Loodverf

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Ik vraag me af hoe ik kan testen of er loodverf aanwezig is op de radiators. Ons huis is in 1939 gebouwd en ergens in 1970 gerenoveerd (geen idee of er voor de renovatie al centrale verwarming was). Loodverf in gebonden toestand kan gelukkig niet zo veel kwaad (volgens diverse links op Google), helaas begint de verf af te bladeren.

Iemand enig idee of ze ergens testkits hebben of ik een verfschilfer kan laten testen (en waar?/prijs?).

Afbeelding
Afbeelding
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Hier kan het voor 20 euro maar blijkbaar enkel voor bepaalde gemeenten:
http://www.brulabo.irisnet.be/lood?lang=nl
Hier is misschien ook een mogelijkheid?
http://www.labecca.be/nl/diensten/milieu
Als je er niet uitgeraakt, de vlaamse milieumaatschappij?
https://www.vmm.be/contact

EDIT:
matenet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 06 aug 2010, 15:21
Bedankt: 26 keer

Alles voor +- 1980 wordt geacht loodverf te bevatten.

Opties om het te verwijderen (staan ergens op ecobouwers):

1. Parelstralen (is zoals zandstralen maar dan veel fijner). Met een fijn stofmasker werken dan wel, maar nog beter is de verf afbijten

2. afbijten met een decapeermiddel (gelvorm)
Als je dit gaat gebruiken leg een dikke laag en leg er dan huishoudfolie over, zodat je het 1 o f 2 uur kan laten intrekken ipv 10 of 20 minuten, dan ga je er veel meer kunnen afhalen in 1 keer. Meestal nog 1 keer herhalen en dan afwassen met water+ borax, instanet of met alcohol.
En dan terug wat opschuren (gebruik een fijnstofmasker)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Steek gewoon nieuwe radiatoren.
Dat is zo geflikt en je loopt 0 risico :).
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Jij hebt duidelijk geen idee wat dergelijke gietijzeren radiatoren nieuw kosten ;-)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Hij heeft duidelijk ook geen idee hoeveel beter zo'n radiatoren werken tov nieuwe :angel:
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Gietijzeren radiatoren geven niet per definitie een slechter (of beter) rendement. Het grootste verschil met moderne radiatoren (sneller geleidende en/of dunner gebruikt metaal met minder totale waterinhoud) is dat ze trager opwarmen en afkoelen => je moet dus geduld hebben voor je kamer warm word en de thermostaat moet op tijd opnieuw afspringen omdat ze een relatief lange nawerking hebben.

In praktijk heb je meestal wel een slechter rendement, doordat je te lang blijft doorverwarmen. Moderne radiatoren zijn in combinatie met modulerende thermostaten en/of thermotatische kranen niet te verslaan door "oude" technologie, zoals gietijzeren radiatoren.

Als je deftig aan't renoveren bent en ze niet speciaal mooi/authentiek vind => vervangen met moderne radiatoren. Naar mijn smaak is een simpel budget radiator al een pak mooier dan de gietijzeren gevallen. Bijkomen voordeel is dat deze een pak lichter en dus beter hanteerbaar zijn.

Tip: verkopen aan de oudijzerman? Je krijgt, als ik het internet moet gelogen nog 10-20 cent per kilo :-)
Laatst gewijzigd door lirec 13 apr 2015, 15:25, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Les goûts et les couleurs, ça ne se discute pas. Ik vind in een authentiek gerenoveerde woning dergelijke gietijzeren radiotoren wel heel mooi. Maar inderdaad naar rendement toe moet je dit zelf beslissen :-)
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Intussen een testkit besteld, die op Amazon.de leverde helaas niet tot in BE, deze uit de US wel (en maar $7 verzendingskosten):

Ik vrees dat als het loodverf is we ze gaan vervangen door nieuwe radiators (ook al vind ik de huidige mooi), het zal het verbruik alleen maar ten goede komen. Helaas zijn er eigenlijk maar 2 "recente" radiatoren, dus zullen we er toch een 7 tal moeten vervangen.

