Ryanair werkomstandigheden - split van Parking Charleroi

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

on4bam schreef:Een groot deel van de problemen in de luchtvaart zijn trouwens te wijten aan de handelswijze van de Ryanairs e.d. In luchtvaartkringen hoort men steeds meer "RA is an accident waiting to happen".
Nog maar eens een rondje Ryanair bashen? Welke problemen in de luchtvaart? Welke handelswijze hanteert Ryanair? Accident waiting to happen??? :bang: De jongste vloot van heel Europa, onderhoud door technici van Lufthansa en bij mijn weten is er nog geen enkele kist van Ryanair naar beneden gekomen, tot spijt van wie het benijdt. Remember Air France (vanuit Brazilië), de Concorde, Malaysia Airlines, KLM vliegtuig op Tenerife jaren geleden... Stuk voor stuk de grootste maatschappijen die vliegtuigen verloren hebben.
Misschien meteen afsplitsen naar een ander topic? Ryanair bashing of zoiets?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Jack Daniels schreef:Misschien meteen afsplitsen naar een ander topic? Ryanair bashing of zoiets?
Geen slecht idee. Kan ik direct hele epistels schrijven.

Ik heb het niet over onderhoud, dat is in orde. Ken je de voorwaarden waaronder RA zijn piloten aanwerft? Ken je de lonen? Ken je de manier waarop ze moeten werken? Indien wel, splits dan maar af, anders heeft het weinig nut denk ik.

En ter info, het is door veiligheidsprocedures dat er nog geen enkele naar beneden gekomen is niet omdat RA er alles aandoet om ongevallen te vermijden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

on4bam schreef:Ik heb het niet over onderhoud, dat is in orde. Ken je de voorwaarden waaronder RA zijn piloten aanwerft? Ken je de lonen? Ken je de manier waarop ze moeten werken? Indien wel, splits dan maar af, anders heeft het weinig nut denk ik.
Ik ken de voorwaarden en de lonen niet. Jij wel blijkbaar. En je kent blijkbaar ook de manier waarop ze moeten werken. Ik zou graag hebben dat je al die info met ons deelt. Tenzij het natuurlijk is "van horen zeggen" of "ik ken iemand die..." of "in de krant stond...". Wij zijn met zijn allen razend benieuwd naar het loon van een RA piloot, wij willen weten onder welke omstandigheden die mensen werken. Kwestie dat we voor een andere maatschappij kunnen kiezen mocht ons dat allemaal niet bevallen. En zolang al die info niet bekend is, houd ik het (grotendeels) bij Ryanair om mee te vliegen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ja, ik ken de lonen. Ze betalen iets meer dan de "normale maatschappijen". De reden, Type rating (opleiding om met een bepaald toestel te mogen vliegen) moet je zelf ophoesten. Je verwacht dan dat je dat recupereert door het hogere loon. Helaas heb je geen garantie dat je nadat je aangeworven bent mag blijven. Veranderen van werk (weinig tot geen EU maatschappijen werven aan momenteel) wil meestal zeggen, ander toestel, nieuwe type rating (@€37000). Andere maatschappijen betalen je type rating waardoor je enige zekerheid hebt te kunnen blijven (type rating moet terug verdiend worden door de maatschappij). Zeker de helft van de piloten zijn "zelfstandigen". Geen risico's voor RA als er minder moet gevlogen worden, je moet dan niet komen.
Je word "verplicht" (niet op papier uiteraard) met minimum fuel te vertrekken (fuel= gewicht = meer verbruik = meer kosten). Tank je meer mag je het uitleggen. Je moet bij aankomst een bepaalde hoeveelheid fuel over hebben maar door weers- en andere omstandigheden en dus uitwijken komt die minimum al eens in het gedrang. RA heeft al verschillende keren moeten "voorsteken" omdat ze bijna zonder brandstof dreigden te geraken. Normale maatschappijen hebben voor dit soort situaties genoeg brandstof bij en mogen een extra rondje draaien om de slimmerik met net niet te weinig brandstof voor te laten. Resultaat, RA heeft minder vertraging, want "voorgestoken", minder verbruik, want vlugger geland. De anderen hebben meer verbruikt en hebben meer vertraging terwijl normaal ieder om beurt mag landen.

Piloten worden niet in eigen land ingezet, zo zal een Ier mogelijk in Barcelona moeten wonen en een italiaanse piloot in Dublin.
Je beklag doen = ontslag.
Je werkt onder de Ierse wetgeving en moet ALLES zelf betalen, voor pensioen, ziekteverzekering, enz..

Taxien gebeurt op 1 motor (verbruik!) maar is niet onveilig.

Men balanceert op het randje van wat wettelijk is en het moet ooit verkeerd aflopen. Op dat ogenblik zal niemand van iets geweten hebben natuurlijk.

