analoge kabel : is het signaal zwakker dan vroeger?

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Iets van een 30-jaar geleden heb ik met mijn broer in ons ouderlijk huis overal kabeldistributie getrokken. Van de kelder tot aan de zolder. Die beeldkwaliteit was niet slecht relatief gezien op de CRT's van toen. Diverse TV's, zeker 3 , ook een radio of twee ook aan de kabel.

Sinds de installatie van Digitale TV van Telenet jaren geleden is dat interne netwerk afgesloten omdat er toch nog maar een enkel TV in huis, in de woonkamer, overbleef.

Nu heb ik zojuist een deel van dat netwerk terug aangesloten voor een TV'tje op de eerste verdieping aan te sluiten, een CRT 14inch en de radio in de woonkamer. Ik had die eerst aangesloten op de "radio" aansluiting van de telenet-stekkerdoos. De radio had geen ontvangt, de TV extreem vaag een Amerikaanse newszender. Er kwam dus wel iets door maar niets bruikbaar. Ik heb die dan aangesloten op de TV-aansluiting en dat was beter maar nog steeds slecht. De radio kwam door maar te zwak, totaal niet zuiver. De TV kon meer ontvangen maar slechts een paar zenders voldoende sterk voor de tuner om die op te slaan. Enkel VTM komt sterk en goed genoeg door om er naar te kunnen kijken.

Toevallig juist de zender die nodig is voor de gebruiker van de TV. Ik heb alle delen van het kabelnetwerk dat ik niet meer nodig heb afgesloten, er hangt nu veel minder kabel aan de vroeger, maar de kabelontvangst blijft extreem slecht.

De TV in de woonkamer direct bij de wandcontactdoos is ook nog aangesloten op de analoge kabel naast de digicorder en dat beeld is voor analoog te zijn perfect.

Zijn er nog mensen die dat ook voor hebben, snellere verzwakking van het analoge signaal na wat extra meters tegenwoordig tegenover vroeger?
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Nee dat klopt eigenlijk niet.
In principe komt het signaal nog ongeveer even sterk binnen, als er niks mis is. Analoog ten opzichte van de andere signalen zou ongeveer evenwaardig moeten zijn.

Uw vraag :
"snellere verzwakking van het analoge signaal na wat extra meters tegenwoordig tegenover vroeger?"
Dat kan niet. Kabel verzwakt even veel dan vroeger, met eenzelfde ingangssignaal. Of het moet zijn dat nu bepaalde zenders in een iets hogere frequentieband zitten, dan vroeger.
Slechte coax verzwakt op hogere frequenties meer dan goede kabel.
Dan moet je het toch gaan zoeken in de bekabeling.

Mogelijk komt er minder signaal binnen in het algemeen. Dus niet alleen analoog maar wel alles. Dan zit er een fout buiten.

Eén belangrijk aspect : de oude CRT TV's hadden vaak betere analoge ontvangst dan de huidige moderne platte TV's. Ook was er op die oude TV's uiteraard minder 'detail' te zien, wat ogenschijnlijk beter beeld gaf.
Het zou dus ook kunnen zijn dat de installatie toen al niet in orde was, maar nu pas tot uiting komt met de moderne grotere platte TV's met meer detail.

Het is ook zo dat men totaal geen verbetering meer aanbrengt in de huidige techniek voor analoge ontvangst. M.a.w het is wat het is...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

WalterB1 schreef:Iets van een 30-jaar geleden heb ik met mijn broer in ons ouderlijk huis overal kabeldistributie getrokken. Van de kelder tot aan de zolder. Die beeldkwaliteit was niet slecht relatief gezien op de CRT's van toen. Diverse TV's, zeker 3 , ook een radio of twee ook aan de kabel.

