreedte kan voor internet gebruikt worden).
inderdaad (ik heb ook nooit het tegendeel beweerd); wanneer er geen TV aan staat kun je gebruik maken van je 20/6 (provisioning profiel) (of hoger ingeval van DLM natuurlijk)

door op je setup-box in het menu >> instellingen >> HD (de)activeren aan te geven dat je HD zenders wil ontvangen "reserveer" je eigenlijk een HD stream voor deze decoder. Het systeem heeft dus steeds in zijn achterhoofd dat er een tweede decoder is (weliswaar momenteel in slaapstand) die mogelijk kan aangezet worden en waarmee HD moet kunnen gekeken worden. Vandaar dus dat je niet meer kunt opnemen in HD, want je had immers al een eerste HD stream gebruikt om zelf TV te kijken.

Vandaar dat mijn oplossing van enkele posts hierboven soelaas kan brengen.
Afbeelding
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Test het nog eens na de decoder eerst te resetten (uit het stopcontact halen) want een éénmalige bug is altijd mogelijk. Kijk eventueel ook eens of het een verschil maakt als de tv stream gepauzeerd werd voor de start van de opname.
Senne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19 jan 2011, 01:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Volgorde van het toekennen (installeren/activeren) op de lijn speelt ook een rol als overal HD ontvangst aan staat, en die kan veranderen als er bijvoorbeeld een decoder wordt omgeruild:
  • 1 ste STB is defect en de klant gaat een nieuwe halen -> unassigned door ISP/ winkel
  • syteem: [delete 1ste STB]
  • systeem: 2de STB -> 1STB
  • klant komt thuis met nieuwe stb en installeert deze: nieuwe STB = 2de STB
Extra snelheid bovenop het basisprofiel speelt heeft geen invloed op het tv profiel, aangezien er geen rekening wordt gehouden met DLM, maar wel met vectoring want die krijgen bij de activatie van vectoring een nieuw, hoger basisprofiel.

Bij menu > mijn account > instellingen > systeeminstellingen kun je normaal ook zien wat de decoder kan ontvangen / doen.
bijv: HD TV + HD cPVR = 2HD = kijken in HD en lokaal opnemen in SD op een andere zender.

Mijn eerste gedacht is dan ook dat de tv waar voornamelijk de opnames op gebeuren, niet de 'eerste tv' is op het tv systeem en HD overal aan staat;

2TV - overal HD
TV1: HD+SD en TV2: HD

2TV - 1 met HD:
TV1: 2HD TV2: SD

2TV - geen HD:
TV1: 2SD, TV2: 2SD
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Bij omruilen van een decoder wordt die dikwijls niet gedeactiveerd, en kan je best naar het gratis nummer 0800 99 696 bellen en de instructies volgen. De stemcomputer zal onder meer om uw lijn- en klantnummer vragen.
Dan kan je zelf je decoders in volgorde aansluiten zoals je zelf wilt, daar de tv mogelijkheden (HD/SD/PVR-opnames) van de opeenvolgende aangesloten decoders ook daarvan afhangt.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Senne schreef: Extra snelheid bovenop het basisprofiel (door DLM) heeft geen invloed op het tv profiel,
maar wel met vectoring want die krijgen bij de activatie van vectoring een nieuw, hoger basisprofiel.
Hoe moet je dit nu juist interpreteren?
Wil dit nu zeggen, als we als voorbeeld zone 1 nemen, dat je nu met het vectoring basis profiel van 70 Mbps, je nu in plaats van een TV-profiel van 20 Mbps er ene van bv. 40 Mbps zou krijgen zodanig dat, als je bv. drie V5 decoders hebt, je nu op alle drie zowel in HD zou kunnen kijken, terwijl er tegelijkertijd op alle drie een HD opname in PVR zou bezig zijn?
Senne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19 jan 2011, 01:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

jackho schreef: Hoe moet je dit nu juist interpreteren?
Exact zo. Zone 1 met 70Mbps basis vectoring (DLM 100) heeft als tv profiel 6HD. Dat is dus HD kijken + HD opnemen in cPVR op alle drie de decoders. Maar dat is dacht ik de enige die zo spectaculair is.

Zou me ook niets verbazen als ze de trend doortrekken van enkel decoders zonder HDD icm nPVR zodat ze de decoder limiet kunnen optrekken voor alle lijnen of doe eens zot 4k. Er is toch maar maximaal 1 stream tegelijk per decoder. (even voor de duidelijkheid; deze alinea Is speculatie ten top langs mijn kant. Ne mens mag dromen, toch?)

Je vind alleen zo weinig info over die tv profielen..
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 21 keer

ter info, denk niet gelezen te hebben hoeveel een HD stream je kost aan mb...

1 x HD = 9mb, dus heb je 2 decoders = 2x9mb en dan tel je de opnames nog niet mee

ps: info dateert van in 2014 wel al, maar denk niet dat daar iets aan verandert zal zijn
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

HD is al sinds een tijdje 6,5 Mbps geworden.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 21 keer

Ah oké dat weten we dan ook weer al is het wel bizar dat het lager is eigenlijk...
Plaats reactie

Terug naar “IPTV (Proximus-TV/Belgacom-TV, Scarlet, ...)”