BTW, mijn info komt inderdaad van "horen zeggen" maar wel uit zeer goede bron in de betrokken sector. Bij Ryanair ga je werken uit noodzaak tot je iets anders vind.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

"Van horen zeggen" hoor je veel liegen. Wat is nu eigenlijk het probleem als de meeste piloten zelfstandig zijn? ELKE zelfstandige betaalt zijn eigen ziekteverzekering, pensioenbijdrage... Alle zelfstandigen zijn op dat gebied gelijk voor de wet.
En dat ze onder de Ierse wetgeving werken? Wat is daar verkeerd aan? Piloten van Iberia werken onder Spaanse wetgeving. Piloten van Alitalia werken onder Italiaanse wetgeving, Air France piloten onder Franse wetgeving... Simpelweg omdat in dat land die maatschappijen daar hun sociale zetel hebben.
Verder spreek je je eigen tegen: Ze betalen iets meer dan de "normale maatschappijen". Zo slecht zal het daar dus precies niet zijn. En dat van die fuel: tijd geleden was er een RA vlucht die ook "op dampen" vloog. Die vlucht moest landen in Madrid maar werd afgeleid naar Valencia en heeft daar nog 5 rondjes gemaakt alvorens het kon landen. Dus wat die fuel betreft, neem dat maar met een gigantische korrel zout. Je denkt nu toch niet dat RA een risico neemt door een minimum aan kerosine te laten tanken??
En de opleiding die je zelf moet ophoesten als piloot: ALLE piloten (Brussels Airlines, Iberia, Vueling, Air France, KLM) betalen hun opleiding zelf. De belangrijkste punten die je hier aanhaalt zijn van toepassing op... elke luchtvaartmaatschappij. Maar het gaat over RA, dus gaan we toch maar proberen zo negatief mogelijk te zijn en wat berichten de wereld in sturen die "van horen zeggen" zijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Die berichten van "horen zeggen" zijn gewoon ook al op het nieuws geweest, Telefax, etc etc,... Niet alleen over piloten, maar ook over het andere boordpersoneel zijn dezelfde schrijnende verhalen er, maar goed, het wordt vaak ook opgeklopt natuurlijk.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Als ik moet werken in "schrijnende" omstandigheden, dan verander ik van job. Niks houdt het RA personeel tegen om hetzelfde te doen. Ik bel de pers niet op om te zeggen dat mijn werkomstandigheden slecht en mijn loon laag zijn. Nee, ik pak de koe bij de horens en ga ergens anders. Als ik in de pers mijn beklag moest doen over mijn werkgever, de dag na de uitzending zou mijn C4 ook klaar liggen. Wat niet meer dan normaal is.
Blijft nog de vraag wat die schrijnende omstandigheden zijn die zo breed uitgesmeerd worden in het kwalitatief hoogstaande Telefacts.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

on4bam schreef:
AndRo555 schreef:De trein is ook nog een optie he. De auto is in dat opzicht een luxe en je betaalt er voor.
Om 4 uur 's morgens op de luchthaven zijn? Suc6 ermee.

Nu goed, als je vanuit Charleroi (Brussels South :bang: ) vertrekt vermoed ik dat het met een lowcost zal zijn en dan is de parking al gauw duurder dan de vlucht :roll: .
Misschien is het wel de moeite om te vergelijken wat de totaalprijs is van je transport via Charleroi en via Zaventem. Wij hebben de luxe om op 500m van een station te wonen waarmee we in het beste geval op 22 min in Brussel noord staan. Er zijn regelmatig treinen naar de luchthaven.
Voor de (korte) vluchten die wij de laatste jaren deden was Brussels Airlines steeds de goedkoopste (Copenhagen, Barcelona, Madrid, Venetie). Geen probs met baggage (23Kg) of zware handbaggage (geen controle).

Een groot deel van de problemen in de luchtvaart zijn trouwens te wijten aan de handelswijze van de Ryanairs e.d. In luchtvaartkringen hoort men steeds meer "RA is an accident waiting to happen".

Het laatste allemaal off-topic natuurlijk en niets te maken met de parkings.
Als men kiest om een low cost vlucht van charleroi te kiezen die heel vroeg vertrekt, dan kan het er denk ik ook wel vanaf om de laatste trein naar daar te nemen en daar een paar uur te wachten. Meestal is er wel wifi/internet via 3G/4G en kan je nog wat werk gedaan krijgen.

Een goedkope vlucht boeken, maar dan 70 euro+ gaan betalen voor parking in charleroi...