Sinds de installatie van Digitale TV van Telenet jaren geleden is dat interne netwerk afgesloten omdat er toch nog maar een enkel TV in huis, in de woonkamer, overbleef.
Dat is een zeer vage omschrijving van hoe je coax netwerk vroeger opgebouwd was, en wat er veranderd is sinds de installatie van Digitale TV

Ik veronderstel dat:
  • * je (30 jaar geleden) een eigen versterkertje hebt aangesloten op de binnenkomende TV kabel, en van daaruit het hele netwerk hebt opgebouwd, met hier en daar de nodige splitters?
    * bij de installatie van digitale TV heeft de Telenet technieker in principe een NIU gezet op de binnekomende Telenet coax. En van daaruit je TV in de woonkamer heeft aangesloten.
Op welke manier je oude coax netwerk nu signaal krijgt is ons niet duidelijk.

Volgens mij is de ideale manier:
  • - NIU op de inkomende coax
    - vanaf de NIU een coax naar de woonkamer voor DTV
    - vanaf de NIU een coax naar de modem
    - last but not least: op een tweede uitgang van de NIU (liefst deze met de +4dB aanduiding) sluit je het oude netwerk aan (met of zonder tussenversterker, naargelang de noodzaak).
Kijk ook eens alle verbindingen na (roest?).
Een goed advies kunnen we pas geven als je wat uitlegt geeft hoe een en ander aangesloten is :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik merk toch ook af en toe bij diverse mensen dat wanneer ze analoog kijken het beeld redelijk wat ruis bevat (eigenlijk een niveau wat ik persoonlijk als niet aanvaardbaar vind). Het probleem is dat je niet echt een referentie meer hebt met vroeger... dus om zomaar te stellen dat de TS z'n idee niet correct is is moeilijk.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Er is maar 1 goeie manier om dat te testen.
Een korte telenet gekeurde coax vanuit de NUI rechstreeks naar een crt tv, heb je dan ruis, bel je naar telenet.

Ook dan zijn er weer 2 mogelijkheden : de ruis zit tussen de NUI en het aansluitpunt op straat = uw verantwoordelijkheid
de ruis zit verderop = de verantwoordelijkheid van TN.

Waarom een crt tv ? de analoge tunes in platte tv's zijn 9/10 bagger.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Toen telenet 'digitale tv' installeerde bij mijn ouders viel het ook op dat het analoge beeld na de installatie verslechterd was. En dat was geen geval van 'digitaal gewoon en nu terug analoog kijken' maar analoog voor de install en er na.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Joe de Mannen schreef:Toen telenet 'digitale tv' installeerde
Bedoel je dan het plaatsen van de NIU... want echt veel valt er niet te installeren aan Digitale TV (het signaal zit namelijk bij iedereen reeds op de kabel).
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Er zitten veel meer signalen op dezelfde coax dan vroeger. De analoge receiver chain is niet perfect en door intermodulatie komt er meer ruis in de IF-band terecht. Ten tweede zijn de analoge tuners veel goedkoper (lees: rommel) en minder selectief dan vroeger. Meer is dat niet.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Joe de Mannen schreef:Toen telenet 'digitale tv' installeerde
Bedoel je dan het plaatsen van de NIU... want echt veel valt er niet te installeren aan Digitale TV (het signaal zit namelijk bij iedereen reeds op de kabel).
Dat is het. NIU. Ik kon er niet opkomen. Toestel met stroomaansluiting en een TV-Radio aansluitpunt, groen lampje.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:Toen telenet 'digitale tv' installeerde bij mijn ouders viel het ook op dat het analoge beeld na de installatie verslechterd was. En dat was geen geval van 'digitaal gewoon en nu terug analoog kijken' maar analoog voor de install en er na.

J.
Dit kan dus niet. NA de installatie kan het niet slechter worden. Dan is er iets mis.
Het signaal dat binnen komt is identiek. VOOR de installatie van digitale TV zaten de digitale signalen ook al op uw aansluiting.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En toch is dat wat wij zagen.
Die versterker kwam er tussen en het beeld verminderde. Dat dat aan vanalles kan liggen weet ik ook wel, maar we zagen wat we zagen.

Dat het niet kan is dus niet waar. Waardoor het komt, dat is iets anders.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Zoals ik al zei: dan is er iets mis. Meestal wordt het beeld zelfs iets beter.
M.a.w. Als de installatie correct is uitgevoerd en NIU is niet defect dan kan het niet.

