Ecocheques (was TE KOOP Ecocheques)

FrederikD
Plus Member
Plus Member
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 mei 2012, 01:31
Twitter: frederikdevos
Locatie: Kortenaken, VLB, België
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 11 keer

Ik ben er zeker van dat je er wel iets mee kan doen! Desnoods kan je het allemaal opkopen aan biovoeding ;)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

In bijlage een overzicht met wat je, officieel gezien, kan kopen met Ecocheques. Maar je bent altijd best dat je het in de winkel zelf vraagt. Zo zijn er winkels die Ecocheques voor alles en nog wat aanvaarden. Een goed voorbeeld is een heel bekende doe-het-zelf zaak uit Lebbeke. Alles wat daar in de winkel staat, en het aanbod is gigantisch, kan je betalen met Ecocheques, op 1 voorwaarde: er wordt niet terug gegeven. Maar dat kan makkelijk opgelost worden door bij te passen met contant geld.
Bijlagen
cao-098.pdf
(80.32 KiB) 42 keer gedownload
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Wat als je iets zou kopen met die cheques en dan gebruik zou maken van de 14 dagen omruilen?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Gesplitst van verkooptopic. Graag hier de discussie voeren aub.
Greetz ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Heronic schreef:Wat als je iets zou kopen met die cheques en dan gebruik zou maken van de 14 dagen omruilen?
Dan krijg je in de meeste winkels een waardebon voor hetzelfde bedrag (zelfs als je niet met eco-chèques betaalt) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Ja en die waardebon dan je dan uitgeven aan alle en dus ook artikelen die buiten de ecocheque vallen?
Dus je ecocheque op die manier omzetten = de beperking ervan omzeilen?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
beele
Plus Member
Plus Member
Berichten: 158
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:27
Twitter: MrBeele
Locatie: Hoboken
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Ik de makro kan je alles kopen met ecocheques behalve voeding en kleren. Ik heb er een nas mee gekocht :D
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Niet helemaal juist voor zover ik me herinner, in de Macro cumuleer je het bedrag van ecoproducten.
Wat je "cash" betaald wordt opgespaard, zo kan je de volgende keer het "cash" gedeelte wisselen met ecocheques.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Naar het schijnt mag je ecocheques niet doorverkopen (zie origineel verkoopstopic)
Wat ben je er dan mee?
Goed om te weten, dat ik die bucht nooit aanvaard als voordeel in natura.

Edit: Dezelfde bron zegt dat ook maaltijdcheques niet van eigenaar mogen wisselen. Weer typisch Belgische bemoeizucht.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Net als met de maaltijdcheques :).
Er zijn kleinere winkels die de maaltijdcheques die ze als betaling van klanten kregen, zelf gebruiken om hun aankopen te doen.
Goedkoper dan dat zelf te regelen met Edenred/Sodexo/...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Wij schakelen vanaf volgende maand over op zo'n electronische maaltijdcheque-kaart. Daar kan ik mijn saffen nemeer mee betalen in de nachtwinkel...

België. Zucht.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Genoeg andere dagdagelijkse boodschappen om die kaart op te krijgen lijkt me.
(of stoppen met roken natuurlijk :wink: )
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

ITnetadmin schreef:Naar het schijnt mag je ecocheques niet doorverkopen (zie origineel verkoopstopic)
Wat ben je er dan mee?
Goed om te weten, dat ik die bucht nooit aanvaard als voordeel in natura.

Edit: Dezelfde bron zegt dat ook maaltijdcheques niet van eigenaar mogen wisselen. Weer typisch Belgische bemoeizucht.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Ja, en? Niemand vraagt je ID kaart bij betaling met ecocheques. Enne, van horen zeggen hoor je veel liegen.
En niet aanvaarden als voordeel in natura? Ligt vast in een CAO. Werkgever moet je die verplicht 1x per jaar geven. In mijn geval is dat ondertussen het tweede of derde jaar, telkens 250 euro. Jij lijkt mij een rare kwiet als je zomaar eventjes ruim 200 euro niet wilt aanvaarden. Heb ik gekocht met mijn Ecocheques: aluminium profielen, LED spots, zaagmachine, silliconen, gereedschap, afwasmiddelen, vaatwasmachine tabletten en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Mocht je ooit Ecocheques krijgen van je werkgever, ik houd mij aanbevolen want jij vindt het toch maar bucht die je nooit zal aanvaarden. Als een mens dan denkt dat ze hier soms de hoofdvogel afgeschoten hebben met hun commentaren dan is er altijd wel eentje die er nog een schepje bovenop doet.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