Al geluk zijn er keuzes van luchthavens in belgie.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

even verder topic driften...
Jack Daniels schreef:Wat is nu eigenlijk het probleem als de meeste piloten zelfstandig zijn?
simpel, omdat dit schijnzelfstandingen zijn. En het is niet omdat ze als belgen werken in België via een buitenlandse constructie, dat de schade voor onze sociale zekerheid niet minder groot is.
"Schijnzelfstandigen zijn werknemers die het statuut van zelfstandige hebben, hoewel ze in werkelijkheid een beroepsactiviteit uitoefenen onder het gezag van een werkgever. Dat betekent dat zij normaal gezien in loondienst zouden moeten zijn.
Het gaat hier om sociale fraude die zware schade berokkent aan de solidariteit waarop het hele Belgische systeem van sociale zekerheid gebouwd is.
Het lage kosten bedrijfsmodel draait om macht (of machtmisbruik), tov. personeel, toeleveranciers, grote spelers zoals Boeing/Airbus, de regionale luchthavens, de pers die kritiek publiceert (leger advicaten die erop afgestuurd worden) tot zelfs mensen juridisch bedrijgen die op fora kritiek geven (jullie zijn gewaarschuwd!!). En dat overbodige kosten en weggesmeten geld wordt voorkomen, vind ik goed, maar mag niet te ver gaan. (zoals belachelijk verbod om privé GSM op kantoor op te laden, gaat toch wel wat ver).
Als klant tel je totaal niet mee: dat besef je als (mijn 2e en laatste RA vlucht) de retourvlucht wordt geschrapt en je verder gewoon geneerd wordt met de melding dat alle vluchten de komende 5 weken vol zitten en je dus niet kan overgeboekt worden. Daar sta je dan op 2e rangs luchthaven ver van huis. Met het geld dat ik toen heb moeten uitgeven om terug thuis te geraken (en ik had dan nog één van de goedkoppste oplossingen gevonden), kan je minstens 10jr. lang de opleg tov. Brussels Airlines betalen. Dan besef je pas wat low cost betekent...
Over de veiligheid kan je objectief gesproken, nu niks slechts zeggen. Ze opereren weliswaar dikwijls op de rand van het wettelijk toegelaten, maar de cijfers spreken voor zich: al vele jaren elke dag een zeer grote vloot in de lucht met een massa passagiers tot op heden zonder slachtoffers. En de vloot is veel moderner en jonger dan bvb. Brussels Airlines... Maar een extra veiligheidsmarge inbouwen op alle aspecten van hun operaties, zou niet onverantwoord zijn.
Jack Daniels schreef:Als ik moet werken in "schrijnende" omstandigheden, dan verander ik van job
Ook als je een opleidingsschuld van 125.000€ nog moet afbetalen (buiten de reeds aangehaalde Type Rating 35K€ die je betaald hebt voor je begon)?? Ook als je hiervoor in het Midden-Oosten of Azië moet gaan werken?? Voor sommigen is dat inderdaad een optie (zonder gezin/kinderen), voor anderen is het nemen/ondergaan wat ze geven; is inderdaad zeker geen hongerloon omdat hun groei hen momenteel verplicht om toch nog redelijke lonen te betalen voor het benodigde gekwalificeerde personeel. Maar zodra de situatie veranderd en er kandidaten met hopen zijn, dan gaan ze minimumlonen betalen, zoals amerikaanse regionale maatschappijen, die hun beginnende piloten minder betalen dan de buschauffeurs bij Greyhound...
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Tot zover ervaringen over parkeren in Chaleroi..kan het voorgaande offtopic niet afgesplitst worden?
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Jack Daniels schreef:"Van horen zeggen" hoor je veel liegen. Wat is nu eigenlijk het probleem als de meeste piloten zelfstandig zijn? ELKE zelfstandige betaalt zijn eigen ziekteverzekering, pensioenbijdrage... Alle zelfstandigen zijn op dat gebied gelijk voor de wet.
En dat ze onder de Ierse wetgeving werken? Wat is daar verkeerd aan? Piloten van Iberia werken onder Spaanse wetgeving. Piloten van Alitalia werken onder Italiaanse wetgeving, Air France piloten onder Franse wetgeving... Simpelweg omdat in dat land die maatschappijen daar hun sociale zetel hebben.
Verder spreek je je eigen tegen: Ze betalen iets meer dan de "normale maatschappijen". Zo slecht zal het daar dus precies niet zijn. En dat van die fuel: tijd geleden was er een RA vlucht die ook "op dampen" vloog. Die vlucht moest landen in Madrid maar werd afgeleid naar Valencia en heeft daar nog 5 rondjes gemaakt alvorens het kon landen. Dus wat die fuel betreft, neem dat maar met een gigantische korrel zout. Je denkt nu toch niet dat RA een risico neemt door een minimum aan kerosine te laten tanken??
En de opleiding die je zelf moet ophoesten als piloot: ALLE piloten (Brussels Airlines, Iberia, Vueling, Air France, KLM) betalen hun opleiding zelf. De belangrijkste punten die je hier aanhaalt zijn van toepassing op... elke luchtvaartmaatschappij. Maar het gaat over RA, dus gaan we toch maar proberen zo negatief mogelijk te zijn en wat berichten de wereld in sturen die "van horen zeggen" zijn.
Blijkbaar wil je het niet zien. Het horen zeggen is niet van TV maar IRL. RA loopt er de scherpe kantjes af en reken er op, dat gaat eens slecht aflopen. Ik ga er van uit dat jij het weerleggen van de "net genoeg brandstof" hebt van horen zeggen? Ken je piloten die dat weerleggen? Ken je mensen in de luchtvaart?
En ja, ik WEET dat RA op de limiet tankt. Net nog legaal. Dat een gelijksoortige vlucht van BA een paar ton meer meeneemt is om nog extra marge te hebben. Normaal niet nodig maar...

