Kabel Proximus verlengen/koppelen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
sddt
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Eventjes jullie advies nodig voor een locatie met een VDSL2 installatie (BBOX3)
Alles loopt goed met uitzondering van het internet dat regelmatig wegvalt. Echter denk ik de oorzaak reeds te kennen en zodoende te vervangen.
Zoals jullie zien op het plan komt de lijn toe in een garage (rode pijl). Op die plaats zit geen splitter of dergelijke maar loopt deze door langs de kortste weg (~25m) naar een bureau waar de splitter (nieuwe), telefoon en bbox 3 staan.
Echter is dat laatste stuk geen telefoonkabel of dergelijke maar gewone elektriciteitkabel (geen vaste kern, flexibel). Ik denk dus dat daar het probleem zit gezien die kabel ook al niet van de nieuwste is :-D
Dit laatste stuk zou ik nu willen vervangen door echte kabel. Maar wat gebruik ik hiervoor het beste.
Welke kabel gebruik ik hiervoor met zo min mogelijk verlies?
Hoe koppel ik de binnenkomende Belgacom lijn best aan die kabel?

PS: Bbox verplaatsen naar garage is geen optie :-D
Bijlagen
plan.PNG
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer
Provider

De binnenkomende lijn met behulp van Scotch Locks aan een goede telefoonkabel verbinden:

Afbeelding
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
sddt
Plus Member
Plus Member
Provider

Zijn die Scotch Locks gewoon te verkrijgen in de doe-het-zelf (Hubo, Brico, ....)?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

sddt schreef:Echter is dat laatste stuk geen telefoonkabel of dergelijke maar gewone elektriciteitkabel (geen vaste kern, flexibel). Ik denk dus dat daar het probleem zit gezien die kabel ook al niet van de nieuwste is :-D
Wat beoel je met "het laatste stukje" ?
Er zit dus ergens een aftakdoos of een verbinding met die elektriciteitkabel ?
Ik zou op deze plaats (indien mogelijk) de NTP/splitter zetten, en van daaruit de B-box3 + telefoon aansluiten ?
jaker schreef:Zijn die Scotch Locks gewoon te verkrijgen in de doe-het-zelf (Hubo, Brico, ....)?
Bij ons in de Brico wel.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

De binnenkomende lijn met behulp van scotch locks verlengen met VVT-kabel zal werken, maar het is niet ideaal.
sddt schreef:Op die plaats zit geen splitter of dergelijke
Op de plaats waar de Proximus-kabel de woning binnenkomt moet idealiter een NTP2007-contactdoos en als je telefonie hebt ook een DSL-splitter geplaatst worden.
In jouw geval kan je vanaf daar twee aparte VVT-kabels leggen naar de werkplek. Eén voor telefonie op de groene klem en één voor de modem op de blauwe klem van de NTP2007-contactdoos.

(Idealiter plaats je in de garage ook meteen de VDSL2-modem(zonder actieve Wifi) en voorzie je voldoende UTP-bekabeling voor pc's en telefoontoestellen en een apart Wifi-toegangspunt op de werkplek.)

Gedetailleerde uitleg op pagina 12 van de installatiegids: http://support.nl.proximus.be/euf/asset ... -box-3.pdf
sddt
Plus Member
Plus Member
Provider

Dus als ik het goed begrijp.
In de garage een splitter waar de lijn binnenkomt. Van daarop 2 vtt kabels nr de werkplek om daar direct aan te sluiten op modem en telefoon zonder splitter meer?
Als het zo is gaan we eens nr de Brico achter het nodige materiaal :-D

[Afbeelding Post made via mobile device ]
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja, goed begrepen. Als je nog geen NTP2007-contactdoos hebt, moet je wel nog langs in een Proximus-verkooppunt.
sddt
Plus Member
Plus Member
Provider

Die heb ik genoeg liggen :)

Zal hier dan posten als alles gelukt is.
Bedankt voor de hulp!
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer
Provider

Je hebt dan wel een kabel van +-25 m tussen de NTP2007 en je modem. Zeker ook niet ideaal. Ik zou eerder gaan voor een verlenging van de aansluiting (Scotch Locks + goede telefoonkabel) tot bureau en daar dan de NTP2007 met eventuele uitsplitsing. Misschien dat een Proximus technieker hier op UB dit kan bevestigen of tegenspreken? :-)
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer
Provider

Ik heb ook mijn intro verlegd met 14 m VVT en daar dan de Intro NTP2007 aangesloten en dit werkt uitstekend, 'k sta toch nog altijd op een DLM profiel 70/6 Mbps en ondertussen nog geen enkel probleem gehad.

