EDPnet en Fritzbox 7360

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
digitalplayground.be
Starter
Starter

Hoi allemaal, Ik ben al enige jaren klant bij EDPnet (newer & faster internet + telefonie),
en heb, desondanks ik wel een tevreden klant ben, toch al wat meegemaakt ...
Vorig jaar probs gehad met VOIP, desondanks alles goed geconfigureerd was, hebben we weken problemen gehad dat inkomende telefoongesprekken rechtstreeks omgeleid werden naar het antwoordapparaat van EDPnet zelf.
Nu, sinds enige weken, hadden we weer storingen met VOIP, letterlijk dan toch ! Als we onze telefoon van de haak namen, hadden we enorme "ruis", waardoor de kiestoon zo goed als onhoorbaar was. Bij inkomende gesprekken werkte de Caller ID functie niet, en telefoongesprekken konden gewoon niet gevoerd worden, door de enorme ruis. (je kon zelfs niet horen of er iemand aan der andere kant van de lijn hing.
Het gaat hier intern over gewone draadloze telefoons, die op traditionele manier op de "phone 1" aansluiting zaten van de modem.
Als we de LAN netwerkkabels uit de modem trokken, was de ruis minder, maar nogsteeds niet "bruikbaar genoeg".

Meteen via chat een ticket geopend bij EDPnet (op maandagvoormiddag 8 februari), en meteen ook 2de ticket geopend, omdat we na al die jaren nogsteeds op een 30/6 profiel zaten. na het nodige verplichte geknoei met modem resetten naar factory defaults, en updates van EDPnet hun kant, bleef het probleem bestaan. Ook ging men vectoring activeren op onze lijn, en moesten we 3 dagen wachten tot dit actief zou zijn.
Uiteraard tegen het einde van die week nog geen verbetering en nogsteeds lage snelheid.
Daarna in de loop van de voorbije week terug een ticket geopend, maar tegen vrijdag hadden we nogsteeds geen goeie VOIP en van hogere snelheid was ook geen sprake. Het probleem was echter erger geworden, nog méér ruis op de lijn, alleen nog zwaar gebrom, niks meer, niks minder.
En de modem was ook op een punt gekomen dat dit bijna elk kwartier uit viel, en op "training" kwam te staan.
Door VOIP & WIFI volledig uit te schakelen op die modem, was de verbinding wel terug stabieler, de uitval was beperkt tot "maar" om de 4 à 6u !
Gisteren m'n stoute schoenen aangetrokken, en maar meteen bij CoolBlue een Fritzbox 7360 besteld, gratis aan huisgeleverd op zondag.

Nou, ik moet zeggen, ik had die beslissing al véél eerder moeten nemen ! iets na 10u vanochtend geleverd, en 10 minuten nadien "up and running".
Terug glasheldere VOIP, geen verbinding meer die wegvalt. (als ik opzettelijk modem reset, is die binnen de 30 seconden up-and-running, in tegenstelling tot de Sagem, waar het soms een kwartier duurde alvorens de verbinding terug op kwam.

Toen ik daarnet een speedtest ging doen, was mijn verbazing nog groter, is zat plots op een 70/20 profiel, met dit resultaat:
Afbeelding

Enkele vraagjes:
- die Sagem, is die eigenlijk nu mijn eigendom ? (50 euro installatie ooit, is dat voor die modem ?)
of moet ik die terug sturen naar EDpnet ?
- De kast van Belgacom(Proximus), staat hier schuin tegenover mijn deur, gewoon aan de overkant van de straat.
De afstand van die kast tot mijn modem, is minder dan 50 meter.
Kan ik dan eigenlijk een 100 Mbit profiel krijgen ? Wat moet ik hiervoor doen ? (buurvrouw boven ons zit bij BGC, die zit op 100 Mbit)
- Hoe kom ik aan dat 70/20 profiel ? Overal lees ik dat max. upload profiel bij EDPnet 10 Mbit is ?
(ga ik dat 20 Mbit profiel zowieso "verliezen" op termijn ?)
- Wat denken jullie van mijn snelheidstest, te weten dat die kast zo dichtbij staat, is dat een normale uitslag, of zit er nog ergens een cap op ?