Op bijna alle radiatoren staan wel al thermostatische kranen (van +/- 5 a 10j oud), zijn deze nog te gebruiken met nieuwe radiatoren of vervang ik deze beter ook?
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Niet vergeten om met deze oude langs de oud ijzer marchant te gaan...
Wij hadden meer als 1000kg radiator uit ons oud huis gehaald... Is niet keiveel geld, maar was wel de moeite om te rijden.
Bij ons begonnen die ook te lekken...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Waarom zou je anno 2015 nog gietijzeren radiatoren plaatsen?
Warmt traag op, heeft hogere aanvoertemperatuur nodig, ... zowat alles wat een moderne installatie niet is.

Tenzij je uw gas/mazout/... gratis kan krijgen natuurlijk :)
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Inderdaad, best uw nieuwe radiatoren overdimensioneren en proberen te stoken met een lagere aanvoertemperatuur. Al zal dat wat afhangen van uw isolatie, of je daar comfort van hebt.
Laatst gewijzigd door Doktor Avalanche 13 apr 2015, 16:18, in totaal 1 gewijzigd.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Liber! schreef:Op bijna alle radiatoren staan wel al thermostatische kranen (van +/- 5 a 10j oud), zijn deze nog te gebruiken met nieuwe radiatoren of vervang ik deze beter ook?
Doe je daar trouwens iets mee... veel mensen hebben hun thermostatische kranen namelijk op max. staan en regelen de temperatuur met hun thermostaat.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Vraag eens prijs bij een metaalbedrijf om ze terug in goeie staat te zandstralen en herspuiten, kost je veel minder dan nieuwe te moeten kopen :-)
Afbeelding
Afbeelding

http://www.bouwinfo.be/forum/technieken ... herspuiten


Er zitten daar echt kunstwerken tussen zoals deze :

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Als je een centrale thermostaat hebt is die op de radiators nutteloos. Wat je wel moet nakijken en evt bijplaatsen/vervangen zijn de voetventielen.
boysim
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2013, 19:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Persoonlijk zou ik je aanraden deze te vervangen, niet specifiek voor het rendement. Maar eerder voor het feit dat een combinatie van oude en niewe zeker moeten worden ingeregeld. (Debiet zijdig) Wat in de praktijk zelden tot nooit gebeurd...
Ik weet nu niet in hoever je bestaande verwarmingsketel is uitgerust met een weersafhankelijke regeling, indien wel kan je misschien de hoeveelheid (p aandeel) van je ruimte regelaar wel wat verkleinen waardoor je meer invloed zal krijgen van je stooklijn. Indien je dan je stooklijn een beetje bijwerkt kan je de traagheden van je systeem wat wegwerken.
Dit alles is misschien wat ver gezocht maar dat is beroepsmisvorming :p

[Afbeelding Post made via mobile device ]
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

ik kan enkel maar sommige bijstaan , beroepsmisvorming ;)

de laatste jaren word er overdreven in prijszetting , de echt , bekwame vakman met kennis en ervaring van zaken word vaak als "afzetter " bestempeld

vaak na de "deal" met diegene die goede prijs/kwaliteit en zelfs de laagste prijs/kwaliteit beloofde komt dit uit met vele discussies en vinger wijzen als resultaat ... :-(

ik zie vaak onbekwame , totaal onwetende , offertes verdedigen 50 % en meer dan de prijs van doordachte onderbouwde zonder enige bekwaamheid of ervaring . Met veel beloftes (loze) en zelfs totaal niet mogenlijke combinaties
The eternal and true pessimist :D
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

r2504 schreef:Doe je daar trouwens iets mee... veel mensen hebben hun thermostatische kranen namelijk op max. staan en regelen de temperatuur met hun thermostaat.
Ja.
Als je de technische fiche van zowel uw thermostaat als de thermostatische kranen leest, is de kans heel groot dat je daar het volgende gaat lezen.
In de ruimte waar de thermostaat staat, moeten de thermostatische kranen volledig open staan.
In de andere ruimtes moet je de thermostatische kranen instellen op de gewenste temperatuur.
stand 1: 12°C
stand 2: 16°C slaapkamers
stand 3: 20°C leefruimte
stand 4: 24°C badkamer
stand 5: 28°C (helemaal open)

In nieuwbouw zou ik aanraden om 2 circuits te maken: 1 circuit badkamer en 1 circuit de rest van het huis.
Dan kan je in de lente/hefst de badkamer opstoken tot 25°, zonder dat de rest van het huis nodeloos opwarmt en
en in de winter heb je niet gans de dag (bv in het WE) 25° in uw badkamer als je er niet bent.

