Verliezen we strakstienduizenden euro's aanvullend pensioen?

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... ioen.dhtml
Assuralia wil dat voor alle toekomstige stortingen het gegarandeerd rendement zakt van 3,25 procent naar 0,4 procent. Dat betekent dat iedereen zou moeten inleveren op zijn aanvullend pensioen. Wie bijvoorbeeld pas in zo'n groepsverzekering is gestapt, zou bij een jaarlijkse storting door de werkgever van 2.000 euro niet langer 162.000 euro krijgen bij pensionering, maar slechts de helft (86.000 euro).
Men spreekt wel enkel van pensioensparen via het werk, wat is er zo anders aan afzonderlijk pensioensparen?
En de generatie die nu begint te werken zal het tegen die tijd waarschijnlijk enkel met die centen moeten doen, gaan ze er nog eens hard in gaan snoeien...
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Het verschil is dat vastgelegde rendement dat dacht ik van de staat komt é..
Privé pensioensparen kan je kiezen uit meerdere fondsen, aandelen, ... en is dus een risico qua opbrengst eigen aan jou risicoprofiel.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Die verzekeringsmaatschappijen vergeten dat ze al die jaren geld innen waar ze weinig voor moeten doen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

pfff.. toch niet weer die discussie...???

waarom ben je dan zelf geen verzekeraar geworden?

Het woordje RISICO staat centraal weer, net als de bonussen of uitkeringen voor investeerders, punt.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Niettemin, ze zullen waarschijnlijk weer eens eenzijdig de regels aanpassen. Momenteel is het maar een vraag, maar het zou me verbazen moesten ze hun zin niet krijgen...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

je krijgt nergens geen of bijna geen intrest meer, hypotheken zijn goedkoop maar persoonlijke leningen zijn nog steeds even duur , tussen de 5,5 en 6%
dus de banken en verzekeringen scheppen nu geld, veel meer dan vroeger !
wanneer gaat men daar eerst eens iets aan doen, dat kan de economie mss een beetje helpen of het verlies van de hogere btw in de bouw een beetje compenseren..

de groepsverzekering is een deel van je loon, va je contract eenzijdig wijzigen, kan zo maar niet!!!!
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Het zal ook niet "zomaar" gebeuren.
Maar dat het zal gebeuren, vermoed ik van wel. Ik vind dat ook niet positief hoor. Probleem is dat ze blijkbaar tegenwoordig heel makkelijk wetten kunnen aanpassen/herschrijven en meestal in het nadeel van ons.
Als dit effectief zou bijdragen aan een economisch herstel, dan zou ik voor zijn. Maar de redenen hierachter zijn heel erg vaag.

Nu, wie is effectief de schuld? De regering van de jaren 80 en 90, want toen was er geld te veel, genoeg, ... noem maar op. In die tijden moet je NIET gaan smijten maar gaan sparen. Dan kan dat.
In tijden van economische crisis moet je dan net investeren, niet sparen!
Ik kreeg ergens een idee dat de huidige regering dat wel snapte, en ze dus effectief in crisis wou investeren, om wanneer het beter gaat weer even op de rem te drukken. Wel, dit lijkt een goede stap, maar niet om de juiste redenen..
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Soms moet ik met dat verhaal van de economische crisis toch lachen hoor.

KBC ziet winst stijgen tot 1,76 miljard euro
Nog winst voor BNP Paribas Fortis ondanks boete
ING keert aandeelhouders winst uit

Niks is zwart/wit maar wel steen en been klagen!
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

en toen het iets minder ging bij de banken mochten wij ophoesten, waar zijn de miljarden winst naartoe en waar gaat de winst nu naartoe? ze zouden er beter zelf reserves mee aanleggen....