De opleiding zelf ophoesten is normaal, ik heb het over de type rating. Dat komt NA de opleiding en is voor elk toestel vereist. Vlieg je op A319 en ga je naar B737 moet je weer een 3 maanden durende opleiding volgen. Die opleiding wordt door vele maatschappijen betaald en dat "betaal je terug" door een iets minder loon. Je krijgt er wel wat zekerheid door omdat een maatschappij dat niet betaald om je na 3 maanden weer op straat te zetten. Ik vermoed dat je niet eens weet hoe de opleidingen in de luchtvaart er aan toe gaan gezien je uitspraken.
Zelfs het veranderen van sportvliegtuigtype (Robin naar Cessna bv.) wil zeggen dat je eerst door een instructeur moet gelost worden. Aanzie het als met je rijbewijs in een VW stappen en examen moeten afleggen om daarna in een Toyota te mogen rijden.

Wat het veranderen van werk betreft voor piloten.. Overal wordt afgeslankt en ontslagen, meteen ook de reden waarom RA kan doen wat ze doen. Kijk hier naar de bouw en de ézelfstandigen" uit het Oostblok...
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dit moet echt afgesplitst worden, maar...

Ik heb met wat piloten van RyanAir gesproken, en ze zeggen allemaal dat het echt niet zo slecht is. De media hypet er gewoon over.
"net genoeg brandstof", ja, maar dat doen ze bij ALLE luchtvaartmaatschappijen. Dit noemen ze fuel optimalisation management. De piloot heeft nog steeds het laatste woord hoeveel die meeneemt. Het is wel zo dat piloten beloond worden indien ze beste efficientie hebben tov anderen piloten. En slechtste piloten krijgen bv. een waarschuwing dat ze beter moeten doen.
Maar ze worden zeker niet geforceerd. Maar in het zicht van een mooie bonus, tanken de piloten al te graag een paar ton minder :)
On-time performance is ook een van de belangrijkste dingen. Alleen als een vliegtuig op tijd is, gaan ze veel routes na elkaar kunnen doen. Anders lukt het hun niet meer. En daarom dat ze dus ook bv. niet op passagiers wachten als ze maar 1 minuut te laat zijn. Ook soms zonder catering zitten, enz...

Ook worden ze in het algemeen heel goed betaald. Meer nog: ze worden vaak beter betaald. Maar ze krijgen geen 5*-hotel-overnachtingen op hun destination, aangezien ze veelal korte routes vliegen en dan gewoon naar hun thuisbasis terugkeren.
En je moet het zo zien: als het zo slecht is, waarom hebben ze nog steeds werknemers? Blijkbaar gaat het dan toch niet zo slecht daar.

Er is echt niet mis met Ryanair, het is misschien een ander systeem, maar die piloten verdienen heus even veel als piloten van pak maar Brussels Airlines o.d. Het probleem is gewoon de CEO: hij komt in de media altijd met belachelijk dingen, omdat die van mening is "slechte reclame is ook reclame". Die haalt voorpagina's gewoonweg zonder maar 1 cent te betalen. Hij doet bewust moeilijk tov de pers, want dat is zijn visie op marketing.