selder schreef:Wij schakelen vanaf volgende maand over op zo'n electronische maaltijdcheque-kaart. Daar kan ik mijn saffen nemeer mee betalen in de nachtwinkel...
Normaal heb je ongeveer 6 euro per maaltijdcheque... dus zo'n 120 euro per maand... je gaat me toch niet vertellen dat je op een ganse maand niet aan 120 euro voeding komt ? (trouwens HET argument om die dingen gewoon volledig af te schaffen, ze gaan hun nut compleet voorbij).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

selder schreef:Wij schakelen vanaf volgende maand over op zo'n electronische maaltijdcheque-kaart. Daar kan ik mijn saffen nemeer mee betalen in de nachtwinkel...

België. Zucht.
Misschien een aanzet om te stoppen met smoren? Mmmm, bij nader inzien... daar moet je karakter voor hebben. Ik kan het weten.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels op 20 jan 2014, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Er zijn mensen die veel minder krijgen dan die 6 euro voor een maaltijdcheque, dus opkrijgen lijkt me geen probleem. :) Bij mij op het werk krijgen we maar voor 10 euro maaltijdcheques. In de nieuwe CAO werd voorgesteld om elke maand 10 euro aan eco cheque te betalen, of deze als maaltijd cheque uit te keren. >De keuze was snel gemaakt. :)

Ik ken ook nog veel mensen die nog bij hun ouders wonen en dus van hun maaltijdcheques zelf niet afraken. Deze verkopen ze ook door, of geven ze aan hun ouders.

In de week hebben we eigenlijk nog vuilniszakken gekocht met maaltijdcheques. Dat vond ik nu wel vreemd. De ene winkel neemt het heel serieus, in de andere winkel geven ze zelfs terug. Bij Aldi gaven we vorige week per ongeluk eentje te veel en kregen we die gewoon integraal in cash geld terug.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Heel die maaltijdcheque/ecocheque handel is en blijft afhankelijk van winkel(keten) tot winkel(keten). Bij Aldi nemen ze maaltijdcheques aan voor alles, gewoonweg alles. Zelfs voor hun eenmalige aanbiedingen, wat die op dat moment ook mogen zijn. Bij Carrefour hier om de hoek, daar weten ze steevast te zeggen: u mag x aantal maaltijdcheques geven als je bv. iets gekocht hebt wat officieel niet met maaltijdcheques betaald mag worden. Uiteindelijk, wat maakt het die winkel uit? Als ze op het einde van de dag maar de opbrengsten hebben van hun verkoop, of dat nu met maaltijdcheques of contant of met bancontact betaald is. Ecocheques idem dito. Er zijn grote ketens zoals Gamma of Brico die deze cheques aanvaarden volgens de letter van de wetgeving hieromtrent. Dat is dan ook de reden bij uitstek waarom ik mijn ecocheques altijd uitgeef bij een grote DHZ te Lebbeke die niet alleen 10 à 15% goedkoper is dan voornoemde ketens maar bovendien ook nog eens ecocheques aanvaardt voor alles wat je in de winkel kan vinden. En dat gaat van dierenvoeding over zaagmachines, fietsmateriaal, isolatie, brandhout, kookpotten en -pannen tot WC papier.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Ja maar die DHZ in lebbeke probeert dan soms wel een % niet uit te betalen, als je niet conforme producten koopt zogezegd. Niettegenstaande dat ik er ook voor sommige dingen kom waar ze idd veel goedkoper zijn. 't zelfde ik zal er altijd cash betalen, < 100 euro zo lang ze hun onzin beleid aanhouden te laten betalen voor BC onder de 100 euro anno 2014. Maar soit das off topic.