Laatst gewijzigd door Sylvester 05 maa 2015, 10:31, in totaal 1 gewijzigd.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Analoog valt niet te pimpen zoals digitaal zeker?
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: Dat is een zeer vage omschrijving van hoe je coax netwerk vroeger opgebouwd was, en wat er veranderd is sinds de installatie van Digitale TV

Ik veronderstel dat:
  • * je (30 jaar geleden) een eigen versterkertje hebt aangesloten op de binnenkomende TV kabel, en van daaruit het hele netwerk hebt opgebouwd, met hier en daar de nodige splitters?
Neen, geen versterker. Kabel kwam binnen puur en onversneden. Opdeling in drie takken; naar de TV in de woonkamer. Naar de radio in de woonkamer. Aftakking naar de verdiepingen. Die splitste nog verder op op de eerste verdieping en op de tweede verdieping. Met die opstelling werkte het vroeger goed.
philippe_d schreef: * bij de installatie van digitale TV heeft de Telenet technieker in principe een NIU gezet op de binnekomende Telenet coax. En van daaruit je TV in de woonkamer heeft aangesloten.[/list]
Op welke manier je oude coax netwerk nu signaal krijgt is ons niet duidelijk.
Momenteel is het; splitter direct op de TV aansluiting van de NIU. Een kabel gaat naar de Digicorder. Via de digicorder is die verder doorgelust naar een DVD-HDD speler/recorder en dan verder naar de TV analoge aansluiting. Beeld is ok.

De andere tak gaat naar de ingang van het oude coax-netwerk in de kelder en zo terug naar boven. De aftakking naar de radio in de woonkamer is afgesloten. Verdere opdelingen naar het tweede verdiep zijn ook afgesloten. Slechts één toestel is nog aangesloten op de aftakking. Het is een CRT omdat die er nog stond. Het is een TV'je om op te staan tijdens het strijken :)
philippe_d
Moderator
Moderator

WalterB1 schreef:Momenteel is het; splitter direct op de TV aansluiting van de NIU.
Eén kabel gaat naar de Digicorder.
De andere tak gaat naar de ingang van het oude coax-netwerk in de kelder en zo terug naar boven.
Dat zou ik veranderen.
Gezien er op de NIU méérdere TV aansluitingen zijn, heeft het geen zin om één uitgang te gaan splitten
Sluit de aftakking naar het oude coax-netwerk direct aan op de +4dB uitgang van de NIU
Sylvester schreef:Dit kan dus niet. NA de installatie kan het niet slechter worden. Dan is er iets mis.
brubbel schreef:Er zitten veel meer signalen op dezelfde coax dan vroeger. De analoge receiver chain is niet perfect en door intermodulatie komt er meer ruis in de IF-band terecht.
Ik denk dat jullie alle twee gelijk hebben, maar dat zijn 2 verschillende zaken:
  1. Dat het signaal niet slechter kan worden na het plaatsen van een NIU is logisch. Als dat wel het geval is, dan is er iets mis met de installatie.
  2. Dat neemt niet weg dat het analoge signaal van vandaag waarschijnlijk slechter is dan pakwek 10 jaar geleden. Ik zie hiervoor 2 redenen:
    • meer ruis gezien veel meer signalen op de coax dan vroeger.
    • analoog is geen prioritiet meer, er wordt hier door Telenet dus geen aandacht meer aan gegeven.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

@ philippe_d ; dat had ik gedaan in eerste instantie. De aftakking had ik aangesloten via de "radio" aansluiting van de NIU. Maar dan was de ontvangst helemaal waardeloos. Slechts 1 zender kwam sterk genoeg door om geluid te hebben en het beeld was sneeuw waar je vaag kon opmaken wat er te zien was. Extreem slecht al kwam er duidelijk wel iets door. Door het aan te sluiten op het TV-aansluitpunt van de NIU is het beeld relatief gezien veel beter, als is het nog steeds zeer slecht en zwak.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Philippe
Hij zei uitdrukkelijk 'net voor' en 'net na', er zitten dus geen 10 jaar tussen, hooguit een uur. Dan kan het niet en is er iets mis. Ik had de technieker alleszins niet laten vertrekken vooraleer dit opgelost was.
Laatst gewijzigd door Sylvester 05 maa 2015, 11:12, in totaal 1 gewijzigd.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb nog een TV-versterker liggen. Ik ga die er eens tussen steken en zien wat het geeft. Ik geloof niet dat het gaat helpen maar ik kan het proberen.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Je moet doen wat Phillipe zegt : de rest van de installatie rechtstreeks op de 4 dB van de NIU hangen. Daarna kan je proberen met een extra versterker als het nog niet ok is.

brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Voorspelling: die versterker gaat niets uitmaken.
philippe_d
Moderator
Moderator

WalterB1 schreef:@ philippe_d ; dat had ik gedaan in eerste instantie. De aftakking had ik aangesloten via de "radio" aansluiting van de NIU. Maar dan was de ontvangst helemaal waardeloos. Slechts 1 zender kwam sterk genoeg door om geluid te hebben en het beeld was sneeuw waar je vaag kon opmaken wat er te zien was.
Dat is normaal. De "radio" uitgang is gefilterd op de FM band (88MHz-108MHz). Hier komen alleen FM zenders door (en misschien enkele TV kanalen die hier dicht bij aanleunen).

Op een typische NIU zit er geen "radio" aansluiting, maar 4 TV aansluitingen (+ data aansluitingen voor de modem)
Maar waarschijnlijk heb je het over het "living" model ?
NIU.JPG
Hier is onderaan, naast de coax uitgang naar de modem, nog een aansluiting voor een 2de TV.
Sluit hierop de rest van je installatie aan.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Er kan hier zoveel meespelen...

1) gebruik de juiste uitgang van je NIU, geen radio uitgang zoals philippe al zegt, maar liefst ook een versterkte uitgang, vermits je er nog splitters hebt achtersteken.

2) wat voor splitters... er zitten daar gigantische kwaliteitsverschillen op, niet vergeten dat vergeleken met vroeger er nu veel meer geschakelde voedingen, spaarlampen, ledlampen, en andere rommel rondzwerven die storingen veroorzaken, een slecht afgeschermde splitter kan net genoeg rommel binnenlaten op je kabel van naburiga apparaten uit, om miserie te veroorzaken

3) de kwaliteit van de gebruikte coax, zijn het dropveters, of is het deftige dubebl afgeschermde coax, is die droog gebleven, of is er her of daar water of vocht ingeraakt waardoor je geen deftige isolatie meer hebt tussen afscherming en core

4) de kwaliteit van de tuner in de tv in kwestie. Probeer eens met een ander toestel, of met een oude vcr als tuner, die waren vaak vrij kwalitatief, zeker bij de A-merken.

En dan zien we wel weer :)
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt iedereen voor alle advies. Ik wist niet van die aansluitpunten onderaan het bakje. Het blijkt dat die van de TV onderaan reeds in gebruik is en naar de digicorder loopt. Ik laat het zoals het is. Op de gewone aansluiting zit de splitter met de aftakking naar boven en een lijn naar de TV in de living, de analoge aansluiting.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

WalterB1 schreef:Op de gewone aansluiting zit de splitter met de aftakking naar boven en een lijn naar de TV in de living, de analoge aansluiting.
Splitters moet je zo ie zo trachten te vermijden... je verliest per definitie al minstens de helft van je signaal.
philippe_d
Moderator
Moderator

WalterB1 schreef:Bedankt iedereen voor alle advies. Ik wist niet van die aansluitpunten onderaan het bakje. Het blijkt dat die van de TV onderaan reeds in gebruik is en naar de digicorder loopt. Ik laat het zoals het is. Op de gewone aansluiting zit de splitter met de aftakking naar boven en een lijn naar de TV in de living, de analoge aansluiting.
Gooi die spitter eraf. Die aparte aftakking naar de TV heb je niet nodig: op de digicorder is een RF out, waar je coax naar TV kan aansluiten.

Chukky2
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Doe geen nieuwe kosten , of beter gezegd ,niet te veel tijd in steken .