Nuja, het is zeker zo dat Ryanair wat loopholes vindt om het allemaal goedkoper te maken, maar het heeft zeker ook positieve effecten. Zo ben ik naar Londen geweest met Easyjet voor 1/4 vd prijs tov de Eurostar. Moest RyanAir er niet zijn, ben ik zeker dat het toch 2x duurder geweest zou zijn (wat nog steeds best ok is).
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Dima_2005 schreef:Dit moet echt afgesplitst worden, maar...
Akkoord
Dima_2005 schreef:Ik heb met wat piloten van RyanAir gesproken, en ze zeggen allemaal dat het echt niet zo slecht is.
Uiteraard zeggen die dat. In deze tijden moet je voorzichtig zijn :roll:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Opgesplitst.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Dat schrijft wat makkelijker. Nu lees ik hier 1 reactie van 1 iemand wiens retourvlucht geschrapt werd. Verder kan ik hier niks terugvinden over "problemen in de luchtvaart". Zoals vaker het geval is met RA wordt er nogal makkelijk met modder gegooid. De reden? Ik weet het niet. Al tientallen keren gevlogen met RA en nog nooit problemen ondervonden, bijna altijd stipt op tijd geland. Iemand moet mij toch eens duidelijk maken welke nadelen hij of zij ondervindt van:
a) het feit dat piloten schijnzelfstandige zijn
b) de problemen in de luchtvaart zoals eerder aangekaart
c) werken op het randje van het wettelijke?
d) arbeidsomstandigheden bij RA
e) de lonen van de piloten
f) het feit dat ze onder Ierse wetgeving werken
g) vul zelf maar aan

Graag een concrete opsomming van nadelen die je persoonlijk ondervindt/hebt ondervonden door te vliegen met RA. Als je er zelf geen nadeel van ondervindt maar hier wel negatieve reacties neerpent, dan huil je gewoon mee met de wolven. Kuddegedrag zeg maar.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Zo'n beetje hetzelfde als de mensen die nu op hun achterste poten staan inzake privacy, terwijl ze helemaal geen privacy meer is :)

Ik verbaas me er altijd over hoe veel waarde de mensen hechten aan alles wat er in de pers verschijnt, ik ben daar al enkele jaren vanaf gestapt, en heb altijd een héél pak zout klaarstaan als ik de krant lees ;)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Het probleem van de schijnzelfstandigheid is een groot probleem. We zien het ook in de bouw in Belgie waar reguliere bedrijven het zeer moeilijk krijgen om te concurreren tegen de lage prijzen aangerekend door bedrijven die met schijnzelfstandigen werken.

RA haalt een groot deel van zij inkomsten uit reclamedeals. Omdat deze inkomsten er voor zorgen dat de ticketprijs lager wordt kunnen reguliere maatschappijen daar niet tegenop. Een volle Brussels Airlines naar bv. Alicante draait verlies (inkomsten BA komen vooral van long haul Afrika vluchten). RA heeft een nogal eigenaardige manier om om te gaan met de luchthavens waarop ze vliegen. Ze brengen natuurlijk veelinkomsten en werkgelegenheid mee en als je dan kijkt naar Charleroi dan is de luchthaven uitgebouwd omdat RA daar op vloog. De luchthaven wordt dan vriendelijk gevraagd om een voorkeursbehandeling zoals lage landingsrechten, extra infrastructuur enz. Gaat men hier niet in mee dan nemen ze hun boeltje bijeen en blijft er een bijna spookluchthaven achter. Wie herinnert zich Ostend-Bruges International airport nog? De naamsverandering kwam er niet zomaar, mensen vliegen namelijk graag naar hun vakantiebestemming in Bruges (OK, het is Oostende maar in de naam staat toch Brugge) of Brussel (OK, Brussels south is niet echt Brussel).

De selectieprocedure van RA is ook ideaal (voor RA). Wie solliciteert mag een mooi bedrag ophoesten om de selectieprocedure te doorlopen, als ze 5 piloten zoeken laten ze enkele 1000-den naar Ierland komen (eigen kosten uiteraard). Je "inschrijvingsgeld" ben je kwijt (maal een paar 1000), mooie verdienste voor RA.
Air Lingus heeft een selectieprocedure online waarna je na afsluiting van de periode om te solliciteren mag wachten op bericht of je geselecteerd bent, Je hoeft niet naar Ierland voor de eerste selectie en de online proef is gratis maar duurt wel een paar uur.

Wat brandstof betreft heeft de piloot uiteraard het laatste woord maar wie "te veel" meeneemt mag zich verantwoorden, gebeurt het meermaals moet je het niet meer komen uitleggen. Dat laatste woord is relatief want je weet dat er "zachte dwang" is om op de limiet te tanken. En nee "Selder" mijn info komt niet uit de pers.
We hebben contacten genoeg bij zowel grond- als vliegend personeel om een goed idee te hebben hoe het er aan toe gaat en mede daarmee zal je mij nooit op een RA vlucht zien. Zoals reeds gezegd, ze waren voor de EU-vluchten die we deden niet eens de goedkoopste.

Easyjet, Vueling, Whizz... ze zijn in hetzelfde bedje ziek maar je moet het ze nageven, ze zorgen ervoor dat mensen die vroeger nooit hadden kunnen vliegen dat nu wel kunnen. Als ik de verhalen dan hoor van iemand die de check-in mag doen en aan de gate mag staan voor deze vluchten vraag ik mij dikwijls af of het wel een goeie zaak is. :roll:

Het verwonderde mij wel dat er zo'n heftige reactie kwam (Jack Daniels) alsof hij zich persoonlijk aangesproken voelde :eek:
Jack Daniels schreef:Nog maar eens een rondje Ryanair bashen? Welke problemen in de luchtvaart?

