NAS : wie helpt me kiezen :-)

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Even beginnen bij het begin...

Ik heb hier 2x een Netgear ReadyNAS Ultra 2 RNDU2000's staan. Op zich een goed toestel waar ik wel tevreden van ben, echter heb ik hier een maandje tijd een probleem ondervonden wat steeds meer van belang is...

Kort : het toestel heeft 2 UTP poorten, welke je kan instellen dmv een fixed IP of dmv DHCP. Prima oplossing daar ik 2 afzonderlijke netwerk heb. Mijn eigen thuisnetwerk zet ik dus als DHCP (fixed ip via DHCP), de andere poort zet ik via een fixed (public) IP op mijn ander netwerk.

Thuis werkte dit tot voor kort prima, daar beide netwerken ook met elkaar zijn verbonden met OSPF. Echter probeerde ik enkele weken geleden een ftp sessie te openen naar een NAS thuis (op het publieke IP) en wat blijkt : deze zoekt 10.0.0.1 als gateway! Dus wat zitten prutsen en doen...Niks helpt. Dus maar een mailtje gestuurd naar Netgear
Ik heb 2x een ReadyNAS ReadyNAS Ultra 2 welke werkt met firmware RAIDiator 4.2.26, en bij beide merk ik hetzelfde probleem. Daar het toestel 2 gigabit poorten heeft, wens ik dit aan te sluiten op 2 diverse netwerken. Bij het ene netwerk (ethernet 1) zou dit toestel een IP adres moeten krijgen via DHCP. Dit werkt prima. Bij het andere netwerk moet er een vast IP ingesteld worden. Ik geef alles correct in (IPv4 adres, subnetmasker en standaard gateway), maar telkens ik op "toepassen" klik weigert hij de standaard gateway te onthouden, en gebruikt hij de gateway die ingesteld is op ethernet 1.

Ik gebruik de meest up-to-date versie van jullie firmware, en merk dat dit steeds een probleem is geweest. Ik heb echter reeds van alles al geprobeerd (op een tweede netwerk gezet met DHCP etc, maar het resultaat blijft steeds hetzelfde.
Vandaag kreeg ik antwoord van hun
Beste,

Dit is inderdaad een beperking in de functionaliteit van je toestel - net zoals deze geen mogelijkheid heeft om teaming te doen met de netwerk interfaces, hebben ze niet de mogelijkheid om verschillende gateways te hebben.

Ik heb hier al eerder voor een andere klant een escalatie gehad naar Level 3 en engineering toe, en ik kan vertellen dat dit geen probleem is dat zal opgelost worden. Mocht u dit graag willen zal ik dit eventueel alsnog escaleren voor u, maar de kans dat ik een ander antwoord zal verkrijgen is miniem.

Mijn excuses voor het brengen van het vervelende nieuws.

Met vriendelijke groeten,
Volslagen idioot als je het mij vraagt, maar ik denk dat ik zo-ie-zo aan het kortste eind trek en dus mag zoeken naar een andere NAS.

Mijn eisen:
- 2x gigabit (beide interfaces apart in te stellen)
- mogelijkheid tot 4x 3TB
- Raid 5 minimaal mogelijk
- deftige doorvoersnelheid op gigabit snelheid


Merken? Types? Prijzen? Persoonlijke ervaringen? Shoot! :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Als je er zin in hebt, dan mag je eens komen spelen met m'n DS1512+ die ook 2 gigabit interfaces heeft, en zien of je het daarop aan de praat krijgt?

Voor NAS raad ik aan iedereen die het wil horen en ook die die het niet willen horen Synology aan :) Daar heb ik nu eens werkelijk nog nooit problemen mee gehad, op geen enkel vlak...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Ik snap niet waarom je je nas een publiek ip zou willen geven ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Synman
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 jun 2013, 21:29
Locatie: Massemen (Wetteren) Belgium
Bedankt: 12 keer

Heb 2 synologies. Een ds421+II (4 x 2TB) en een ds112j (1 x 3TB). Zijn super devices. Heb zelf lang gezocht en na heel wat handleidingen uiteondelijk voor synology gekozen.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

VOiD schreef:Ik snap niet waarom je je nas een publiek ip zou willen geven ?
En al zeker niet met een NAS met heftig verouderd OS ... (om nog maar te zwijgen over het gebruik van ftp op een publieke interface.)

