en heb, desondanks ik wel een tevreden klant ben, toch al wat meegemaakt ...
Vorig jaar probs gehad met VOIP, desondanks alles goed geconfigureerd was, hebben we weken problemen gehad dat inkomende telefoongesprekken rechtstreeks omgeleid werden naar het antwoordapparaat van EDPnet zelf.
Nu, sinds enige weken, hadden we weer storingen met VOIP, letterlijk dan toch ! Als we onze telefoon van de haak namen, hadden we enorme "ruis", waardoor de kiestoon zo goed als onhoorbaar was. Bij inkomende gesprekken werkte de Caller ID functie niet, en telefoongesprekken konden gewoon niet gevoerd worden, door de enorme ruis. (je kon zelfs niet horen of er iemand aan der andere kant van de lijn hing.
Het gaat hier intern over gewone draadloze telefoons, die op traditionele manier op de "phone 1" aansluiting zaten van de modem.
Als we de LAN netwerkkabels uit de modem trokken, was de ruis minder, maar nogsteeds niet "bruikbaar genoeg".
Meteen via chat een ticket geopend bij EDPnet (op maandagvoormiddag 8 februari), en meteen ook 2de ticket geopend, omdat we na al die jaren nogsteeds op een 30/6 profiel zaten. na het nodige verplichte geknoei met modem resetten naar factory defaults, en updates van EDPnet hun kant, bleef het probleem bestaan. Ook ging men vectoring activeren op onze lijn, en moesten we 3 dagen wachten tot dit actief zou zijn.
Uiteraard tegen het einde van die week nog geen verbetering en nogsteeds lage snelheid.
Daarna in de loop van de voorbije week terug een ticket geopend, maar tegen vrijdag hadden we nogsteeds geen goeie VOIP en van hogere snelheid was ook geen sprake. Het probleem was echter erger geworden, nog méér ruis op de lijn, alleen nog zwaar gebrom, niks meer, niks minder.
En de modem was ook op een punt gekomen dat dit bijna elk kwartier uit viel, en op "training" kwam te staan.
Door VOIP & WIFI volledig uit te schakelen op die modem, was de verbinding wel terug stabieler, de uitval was beperkt tot "maar" om de 4 à 6u !
Gisteren m'n stoute schoenen aangetrokken, en maar meteen bij CoolBlue een Fritzbox 7360 besteld, gratis aan huisgeleverd op zondag.
Nou, ik moet zeggen, ik had die beslissing al véél eerder moeten nemen ! iets na 10u vanochtend geleverd, en 10 minuten nadien "up and running".
Terug glasheldere VOIP, geen verbinding meer die wegvalt. (als ik opzettelijk modem reset, is die binnen de 30 seconden up-and-running, in tegenstelling tot de Sagem, waar het soms een kwartier duurde alvorens de verbinding terug op kwam.
Toen ik daarnet een speedtest ging doen, was mijn verbazing nog groter, is zat plots op een 70/20 profiel, met dit resultaat:
![Afbeelding](http://www.speedtest.net/result/5105190318.png)
Enkele vraagjes:
- die Sagem, is die eigenlijk nu mijn eigendom ? (50 euro installatie ooit, is dat voor die modem ?)
of moet ik die terug sturen naar EDpnet ?
- De kast van Belgacom(Proximus), staat hier schuin tegenover mijn deur, gewoon aan de overkant van de straat.
De afstand van die kast tot mijn modem, is minder dan 50 meter.
Kan ik dan eigenlijk een 100 Mbit profiel krijgen ? Wat moet ik hiervoor doen ? (buurvrouw boven ons zit bij BGC, die zit op 100 Mbit)
- Hoe kom ik aan dat 70/20 profiel ? Overal lees ik dat max. upload profiel bij EDPnet 10 Mbit is ?
(ga ik dat 20 Mbit profiel zowieso "verliezen" op termijn ?)
- Wat denken jullie van mijn snelheidstest, te weten dat die kast zo dichtbij staat, is dat een normale uitslag, of zit er nog ergens een cap op ?
Alvast bedankt voor enige nuttige feedback / info
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
groeten,
Kris