Remember Air France (vanuit Brazilië), de Concorde, Malaysia Airlines, KLM vliegtuig op Tenerife jaren geleden... Stuk voor stuk de grootste maatschappijen die vliegtuigen verloren hebben.
AF: Kapotte sensor + pilot error
Concorde: Niemands fout tenzij luchthaven om "debris on runway" niet te zien
Malaysia: 370: Het raden naar, 17: Blame the Russians, dit was/is airline onafhankelijk
Tenerife: Pilot error: Mr Bigshot van KLM dacht het beter te weten dan zijn FO die wel begrepen had dat ze geen clearance hadden.

In welke van deze gevallen zou het met RA niet gebeurd zijn?


Edit: Misschien dat sommigen graag de Waalse economie steunen door vanop Charleroi te vliegen. Toch mooi meegenomen voor onze Franstalige landgenoten :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Dima_2005 schreef:De piloot heeft nog steeds het laatste woord hoeveel die meeneemt. Het is wel zo dat piloten beloond worden indien ze beste efficientie hebben tov anderen piloten. En slechtste piloten krijgen bv. een waarschuwing dat ze beter moeten doen.
Klopt zoals je zegt, een piloot gaat nu ook niet zijn eigen leven in gevaar brengen... Of dat van passagiers want dan mag die zijn job bij ELKE maatschappij vergeten...

Mensen snappen het niet dat er een wetgeving is met nog veiligheidsmarges en hierin opereert Ryanair (en sommige andere maatschappijen) net... Terwijl vroeger een vliegtuig dubbel zoveel brandstof aan boord had dan nodig ... Waarom? Voor het milieu is dit ook niet goed...

Ook lacht de CEO daar nog eens goed omdat we net terug reclame aan het maken zijn... Helemaal zijn strategie... Hoe hij het doet vind ik het niet mooi, maar hij behaald wel zijn resultaat... Hij blaast zelfs alle problemen nog extra op voor extra aandacht, toch slim? Ze verkopen er meer door.

Ik vlieg nu de laatste tijd veel, en eerlijk gezegd... Ryanair is de enige maatschappij die me elke keer op tijd op mijn bestemming brengt... Ook al vlieg ik nu altijd uit Zaventem met andere maatschappijen, toch mis ik dit.

En bij Brussels Airlines zitten ze nu ook al stuff te verkopen en hele tijd in de speaker te roepen... En dan betaal je 400 tal euro voor je ticket en ze laten je niet gerust... Liever dan bij ryanair en maar 50 euro betalen waardat je weet dat dit er bij hoort. Vorige week had de vlieger vertraging (we zaten er op) door een defect aan de generator, dus 30 min vertraging. Ondertussen was het cabine personeel al vanalles aan het verkopen aan ons. Hoedat Brussels Airlines beter...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Als RA dan toch zo een slechte maatschappij is, waarom is het dan de grootste lowcost carrier in Europa? De hele heisa gezien/gelezen toen RA aankondigde dat ze Zaventem gingen aandoen? Eigenlijk te gek voor woorden. Vueling is in hetzelfde bedje ziek wordt hier geschreven. Niet vergeten dat Vueling een (lowcost) dochtermaatschappij is van Iberia.
En sinds de komst van Ryanair naar Zaventem krijgen we korte tijd nadien te horen dat Brussels Airlines ook goedkope tarieven gaat aanbieden. Mogen we nu ook zeggen dat Brussels Airlines een slechte maatschappij is? Ja. Als opvolger van Sabena heeft het bedrijf nog geen eurocent winst geboekt, integendeel. Miljoenen euro's verlies draaien ze. iets wat je van Ryanair niet kan zeggen.
Los van alle commentaren hier wacht ik nog steeds op de allereerste reactie van iemand die persoonlijk nadeel ondervindt van (vliegen met) Ryanair. Behalve die ene retourvlucht die geschrapt was en wat hier te lezen stond heb ik nog niks gezien. Ik denk dat ik nog lang ga mogen wachten.
Als ik al die commentaren hier zo lees is het precies of het gros hier wakker ligt van de lonen van de piloten, de schrijnende arbeidsomstandigheden, dat ze onder Ierse wetgeving vallen... Blijkbaar vergeten diezelfde schrijvers van negatieve commentaren/kritieken dat ze met kleren aan het lijf lopen die door kindjes van 10 jaar in Bangladesh gemaakt worden voor een paar eurocent per kledingstuk maar waar ze hier in de winkels een paar tientallen euro's voor neertellen. Zou mij sterk verwonderen dat ze daar wakker van liggen. Kan je nog hypocrieter zijn?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Nr10
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 10 aug 2011, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

