Vandaag op het werk kwam iemand aandraven met zijn telenetfactuur, zijn betalingsbewijs en een herinneringsbrief van Telenet. Of ik even in zijn plaats wou bellen naar Telenet om te vragen of ze de kosten wouden schrappen voor de herinneringsbrief. Daar ik de enige Nederlandstalige ben (al de rest is spreekt Frans) heb ik hiervoor contact opgenomen met Telenet.
Dit is de situatie...
1. Telenet verstuurt de factuur op 8/12, te betalen voor 28/12
2. Collega is op reis gegaan van 20/12 tot 7/1
3. Collega komt thuis, ziet de telenetfactuur in zn bus, en betaald deze onmiddellijk. De enveloppe waar deze factuur in zat is afgestempeld op 26/12 (!!!)
4. Op 8/1 doet mijn collega de betaling. Juist op die dag verstuurd Telenet de herinneringsbrief
5. Op 9/1 valt deze brief op de mat van mijn collega. Bij deze brief zat meteen de volgende factuur. Hij moest daarbij dus het normale factuurbedrag betalen + 7 euro extra kosten.
6. Als je belt naar Telenet, het verhaal doet (zelfs met het voorstel om de enveloppe in te scannen als bewijs) weigeren ze om de 7 euro terug te storten. Mijn collega moest zelf maar mijn.telenet.be in het oog houden, en had maar een domiciliëring moeten nemen.
7. Collega weigert een dominiliëring te nemen om diverse redenen (al dan niet terecht overigens) en vraagt zich af of een bedrijf wel 7 euro mag vragen bij de eerste herinnering. Of ze zelfs kunnen "eisen" van hem dat hij zijn facturen zelf in de gaten moet houden via een site.
Iemand een idee hoe het wettelijk hierbij in elkaar zit? Het is immers al meer dan eens bewezen dat theorie en praktijk mijlenver uit elkaar liggen
Oplossing is gevonden : wegens geen telefoonlijn (hij was anders nooit Telenet klant geworden) heeft hij op de 7de van de maand maar een herinnering in zijn android telefoon gezet via google calendar : factuur telenet bekijken/betalen.
Mag men extra kosten rekenen bij een eerste aanrekening?
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Normaal schelden ze dit 1X kwijt, hangt er vanaf wie je aan de andere kant hebt. Nog eens terugbellen kan helpen.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Hoe het wettelijk zit weet ik niet, maar ik vind dat Telenet zijn factuur niet mag anti-dateren.
Als een factuur pas op 26 december verstuurd wordt, moet Telenet een redelijke betalingstermijn aanvaarden.
Mijn ervaring is:
De kans is zéér groot dat je een positief antwoord krijgt.
Ik deed dit onlangs voor een aangerekende technische interventie
Ik kreeg de volgende dag al antwoord:
Als een factuur pas op 26 december verstuurd wordt, moet Telenet een redelijke betalingstermijn aanvaarden.
Mijn ervaring is:
- - je gebruikt het webformulier via Mijn Telenet, en vult het klantennummer in.
- je legt gewoon in het kort de situatie uit.
- je vertelt erbij, dat je al jaren klant bent, en tot op heden de factuur altijd correct hebt betaald .
- je vraagt om een commerciële geste voor een "trouwe klant", en verzoekt hen vriendelijk om het extra bedrag van €7.00 te crediteren
De kans is zéér groot dat je een positief antwoord krijgt.
Ik deed dit onlangs voor een aangerekende technische interventie
Ik kreeg de volgende dag al antwoord:
Ze zijn dus nog niet zo kwaadwillig daar bij TelenetVan: [email protected] [mailto:[email protected]]
Verzonden: vrijdag 6 december 2013 9:39
Aan: info@philippexxx
Onderwerp: Re: Telenet klantendienst webformmail - xxxx -
Beste mijnheer xxxx,
U liet ons weten dat u niet akkoord bent met uw aanrekening van de verplaatsingskost van onze technicus.
Wanneer een storing wordt veroorzaakt door de Telenet-infrastructuur zal Telenet hiervoor een kosteloze interventie doen. Als een probleem veroorzaakt wordt door de apparatuur van de klant zelf, kan Telenet een interventie uitvoeren, maar dan rekenen we de kosten van de interventie aan.
Wij begrijpen echter dat er een vergissing is gebeurd. Hierdoor zijn wij uitzonderlijk bereid om de verplaatsingskost kwijt te schelden. U zult de creditering hiervan terugvinden op uw eerstvolgende aanrekening.
Wij hopen alvast dat wij u met deze regeling van dienst zijn en wensen u nog veel plezier met uw Telenet-diensten.