Alvast bedankt voor enige nuttige feedback / info :-)

groeten,
Kris
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

digitalplayground.be schreef:Ook ging men vectoring activeren op onze lijn, en moesten we 3 dagen wachten tot dit actief zou zijn.
Je schrijft nergens over welke modem hiet hier gaat (maar uit vraag 1 begrijp ik dat het over een Sagem gaat?)
Deze is niet vectoring compliant, dus vectoring activeren zal in dit geval niet veel uithalen :(
digitalplayground.be schreef:Gisteren m'n stoute schoenen aangetrokken, en maar meteen bij CoolBlue een Fritzbox 7360 besteld, gratis aan huisgeleverd op zondag.
Hopelijk niet teveel betaald, want als klant kan je die bij EDPnet kopen voor €99
digitalplayground.be schreef:Enkele vraagjes:
1- die Sagem, is die eigenlijk nu mijn eigendom ? (50 euro installatie ooit, is dat voor die modem ?)

Voor zover ik weet zijn de modems bij EDPnet aangekocht. Maar als die versleten is, ben je er ook niet veel mee ?
digitalplayground.be schreef:2 - De afstand van die kast tot mijn modem, is minder dan 50 meter.
Kan ik dan eigenlijk een 100 Mbit profiel krijgen ? Wat moet ik hiervoor doen ?
Ja, zie antwoord op vraag 3
digitalplayground.be schreef:3 - Hoe kom ik aan dat 70/20 profiel ? Overal lees ik dat max. upload profiel bij EDPnet 10 Mbit is ?
(ga ik dat 20 Mbit profiel zowieso "verliezen" op termijn ?)
Omdat je een modem gebruikt die voor vectoring goedgekeurd is, heb je nu het vectoring basisprofiel gekregen. Het "DLM" process zal jou lijn in de gaten houden, en na een tijdje beslissen om de upload te verhogen en/of de download te verlagen. Het maximum dat je kan krijgen is 100/20 (maar het kan ook 100/15 worden, als 20 mbit upload niet stabiel is.
digitalplayground.be schreef:- Wat denken jullie van mijn snelheidstest, te weten dat die kast zo dichtbij staat, is dat een normale uitslag, of zit er nog ergens een cap op ?
EDPNet capt de snelheid niet. De speedtest is in lijn met jouw modem sync.
Als je profiel verhoogt naar 100/20, zal ook je speedtest verhogen (ca 93/18)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

@digitalplayground.be

Ja, de Sagem is normaal gezien je eigendom. Die kost kwam destijds bovenop je installatie. Als ze er niet naar vragen, gewoon ergens stof laten vangen :)
Die kast aan de overkant van je straat hoeft niet persé het ROP te zijn waarop je aangesloten bent.
Als je nog een paar weken geduld hebt, zal DLM je misschien nog optrekken naar 85/20 of zelfs 100/20. De kans is heel groot.
De nieuwe profielen zijn hier te vinden : http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... =profielen en neen, die 20 upload ga je niet verliezen, tenzij DLM er anders over zou denken.
Edpnet heeft geen caps.

Waarom heb je die Fritzbox niet bij EDpnet gekocht? Daar kost ie 99 euro + verzending. Dat had je een paar tientallen euro's uitgespaard...

Edit : oops, phillippe_d is me voor.
digitalplayground.be
Starter
Starter

Bedankt voor de snelle reacties.
Samenvattend:
- Sagem modem niks van aantrekken, ergens wegleggen.
- voor de rest geduld voor hoger profiel. (heb test op site van EDPnet gedaan, zou 100 Mbit moeten kunnen krijgen)
Hiervoor dus enkele weken geduld hebben. (EDPnet contacteren hiervoor, kan dit de zaak bespoedigen dan ?)
- Ik heb die modem idd ietsje meer betaald, maar kan die op m'n werk op onkostennota binnenbrengen.
Ik moest namelijk tegen maandagochtend een stabiele internet verbinding hebben, op maandagvoormiddag werk ik namelijk van thuis.