Analoge tv bij telenet zal op termijn stoppen . Niemand weet wanneer . Maar het zal echt geen jaren meer zijn !

apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Ik voorspel dat het binnen 5 jaar amen en uit zal zijn met analoge TV niet alleen bij Telenet maar ook bij andere kabelmaatschappijen zoals VOO, Numericable, Ziggo, UPC,...enz.
De vraag is of die maatschappijen nog FM radio zenders nog zullen verdelen want in feite kan men radio beluisteren via de digitale TV platformen en nu zelfs via het internet.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Ook voor digitale TV moet de signaalkwaliteit goed zijn en zijn splitters even nefast als voor analoge TV. Goede kabels, aftakkingen en connectoren zijn even belangrijk voor digitale TV als voor analoge.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Een oud menske (die het echt niet breed heeft ) die in Neder Over Heembeek woont wil (kan) niet betalen voor de digitale TV kanalen via LaBox , welke TV zenders kan hij dan nog zien via zijn LaBox of kan hij ook zonder zijn LaBox zijn TV aansluiten ?
Ik heb er geen benul van hoe het allemaal werkt bij Numericable, maar hij heeft mij wel gevraagd of ik hem kan helpen om zijn TV aan te sluiten.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Niemand die mij wat informatie of zijn ervaring kan meegeven?
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Ik zou verwachten dat de publieke zenders gratis digitaal te ontvangen zijn zoals dat bij Telenet het geval is, zeker via een geschikte tv (dvb-c tuner), met wat geluk ook via die box.
Analoog ging worden afgeschaft bij Numericable heb ik hier ergens eens gelezen:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=587622
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

LaBox en al de commerciële digitale rommel blijf je best af als je op je budget moet letten.

Je print best volgende prijslijst eens uit: http://www.numericable.be/wp-content/up ... e-2015.pdf

Dan zie je dat je nog steeds TV Analogique / TV base BXL (comprend un décodeur SD) kan krijgen voor 231,72€ per jaar. Je kan ook per semester of trimester betalen.
Het is voor mij totaal onduidelijk of Numericable effectief analoge tv-frequenties heeft uitgeschakeld in Neder-Over-Heembeek. Je kan dat natuurlijk testen met een tv-toestel op analoge frequentie 175,25 MHz voor Eén of 189,25 MHz voor La Une. Ook was er sprake dat sommige zenders via een DVB-T-tuner zouden kunnen ontvangen worden:
https://web.archive.org/web/20120716032 ... ences.html

Als er reeds een tv-toestel met DVB-C of DVB-T tuner aanwezig is, scan dan eerst eens digitaal met volgende parameters:
http://www.numericable.be/fr/support/te ... a-commune/

Je zal alleszins eens naar de Numericable-winkel in de Rue des Deux Eglises 26, 1000 Bruxelles moeten gaan voor meer informatie over het analoge aanbod of aanbod dat met een DVB-C-tuner of DVB-T-tuner kan ontvangen worden. Koop zeker geen Labox want dat is een duurder abonnement, hamer er steeds op dat je het offre de base/analogique wil met een gratis decodeur SD.

Langs de andere kant, denk ik dat je best ook eens kijkt of Proximus TV goedkoper uitkomt wanneer het oud menske over een vaste telefoonlijn beschikt.
Laatst gewijzigd door raf1 20 mei 2015, 14:31, in totaal 1 gewijzigd.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

bedankt voor de nuttige info, dat helpt mij al een heel stuk verder om de mogelijkheden eens uit te vissen, en kan ik zo hopelijk nog iemand gelukkig maken in zijn oude dagen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

heb hier een nog (perfect) werkende DVB-T tuner met scart en component aansluitingen, welke ik met plezier afsta aan deze man :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

vrees toch wel dat een DVB-T tuner op de kabel NIET zal werken.....in het analoge tijdperk kon je met een tv met antennetuner tov kabeltuner wel nog naar de UHF zenders kijken ipv VHF, echter dat is verleden tijd......
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

natuurlijk werkt dat niet via de kabel, maar rechtstreeks verbinden met zijn TV en (gratis) kijken maar :roll:
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”