Met vriendelijke groeten,
(naam)
Telenet Klantendienst
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
voor handelstransacties gelden andere "regels' als voor particulieren.
Particulieren zijn in principe verplicht rekeningen onmiddelijk te betalen, tenzij anders vermeld in de overeenkomst of factuur
Tevens ga je bij telenet akkoord met de algemene voorwaarden :
Particulieren zijn in principe verplicht rekeningen onmiddelijk te betalen, tenzij anders vermeld in de overeenkomst of factuur
Tevens ga je bij telenet akkoord met de algemene voorwaarden :
http://klantenservice.telenet.be/attach ... ember-20138.8. Niet - betaling
8.8.1. Bij niet-betaling op de vervaltermijn, stuurt Telenet U of de door U aangeduide betalende derde een herinnering. In dat geval zullen U herinneringskosten
worden aangerekend (tarieven: zie http://www.telenet.be).
8.8.2. Bovendien worden de Aanrekeningen, na afsluiting van de diensten en onverminderd de bepalingen van artikel 10, die niet tijdig worden
betaald, verhoogd met de wettelijke intresten (berekend vanaf de vervaldag tot de volledige betaling), alsook met een schadebeding van 15 %
(dit ter vergoeding van de buitengerechtelijke kosten gemaakt na afsluiting) op de openstaande bedragen met een minimum van 40 EUR en
onverminderd het recht van Telenet om een hogere vergoeding te vorderen mits bewijs van hogere werkelijk geleden schade.
8.8.3. In het geval Telenet in gebreke blijft de eventueel aan U verschuldigde bedragen niet binnen de overeengekomen betalingstermijn terug te storten,
heeft U het recht op gelijkwaardige wettelijke intresten vanaf het moment dat Telenet op de hoogte is van het rekeningnummer van de Klant.
de koe zegt boe
-
- Moderator
- Contacteer:
We kunnen helaas niet spreken van een jarenlange klant, tis zijn eerste factuur (alé de herinneringsbrief was de tweede factuur). Hij is nog maar net bij Telenet wegens verhuis. Telenet zegt dan ook dat ze de brief op de juiste datum verstuurd hebben, maar dat de fout bij de post ligt (bvb ergens tussen geraakt en pas de 26ste gevonden). Iets wat ik wel neig te geloven eigenlijk...
Dat je rekeningen per direct moet betalen lijkt me volledig correct. Maar wat als je de rekening niet krijgt? Want dat is hier weldegelijk het geval (laattijdig krijgen).
Dat je rekeningen per direct moet betalen lijkt me volledig correct. Maar wat als je de rekening niet krijgt? Want dat is hier weldegelijk het geval (laattijdig krijgen).
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Alhoewel ik ook wel verzachtende omstandigheden zie. Kan telenet toch eisen om te betalen. Er zijn meerdere mogelijkheden om facturatie op te volgen.
Als ik mijn scarlet rekening niet op tijd in de bus krijg, ga ik controleren. Dat het hier over een nieuwe klant gaat, en daardoor 'uit het oog' verloren wordt, is een spijtige samenloop van omstandigheden. Maar niets is er wat hem wettelijk beschermd.
PS. ik heb het over het 'wettelijke'. Mijn gevoel zegt dat de aanmaningskosten overdreven zijn
Als ik mijn scarlet rekening niet op tijd in de bus krijg, ga ik controleren. Dat het hier over een nieuwe klant gaat, en daardoor 'uit het oog' verloren wordt, is een spijtige samenloop van omstandigheden. Maar niets is er wat hem wettelijk beschermd.
PS. ik heb het over het 'wettelijke'. Mijn gevoel zegt dat de aanmaningskosten overdreven zijn
de koe zegt boe
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
Ik ben bij het woordje " Telenet. " gestopt met verder lezen.
Ja ik herinner me nog als ware het vandaag dat de herinnering met extra kost exact de dag na verstijken van de termijn in al in de bus stak. Die worden daar zelfs speciaal op voorhand verstuurd!
Ja ik herinner me nog als ware het vandaag dat de herinnering met extra kost exact de dag na verstijken van de termijn in al in de bus stak. Die worden daar zelfs speciaal op voorhand verstuurd!
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
- TiTanium
- Moderator
Klopt niet, ik betaal altijd mijn telenet op de 7de en moet betaald worden ten laatste op de 8ste. Heb nooit zo een herinnering gekregen. Als ze de 8ste niet betaald wordt, zal het systeem dan pas doorgeven dat de betaling niet binnen is. Dus dat ze op voorhand worden opgestuurd is niet correct.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
-
- Elite Poster
Het zou wel een vorm van klantvriendelijkheid en klantservice zijn, dat men klanten bvb op 2 facturen per jaar een gratis herinnering stuurt. Iedereen kan wel eens iets vergeten, of zelfs in dit geval 'over het oog' zien. Dat telt natuurlijk niet alleen voor Telenet
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Heb ik bij Mobistar ook eens gehad, meteen mijn abonnement weer stopgezet daar de factuur gewoon niet toegekomen was. Die tellen er ook zo een bonus bij.