Bij een volgende bankencrisis geen steun meer van de bevolking maar al hun eigendommen en kunst verkopen, ze moeten het dan maar huren of leasen achteraf of als ze weer wat centjes verdiend hebben terug kopen....
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ge moest eens weten hoeveel Fortis heeft verkocht en opnieuw geleased...
Wie er beter van werd, laat ik in het midden natuurlijk :)
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Wat ik persoonlijk het ergst vind: dit is toch eigenlijk onderdeel van loon? Kan dat zomaar aangepast worden? Eigenlijk wil dit toch zeggen dat ze mensen een deel loon gewoon afpakken?
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Misschien moeten ze tegelijk de ambtenaren pensioenen niet meer indexeren, komt min of meer op hetzelfde neer...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

De ambtenaren pensioenen zijn al met 10% gezakt door verschillende maatregelen genomen in 2011. Ik hoorde deze morgen dat 75% van de privé werknemers zo'n aanvullend pensioen heeft en studies wijzen al langer uit dat dit netto gezien op hetzelfde uitkomt als een ambtenarenpensioen. Maar ik ben vooral verschoten van die 75%!
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Welke studies? (out of intrest)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

De studie zelf vind ik niet direct terug (is ruim in de pers geweest vorig jaar of het jaar ervoor), maar dit artikel van de Knack is er denk ik wel op gebaseerd of komt dicht in de buurt: http://www.knack.be/nieuws/belgie/het-a ... 10851.html

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De verzekeraars zijn gewoon wat aan het huilen, sommige verzekeraars dan toch.
DeStandaard 25/02/2015
Volgens Test-Aankoop hebben zowel marktleider AG Insurance als AXA, een andere grote speler, al laten weten momenteel geen probleem te hebben om te voldoen aan het verplichte minimumrendement opgelegd in de Wet op de Aanvullende Pensioenen.
Het is volgens de organisatie fout enkel te kijken naar het niveau van de huidige rentevoeten. Werkgevers moeten het minimumrendement van 3,25 procent of 3,75 procent bovendien niet elk jaar opnieuw halen. Dit wordt meestal verrekend over de totale duur van het contract.

Test-Aankoop wijst er ook op dat het slechts gaat om een brutorendement en dat het reële nettorendement lager ligt. De gegarandeerde rendementen zijn bovendien niet van toepassing in de eerste vijf jaren dat een werknemer in dienst is.
Ik bedoel maar.

Natuurlijk is meer altijd beter, voor de verzekeraar toch, maar ze moeten niet de onnozelaar gaan uithangen hé :).

Wat die "75%" betreft.
Er zijn inderdaad veel bedrijven die een aanvullende verzekering hebben, maar het percentage werknemers dat met zijn aanvullende verzekering het pensioen van een ambtenaar zal evenaren, zal heel laag liggen. Ik ken ook mensen die een groepsverzekering van €550K krijgen, maar dat zijn de happy few, en echt few. De meerderheid krijgt iets erbij, maar geen zotte bedragen. Als je op uw 60ste op pensioen gaat en je krijgt €120'000 is dat wel maar €6000 per jaar extra hé (aangenomen dat je tot uw 80ste blijft leven).
Gemiddeld WNpensioen: €1100, gemiddeld ambtenarenpensioen €2400 (Knack).

Ik begrijp nog steeds niet waarom er een verschil zou moeten zijn tussen ambtenaren en privé.
Maak dat de overheid ook een aanvullende verzekering opstart hé, of dat de werkgevers het niet meer aanbieden, maar de overheid dan wel het pensioen drastisch optrekt.
Dat aanvullend pensioen is geen overbodige luxe. België is volgens de Oeso één van de landen waar de privéwerknemer die met pensioen gaat, zijn inkomen het sterkst ziet dalen. Wie 1,5 keer het modale inkomen heeft, valt via zijn wettelijke pensioen (de eerste pijler) terug op 39,9% van zijn laatste maandwedde. Via het aanvullend pensioen wordt dat 54,7%. In Nederland bijvoorbeeld is dat 97,2% – er is bijna geen verlies aan koopkracht.
DeStandaard 24/02/2015
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Je moet echt eens leren lezen: jij spreekt met die gemiddelde pensioenen over bruto bedragen, ik over netto bedragen (stond duidelijk in mijn post). Netto is het verschil al veel kleiner. Waarom? Omdat van een ambtenarenpensioen veel meer belastingen op betaald wordt 1700 netto ongeveer, spijtig dat ik de studie niet vind maar dat was zelfde als gemiddelde privé pensioen met aanvullende peiler).