Het is voor een Iers bedrijf "makkelijker" om winstgevend te zijn gelet op de minder stringente wetgeving op fiscaal-, vennootschaps- en sociaalrechtelijk niveau.
Er was wel een vermeend probleem, vermeend want Het Laatste Nieuws als bron, waarbij baliepersoneel uit Charleroi zou opereren onder Iers arbeids- en sociaal zekerheidsrecht. Wat in principe een misdrijf is!
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Vueling = lowcost van Iberia net zoals Sobelair dat was voor Sabena. Zij staan nog een stapje boven RA en hopelijk blijft dat zo.
Zoals reeds gezegd, BA draait verlies op vele EU bestemmingen. Ze hebben geen keuze, nog lagere tarieven (en meer verlies) of de routes opgeven en dus steeds meer inkrimpen. De reden dat RA winst boekt heb ik al gegeven, die winst komt niet rechtstreeks uit hun vluchten maar uit hun randactiviteiten en commissies op hotel/rentalcar, 3rd party reclame op website, in vliegtuigen ...

Persoonlijk nadeel: Mede door RA en soortgelijke maatschappijen wordt het moeilijker voor de anderen en werft men door de harde concurrentie minder of niet aan. Nadeel? Check... !

Het "gros" ligt wakker van de lonen.. niet echt blijkbaar (zin voor drama heb je wel :wink: ) Wat RA doet is niet meer of niet minder dan wat in de bouw gedaan wordt door "zelfstandigen" uit goedkope EU landen hier te laten werken. Als dat geen probleem is dan zijn de kleren uit Bangladesh misschien ook geen probleem. Het is alleszins een brakke vergelijking.
Wie bedoel je trouwens met "dezelfde schrijvers" van negatieve commentaren en hoe weet je waar ze hun kleding kopen? Je weet dat "van horen zeggen" en uit de pers hier niet geapprecieerd worden (dat laatste even in sarcasme modus).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Nr10 schreef:Het is voor een Iers bedrijf "makkelijker" om winstgevend te zijn gelet op de minder stringente wetgeving op fiscaal-, vennootschaps- en sociaalrechtelijk niveau.
Iers omdat het RA is. Je mag gerust "Iers" in uw reactie vervangen door "Spaans" als het over Iberia gaat. "Italiaans" voor Alitalia, "Frans" voor AirFrance... en zo kan ik nog even doorgaan. Kan je mij 1 reden geven waarom je deze bedrijven niet aanhaalt? Want die doen allemaal hetzelfde als Ryanair. Nog maar eens een bewijs dat Ra constant afgebroken wordt zonder gefundeerde commentaren te geven. Wat ik tot nu toe al gelezen heb komt erop neer dat RA krak hetzelfde doet als alle andere maatschappijen. Waarom dan specifiek RA eruit gehaald wordt, ik weet het nog altijd niet. Ondertussen weer wat reacties verder en ik wacht ook nog steeds op de persoonlijke nadelen die iemand hier ondervindt door (al dan niet) te vliegen met RA.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Jack Daniels schreef: Ondertussen weer wat reacties verder en ik wacht ook nog steeds op de persoonlijke nadelen die iemand hier ondervindt door (al dan niet) te vliegen met RA.
Beter lezen!
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

on4bam schreef:Persoonlijk nadeel: Mede door RA en soortgelijke maatschappijen wordt het moeilijker voor de anderen en werft men door de harde concurrentie minder of niet aan. Nadeel? Check... !
Jij werkt dus in de luchtvaart? Jij hebt door toedoen van RA al een job aan je neus voorbij zien gaan? Wel een raar antwoord: persoonlijk nadeel in het begin van de zin en in het midden van de zin "voor de anderen". ofwel staat die "persoonlijk nadeel" daar te veel ofwel moest die "voor de anderen" vervangen worden door "voor mij". Dat zou pas logisch zijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Jack Daniels schreef:Jij werkt dus in de luchtvaart? Jij hebt door toedoen van RA al een job aan je neus voorbij zien gaan? Wel een raar antwoord: persoonlijk nadeel in het begin van de zin en in het midden van de zin "voor de anderen". ofwel staat die "persoonlijk nadeel" daar te veel ofwel moest die "voor de anderen" vervangen worden door "voor mij". Dat zou pas logisch zijn.
Nee, je snapt het niet.
Het wordt voor de anderen (andere maatschappijen) moeilijker en men werft dus zo goed als niet (meer) aan. En het is niet voor mij persoonlijk (ik geniet van mijn rust) maar voor onze zoon die nu al een hele tijd op zoek is. Vandaar de vele contacten in de luchtvaart. Instructeurs meestal lijnpiloten en op vluchten die we doen is een met een CPL voor hem geen probleem om de vlucht vooraan door te brengen met de nodige gesprekken tot gevolg.