Ik heb de mijn een paar jaar geleden, gebruik voor diepvries, toen ik alleen ging wonen, een keer voor een led tv, en een keer voor mijn fiets, telkens was de aankoop veel duurder dan de cheques. Deze van 2013 moet ik nog uitgeven, maar nog tijd genoeg.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nee, het klopt dat je maaltijdcheques wel opkrijgt (in tegenstelling tot ecocheques die je niet voor alles mag gebruiken); ALS je ze niet vergeet. Ik heb die dingen vaken niet dan wel bij en met de oude 3maanden houdbaarheid was dat een ramp. Gelukkig zijn mijn ouders er wel content mee, en "kopen" ze die gewoon van mij over. En dat zal wel zo zijn voor veel mensen.
En als ik dus zo'n dingen krijg moet ik het recht hebben om die te verkopen aan waardeprijs. Aangezien dat deel van het loon is, of gaan ze me binnenkort ook zeggen dat ik beperkt ben in wat ik mag doen met het geld dat ik als loon krijg?

En dat "betalen voor gebruik van bancontact" gedoe? Gewoon uw volle kar ns aan de kassa laten staan (of beter nog, op de band); heb ik al ns een paar keer gedaan toen t op mijn zenuwen werkte. Nen andere leuke in de horeca waar ze soms uw kaar ni aanvaarden onder een bepaald bedrag is gewoon zonder geld gaan. Dan hebben ze keus, kaart betalen of geen geld.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Persoonlijk zou ik ook voorstander zijn om *cheques af te schaffen en het via een wetswijziging, virtueel op de loonbrief te zetten, maar soit dan zit je aan de inkomsten van edenred / sodexo, want uiteindelijk zijn dit de enige winnaars in dit verhaal, de bedrijven betalen voor de uitgifte, de winkeliers voor de inning, en ze verdienen de volle pot op alles wat verloren / nooit gebruikt wordt. Maar soit dan verdwijnen daar weer jobs etc, alhoewel mijn economisch idee zegt dat dat veel te dure jobs zijn.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

@ITnetadmin: Ergens begrijp ik je ongenoegen dat je door middel van deze kaart nog meer beperkt bent, maar zo'n kaart kan je (in tegenstelling tot de bons) zeer makkelijk kwijt in je portefeuille. Je argument gaat dus niet helemaal op :wink:

In verband met deze virtueel op de loonsbrief te zetten: Ik veronderstel dat dat niet complex genoeg is voor ons Belgenlandje :wink:
Of rekent men er echt op dat een deel zijn cheque's laat vervallen?
Afbeelding
CeeSsss
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 aug 2010, 05:24
Bedankt: 15 keer

Het is natuurlijk logisch om eco-, maaltijd- en alle andere mogelijke cheques gewoon netto op je loonbriefje te zetten. Het probleem is dat dan duidelijk wordt hoe oneerlijk het is dat een werknemer in bedrijf A minder belastingen betaalt dan een werknemer in bedrijf B, simpelweg omdat - ja, waarom eigenlijk?! :p
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Is het zo dat al die Eco / Maaltijd en andere cheques niet meetellen (als loon) voor je pensioen op het einde van de rit? Ik vermoed dat dat de reden is waarom men ze niet wil afschaffen. Nu ben je content ermee en op het einde van de rit heb je minder dan iemand zonder cheques.
Of heb ik dit verkeerd? Heb er zelf geen (CAO sector zonder die cheques).
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Het nadeel met die cheques is dat je ze aan iedereen moet geven. Je mag dat niet toekennen aan een bepaalde groep.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

ITnetadmin schreef:... Ik heb die dingen vaken niet dan wel bij en met de oude 3maanden houdbaarheid was dat een ramp. ...
Gelukkig zijn de maaltijdcheques nu 12 maanden geldig.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
BillyMobiel
Plus Member
Plus Member
Berichten: 165
Lid geworden op: 04 apr 2013, 14:07
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 11 keer

selder schreef:Wij schakelen vanaf volgende maand over op zo'n electronische maaltijdcheque-kaart. Daar kan ik mijn saffen nemeer mee betalen in de nachtwinkel...