Met jouw vb heb je dus netto 1500€/maand (1000 netto pensioen en 6000/12 gedurende 20 jaar). Zelfs met de nieuwe pensioenregels buiten beschouwing te laten, moet je tals ambtenaar al het geluk hebben om een hele tijd te leven wil je er "voordeel" aan doen. Bovendien krijg je die 120.000 euro op je 60ste of 65ste (dacht dat het 65 was) in 1 keer uitbetaald, daar krijg je dus nog rente op.

Het straffe van het ganse systeem is dat wij allemaal betalen (iedere gewone burger bedoel ik dan) voor die 2e peiler. Waarom? Omdat dit aftrekbare kosten zijn voor de werkgevers. Meer kosten = minder winst = minder belastingen = meer gaten die de gewone man mag vullen... De staat en dus de belastingbetaler betaalt dus altijd...

Ivm gelijk pensioen, ik wil zelfs nog verder gaan: van mij mag iedereen hetzelfde pensioen krijgen (dus ook zelfstandigen), maar dan moeten de bijdragen ook gelijk zijn en daar wringt het schoentje natuurlijk...

ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

ik heb moeite met pensioen want dit is een ponzispel, helaas gelegaliseerd

de eigenschap van een ponzispel is dat de huidige investeerders toekomstige beloftes krijgen, terwijl het geld niet geïnvesteerd wordt, maar gewoon doorgeschoven naar eerdere investeerders

dit is dus gewoon een pyramidespel
een gelegaliseerd pyramidespel dus waar je verplicht wordt in mee te draaien

als er niet genoeg werkenden meer zijn (geen aangroei pyramide) voor de gepensioneerden (die eerder in de pyramide zijn toegetreden) dan stort de boel in mekaar
het feit dat de pensioenleeftijd steeds wordt opgetrokken, is hiervan het keiharde bewijs dat dit nu aan de hand is
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

je bedoelt het pensioen door de overheid voorzien?
Dat is gebaseerd op een repartitie systeem en je bent dus geen investeerder. Ik begrijp niet hoe je daar op komt.
Dat er er niet genoeg geld is kunnen ze evengoed de pensioenen verlagen om de het systeem intact te houden.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

je bent wel degelijk investeerder, je moet nu rechten opbouwen door te werken en af te dragen, en je krijgt een belofte in ruil

maar die belofte kunnen ze ten alle tijde intrekken, wijzigen ... je weet dus niet waarvoor je werkt/betaald
als de ponzi in mekaar stort krijg je geen pensioen
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Wij betalen net zo goed voor het gigantische ambtenarenpensioen, dus daar zie ik niet meteen het probleem.

Vandaag in DeStandaard
De Europese verzekeraars gaan hun dividenden verhogen, meldde persbureau Bloomberg gisterochtend. Aandeelhouders kunnen nu rekenen op een rendement van liefst 4,4 procent. De verzekeraars worden daardoor de sector met het op een na grootste dividendrendement. Alleen nutsbedrijven betalen hun aandeelhouders nog meer
dat diezelfde verzekeraars het mes willen zetten in ons aanvullend pensioen? Ze willen niet alleen de gegarandeerde rente van 3,25 procent verlagen voor nieuwe contracten, maar ook voor bestaande. Dat betekent dat ze de engagementen die ze, vaak al jaren geleden, zijn aangegaan tegenover hun verzekeringsnemers niet meer willen nakomen. ‘Kunnen’ nakomen, zeggen ze zelf. Door de lage rente.

Ik heb altijd gedacht dat de stiel van verzekeraars erin bestond risico’s correct in te schatten. Ook financiële risico’s. Ook op lange termijn. Maar blijkbaar kennen onze verzekeraars hun vak niet.

Ik heb ook altijd geleerd dat aandelen risicodragend kapitaal waren. Maar wie draagt hier eigenlijk het risico? De aandeelhouder krijgt een mooi cadeau, de klant krijgt zelfs niet waarop hij contractueel recht heeft. Ook al is het met het geld van die klant dat al die miljarden winst zijn gegenereerd. De winst waarmee de reserves zijn aangelegd die nu uitgekeerd worden. Aan de aandeelhouders.