't Zijn allicht wel stabiele machines die intern nog wel even meekunnen...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

VOiD schreef:Ik snap niet waarom je je nas een publiek ip zou willen geven ?
Voornamelijk voor de backup van mijn servers. Zodat ik van buitenaf kon connecten er op. Iets wat amper tot niet voorkwam, tot vorige maand. Op die manier kon ik ook de volledige snelheid gebruiken (1gbit). Misschien niet de meest logische keuze of de meest slimme keus, maar daar gaat het nu niet om denk ik?

(Wat uiteraard niet wilt zeggen dat ik tips of ideeen naast me neer leg!)
Laatst gewijzigd door krisken 10 feb 2014, 23:20, in totaal 1 gewijzigd.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Je kan altijd doen zoals ik en de Build-It-Yourself route gaan.

250 euro hardware kosten (exclusief disks) en je hebt een 8bay NAs ;)

Enige nadeel is: je moet nogal wat prutsen zelf (vooral als je zoals ik gewoon Ubuntu server er op draait en geen dedicated NAS OS) (dit is voor mij echter een voordeel aangezien dat prutsen het hele punt is)

En de standby wattages gaan nooit zo laag zijn als een dedicated NAS machine.

Laat ook redelijk veel flexibiliteit toe.

"oh, de android tablet ondersteunt geen 10but x264 encoded video files, ps3media server installeren en transcoden die handel" (of serviio, of whatever, het is een Pc knock yourself out)

maar bon, we wijken af van het onderwerp want mijn "nas" is al lang geen echte nas meer maar een manusje van alles.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Ik ga Selder hierin volgen en Synology aanraden. Hun hardware is meestal zo goed als hetzelfde als bv qnap, maar de software is zoveel beter qua functionaliteit, en het ziet er tenminste modern uit. En dan hebben we het nog niet over de support gehad die zoveel langer is dan de industrie standaard. Minstens de laatste 5 generaties krijgen allemaal nog de upgrade naar DSM 5.0.

Ikzelf heb hier een DS1511+ met 5x2TB draaien op de DSM 5.0 beta.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Geen idee waarom, maar nooit het zo gehad voor Synology. Misschien is het nu eens de moeite om te bekijken waarom.
Welk product van hun voldoet aan mijn verwachtingen/eisen?

Kris

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ikzelf heb ook maar 1 poort geNAT naar m'n intern netwerk, en dat is TCP1723. Ik doe alles met PPTP VPN, dat vind ik persoonlijk veel veiliger dan te vertrouwen op de beveiliging van de webinterface van Synology. Ja, natuurlijk is een PPTP sessie ook niet 100% veilig, als ze het begin van je sessie kunnen afluisteren, maar op den duur moet je ergens een keuze maken om het nog wat gebruiksvriendelijk te houden...

Eens die PPTP sessie opgebouwd is, dan kan je gewoon alles door die tunnel duwen ... Geen last meer met "oh, voor die applicatie moet ik die en die poort of die en die UDP portrange nog zitten in te stellen" ... Nee, gewoon alles door de tunnel duwen. Heerlijk :)
krisken schreef:[...]
Welk product van hun voldoet aan mijn verwachtingen/eisen?

Knock yourself out :) http://www.synology.com/en-global/support/nas_selector
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Mogelijk domme opmerking, maar waarom geen cheap USB drives (zonder adapters) aan je servertjes hangen, per servertje 1...

Voordeel is, je kan met snapshots werken onder xen (scripties online, easy!) en een restore gaat sneller als via het netwerk....
En via winSCP kan je op de xen bak aanmelden en ook aan de /usb device....
Stefan-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 maa 2004, 17:22
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 8 keer

Ik heb hier al een jaar een zelfbouw debian atom (X7SLA-H) server die mijn backups opslaat van mijn DA en SolusVM servers.
Internet = EDPNet VDSL (50/10)
Telefonie = EDPNet - WeePee
TV = TVV APP - Disney+
Mobile = Orange
Netwerk = Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@Stefan-: Zal goed werken, nadeel is weeral dat het meer kost in stroomgebruik. Maar ik vraag me echt af hoe lang het zou duren vooraleer je de meerkost van een NAS er uit haalt... Denk ook even!?