België. Zucht.
Personlijk al een tijdje overgeschakeld naar electronische maaltijdcheques, niets dan voordelen:
- Een week vroeger je geld
- Langere vervaldatum
- Automatisch FIFO
- Handiger mee te nemen

En hoe meer mensen overschakelen, hoe meer plaatsen er zullen zijn waar je ze kan gebruiken. Misschien binnenkort wel je nachtwinkel??
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomsworld schreef:maar soit dan zit je aan de inkomsten van edenred / sodexo, want uiteindelijk zijn dit de enige winnaars in dit verhaal
Inderdaad... en dankzij welk vriendendienstje worden ze weer in stand gehouden ?

Ik zou ook wel een bedrijfje willen starten... voortaan krijg je per dag 6 euro kledingbonnen om je broek te verslijten :bang:
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

BillyMobiel schreef:
selder schreef:Wij schakelen vanaf volgende maand over op zo'n electronische maaltijdcheque-kaart. Daar kan ik mijn saffen nemeer mee betalen in de nachtwinkel...

België. Zucht.
Personlijk al een tijdje overgeschakeld naar electronische maaltijdcheques, niets dan voordelen:
- Een week vroeger je geld
- Langere vervaldatum
- Automatisch FIFO
- Handiger mee te nemen

En hoe meer mensen overschakelen, hoe meer plaatsen er zullen zijn waar je ze kan gebruiken. Misschien binnenkort wel je nachtwinkel??
Er zitten inderdaad voordelen aan, maar ook nadelen. Zo hebben we beiden (vriendin en ikzelf) nog papieren maaltijdcheques. Daar kan je er eentje van meenemen om je middageten mee te bestellen, en de rest thuis laten voor als de vriendin gaat winkelen. Ook heeft niet elke handelaar het nodige toestel reeds (zelfs niet de grote winkels!).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Ook heeft niet elke handelaar het nodige toestel reeds (zelfs niet de grote winkels!).
Dat verbaast me toch... alle voedingswinkels laten hier electronische maaltijdcheques toe... zelfs kleintjes.

Welke grote winkels zijn er dan een probleem ?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Twee grotere delhaizes aanvaarden geen elektronische maaltijdcheques, uiteraard wel de papieren.
Naar eigen zeggen omdat het toestel nog niet compatibel is...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Zels de kleine Proxy Delhaizes aanvaarden ze bij ons... heb je al eens gecontroleerd op www.ticketrestaurantkaart.be ?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Goztow schreef:Het nadeel met die cheques is dat je ze aan iedereen moet geven. Je mag dat niet toekennen aan een bepaalde groep.
Wat bedoel je daar precies mee?

Ik vind het net een sociale regel dat er geen willekeur is binnen bepaalde groepen, want 7 euro per dag x ongeveer 20... Is toch wel een netto loon van 140 euro.

Ik vind het veel erger dat er nog een aantal groepen zijn die helemaal niets krijgen. Er zijn nog zeer veel mensen zonder maaltijdcheques, zonder gsm van de firma, zonder firma wagen, zelfs zonder woon- werkverkeer of fietsvergoeding! (Waaronder ikzelf!)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als u niet moet bellen voor de firma, hoeft u geen GSM en in vele bedrijven is het ook echt beperkt tot dat: bellen voor het werk.

Als er een bedrijfsrestaurant is, krijgt u geen maaltijdcheques. Die dingen zijn in het leven geroepen om werknemers van bedrijven zonder (goedkoop) restaurant niet te benadelen.

Als u geen verplaatsingen moet maken om uw werk te doen (dus naar klanten ed.) hoeft u geen firmawagen. Het is een werkinstrument.

U kiest er (deels) voor om daar te werken, en u weet hopelijk waar u woont. Dan moet u er geraken.
Om die reden *krijgt* u een forfaitaire aftrek in uw belastingaangifte. Als u kan bewijzen dat uw forfait onvoldoende is, mag u de werkelijke beroepskosten bewijzen en invullen. (meer info: http://www.taxworld.be/taxworld/hoe-zit ... gType=2067)

Zo moeilijk is dat allemaal niet als je het in het juiste perspectief plaatst. :beerchug:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Slafes schreef:
Goztow schreef:Het nadeel met die cheques is dat je ze aan iedereen moet geven. Je mag dat niet toekennen aan een bepaalde groep.
Wat bedoel je daar precies mee?