Aan beleggen heb ik me nooit gewaagd. Toch durf ik de verzekeraars enig beleggingsadvies te geven. Beleg de premies die uw verzekeringsnemers betalen in... aandelen van verzekeraars. Rendement van meer dan 4 procent gegarandeerd. Dan kan er misschien toch 3,25 procent af voor onze pensioentjes.
Om maar te zeggen: zo slecht zal het niet gaan met die verzekeringen zeker :)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

tb0ne schreef:Soms moet ik met dat verhaal van de economische crisis toch lachen hoor.

KBC ziet winst stijgen tot 1,76 miljard euro
Nog winst voor BNP Paribas Fortis ondanks boete
ING keert aandeelhouders winst uit

Niks is zwart/wit maar wel steen en been klagen!
En probeer maar eens een lening te krijgen vandaag de dag... Waar vrienden een paar jaar terug nog 130% leenden maakt men het mij (vrijwel) onmogelijk om 100% te lenen :bang: Deze morgen op het nieuws nog eens bevestigd door de bouwfederatie, dat banken vandaag de dag nog maar voor 80% willen lenen. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen want bij mij kwam het op 85 a 90%, maar dat is wel jaren extra sparen en intussen staat ge gewoon stil :bang: (ik moet nog een paar banken aflopen, dus ik kan nog niet zeggen dat het bij allen zo is).

Bon, on-topic: Het is net omdat ik verwacht dat dat spel in elkaar stort dat ik aan pensioensparen doe. Om nog IETS te hebben tegen mijn pensioen. Ik doe zelf pensioensparen, op het werk ook en dan nog zo een levensverzekering die fiscaal wat voordelig is, maar wat er op het einde van de rit van zal overblijven met hun steeds veranderende regels dat weet ik nog zo niet. Bijlange niet wat ze u voorspiegelen, daar ben ik vrijwel zeker van.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Wij betalen net zo goed voor het gigantische ambtenarenpensioen, dus daar zie ik niet meteen het probleem.
Nogmaals netto en dat is toch hetgeen telt, is dat niet zo "gigantisch" zoals jij vertelt op enkele happy few na, maar dat is met de 2e peiler net zo.

Ik alludeerde op de werkgevers die zeggen dat het hen veel kost, maar ze "vergeten" te vermelden dat ze het kunnen aftrekken en de gewone belastingbetaler veel ophoest, om nog maar te zwijgen wat er allemaal blijft plakken bij de maatschappijen.

Verstuurd vanaf mijn C6603 met Tapatalk

iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Over pensioensparen gesproken, ik kreeg just mijn jaarlijks overzicht :
4 x 250€ = 1000€
reserve opgerent tegen 2.5% 727.5 - risico premie 34.1 + intrest 27,68 = 721,08
reserve opgerent tegen 2.25% 242.5- risico premie 0.41 +interest 0.33+ 1,74 = 244,16

totale winst : -34,6 €
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

De banken verdienen zeer veel op pensioensparen, zonder iets te doen hebben ze 1 a 1,30% van het kapitaal dat elk jaar afgeroomd wordt. Je merkt daar gewoon niet veel van omdat dit in de koers verrekend is. Dan spreek ik nog niet van instapkosten en verborgen transactiekosten omdat het allemaal actieve fondsen zijn. Hoe meer je je verdiept, hoe meer je walgt en toch moet je mee wegens geen alternatief...

Verstuurd vanaf mijn C6603 met Tapatalk

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Vroeger, toen je nog 120% kon lenen (huis + kosten), steeg de prijs ook met 5-6% per jaar.
Als je dan toch niet kon afbetalen, was uw huis "magisch" al in waarde toegenomen, waardoor de bank zonder verlies kon verkopen.

Nu, met vastgoedprijzen die stabiel blijven en/of dalen (afhankelijk of je in nominale of reëele termen rekent), riskeert de bank veel langer een risico te lopen. Je moet al enkele jaren aan het aflossen zijn eer je terug onder de 100% zit, als je op 120% begint. De eerste jaren betaal je vooral intrest en dus duurt het lang eer het kapitaal onder de 100% zakt.

