Architect vergoeding

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Omdat ik bezig ben met een renovatie en hierbij een deel wil bijbouwen in agrarisch gebied heb ik al een aantal architecten gecontacteerd.
- Er is er eentje komen kijken en toen heb ik alles wat ik van plan ben gezegd, dit heeft hij opgeschreven.
- Na enige tijd stuurt hij een mail om te vragen wat ik juist wil zodat hij een offerte kan maken.
- Ik bel hem met de gsm, maar hij neemt niet op (hij heeft mijn gsm nummer), van bij het bezoek.
- Daarna neem ik de vaste telefoon en hij neemt op maar zegt tegen me dat hij me gaat terug bellen, hij heeft niets laten horen.
- Dus stuur ik maar een mail met wat ik allemaal wil, zodat hij een offerte kan maken, maar ik heb het zoal wat opgegeven bij deze dus contacteer ik ook nog andere architecten.
- Na 3 weken (deze week) dus na het bouwverlof krijg ik toch onverwachts een mail van hem met zijn prijzen waarbij staat dat ze ook gesloten waren tijdens het bouwverlof (waarom stuurt hun systeem niet automatisch een mail terug?).
Hierbij zegt hij dat als dit ok is voor mij dat ze snel kunnen starten omdat ze aan het wachten zijn op andere beslissingen van andere gemeentes.
- Hierbij geef ik hem een reply dat ik nog aan het wachten ben op andere architecten zodat ik de offertes kan vergelijken.
- Maar daarop krijg ik een mail terug waarin hij zegt dat hij al tijd heeft gestoken in dit dossier en contact heeft gehad met de stad (hij heeft ocharm gebeld met de stad om te vragen of ik mag uitbreiden, iets wat ik ook nog had kunnen doen). En dat hij deze prestaties niet aanrekent als ik met hem verder ga, en hij zegt ook nog dat de andere architect dit werk niet heeft geleverd.

Mijn vraag is nu: ik ben toch niet verplicht om hem al te betalen, het enigste wat hij gedaan heeft is telefoneren met de stad en eens komen kijken in het huis ?
Er is trouwens ook niets getekend.

Als ik dan wat op internet ga zoeken dan staat er wel dit op architect.be
Na een eerste gesprek heeft de architect een schets gemaakt zonder dat ik hierom heb gevraagd.
Moet ik hiervoor betalen?

Een architect wordt niet geacht gratis te werken. In principe is de architect dan ook gerechtigd een vergoeding te vragen. Veel zal echter afhangen van wat er voorafgaandelijk werd afgesproken. Wanneer er eerst een verkennend gesprek heeft plaatsgevonden waarna er een voorontwerp werd gemaakt dan is hiervoor in principe een vergoeding verschuldigd. De kosten voor het voorontwerp worden normaal verrekend in het ereloon van de architect. Indien het voorontwerp echter niet aan de verwachtingen voldoet of men vindt het andere voorontwerp beter dan kan men de verdere samenwerking stopzetten maar men moet de architect in principe wel vergoeden voor het reeds geleverde werk.
Wie heeft hier nog ervaring mee ?
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Het is misschien geen slecht idee om je vraag eens op het forum van bouwinfo.be te zetten. Wie weet kan je daar zelfs al een topic over je architect vinden. :wink:

http://www.bouwinfo.be/forum/bouwen_en_ ... wpartners/
Afbeelding
Gebruikersavatar
ikkejonge
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 mar 2004, 20:11
Locatie: Zulte
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Normaal dient een architect eerst een overeenkomst af te sluiten. Hierdoor ben je aan elkaar verbonden en mag een andere architect ook niet zomaar het project overnemen.
Als hij zelf al verdere stappen neemt, is dat mijn inziens zijn eigen risico. Soms maken ze evenwel geen overeenkomsten als ze denken geen architectenvisum van de orde te vereisen bij de aanvraag, dan valt het namelijk wel eens voor dat het werk in het zwart wordt gedaan.
Just enjoy life and don't whine about it.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ben je met hem overeen gekomen dat hij de stad ging contacteren?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Via mail heb ik niets gevraagd over de stad te contacteren (heb net nog eens gecontroleerd in m'n mails), hij vermeld het wel.
Ik weet wel dat hij toen zei bij zijn bezoek dat hij de stad ging contacteren om te vragen of ik daar mocht uitbreiden.
Gebruikersavatar
ikkejonge
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 mar 2004, 20:11
Locatie: Zulte
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Veel vragen is er niet aan in agrarisch gebied, indien geen specifieke voorschriften is het tot 1.000 kubieke meter
Just enjoy life and don't whine about it.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ja dat weet ik ook en hij zei dit ook op voorhand.

Nu ben ik nog eens die mails aan het afgaan en dan staat er dit ook:
De volgende stap hangt van jou af.
Als je een bouwaanvraag wil doen zullen wij eerst een offerte opmaken voor hetgeen je wil.
Waarop ik schrijf:
Ik heb toch een bouwaanvraag nodig, dus kan er een offerte opgemaakt worden door u.
Moeten we dan nog eens afspreken ?
Maar dit wil in mijn ogen niet zeggen dat ik hem neem, want ik weet nog geen prijzen.