Ik vind het net een sociale regel dat er geen willekeur is binnen bepaalde groepen, want 7 euro per dag x ongeveer 20... Is toch wel een netto loon van 140 euro.

Ik vind het veel erger dat er nog een aantal groepen zijn die helemaal niets krijgen. Er zijn nog zeer veel mensen zonder maaltijdcheques, zonder gsm van de firma, zonder firma wagen, zelfs zonder woon- werkverkeer of fietsvergoeding! (Waaronder ikzelf!)
Ik heb een aantal van deze mogelijkheden wel. Maar ze mogen dat van mij ook gewoon bij mijn loon tellen ze. Dan telt het ook nog mee voor het pensioen :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Joe de Mannen schreef:Zo moeilijk is dat allemaal niet als je het in het juiste perspectief plaatst.
Sommige hebben nog altijd het idee dat een firmawagen, GSM, laptop, ... van het bedrijf pure luxe is maar ze vergeten wel wat er tegenover staat (niemand krijgt die dingen voor z'n mooie ogen).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

2flip: ik had het over de bons, kaart nog niet gehad. En kaartjes in de portefeuille, zwijg me ervan. Als ik daar aan begin past dat ding niet meer in mn portefeuille. Ik hoop dat je die kaart niet moet bijhebben om op te laden, dan geef ik ze gewoon aan de ouders en gedaan met dat gezeik. Ik ben voorstanders van dat gewoon in loon om te zetten, en desnoods forfaitair een deel van dat loon niet te belasten (want daar gaat het om, nietwaar). Het is al helemaal schandalig dat dat niet meetelt naar pensioen (zou me serieus verbazen indien dat wel zo was), de pensioenen in Belgie zijn al veel te laag.

En ja, die gsm van het werk hoeft voor mij niet hoor; dat wil zeggen dat je verwacht wordt bereikbaar te zijn. Auto van het werk tzelfde, tis mss goedkoper maar het kost allemaal aan het einde van de rit in opgebouwde rechten.



Denkoefening:
Zou het zo moeilijk zijn om van overheidswege een kaart op te stellen die gewoon tables en variables opslaat, zodat ELKE winkel, instantie etc, een rij kan invullen met hun variables, dan kun je dat gebruiken voor allerlei klantenkaarten en andere gegevens.


[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Ik hoop dat je die kaart niet moet bijhebben om op te laden, dan geef ik ze gewoon aan de ouders en gedaan met dat gezeik.
Nee, het opladen gaat zonder enig fysiek contact (je saldo staat dus op de server, niet op je kaart)... je kan ze dus gewoon aan je ouders geven (nog eenvoudiger dan de bonnetjes dus). Op de website heb je trouwens een overzicht van de inkomsten (opladen) en uitgaven.
ITnetadmin schreef:Ik ben voorstanders van dat gewoon in loon om te zetten, en desnoods forfaitair een deel van dat loon niet te belasten (want daar gaat het om, nietwaar).
De meeste mensen denk ik... al zijn er sommige bang dat het een eerste stap is in het afnemen van dergelijke "voordelen".
ITnetadmin schreef:Denkoefening:
Zou het zo moeilijk zijn om van overheidswege een kaart op te stellen die gewoon tables en variables opslaat, zodat ELKE winkel, instantie etc, een rij kan invullen met hun variables, dan kun je dat gebruiken voor allerlei klantenkaarten en andere gegevens.
Aangezien op de kaart zelf niets staat hoef je er geen variables op te plaatsen... het enige wat een winkel nodig heeft is jou unieke ID en dan kan het in z'n eigen backend systeem alle nodige informatie ophalen. Eigenlijk kan men dit perfect doen met je e-ID, maar dan heb je weer een privacy issue (iedere winkel weet dan exact wie je bent en heeft je rijksregister nummer)... maar men (tja, wie moet daar dan verantwoordelijk voor zijn ?) zou evenzeer een anonieme kaart kunnen uitgeven met een gelijkaardige unieke ID. Nadeel is ook dat de handelaar z'n logo niet langer op de kaart kan plaatsen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Goh bereikbaar moeten zijn. Ik heb een GSM van het werk met bijhorend abonnement. En die staat enkel aan van zodra ik op sta tot ik ga slapen, maar bvb in het weekend absoluut niet (ze betalen me niet om in het weekend te werken). Mocht er effectief iets dringend zijn in het weekend, waar ze mij absoluut op nodig hebben, dan ben ik er zeker van dat ze mij wel bellen op mijn privé GSM of vast nummer thuis :-). Ik probeer zo een dingen wel strikt gescheiden te houden tussen privé en werk. Ik zal zelden (zeg nooit nooit) mijn werkgsm gebruiken voor privé telefoontjes of omgekeerd. Tenzij het niet anders kan (bvb batterij plat van de ene telefoon).