Side note: de groei in Azie en de Golf mag je met een korrel zout nemen. Vooral in de Golf kom je niet aan de bak met minder dan 5000 en zelf 10000 uur. Ze betalen er echter wel goed (understatement).
Voor sommige maatschappijen zijn er taalvereisten (SAS: "een" Scandinavische taal beheersen) terwijl eigenlijk Engels genoeg zou moeten zijn.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Nr10
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 10 aug 2011, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

Jack Daniels schreef:
Nr10 schreef:Het is voor een Iers bedrijf "makkelijker" om winstgevend te zijn gelet op de minder stringente wetgeving op fiscaal-, vennootschaps- en sociaalrechtelijk niveau.
Iers omdat het RA is. Je mag gerust "Iers" in uw reactie vervangen door "Spaans" als het over Iberia gaat. "Italiaans" voor Alitalia, "Frans" voor AirFrance... en zo kan ik nog even doorgaan. Kan je mij 1 reden geven waarom je deze bedrijven niet aanhaalt? Want die doen allemaal hetzelfde als Ryanair. Nog maar eens een bewijs dat Ra constant afgebroken wordt zonder gefundeerde commentaren te geven. Wat ik tot nu toe al gelezen heb komt erop neer dat RA krak hetzelfde doet als alle andere maatschappijen. Waarom dan specifiek RA eruit gehaald wordt, ik weet het nog altijd niet. Ondertussen weer wat reacties verder en ik wacht ook nog steeds op de persoonlijke nadelen die iemand hier ondervindt door (al dan niet) te vliegen met RA.
Omdat de discussie over Ryanair ging en u de winst als rechtstreekse graadmeter gebruikte om RA met SN te vergelijken. Wou toch effen duiden dat de Ierse vennootschapsvormen het fiscaal veel makkelijker hebben. Zelfs in België zijn ietwat creatievere ondernemers niet vies om een Ierse Limited op te richten.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Aangezien europa het lichtjes beu aant worden is dat internationale bedrijven aan zowat alle belastingen ontlopen via constructies, zou het wel ns kunnen dat op termijn bepaalde achterpoortjes gesloten gaan worden. Tis te hopen.
Verder heb ik op SN nog nooit aankondigingen op de PA gehoord, maar mss is dat afhankelijk van welke vluchtroute.

En tis idd plezant CPL te hebben om af en toe ns jumpseatje te doen :-)
Met TL en PPL lukt dat af en toe ook nog ns, maar lang ni bij alle maatschappijen ;-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

ITnetadmin schreef:Verder heb ik op SN nog nooit aankondigingen op de PA gehoord, maar mss is dat afhankelijk van welke vluchtroute.
Idem, niet dat het stoort als ze één keer omroepen dat ze met hun kar gaan rondkomen. Aangezien ik meestal direct naar iets op de tablet begin te kijken of iets beluister let ik zelfs niet op de aankondigingen (zolang het niet over crashposition en evacuate gaat :-D )
ITnetadmin schreef:En tis idd plezant CPL te hebben om af en toe ns jumpseatje te doen :-)
Met TL en PPL lukt dat af en toe ook nog ns, maar lang ni bij alle maatschappijen ;-)
Bij SAS lukt het niet, blijkbaar company policy, bij BA bijna altijd.

Terug on topic over Ryanair. Gezien de EU regels betreft vertagingen e.d. zijn ze steeds zeer vlug om vluchten te cancellen zodat ze niet voor compensatie, eten/drinken en/of accommodatie moeten zorgen. Bij de staking op Zaventem een paar maanden terug was dit o.a. het geval. De "normale maatschappijen" betalen in dat geval uit en zorgen voor hun klanten.
Wel logisch natuurlijk dat je geen 200 Euro compensatie gaat betalen aan mensen die maar 50 Euro betaald hebben voor hun ticket.
Toen de Eya-dinges uitbarstte weet ik uit de kennissenkring iemand die zijn plan mocht trekken bij RA, geen compensatie, terugbetaling... noppes. Ze "mochten" wel via de rechtbank hun gelijk proberen te halen en als ik mij goed herinner hebben een aantal passagiers dat dan ook gedaan (en gekregen).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

En nu in t Vlaams? :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Welk deel daarvan was ondoordringbaar jargon? :-)
Tis ns iets anders dan IT jargon dat hier rondvliegt :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

krisken schreef:En nu in t Vlaams? :-)
Alléé Krisken, Je gaat toch niet beweren dat je niets kan opzoeken op het net? Anders is https://startpage.com een goede start :-D
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”