[

Dan krijg je in de meeste winkels een waardebon voor hetzelfde bedrag (zelfs als je niet met eco-chèques betaalt) ...Heronic schreef:Wat als je iets zou kopen met die cheques en dan gebruik zou maken van de 14 dagen omruilen?
Ja, en? Niemand vraagt je ID kaart bij betaling met ecocheques. Enne, van horen zeggen hoor je veel liegen.ITnetadmin schreef:Naar het schijnt mag je ecocheques niet doorverkopen (zie origineel verkoopstopic)
Wat ben je er dan mee?
Goed om te weten, dat ik die bucht nooit aanvaard als voordeel in natura.
Edit: Dezelfde bron zegt dat ook maaltijdcheques niet van eigenaar mogen wisselen. Weer typisch Belgische bemoeizucht.
[Post made via mobile device ]
Normaal heb je ongeveer 6 euro per maaltijdcheque... dus zo'n 120 euro per maand... je gaat me toch niet vertellen dat je op een ganse maand niet aan 120 euro voeding komt ? (trouwens HET argument om die dingen gewoon volledig af te schaffen, ze gaan hun nut compleet voorbij).selder schreef:Wij schakelen vanaf volgende maand over op zo'n electronische maaltijdcheque-kaart. Daar kan ik mijn saffen nemeer mee betalen in de nachtwinkel...
Misschien een aanzet om te stoppen met smoren? Mmmm, bij nader inzien... daar moet je karakter voor hebben. Ik kan het weten.selder schreef:Wij schakelen vanaf volgende maand over op zo'n electronische maaltijdcheque-kaart. Daar kan ik mijn saffen nemeer mee betalen in de nachtwinkel...
België. Zucht.
Gelukkig zijn de maaltijdcheques nu 12 maanden geldig.ITnetadmin schreef:... Ik heb die dingen vaken niet dan wel bij en met de oude 3maanden houdbaarheid was dat een ramp. ...
Personlijk al een tijdje overgeschakeld naar electronische maaltijdcheques, niets dan voordelen:selder schreef:Wij schakelen vanaf volgende maand over op zo'n electronische maaltijdcheque-kaart. Daar kan ik mijn saffen nemeer mee betalen in de nachtwinkel...
België. Zucht.
Inderdaad... en dankzij welk vriendendienstje worden ze weer in stand gehouden ?Tomsworld schreef:maar soit dan zit je aan de inkomsten van edenred / sodexo, want uiteindelijk zijn dit de enige winnaars in dit verhaal
Er zitten inderdaad voordelen aan, maar ook nadelen. Zo hebben we beiden (vriendin en ikzelf) nog papieren maaltijdcheques. Daar kan je er eentje van meenemen om je middageten mee te bestellen, en de rest thuis laten voor als de vriendin gaat winkelen. Ook heeft niet elke handelaar het nodige toestel reeds (zelfs niet de grote winkels!).BillyMobiel schreef:Personlijk al een tijdje overgeschakeld naar electronische maaltijdcheques, niets dan voordelen:selder schreef:Wij schakelen vanaf volgende maand over op zo'n electronische maaltijdcheque-kaart. Daar kan ik mijn saffen nemeer mee betalen in de nachtwinkel...
België. Zucht.
- Een week vroeger je geld
- Langere vervaldatum
- Automatisch FIFO
- Handiger mee te nemen
En hoe meer mensen overschakelen, hoe meer plaatsen er zullen zijn waar je ze kan gebruiken. Misschien binnenkort wel je nachtwinkel??
Dat verbaast me toch... alle voedingswinkels laten hier electronische maaltijdcheques toe... zelfs kleintjes.krisken schreef:Ook heeft niet elke handelaar het nodige toestel reeds (zelfs niet de grote winkels!).
Wat bedoel je daar precies mee?Goztow schreef:Het nadeel met die cheques is dat je ze aan iedereen moet geven. Je mag dat niet toekennen aan een bepaalde groep.
Ik heb een aantal van deze mogelijkheden wel. Maar ze mogen dat van mij ook gewoon bij mijn loon tellen ze. Dan telt het ook nog mee voor het pensioenSlafes schreef:Wat bedoel je daar precies mee?Goztow schreef:Het nadeel met die cheques is dat je ze aan iedereen moet geven. Je mag dat niet toekennen aan een bepaalde groep.