Dat kan natuurlijk enkel als uw installatie correct gedimensioneerd is.
Als je in de ruimte waar uw thermostaat staat, GIGANTISCHE radiatoren hebt en dan 80° aanlevert, haal je binnen de kortste keren de vereiste temperatuur.
Als je dan in een gigantisch badkamer enkel een design radiator van 800W hebt, zal het daar nog niet warm genoeg zijn.

Zijn thermostatische kranen altijd een magische oplossing? Zeker niet.
Kan het nuttig zijn als je het correct gebruikt? Zeker wel.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

a3ke schreef:ik kan enkel maar sommige bijstaan , beroepsmisvorming ;)

de laatste jaren word er overdreven in prijszetting , de echt , bekwame vakman met kennis en ervaring van zaken word vaak als "afzetter " bestempeld

vaak na de "deal" met diegene die goede prijs/kwaliteit en zelfs de laagste prijs/kwaliteit beloofde komt dit uit met vele discussies en vinger wijzen als resultaat ... :-(

ik zie vaak onbekwame , totaal onwetende , offertes verdedigen 50 % en meer dan de prijs van doordachte onderbouwde zonder enige bekwaamheid of ervaring . Met veel beloftes (loze) en zelfs totaal niet mogenlijke combinaties
Daar kan ik u ook enkel maar in bijstaan. Er zijn maar weinig installateurs die mee op de kar willen springen van het lage energie, nulenergie concept. (3 jaar geleden toch)
Standaard plaatsen wij een brander van 35KW meneer. Als ge echt minder nodig hebt kunnen we u 30KW aanbieden. De warmte-verliesbereking die ik zelf had gedaan en die van EPB werden van tafel geveegd. Volgens deze berekeningen zou het warmteverlies bij -12°C rond de 7000W liggen. Daar werd allemaal wat lacherig over gedaan als je daar mee afkwam. Dus heb ik heel den boel zelf maar bij elkaar gezocht met de hulp van een firma die zelfbouwers ondersteunt. Ik heb nu een ketel hangen van 14KW, die tot ongeveer 2.5 KW kan moduleren. Op de koudste dag tot nu toe (-4°C) had ik iets van 4.5KW/h nodig... (=+/- 18W/m²)

Nu deze zelfbouwfirma stuurt dan op het einde ook iemand om zogezegd alles 'in te regelen'. Het enige dat die gedaan heeft is de schakelaar op ON gezet. Toen ik vroeg of er geen stooklijn of iets anders ingesteld moest worden zei ie : "Nee, dat staat standaard allemaal goed".
De stooklijn stond ingesteld op 1.5 (Bij een buitentemperatuur van -10°C ging de aanvoer temperatuur naar 70°C voor vloerverwarming :bang: ) Dan zou heel mijn chape naar boven komen...
Stooklijn staat nu 0.4 (Bij een buitentemperatuur van -10°C heb ik nu iets van 37°C aanvoer)
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als je het vanuit het standpunt van de installateur bekijkt, is dat normaal.
Er zullen weinig klanten komen klagen dat het te snel warm is, maar er zullen wel klanten komen klagen om te zeggen dat het te lang duurt eer het warm genoeg is.
Dus kies je als installateur een forse ketel met een redelijke scheve stooklijn: zelden problemen.
Dat het gasverbruik dan ook hoger ligt, dat weten de meeste mensen niet.
Als je een installateur een warmteverliesberekening laat maken, à rato van €35-50 per uur, zullen al vele kopers/bouwheren afhaken.
Dus: niet vragen, gewoon een dikke ketel met een steile stooklijn. Geen gezever :bdaysmile:

Overigens, 70° voor vloerverwarming vind ik daar niet onder vallen. Dat is zuiver onkunde.

Ik had een stooklijn van 1,4 gekregen en die heb ik nu verhoogd naar 1,7. Anders warmde het niet goed genoeg op.
Niet zelden laat uw installateur het niet toe om aan de stooklijn te prutsen, want het zit verstopt achter een pin-code...
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Daar heb je een punt.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Je zou toch verwachten dat zo'n installateur 'goed werk' wil afleveren, niet ? waterzijdig inregelen doen ze kwasi nooit, over ietwat modernere systemen hebben ze nog nooit iets gehoord, enz...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Bwaa.
Dat hangt van de installateur gehad.