Als je voor zelfbouw gaat, zet er FreeNAS of OpenFiler op... super systeem voor een NAS (en goede performance op intel NICs)
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

@selder: Je kan ook openvpn gebruiken, of L2TP+ipsec, dus je bent niet perse gebonden aan die pptp (die ik zelf ook gebruik wegens gebruiksgemak).

@krisken: Ga voor de 1513+, je hebt dan 4 lan poorten die je samen kan bundelen via teaming. En je kan er 5 HDD's in steken met een (momenteel) capaciteit van 20TB (zonder raid), en via maximum 2 extra modules van 5 schijven kan je dat nog eens verdrievoudigen.

Als ik dat vergelijk met de 6-bay qnap die een maat ongeveer gelijktijdig gekocht heeft en die niet meer dan 12 (of 18?) TB kan steken omwille van firmware beperkingen. Dan is de keuze voor synology wel snel gemaakt.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Stefan-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 maa 2004, 17:22
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 8 keer

Het verschil was niet dat groot kwa verbruik, en het werkt om eerlijk te zijn beter dan mijn qnap. De ene dag kon ik mijn backups goed wegschrijven en de ander maar half of niet.

FreeNAS ken ik maar OpenFiler nog niet gebruikt dank je voor de tip.
Internet = EDPNet VDSL (50/10)
Telefonie = EDPNet - WeePee
TV = TVV APP - Disney+
Mobile = Orange
Netwerk = Ubiquiti
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Ik gebruik openmediavault (debian based). Je kan altijd een extra netwerk kaart steken.
http://ee.gigabyte.com/products/page/mb ... -eurev_10/ Is een zuinig powerhorse bordje voor nas/mediaplayer met 2 eth poorten. Wel geen bonding! Weet niet of je ander probleem daar ook aan gelinkt is.

In elk geval zoals sommigen aangeven, met een DIY heb je meer voor je geld(van zodra enkele schijven) EN uitbreidbaar.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Hier kan je zien welke NAS je met WOL kan wakker maken.
Zelfs vandaag, anno 2014, is dat geen standaard feature, wat toch wel jammer is.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tim.Bracquez schreef:Mogelijk domme opmerking, maar waarom geen cheap USB drives (zonder adapters) aan je servertjes hangen, per servertje 1...

Voordeel is, je kan met snapshots werken onder xen (scripties online, easy!) en een restore gaat sneller als via het netwerk....
En via winSCP kan je op de xen bak aanmelden en ook aan de /usb device....
Hi Tim,

Had je mij reeds aangeraden, maar het is niet enkel voor de backup van de xen bakken. Ook voor persoonlijke zaken (bvb de scans en de backup van de pc's).
heist_175 schreef:Hier kan je zien welke NAS je met WOL kan wakker maken.
Zelfs vandaag, anno 2014, is dat geen standaard feature, wat toch wel jammer is.
Ik ken WOL, maar dat is niet de bedoeling hier : de schijven moeten immers ook van buitenaf (lees : 't Internet) bereikbaar zijn. En dit op elk moment van de dag, van op elke pc. Zonder ik progs moet installeren voor WOL. Ook moet dit werken als de andere pc achter een firewall staat of slechts beperkte poorten open heeft staan (bvb op wifi van hotels etc).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

krisken schreef: Ik ken WOL, maar dat is niet de bedoeling hier : de schijven moeten immers ook van buitenaf (lees : 't Internet) bereikbaar zijn. En dit op elk moment van de dag, van op elke pc. Zonder ik progs moet installeren voor WOL. Ook moet dit werken als de andere pc achter een firewall staat of slechts beperkte poorten open heeft staan (bvb op wifi van hotels etc).
Dat is perfect mogelijk als je VPN gebruikt, je kan dan perfect aan je nas aan en je hoeft maar een beperkt aantal poorten open zetten.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Is inderdaad dé reden dat ik voor PPTP VPN gekozen heb... Je moet al goed zoeken naar een netwerk dat dat niet ondersteund (TCP1723 naar buiten + GRE protocol) Alle WIFI's van hotels waar ik al geweest ben ondersteunden dat toch...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

selder schreef:Je moet al goed zoeken naar een netwerk dat dat niet ondersteund (TCP1723 naar buiten + GRE protocol)
De meeste bedrijven blocken dit gewoon... er gaat niets boven tunneling over HTTP SSL (zoals bv. SSTP wat standaard op een Routerbord zit)
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

En om die VPN toegang te voorzien gebruik je dan een volledig up-to-date device in plaats van een NAS waarvan de updates toch altijd achterlopen.