nog één bijkomende vraag dan:
- Die Sagem modem kan gewoon geen 70mbit of 100mbit profiel aan, als ik het zo begrijp ?
Eigenlijk weet EDPnet dus niet waar ze mee bezig te zijn, door altijd maar te beloven dat ze vectoring aanzetten voor mij,
en ik een paar dagen geduld moet hebben ...

groeten,
Kris
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Als het een oude sagem is (bbox2 of eerder)., dan blijf je bij 70/10 steken als absoluut maximum indien je verder van de DSLAM zit. Bij de bbox 3 (Sagem of Technicolor) of een Fritzbox 7360 of 7490 kan je tot max 100/20 gaan en zijn de snelheden verder van de DSLAM ook beter dan zonder vectoring.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Die Sagem kan geen vectoring aan. Dus in het allerbeste geval kan die 70/10 aan als je vlakbij het ROP woont.
Edpnet heeft totaal geen controle over vectoring of DLM of over het profiel dat je krijgt. Dat is geheel de bollenwinkel van Proximus.

Lig niet wakker van die 70/20. Dat zal waarschijnlijk nog stijgen. Prijs je gelukkig zou ik zeggen. Je hebt een betere verbinding dan velen onder ons :beerchug:
digitalplayground.be
Starter
Starter

Ondertussen heb ik dit uit m'n Fritzbox weten halen:

Afbeelding

Kan er op basis van deze info, iemand met zekerheid zeggen of ik zowieso 100/20 zal halen ?
Valt hier nog andere nuttige info uit te halen ?
Heb gemerkt dat ik sinds vanochtend niet meer op 70/20 zit, maar op 70/20,1 (lol)

alvast bedankt,
Kris
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Met zekerheid, simpel, neen.
70/20 is het profiel. Al wat je extra krijgt, krijg je van DLM en is meegenomen. Maar de lijnwaarden zien er goed uit. Dus nogmaals, heb geduld en laat DLM zijn werk doen.
digitalplayground.be
Starter
Starter

Bedankt voor je antwoord. Goed om te horen dat mijn lijnwaardes goed zijn. Door al die jaren met die sagem, en de problemen daarmee, begon ik al te denken dat ik mijn bekabeling eens moest gaan upgraden. Dat epdnet me nooit gezegd heeft dat ik wel iets beters nodig had dan die sagem om een betere snelheid te krijgen, is onverstaanbaar. Heb zelfs nog ergens mails van edpnet dat 30/10 het snelste was dat ik kon krijgen op onze bekabeling. Nuja, het bewijs is er met mijn 70/20 nu, zowel up als down is nu dubbel zoveel als vroeger 8)
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Die Sagem heb ik ook nog gehad, maar die heb ik eruit gekieperd en vervangen door een Fritzbox nog voor dat Edpnet ze officieel ging gebruiken. Beste beslissing ooit :)

Vergeet niet dat de xDSL-technologie niet stil staat. Wat vroeger niet kon, kan nu misschien wel. 30/10 was toen waarschijnlijk het beste dat eruit kon komen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

digitalplayground.be schreef:Bedankt voor je antwoord. Goed om te horen dat mijn lijnwaardes goed zijn.
De lijnwaarden zijn "goed", maar ook niet uitstekend.
  • - de 20.0 mbit upload die je nu hebt, is zéér op het randje (max 20.6 mbps), met een SNR van 6B. Het zou mij niet verbazen dat DLM je upload verlaagt naar 15 mbps.
    - 100 mbps download zal ook "op het randje" zijn.
Misschien moet je realistische verwachtingen koesteren, en rekenen op 85/15. Al wat je meer krijgt, is mooi meegenomen :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
digitalplayground.be
Starter
Starter

nou, 85/15 is ook mooi meegenomen hoor, heb lang genoeg op 30/10 gezeten.
Ik zit nu al op het dubbele van wat ik vorige week had :-)
Als ik die Fritzbox eerder had gekocht, zat ik al langer op een hoger profiel.
(want mijn bovenbuurvrouw zit al anderhalf jaar op een 100 Mbit profiel)

Het belangrijkste weet ik nu, dat ik gewoon wat geduld moet hebben, en ik geen acties meer moet ondernemen,
dat het vanzelf wel goed komt :-)
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”