Ik volg ITnetadmin zijn idee wel eigenlijk : iets alla die kaart van Colruyt, maar dan van een privé maatschappij : één enkele kaart waar al je tegoedbonnen, voordeelpunten, klantenkaarten, blablabla op komen. Al heeft r2504 wel een punt naar privacy toe.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Joe de Mannen schreef:Als u niet moet bellen voor de firma, hoeft u geen GSM en in vele bedrijven is het ook echt beperkt tot dat: bellen voor het werk.

Als er een bedrijfsrestaurant is, krijgt u geen maaltijdcheques. Die dingen zijn in het leven geroepen om werknemers van bedrijven zonder (goedkoop) restaurant niet te benadelen.

Als u geen verplaatsingen moet maken om uw werk te doen (dus naar klanten ed.) hoeft u geen firmawagen. Het is een werkinstrument.

U kiest er (deels) voor om daar te werken, en u weet hopelijk waar u woont. Dan moet u er geraken.
Om die reden *krijgt* u een forfaitaire aftrek in uw belastingaangifte. Als u kan bewijzen dat uw forfait onvoldoende is, mag u de werkelijke beroepskosten bewijzen en invullen. (meer info: http://www.taxworld.be/taxworld/hoe-zit ... gType=2067)

Zo moeilijk is dat allemaal niet als je het in het juiste perspectief plaatst. :beerchug:

J.
Om het gewoon even te counteren... Veel van bovenstaande dingen wordt gegeven als loonsverhoging of extraatje, en worden niet gebruikt waar ze voor bedoeld zijn. De recente berichten over de filedruk even gemist? Te veel bedrijfswagens in België en deze zijn heus niet allemaal mensen die heel de dag op de baan zijn, want dan zouden er de hele dag immers files staan. Dus, ze worden wel degelijk gegeven voor uw schoon ogen in de praktijk. :) Dit steevast ontkennen is alle zin met de werkelijkheid verloren hebben volgens mij. Nog straffer, omdat er eindelijk minder bedrijfswagens worden gegeven vraagt Unizo om terug naar het oude systeem over te stappen zodat deze extraatjes weer meer kunnen aantrekken. Nu breekt m'n klomp!

Bij ons op het werk is er een semi bedrijfsrestaurant, maar slechts een heel beperkt deel van het personeel kan daar gaan eten. Dus de willekeur is des te groter omdat de maaltijden ook nog eens met... Maaltijdcheques kunnen betaald worden.

Wat de kilometervergoeding betreft ben ik het ABSOLUUT oneens met jou. De mensen met een kilometer vergoeding hebben OOK hun forfaitaire belastingaftrek.

Oh, en de fietsvergoeding is een goed werkinstrument voor verschillende doeleinden. Gezondheid, files,... Jammer genoeg sponsoren de meeste bedrijven hun werknemers nog steeds met extra legale voordelen omdat het belastingtechnisch voor hen beter is. De werknemer echter is niet altijd beter af op langere termijn en voor zijn pensioen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

OK, er zijn (heel wat) mensen die een firmawagen krijgen omdat ze, laat ik het zo noemen, die op een ander werk ook krijgen. MAar komen klagen dat je er geen krijgt en dan ook klagen dat er te veel zijn en dan ook nog eens dat er teveel gegeven worden aan mensen die er geen nodig hebben ? wat is het probleem dan ?

GSM's van het werk worden meer en meer beperkt in belwaarde, bvb eerste 50€ voor de werkgever, de rest zelf betalen.

En wat het woon-werk verkeer betreft, je mag het oneens zijn met mij, maar toch is dat de theorie achter de forfaitaire beroepskosten.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”