- Er is er eentje komen kijken en toen heb ik alles wat ik van plan ben gezegd, dit heeft hij opgeschreven.
- Na enige tijd stuurt hij een mail om te vragen wat ik juist wil zodat hij een offerte kan maken.
- Ik bel hem met de gsm, maar hij neemt niet op (hij heeft mijn gsm nummer), van bij het bezoek.
- Daarna neem ik de vaste telefoon en hij neemt op maar zegt tegen me dat hij me gaat terug bellen, hij heeft niets laten horen.
- Dus stuur ik maar een mail met wat ik allemaal wil, zodat hij een offerte kan maken, maar ik heb het zoal wat opgegeven bij deze dus contacteer ik ook nog andere architecten.
- Na 3 weken (deze week) dus na het bouwverlof krijg ik toch onverwachts een mail van hem met zijn prijzen waarbij staat dat ze ook gesloten waren tijdens het bouwverlof (waarom stuurt hun systeem niet automatisch een mail terug?).
Hierbij zegt hij dat als dit ok is voor mij dat ze snel kunnen starten omdat ze aan het wachten zijn op andere beslissingen van andere gemeentes.
- Hierbij geef ik hem een reply dat ik nog aan het wachten ben op andere architecten zodat ik de offertes kan vergelijken.
- Maar daarop krijg ik een mail terug waarin hij zegt dat hij al tijd heeft gestoken in dit dossier en contact heeft gehad met de stad (hij heeft ocharm gebeld met de stad om te vragen of ik mag uitbreiden, iets wat ik ook nog had kunnen doen). En dat hij deze prestaties niet aanrekent als ik met hem verder ga, en hij zegt ook nog dat de andere architect dit werk niet heeft geleverd.
Mijn vraag is nu: ik ben toch niet verplicht om hem al te betalen, het enigste wat hij gedaan heeft is telefoneren met de stad en eens komen kijken in het huis ?
Er is trouwens ook niets getekend.
Als ik dan wat op internet ga zoeken dan staat er wel dit op architect.be
Wie heeft hier nog ervaring mee ?Na een eerste gesprek heeft de architect een schets gemaakt zonder dat ik hierom heb gevraagd.
Moet ik hiervoor betalen?
Een architect wordt niet geacht gratis te werken. In principe is de architect dan ook gerechtigd een vergoeding te vragen. Veel zal echter afhangen van wat er voorafgaandelijk werd afgesproken. Wanneer er eerst een verkennend gesprek heeft plaatsgevonden waarna er een voorontwerp werd gemaakt dan is hiervoor in principe een vergoeding verschuldigd. De kosten voor het voorontwerp worden normaal verrekend in het ereloon van de architect. Indien het voorontwerp echter niet aan de verwachtingen voldoet of men vindt het andere voorontwerp beter dan kan men de verdere samenwerking stopzetten maar men moet de architect in principe wel vergoeden voor het reeds geleverde werk.