Bij Proximus ben ik het al eens een keer of 2 vergeten, dan krijg je gewoon een vriendelijke sms met de vraag of je al betaald hebt met ter herinnering nog eens de betaalgegevens. En als het geld is toegekomen een smsje dat het in orde is Daar weten ze toch meer wat klantvriendelijkheid is
Bij Proximus ben ik het al eens een keer of 2 vergeten, dan krijg je gewoon een vriendelijke sms met de vraag of je al betaald hebt met ter herinnering nog eens de betaalgegevens. En als het geld is toegekomen een smsje dat het in orde is Daar weten ze toch meer wat klantvriendelijkheid is
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Dat van die "administratieve kosten", daar kan ik het van krijgen.
Heb dat hier voorgehad in de zomer, toen de waterafrekening kwam terwijl ik op verlof was en de aanmaning al in de bus stak tegen dat ik terug was.
Ik weiger dus pertinent die 7 euro kosten te betalen. Ze krijgen dus van mij bij elke afrekening mooi keurig het bedrag betaald zonder die kosten, en die kosten proberen ze nu al 3 rekeningen te recupereren, maar t zal niet waar zijn.
Ik weet niet wat de wettigheid van aanmaningskosten is, maar ik betaal die pertinent niet.
[ Post made via mobile device ]
Heb dat hier voorgehad in de zomer, toen de waterafrekening kwam terwijl ik op verlof was en de aanmaning al in de bus stak tegen dat ik terug was.
Ik weiger dus pertinent die 7 euro kosten te betalen. Ze krijgen dus van mij bij elke afrekening mooi keurig het bedrag betaald zonder die kosten, en die kosten proberen ze nu al 3 rekeningen te recupereren, maar t zal niet waar zijn.
Ik weet niet wat de wettigheid van aanmaningskosten is, maar ik betaal die pertinent niet.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 14 jan 2014, 21:11, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
wettelijk sta je zeer zwak als je niet betaald. Ik kan mij voorstellen dat dit je uiteindelijk nog meer dan 7€ zal kosten....
de koe zegt boe
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
De wet is zeer simpel en rechtvaardig: de onderneming en de klant spreken op voorhand de manier van betalen af.
Dat gebeurt bij de aanvaarding van de algemene voorwaarden: http://telenet.be/algemenevoorwaarden
Zoek dus eerst eens op http://www.telenet.be of je daar ergens een link naar tarieven ziet staan waar die herinneringskost duidelijk wordt vermeld...
Ik heb alvast niets gevonden. (Misschien vinden de telefonische Telenet-hulpjes ook niets en moeten ze met schaamrood op de wangen toegeven dat die herinneringskost niet mag geïnd worden omdat het exacte tarief niet op voorhand is gepubliceerd.)
Dat gebeurt bij de aanvaarding van de algemene voorwaarden: http://telenet.be/algemenevoorwaarden
8.8. Niet - betaling
8.8.1. Bij niet-betaling op de vervaltermijn, stuurt Telenet U of de door U aangeduide betalende derde een herinnering. In dat geval zullen U herinneringskosten worden aangerekend (tarieven: zie http://www.telenet.be).
Zoek dus eerst eens op http://www.telenet.be of je daar ergens een link naar tarieven ziet staan waar die herinneringskost duidelijk wordt vermeld...
Ik heb alvast niets gevonden. (Misschien vinden de telefonische Telenet-hulpjes ook niets en moeten ze met schaamrood op de wangen toegeven dat die herinneringskost niet mag geïnd worden omdat het exacte tarief niet op voorhand is gepubliceerd.)
- TiTanium
- Moderator
http://klantenservice.telenet.be/conten ... 26-januari
Vanaf 26 januari 2014 bedraagt de kost voor…
een eerste herinnering: 8 euro
eventuele bijkomende herinneringen: 13 euro
De herinneringskost is de voorbije 10 jaar dezelfde gebleven, en met deze aanpassing stemmen we hem opnieuw af op de werkelijke kost.
We rekenen een herinneringskost aan wanneer we uw betaling(en) niet ontvangen hebben op de uiterste betaaldatum. Deze is 20 dagen na opmaak en verzending van uw maandelijkse aanrekening.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
Zo'n dingen betaal ik gewoon niet, wat gaan ze doen, deurwaarder op sturen? Op den duur worden ze het zelf wel beu
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Zo al veel moeten bellen omdat ik even weg was op vakantie of op zakenreis, en werd bij mij altijd gecrediteerd op de volgende factuur. Zowel bij Belgacom als Telenet.