Ik vind het net een sociale regel dat er geen willekeur is binnen bepaalde groepen, want 7 euro per dag x ongeveer 20... Is toch wel een netto loon van 140 euro.
Ik vind het veel erger dat er nog een aantal groepen zijn die helemaal niets krijgen. Er zijn nog zeer veel mensen zonder maaltijdcheques, zonder gsm van de firma, zonder firma wagen, zelfs zonder woon- werkverkeer of fietsvergoeding! (Waaronder ikzelf!)
Sommige hebben nog altijd het idee dat een firmawagen, GSM, laptop, ... van het bedrijf pure luxe is maar ze vergeten wel wat er tegenover staat (niemand krijgt die dingen voor z'n mooie ogen).Joe de Mannen schreef:Zo moeilijk is dat allemaal niet als je het in het juiste perspectief plaatst.
Nee, het opladen gaat zonder enig fysiek contact (je saldo staat dus op de server, niet op je kaart)... je kan ze dus gewoon aan je ouders geven (nog eenvoudiger dan de bonnetjes dus). Op de website heb je trouwens een overzicht van de inkomsten (opladen) en uitgaven.ITnetadmin schreef:Ik hoop dat je die kaart niet moet bijhebben om op te laden, dan geef ik ze gewoon aan de ouders en gedaan met dat gezeik.
De meeste mensen denk ik... al zijn er sommige bang dat het een eerste stap is in het afnemen van dergelijke "voordelen".ITnetadmin schreef:Ik ben voorstanders van dat gewoon in loon om te zetten, en desnoods forfaitair een deel van dat loon niet te belasten (want daar gaat het om, nietwaar).
Aangezien op de kaart zelf niets staat hoef je er geen variables op te plaatsen... het enige wat een winkel nodig heeft is jou unieke ID en dan kan het in z'n eigen backend systeem alle nodige informatie ophalen. Eigenlijk kan men dit perfect doen met je e-ID, maar dan heb je weer een privacy issue (iedere winkel weet dan exact wie je bent en heeft je rijksregister nummer)... maar men (tja, wie moet daar dan verantwoordelijk voor zijn ?) zou evenzeer een anonieme kaart kunnen uitgeven met een gelijkaardige unieke ID. Nadeel is ook dat de handelaar z'n logo niet langer op de kaart kan plaatsen.ITnetadmin schreef:Denkoefening:
Zou het zo moeilijk zijn om van overheidswege een kaart op te stellen die gewoon tables en variables opslaat, zodat ELKE winkel, instantie etc, een rij kan invullen met hun variables, dan kun je dat gebruiken voor allerlei klantenkaarten en andere gegevens.
Om het gewoon even te counteren... Veel van bovenstaande dingen wordt gegeven als loonsverhoging of extraatje, en worden niet gebruikt waar ze voor bedoeld zijn. De recente berichten over de filedruk even gemist? Te veel bedrijfswagens in België en deze zijn heus niet allemaal mensen die heel de dag op de baan zijn, want dan zouden er de hele dag immers files staan. Dus, ze worden wel degelijk gegeven voor uw schoon ogen in de praktijk.Joe de Mannen schreef:Als u niet moet bellen voor de firma, hoeft u geen GSM en in vele bedrijven is het ook echt beperkt tot dat: bellen voor het werk.
Als er een bedrijfsrestaurant is, krijgt u geen maaltijdcheques. Die dingen zijn in het leven geroepen om werknemers van bedrijven zonder (goedkoop) restaurant niet te benadelen.
Als u geen verplaatsingen moet maken om uw werk te doen (dus naar klanten ed.) hoeft u geen firmawagen. Het is een werkinstrument.
U kiest er (deels) voor om daar te werken, en u weet hopelijk waar u woont. Dan moet u er geraken.
Om die reden *krijgt* u een forfaitaire aftrek in uw belastingaangifte. Als u kan bewijzen dat uw forfait onvoldoende is, mag u de werkelijke beroepskosten bewijzen en invullen. (meer info: http://www.taxworld.be/taxworld/hoe-zit ... gType=2067)
Zo moeilijk is dat allemaal niet als je het in het juiste perspectief plaatst.![]()
J.