Ik heb hier 2x een Netgear ReadyNAS Ultra 2 RNDU2000's staan. Op zich een goed toestel waar ik wel tevreden van ben, echter heb ik hier een maandje tijd een probleem ondervonden wat steeds meer van belang is...
Kort : het toestel heeft 2 UTP poorten, welke je kan instellen dmv een fixed IP of dmv DHCP. Prima oplossing daar ik 2 afzonderlijke netwerk heb. Mijn eigen thuisnetwerk zet ik dus als DHCP (fixed ip via DHCP), de andere poort zet ik via een fixed (public) IP op mijn ander netwerk.
Thuis werkte dit tot voor kort prima, daar beide netwerken ook met elkaar zijn verbonden met OSPF. Echter probeerde ik enkele weken geleden een ftp sessie te openen naar een NAS thuis (op het publieke IP) en wat blijkt : deze zoekt 10.0.0.1 als gateway! Dus wat zitten prutsen en doen...Niks helpt. Dus maar een mailtje gestuurd naar Netgear
Vandaag kreeg ik antwoord van hunIk heb 2x een ReadyNAS ReadyNAS Ultra 2 welke werkt met firmware RAIDiator 4.2.26, en bij beide merk ik hetzelfde probleem. Daar het toestel 2 gigabit poorten heeft, wens ik dit aan te sluiten op 2 diverse netwerken. Bij het ene netwerk (ethernet 1) zou dit toestel een IP adres moeten krijgen via DHCP. Dit werkt prima. Bij het andere netwerk moet er een vast IP ingesteld worden. Ik geef alles correct in (IPv4 adres, subnetmasker en standaard gateway), maar telkens ik op "toepassen" klik weigert hij de standaard gateway te onthouden, en gebruikt hij de gateway die ingesteld is op ethernet 1.
Ik gebruik de meest up-to-date versie van jullie firmware, en merk dat dit steeds een probleem is geweest. Ik heb echter reeds van alles al geprobeerd (op een tweede netwerk gezet met DHCP etc, maar het resultaat blijft steeds hetzelfde.
Volslagen idioot als je het mij vraagt, maar ik denk dat ik zo-ie-zo aan het kortste eind trek en dus mag zoeken naar een andere NAS.Beste,
Dit is inderdaad een beperking in de functionaliteit van je toestel - net zoals deze geen mogelijkheid heeft om teaming te doen met de netwerk interfaces, hebben ze niet de mogelijkheid om verschillende gateways te hebben.
Ik heb hier al eerder voor een andere klant een escalatie gehad naar Level 3 en engineering toe, en ik kan vertellen dat dit geen probleem is dat zal opgelost worden. Mocht u dit graag willen zal ik dit eventueel alsnog escaleren voor u, maar de kans dat ik een ander antwoord zal verkrijgen is miniem.
Mijn excuses voor het brengen van het vervelende nieuws.
Met vriendelijke groeten,
Mijn eisen:
- 2x gigabit (beide interfaces apart in te stellen)
- mogelijkheid tot 4x 3TB
- Raid 5 minimaal mogelijk
- deftige doorvoersnelheid op gigabit snelheid
Merken? Types? Prijzen? Persoonlijke ervaringen? Shoot!