ik denk wel dat je gelijk hebt want een filter in de TF2007 verbinden met de filter in de modem, met een lange vvt kabel is niet zo aangeraden.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Voor lijnen met weinig verzwakking zal het inderdaad niets uitmaken. Voor grensgevallen met hoge verzwakking die op 16,5 of 20 Mbps syncen, kan de aansluitmethode het verschil maken tussen 20 of 30 Mbps.
sddt
Plus Member
Plus Member
Provider

jaker schreef:Je hebt dan wel een kabel van +-25 m tussen de NTP2007 en je modem. Zeker ook niet ideaal. Ik zou eerder gaan voor een verlenging van de aansluiting (Scotch Locks + goede telefoonkabel) tot bureau en daar dan de NTP2007 met eventuele uitsplitsing. Misschien dat een Proximus technieker hier op UB dit kan bevestigen of tegenspreken? :-)
Zal het misschien toch eerst zo proberen, indien dit geen verbetering geeft kan ik nog altijd een extra stuk kabel bijkopen om te zien of op de andere manier wel beter is. Tenzij een Proximus technieker hier een nog betere oplossing weet :-)
sddt
Plus Member
Plus Member
Provider

raf1 schreef:Voor lijnen met weinig verzwakking zal het inderdaad niets uitmaken. Voor grensgevallen met hoge verzwakking die op 16,5 of 20 Mbps syncen, kan de aansluitmethode het verschil maken tussen 20 of 30 Mbps.
De lijn heeft voorheen telkens op een 30-50 (efkes 70) Mbps sync gestaan.

PS: Welke connectoren verkiezen jullie of zijn de betere ? Per draad heb ik dan zo'n connector nodig ?
Bijlagen
connector.PNG
connector.PNG (59.45 KiB) 5377 keer bekeken
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

sddt schreef:Dus als ik het goed begrijp.
In de garage een splitter waar de lijn binnenkomt. Van daarop 2 vtt kabels nr de werkplek om daar direct aan te sluiten op modem en telefoon zonder splitter meer?
Je kan ook een goede UTP kabel leggen (in plaats van 2 vtt's):
  • - het blauwe/blauw-witte paar sluit je aan op de blauwe klemmen van de NTP (DSL)
    - het groene/groen-witte paar sluit je aan op de groene klemmen van de NTP (TEL)
Later kan zo'n UTP kabel altijd van pas komen...
PS. In een normale vtt zitten er ook al 2 paar, dus waarom 2 vtt's ?
sddt schreef:PS: Welke connectoren verkiezen jullie of zijn de betere ? Per draad heb ik dan zo'n connector nodig ?
De linkse
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Provider

PS. In een normale vtt zitten er ook al 2 paar, dus waarom 2 vtt's ?

je zou geen goeie verkoper zijn :wink:
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

je moet zéker een UTP gebruiken, minstens een CAT.3 (maar die vind je toch niet meer) dus een CAT.5 een .5e of een .6, maar zeker een twisted pair. Diamater heeft minder belang, maar meestal zijn de telefoonkabels 26AWG.
Testen hebben uitgewezen dat zelfs voor het stuk aansluitkabel tussen de contactdoos en je modem (de meegeleverde 2m blauwe kabel) je een verschil in performantie kan zien tussen een TP en een straight versie. En aangezien je VVT straight is, kan je die best vervangen door een UTP. Hoe je die koppelt heeft dan minder belang, kan eventueel zelfs met een suikertje.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Provider

VVT straigt, ik veronderstel dat je het platte type vvt bedoelt dan, want het ronde vvt type is toch ook TP, het is deze die ik gebruikt heb, 14 m, met goede resultaten.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

als VVT TP is, dan is dat eerder "per ongeluk", zelfs als die rond is. Vergeet niet dat door de kabels te twisten, die "bruto" een stuk langer zijn dan de netto lengte, wat zeker de prijs mee bepaalt in geval van 1,5mm^2 of 2,5mm^2 aangezien er meer koper nodig is. En aangezien dit voor een laagohmig elektriciteitsnet niks voordeel oplevert, zou het mij verwonderen dat VVT twisted is.

Maar om zo weinig mogelijk invloed van buitenaf te hebben op je VDSL-signaal, is het belangrijk dat die ofwel afgeschermd is (wat moeilijk kan, aangezien de DSL-connector van de modem geen aarding heeft) ofwel twisted is zodat de Common Mode Rejection door de DSL-inganstransformator de storende signalen er uit filtert.
En laat nu de modem zelf een van de voornaamste stoorbronnen zijn, met al zijn interne switched voedingen.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ik had voor ik jaren terug de NTP2007/TF2007 verder wou zetten eerst een test gedaan met 20 m ronde VVT en dan ook met 20 m utp cat5e,
en iedere keer met het VDSL2TOOL de waarden uitgelezen van mijn bbox2 en deze waren identiek dus voor beiden, en heb ik dan maar die ronde VVT gebruikt.
Het aantal slagen/duim dat die getwist was dat weet ik natuurlijk niet, maar in ieder geval waren beide paren getwist in die VVT kabel die ik nog gekocht heb in de Makro Eke toen.
Boncholio
Starter
Starter
Provider

Gewoon verlengen met twisted vvt kabel. Goedkoopste oplossing. Utp kabel zal ook wel werken maar heeft een kleinere sectie.
De invoer kabels zijn meestal 0,6mm2 en die vvt ook wat het signaal ten goede komt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”