[off topic]
Binnen afzienbare tijd zullen de mensen die via hun "point-and-click" NAS rechtstreeks via het internet aan al hun data willen kunnen wel het target worden van individuen met minder goede bedoelingen.
Nu nog wachten op de krantenkoppen vooraleer er hier aandacht aan besteed zal worden...
Niet te na gesproken NAS devices die binnenkort (ook) via IPv6 bereikbaar zullen zijn. :lol:
[/off topic]
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

r2504 schreef:
selder schreef:Je moet al goed zoeken naar een netwerk dat dat niet ondersteund (TCP1723 naar buiten + GRE protocol)
De meeste bedrijven blocken dit gewoon... er gaat niets boven tunneling over HTTP SSL (zoals bv. SSTP wat standaard op een Routerbord zit)
Ik heb dat destijds ook eens onderzocht, maar ik vond nergens een duidelijke uitleg om een server op te zetten.

Daar komt dan nog eens bij dat je al verplicht bent om poort 443 naar uw vpn server te wijzen en deze dus niet meer kan gebruiken om een website publiek beschikbaar te maken.

Ik zal voorlopig wel bij pptp blijven, dat wordt tenminste out-of-the-box ondersteund in osx.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Straffe bedrijven, met weinig bezoekers of een idiote IT dienst dan. Op ons guest netwerk (enkel toegang naar het internet, geblokkeerd naar het interne netwerk) mag iedereen naar hartelust allerlei soorten VPN verbindingen opstarten...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

innen afzienbare tijd zullen de mensen die via hun "point-and-click" NAS rechtstreeks via het internet aan al hun data willen kunnen wel het target worden van individuen met minder goede bedoelingen.
wees er maar zeker van.

Mijn nas is bewust niet internet toegankelijk, ik zie ook niet direct een use case die ik niet kan oplossen door eerst over een externe cloud provider te gaan (Copy.Com, DropBox, etc) waarbij mijn NAs gewoon een client is van die cloud provider.

Dat limiteert de exposure gigantisch.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Uh huh, heet van de naald: http://tweakers.net/nieuws/94235/nas-sy ... coins.html

Altijd je eigen dingen zo véél mogelijk van het internet afschermen. Het internet is al héél lang een boze plek :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

selder schreef:Straffe bedrijven, met weinig bezoekers of een idiote IT dienst dan.
Jij spreekt over guest netwerken... ik over de normale interne netwerken (en dan ben je allerminst een idioot als je dat blokkeerd).
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

hmm interessant want ik twijfel om ook een NAS te kopen. Momenteel denk ik aan een synology DS214+ :P

Probleem is ik heb onlangs een domme fout gemaakt door toch een Western Digital green HDD te kopen, ik zou deze willen gebruiken maar denk niet dat dat zo een goed idee is :|.
Kan je er ook een 2 HDD's van verschillende grootte insteken en dan nog hybrid RAID toepassen ?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

selder schreef:Straffe bedrijven, met weinig bezoekers of een idiote IT dienst dan. Op ons guest netwerk (enkel toegang naar het internet, geblokkeerd naar het interne netwerk) mag iedereen naar hartelust allerlei soorten VPN verbindingen opstarten...
Tja op het guest netwerk van het UZ Gent bvb kan je het in elk geval niet gebruiken. Poort 2222 bvb is ook potdicht.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
sddt
Plus Member
Plus Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 06 sep 2012, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 17 keer