Ik vind het vooral flauw van de bouwsector. Natuurlijk willen zij vanalles.
Maar de bank bekijkt gewoon wat je aankan. Wij mochten (juni 2014) zonder moeite huis+renovatie lenen. Kosten, in casu €40K, moesten we wel zelf op tafel kunnen leggen.
Als je de intresten bekijkt, ik zie leningen van 1,95% vast op 20Y, dan kan je nu - met hetzelfde loon - heel ver gaan...
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

iceke schreef:Over pensioensparen gesproken, ik kreeg just mijn jaarlijks overzicht :
4 x 250€ = 1000€
reserve opgerent tegen 2.5% 727.5 - risico premie 34.1 + intrest 27,68 = 721,08
reserve opgerent tegen 2.25% 242.5- risico premie 0.41 +interest 0.33+ 1,74 = 244,16

totale winst : -34,6 €
Je vergeet in uw berekening rekening te houden met het belastingvoordeel. Het is vooral daarop dat je de winst haalt.
Maar het is inderdaad raar dat je kosten hoger zijn dan je opbrengsten bij de bank, lijkt me wel een redelijke risicopremie dat je moet betalen...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

enkel de hypotheeklening is idd nu +- 2% in het beste geval maar dat is nog altijd 4x datgene wat je op je spaarboekje krijgt...

bij de dure hypotheken van 12-14% jaren terug had je op een spaarboekje ook 7%, was toen maar het dubbele...

een persoonlijke lening is nu nog steeds 5,9% dus 10x de opbrengst van een spaarboekje en voor renovatie moet je al geluk hebben dat je dit met een hypotheek kan doen, ofwel wanneer je nog marge hebt, ofwel nadien wanneer je een kredietopening had ipv hypotheek, al de rest mag een persoonlijke lening nemen en die is superduur !
radiometeor.be
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Dan zou ik toch uw spaargelden elders plaatsen, als je nu maar 0,5% ontvangt.
De rentes die spaargids aangeeft zijn toch wat hoger. Zodat je normaal nog steeds boven de 1% kan zitten. En dit is nog steeds de helft van wat de hypotheek nu kost...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ik ken meerdere mensen die aan 1,9% bij Belfius geleend hebben, als je dan 1,3% op uw spaargeld krijgt,
zie je dat er toch niet zo'n groot verschil is hé

als je natuurlijk niet vergelijkt en gewoon bij uw "standaard" bank blijft, tja...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Vroeger, toen je nog 120% kon lenen (huis + kosten), steeg de prijs ook met 5-6% per jaar.
Als je dan toch niet kon afbetalen, was uw huis "magisch" al in waarde toegenomen, waardoor de bank zonder verlies kon verkopen.

Nu, met vastgoedprijzen die stabiel blijven en/of dalen (afhankelijk of je in nominale of reëele termen rekent), riskeert de bank veel langer een risico te lopen. Je moet al enkele jaren aan het aflossen zijn eer je terug onder de 100% zit, als je op 120% begint. De eerste jaren betaal je vooral intrest en dus duurt het lang eer het kapitaal onder de 100% zakt.

Ik vind het vooral flauw van de bouwsector. Natuurlijk willen zij vanalles.
Maar de bank bekijkt gewoon wat je aankan. Wij mochten (juni 2014) zonder moeite huis+renovatie lenen. Kosten, in casu €40K, moesten we wel zelf op tafel kunnen leggen.
Als je de intresten bekijkt, ik zie leningen van 1,95% vast op 20Y, dan kan je nu - met hetzelfde loon - heel ver gaan...
Ik vraag ook niet meer dan 100%, extra kosten zoals notaris etc... betaal ik zelf en het is handig als je dan nog iets over hebt voor er een meubel in te zetten ook. En zakken doen ze alvast niet in de poel waar ik moet vissen. Swat, das off topic, ik moest effe mijn bankenfrustratie kwijt dus ik kan er weer een paar weken tegenaan :beerchug:
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

@MClaeys: er zijn banken die zich specializeren in kredieten voor risico gevallen. Ik denk hierbij aan Europabank, hou wel rekening met stevig hogere rentevoeten.

