Iemand enig idee of ze ergens testkits hebben of ik een verfschilfer kan laten testen (en waar?/prijs?).
![Afbeelding](http://i.imgur.com/eQaoLPch.jpg)
![Afbeelding](http://i.imgur.com/l5sBXPuh.jpg)
Doe je daar trouwens iets mee... veel mensen hebben hun thermostatische kranen namelijk op max. staan en regelen de temperatuur met hun thermostaat.Liber! schreef:Op bijna alle radiatoren staan wel al thermostatische kranen (van +/- 5 a 10j oud), zijn deze nog te gebruiken met nieuwe radiatoren of vervang ik deze beter ook?
Ja.r2504 schreef:Doe je daar trouwens iets mee... veel mensen hebben hun thermostatische kranen namelijk op max. staan en regelen de temperatuur met hun thermostaat.
Daar kan ik u ook enkel maar in bijstaan. Er zijn maar weinig installateurs die mee op de kar willen springen van het lage energie, nulenergie concept. (3 jaar geleden toch)a3ke schreef:ik kan enkel maar sommige bijstaan , beroepsmisvorming![]()
de laatste jaren word er overdreven in prijszetting , de echt , bekwame vakman met kennis en ervaring van zaken word vaak als "afzetter " bestempeld
vaak na de "deal" met diegene die goede prijs/kwaliteit en zelfs de laagste prijs/kwaliteit beloofde komt dit uit met vele discussies en vinger wijzen als resultaat ...
ik zie vaak onbekwame , totaal onwetende , offertes verdedigen 50 % en meer dan de prijs van doordachte onderbouwde zonder enige bekwaamheid of ervaring . Met veel beloftes (loze) en zelfs totaal niet mogenlijke combinaties
Doktor Avalanche schreef: Daar kan ik u ook enkel maar in bijstaan. Er zijn maar weinig installateurs die mee op de kar willen springen van het lage energie, nulenergie concept. (3 jaar geleden toch)
Standaard plaatsen wij een brander van 35KW meneer. Als ge echt minder nodig hebt kunnen we u 30KW aanbieden. De warmte-verliesbereking die ik zelf had gedaan en die van EPB werden van tafel geveegd. Volgens deze berekeningen zou het warmteverlies bij -12°C rond de 7000W liggen. Daar werd allemaal wat lacherig over gedaan als je daar mee afkwam. Dus heb ik heel den boel zelf maar bij elkaar gezocht met de hulp van een firma die zelfbouwers ondersteunt. Ik heb nu een ketel hangen van 14KW, die tot ongeveer 2.5 KW kan moduleren. Op de koudste dag tot nu toe (-4°C) had ik iets van 4.5KW/h nodig... (=+/- 18W/m²)
Nu deze zelfbouwfirma stuurt dan op het einde ook iemand om zogezegd alles 'in te regelen'. Het enige dat die gedaan heeft is de schakelaar op ON gezet. Toen ik vroeg of er geen stooklijn of iets anders ingesteld moest worden zei ie : "Nee, dat staat standaard allemaal goed".
De stooklijn stond ingesteld op 1.5 (Bij een buitentemperatuur van -10°C ging de aanvoer temperatuur naar 70°C voor vloerverwarming) Dan zou heel mijn chape naar boven komen...
Stooklijn staat nu 0.4 (Bij een buitentemperatuur van -10°C heb ik nu iets van 37°C aanvoer)