solid-killer schreef: Kan je er ook een 2 HDD's van verschillende grootte insteken en dan nog hybrid RAID toepassen ?
Dat lukt zeker!
Je kan hier berekenen hoeveel ruimte er over zal zijn na de installatie!
http://www.synology.com/en-us/support/RAID_calculator
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Ik ben alvast heel blij met m'n Synology 1513+
Heb gekozen voor 5 x 4TB schijven van Seagate. ST4000DM... Had 1 stuk die DOA was, dus meteen enkele reserve bijgekocht en die ene op RMA.
Tot nu toe zeer tevreden.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

sddt schreef:
solid-killer schreef: Kan je er ook een 2 HDD's van verschillende grootte insteken en dan nog hybrid RAID toepassen ?
Dat lukt zeker!
Je kan hier berekenen hoeveel ruimte er over zal zijn na de installatie!
http://www.synology.com/en-us/support/RAID_calculator
hmm daar klopt toch iets niet hoor, je houdt slechts even veel over als bij RAID 1 :(
(1 TB + 3TB) beschikbaar 1 TB
ik had een efficiënter systeem verwacht :P
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Op mijn "NAS" draai ik mhddfs omdat ik werkelijk een amalgaam heb van disks. (1,5 TB, 3 TB en 4 TB)

raid is voor mij niet nodig aangezien de kritische data gebackupt wordt via crashplan. En mhddfs heeft het voordeel dat indien één disk de geest geeft de rest van de data nog perfectly fine is. (nadeel is de FUSE overhead, snelheid is gedaald tot 40 MB/sec)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

solid-killer schreef:hmm daar klopt toch iets niet hoor, je houdt slechts even veel over als bij RAID 1 :(
Is toch logisch... hoe denk jij met een disk van 1 TB geen data te verliezen als die van 3 TB stuk gaat ???
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

ik wou dat meer NAS boxen JBOD levels voorzien in hun raid systemen, waarbij je toch outage van één disk aankan zonder de overige disken te vereliezen.

RAID wordt maar al te vaak als lazy backup manier beschouwd, en ik betwijfel of veel gewone consumenten daar iets mee zijn, een echte backup methodiek past veel beter bij een NAS naar mijn mening.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

boran_blok schreef:ik wou dat meer NAS boxen JBOD levels voorzien in hun raid systemen, waarbij je toch outage van één disk aankan zonder de overige disken te vereliezen.
Bij JBOD verlies je meestal toch ook alles als één disk defect is... misschien dat er andere implementaties zijn, maar verlies van een disk kan je enkel oplossen door checksums (en dan spreek je over RAID, niet over JBOD).
boran_blok schreef:RAID wordt maar al te vaak als lazy backup manier beschouwd, en ik betwijfel of veel gewone consumenten daar iets mee zijn, een echte backup methodiek past veel beter bij een NAS naar mijn mening.
RAID is inderdaad geen backup... maar het kan je veel ellende besparen (en de kost van één extra disk is nu ook niet dramatisch).
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

wat ik bedoel is stel je hebt 4 TB data over drie disks, een van 1 TB en een van 3 TB en een van 4 TB. met JBOD zit je superblock en filesysteem definitie op één van de twee disken. Gaat er een dood ben je zo goed als alles kwijt, je kan eventueel gaan recoveren, maar file systen info is grotendeels weg en verspreid.

Met loss van één disk aankunnen bedoel ik dat niet de hele bak van 7 TB naar de zak is, maar enkel de data op die ene disk.

Ik zou het niet erg vinden als er 3 TB films weg valt, dat is maar een paar maand werk om te recoveren (en ik eindig wss met betere releases dan ik nu nog heb staan) echter de meeste JBOD systemen zouden de volledige 7 TB hosen als er een disk kapot gaat.

Vandaar dat ik dus mhddfs gebruik. Het is een virtuele layer over het onderliggend filesysteem. Indien één disk dood gaat is de rest van de data perfect toegankelijk en in orde.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Ik heb lang getwijfeld tussen een DS413 of een TS-420, uiteindelijk voor de TS-420 gegaan omwille van de USB3 poorten.
Hopelijk komt die nog deze week aan!
We zien wel wat het geeft, Synology of Qnap is een beetje zoals BMW of Audi zeker?
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Met het verschil dat de ondersteuning bij Synology duizend maal beter is dan qnap.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

In de huidige modellen zit toch al USB3, bv DS114.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”