De technieker wou gewoon de Sagem modem gebruiken, maar daar ik die modem maar niets vond (wifi slecht) en de bbox toch betaald is, had ik hem gevraagd om de nieuwe modem toch maar te gebruiken. Wat hij zonder morren gedaan heeft.
Die avond al, maar ook de ochtend nadien merkte ik dat zelfs wanneer de decoder uit stond (en ook niets aan het opnemen was), dat mijn internet heel traag was en op de tablet zelfs pagina's niet volledig wouden laden. Daarom had ik eens een speedtest gedaan en daaruit bleek dat ik nog maar aan 8,4Mbps kwam, terwijl ik voordien 22Mbps had (nog niet erg veel, maar toch). Ik heb dan eens op de status pagina van de modem gekeken en daaruit blijkt dat ik nu op het laagste profiel zit (12040kbps en 4048kbps) dus heb ik toch maar eens naar de helpdesk gebeld. De vriendelijke dame (met Nederlands accent) zei eerst dat dit het maximum was, maar na lang overleg met een collega kwamen ze tot de conclusie dat dit gebeurd is door het vervangen van de modem. Hun server zou het vervangen van de modem gezien hebben als een lijn-fout waardoor ik automatisch het laagste lijnprofiel gekregen heb. Normaal zou ik door hun automatisch lijn-test systeem (dat op dit forum ook al aangehaald is) binnen 2 weken terug op mijn vorig profiel zitten, maar dat konden ze wel niet garanderen.
Aangezien je op 8Mbps geen 2HD zenders kunt streamen en maar met moeite 1HD en 1SD zender en je terwijl een deftige internetverbinding wel kunt vergeten, kan je wel denken dat het echt middeleeuws is nu

Mja, als de technieker de 'oude' modem wil laten hangen, laat hem dat dan ook maar doen

Hopen dus dat ik mijn oud profiel terug krijg (of hoger, maar dat zal wel niet)
Wat wel vreemd is, is dat de VDSL2Tool voorheen altijd zei dat ik op zo'n 968m van de centrale dat, terwijl hij nu zegt dat het zo'n 470m is. Ik weet niet hoe dat programma aan die gegevens komt (vind het niet terug op de modem) en hoe accuraat dat is, maar volgens mij is het toch niet mogelijk. De technieker had mij ook al gezegd dat ik niet op een andere centrale zou kunnen komen aangezien onze telefoonbundel daar dan niet uit komt, dus zal ik toch zeker nu niet opeens wel van centrale gewisseld zijn. En het zou ook vreemd zijn dat mijn snelheid meer dan halveert terwijl de afstand tot de centrale dat ook doet ...