Dit is letterlijk zijn laatste mail:
Mag ik je dan ook vragen om er mee rekening te houden dat wij al tijd in het dossier hebben gestoken en contact hebben gehad met de stad betreffende uw aanvraag.
Deze prestaties rekenen wij in geval van een samenwerking niet aan en heeft de andere architect niet moeten leveren.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Je hebt een mail van de architect dat hij een offerte ging maken.
Hij heeft geen offerte gemaakt, er was dus geen akkoord over een prijs dus kan de architect niets aanrekenen.
Makkelijk zat om te winnen bij de rechtbank.

Als een aannemer eerst wat opzoekingswerk verricht om een offerte te maken, dan ga ik zijn opzoekingswerk ook niet betalen...

Zo'n navraag bij de stad als hij voor een ander dossier ook in de stad moet zijn dat is 5 minuten werk, benieuwd wat hij daarvoor aanrekent !

Dat lijkt me eerder op gedwongen verkoop aka chantage
Laatst gewijzigd door fvhbrugge op 06 aug 2015, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ja zo denk ik er ook over.

In zijn voorlaatste mail staat dit (in deze mail stonden ook de forfaitaire prijzen):
Als dit voor jou Ok is zouden we snel kunnen starten, gezien we aan het wachten zijn op enkele beslissingen van andere dossiers van de gemeentes.
Edit: Morgen komt er een andere architect eens kijken, dan moet ik die zeker eerst vragen hoeveel ik die moet betalen want hij komt eens kijken en steekt er ook zijn tijd in ? ;)
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Niet met die vent in zee gaan. Hij loopt je nu al te chanteren met valse argumenten. Ik ga een webshop toch ook niet betalen omdat deze opzoeken wat de transportkosten zijn of btw-percentage is.
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer

Een offerte laten opmaken is (zeker voor consumenten) standaard gratis, tenzij het anders is overeengekomen.
De architect zet nu al druk om voor hem te kiezen. Voor mij zou die sowieso al af vallen.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ja zo noem ik het ook, dat is gewoon chanteren wat die doet.
Die neem ik ook niet, als je op die manier zaken moet doen.
En zijn prijzen liggen ook te hoog.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Ik zou inderdaad niet met die architect in zee gaan, er is al direct geen vetrouwen meer. Een Architect daar moet je je echt goed bij voelen en daar moet je goed mee kunnen communiceren.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik vind de formulering wel nog vriendelijk. Om va' chantage te spreken... Vind ik een brug te ver.

Ik denk dat architecten helemaal niet gewoon zijn dat er vergeleken wordt. Ik denk ook dat zo'n offerte opmaken toch heel wat studietijd vraagt en dus geld kost.

Wacht voorlopig nog wat af op de andere prijzen en vraag zeker aan de andere of zijn offerte gratis is. Het komt nu misschien ook niet meer op een week. Ik denk niet dat die architect je iets kan maken gezien er niets getekend is maar misschien kan je zelf een geste voorstellen indien je hem niet kiest.

Ps, op welke basis had je deze architect gekozen? Vertrouwen is inderdaad heel belangrijk!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Vergeet ook niet dat architect.be uitgebaat wordt door... architecten ;-)
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Ik ken iemand die na het afstuderen als architect maar een jaar het beroep heeft uitgeoefend, omdat er bij de particulieren niets meer te verdienen valt. Alles moet tegen bodemprijzen want ze vinden een architect nogal duur aangezien die enkel zijn handtekening moet zetten (zogezegd).

Als deze daar ook last van heeft en voor de zoveelste keer een mailtje leest van ene die gaat vergelijken om de prijs te laten zakken, dan kan ik mij goed inbeelden dat die in zichzelf gaat denken "niet WEER zo ne klant hé zeg".
Afbeelding
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Dat is een mes dat aan twee kanten snijdt hé :-) Als niemand zou vergelijken dan zou je de prijzen nogal eens omhoog zien gaan. Ik vergelijk ook maar neem zelden de goedkoopste aannemer maar wel die aannemer waar ik mij goed bij voel en die waar geeft voor zijn geld. Ben nu aan het kijken naar de tuin en al verschillende aannemers gezien maar er is er maar 1 die effectief de moeite doet om met een voorstel / alternatieven te komen en hij is zeker niet de goedkoopste maar waarschijnlijk wel diegene waar we voor gaan kiezen.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Goztow schreef: Ps, op welke basis had je deze architect gekozen? Vertrouwen is inderdaad heel belangrijk!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Via een kennis, maar gelijk ze zeggen de klik is er helemaal niet.
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer

Ik heb ook ooit eens een discussie gehad met een architect. Er was 1 ding dat op korte termijn hielp: dreigen met een klacht bij de orde van de architecten :angel: .
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”