Ben ik te weten gekomen toen ik enkele jaren geleden een rondje bij de banken deed voor een lening. Europabank zei me vriendelijk aan de telefoon dat het geen zin had om langs te komen. :-)
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ik had het dan meestal over de basisrente, het veranderd continue...ook op spaargids zie ik dat de meeste grote banken basis en getrouheid samen toch onder de 0,50% zitten...die andere formules weet niet of dat kortdurende of langdurende formules zijn met al dan niet instap en afsluitkosten, dossierkosten of taxen..

Had mijn vriendin 2 jaar geleden ook gedaan bij een Nederlandse online bank...op het einde van de rit had ze netoot niet veel meer dan bij de gewone bank....

Ikzelf heb niet de marge te kunnen sparen, alleenstaande met kinderen,een huis af te betalen en een technische en multimedia hobby..
klus zelf, eet graag en regelmatis eens op reis en dan is het op....goed voorde economie, want wat ik heb geef ik uit, hier en desnoods ook elders online als het beter is voor de porte monnee, dus wat het opbrent is niet van toepassing voor mij...wel voor mn pensioen, want pensioensparen doe ik wel, privé en via een groepsverzekering van het werk...

Echter zoals het nu zit devalueerd mijn pensioen elke dag, denk dat het op een gewoon spaarboekje mss nog meer zou opbrengen als nu, winstdeelname is er niet of na aftrek van de kosten of verzekering maak je verlies, als alleenstaande is het fiscal ook al niet interessant, en op het einde van de rit er ook nog eens 16% of meer belastingen op betalen...

De groepsverzekering is mn enige hoop, is onderdeel van mijn arbeidscontract..heb ik indertijd voor gekozen, minder per maand maar op mn pensioen een extraatje, niet veel maar toch 75000 euro.... nu die intrest eenzijdig aanpassen betekend contractbreuk !
Ovirigens voor die premie van die groepsverzekering gebeurt er elke maand een inhouding op mijn loon en een storting door de werkgever...

men heeft het altijd over het goede sociale vangnet in Belgie, amai we betalen ons blauw en wat krijgen we ?
wat kost een doktertandarts en medicijnen tegenwoordig niet, wat krijg je er maar voor terug, elk jaar kost de hospitalisatieverzekering ook meer, en hebben wij minder..

Wanneer ik zie dat ik maandelijks van een brutoloon van +-3500 euro nog een dike 2000 euro overhoudt als alleenstaande met kinderlast en nog steeds moet blijven extra betalen snap ik niet waar men mijn geld voor blijft gebruiken want ik merk er maar weinig van...elke dag in de file..openbaar vervoer nooit op tijd en dubbel zo duur of als je zelf met de wagen rijdt...
radiometeor.be
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Liber! schreef:@MClaeys: er zijn banken die zich specializeren in kredieten voor risico gevallen. Ik denk hierbij aan Europabank, hou wel rekening met stevig hogere rentevoeten.

Ben ik te weten gekomen toen ik enkele jaren geleden een rondje bij de banken deed voor een lening. Europabank zei me vriendelijk aan de telefoon dat het geen zin had om langs te komen. :-)
Maar wat beschouwt men dan als een risicogeval? Ik heb een vast contract, een degelijk loon en spaargeld om de extra kosten te dragen. Of ben je dat automatisch als je niet met financiele steun van de ouders werkt...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Uiteindelijk is het geen rocket science hé.
Banken staan wel toe om 100% te lenen, zelfs een volledige renovatie te financieren.
Het komt er gewoon op neer dat je maar tot 40% van uw nettoloon mag gaan, mits beperkingen. Als je €1000 verdient, zal je geen €400 mogen afleggen,
als je €4000 verdient, zal je wss zelfs €2400 mogen afleggen.

Wat is een risicogeval: geen vast werk, heel jong, veel ouder, weinig eigen geld, de aankoop van een krot en dan financieren tot aan de limiet, gewoon financieren tot aan de limiet, ...
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Voor de mensen die iets meer info willen dan de café-praat...
http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... -RNBCASHNL
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”