De verzekeraars zijn gewoon wat aan het huilen, sommige verzekeraars dan toch.
DeStandaard 25/02/2015
Volgens Test-Aankoop hebben zowel marktleider AG Insurance als AXA, een andere grote speler, al laten weten momenteel geen probleem te hebben om te voldoen aan het verplichte minimumrendement opgelegd in de Wet op de Aanvullende Pensioenen.
Het is volgens de organisatie fout enkel te kijken naar het niveau van de huidige rentevoeten. Werkgevers moeten het minimumrendement van 3,25 procent of 3,75 procent bovendien niet elk jaar opnieuw halen. Dit wordt meestal verrekend over de totale duur van het contract.
Test-Aankoop wijst er ook op dat het slechts gaat om een brutorendement en dat het reële nettorendement lager ligt. De gegarandeerde rendementen zijn bovendien niet van toepassing in de eerste vijf jaren dat een werknemer in dienst is.
Ik bedoel maar.
Natuurlijk is meer altijd beter, voor de verzekeraar toch, maar ze moeten niet de onnozelaar gaan uithangen hé
.
Wat die "75%" betreft.
Er zijn inderdaad veel bedrijven die een aanvullende verzekering hebben, maar het percentage werknemers dat met zijn aanvullende verzekering het pensioen van een ambtenaar zal evenaren, zal heel laag liggen. Ik ken ook mensen die een groepsverzekering van €550K krijgen, maar dat zijn de happy few, en echt few. De meerderheid krijgt iets erbij, maar geen zotte bedragen. Als je op uw 60ste op pensioen gaat en je krijgt €120'000 is dat wel maar €6000 per jaar extra hé (aangenomen dat je tot uw 80ste blijft leven).
Gemiddeld WNpensioen: €1100, gemiddeld ambtenarenpensioen €2400 (
Knack).
Ik begrijp nog steeds niet waarom er een verschil zou moeten zijn tussen ambtenaren en privé.
Maak dat de overheid ook een aanvullende verzekering opstart hé, of dat de werkgevers het niet meer aanbieden, maar de overheid dan wel het pensioen drastisch optrekt.
Dat aanvullend pensioen is geen overbodige luxe. België is volgens de Oeso één van de landen waar de privéwerknemer die met pensioen gaat, zijn inkomen het sterkst ziet dalen. Wie 1,5 keer het modale inkomen heeft, valt via zijn wettelijke pensioen (de eerste pijler) terug op 39,9% van zijn laatste maandwedde. Via het aanvullend pensioen wordt dat 54,7%. In Nederland bijvoorbeeld is dat 97,2% – er is bijna geen verlies aan koopkracht.
DeStandaard 24/02/2015