We hadden eerst een "oudere" die goed "buizen kon leggen". Heel handige kerel.
Waterzijdig inregelen: nooit van gehoord.
Stooklijn: ingewikkeld gedoe
Thermostatische kranen vond ie overbodig
Frequentiegestuurde pomp heb ik moeten pushen, en op "eigen risico" laten installeren (Grundfoss van 45W verving 2 pompen die totaal 160W continu gaven, het water knalde door de buizen :)).
Dat was gewoon een oude kerel die geen opleidingen enzo meer volgde.
Tsja.

De installateur die dan de nieuwe installatie heeft mogen doen, was wel mee.
Natuurlijk werkt die ook niet gratis. Dus "spelen" met de stooklijn heeft ie aan mij overgelaten toen hij doorhad dat ik er wel iets van wist. Ik ben geen expert, maar ook geen noob. Als hij telkens moet langskomen om de stooklijn met ietske te verhogen. Hij kan dat niet gratis blijven doen hé...
Vandaar: bekijk het ook eens vanuit het standpunt van de installateur. En overleg op voorhand wat je wil.
Beeld u in dat je stooklijn aan uw oma moet uitleggen. Veel succes.

Overigens: leeftijd is niet het criterium. Het is de ingesteldheid: ga je mee in nieuwigheden, ben je mee met de tijd, of niet?
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Stooklijn, is dat ook niet een beetje trial and error?
Ik heb nergens een duidelijke uitleg kunnen vinden hoe dat die moet staan t.o.v. een parameter. Wel zoiets in den aard van "oud huis, slecht geïsoleerd" ==> stooklijn is X, "nieuwbouw, goed geïsoleerd" ==> Y. Ik heb die van mij een 2 keer aangepast denk ik, nu staat ie wel goed vermoed ik (alhoewel nog geen strenge winter gehad).
Met thermostaat kan ik ook instellen als adaptieve stooklijn ( dan kijkt ie naar de voorbije dagen en past zijn stooklijn automatisch aan)
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Vandaag de loodverf test van 3M ontvangen, meteen getest en als resultaat: Geen Lood! Het staafje verkleurde wel direct op het test staaltje. Morgen nog eens de tweede test op een andere radiator uitvoeren.

Bedankt iedereen en vooral tb0ne voor het advies!
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Doktor Avalanche schreef: Daar kan ik u ook enkel maar in bijstaan. Er zijn maar weinig installateurs die mee op de kar willen springen van het lage energie, nulenergie concept. (3 jaar geleden toch)
Standaard plaatsen wij een brander van 35KW meneer. Als ge echt minder nodig hebt kunnen we u 30KW aanbieden. De warmte-verliesbereking die ik zelf had gedaan en die van EPB werden van tafel geveegd. Volgens deze berekeningen zou het warmteverlies bij -12°C rond de 7000W liggen. Daar werd allemaal wat lacherig over gedaan als je daar mee afkwam. Dus heb ik heel den boel zelf maar bij elkaar gezocht met de hulp van een firma die zelfbouwers ondersteunt. Ik heb nu een ketel hangen van 14KW, die tot ongeveer 2.5 KW kan moduleren. Op de koudste dag tot nu toe (-4°C) had ik iets van 4.5KW/h nodig... (=+/- 18W/m²)

Nu deze zelfbouwfirma stuurt dan op het einde ook iemand om zogezegd alles 'in te regelen'. Het enige dat die gedaan heeft is de schakelaar op ON gezet. Toen ik vroeg of er geen stooklijn of iets anders ingesteld moest worden zei ie : "Nee, dat staat standaard allemaal goed".
De stooklijn stond ingesteld op 1.5 (Bij een buitentemperatuur van -10°C ging de aanvoer temperatuur naar 70°C voor vloerverwarming :bang: ) Dan zou heel mijn chape naar boven komen...
Stooklijn staat nu 0.4 (Bij een buitentemperatuur van -10°C heb ik nu iets van 37°C aanvoer)
:beerchug: Hier ook een laag-vermogen ketel. Warmteverliesberekening en dimensionering van radiatoren zelf gedaan. Alles zelf geïnstalleerd. Alleen dimensionering voor vloerverwarming (legafstand leidingen) werd door zelfbouwfirma gedaan.

Hier nog niet koud gehad :)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”