Heb van een andere firma ooit zo eens een factuur niet ontvangen, ook geen aanmaningen, NIKS. Tot op een dag, 1 jaar later, ik een brief krijg van een incassobureau...
Heb daarop de factuur rechtstreeks betaald op de rekening van die firma, en dat ook gemeld aan het incassobureau dat ik weigerde hun kosten te betalen.
Nu sturen ze een aanmaning voor hun kosten... Heb hen vriendelijk de gegevens van m'n advocaat doorgegeven voor alle verdere communicatie
Geen reactie meer, ook niet bij m'n advocaat...
Heb van een andere firma ooit zo eens een factuur niet ontvangen, ook geen aanmaningen, NIKS. Tot op een dag, 1 jaar later, ik een brief krijg van een incassobureau...
Heb daarop de factuur rechtstreeks betaald op de rekening van die firma, en dat ook gemeld aan het incassobureau dat ik weigerde hun kosten te betalen.
Nu sturen ze een aanmaning voor hun kosten... Heb hen vriendelijk de gegevens van m'n advocaat doorgegeven voor alle verdere communicatie
Geen reactie meer, ook niet bij m'n advocaat...
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Moderator
- Contacteer:
Dat is juist waar ik (persoonlijk dan) het moeilijk mee zou hebben : er zijn meerdere mogelijkheden om facturatie op te volgen, maar kan een bedrijf eisen dat ik die dan maar gebruik? Ik betaal facturen als ze binnen komen op het eind van de week (maw een factuur die op maandag binnen komt, zal in het weekend er op betaald worden), zodat ik zoveel mogelijk tegelijk doe. Maar ik sta echt niet stil bij welke factuur ik krijg en niet krijg.bambipower schreef:Alhoewel ik ook wel verzachtende omstandigheden zie. Kan telenet toch eisen om te betalen. Er zijn meerdere mogelijkheden om facturatie op te volgen.
Blijkbaar is mijn idee dat een standaard herinneringsbrief kosteloos moet opgestuurd worden, en men pas vanaf de tweede/derde brief kosten mag rekenen fout dus...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
Dan zegt Telenet eenzijdig het contract op door middel van een aangetekende brief, betaal je nadien nog altijd niet dan komt de zaak gewoon voor de rechtbank.Tim.Bracquez schreef:Zo'n dingen betaal ik gewoon niet, wat gaan ze doen, deurwaarder op sturen? Op den duur worden ze het zelf wel beu
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Te Koop forum
Aangezien eerste factuur per brief is hebben ze geen enkel bewijs dat je die gekregen hebt en kan je bijgevolg deze nooit gehad hebben.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Is eigenlijk vrij simpel... als een leverancier van diensten in de algemene voorwaarden zet- en jij gaat hiermee akkoord bij het afsluiten van een contract - dat je de betaling dient te doen binnen de 23 seconden en 14 hondersten, zittend achter je PC met een roze hoed op en enkel en alleen in een rode leren zetel op een computer met windows v7201 via PC banking van 'de onnozelste bank van Belgie' ... tja ... dan kunnen ze idd van jouw eisen dat je die voorwaarden respecteert.
Weinig aan te doen zolang deze niet in contradictie zijn met de wetgeving hieromtrent.
In voorwaarden telenet zal bv wel ergens vermeld staan dat de klant de factuur kan opvolgen via x y en z ... en ja... dan is het aan jou om dit te doen als je via X niks hebt ontvangen omwille van reden 1 2 3
MAAR: een zichzelf respecterend bedrijf zal zich uiteraard in het teken van klantvriendelijkheid soepel opstellen. Aan jou om te oordelen of dat gebeurd of niet.
Weinig aan te doen zolang deze niet in contradictie zijn met de wetgeving hieromtrent.
In voorwaarden telenet zal bv wel ergens vermeld staan dat de klant de factuur kan opvolgen via x y en z ... en ja... dan is het aan jou om dit te doen als je via X niks hebt ontvangen omwille van reden 1 2 3
MAAR: een zichzelf respecterend bedrijf zal zich uiteraard in het teken van klantvriendelijkheid soepel opstellen. Aan jou om te oordelen of dat gebeurd of niet.
-
- Elite Poster
Mag ik er even op wijzen dat dit niet de US is, waar zowat alles kan en mag geregeld worden in contracten? De Belgische wetgeving heeft nog altijd in alle situaties voorrang op contractuele bepalingen, dus het is niet altijd omdat het in het contract staat dat het ook afdwingbaar is. (civil law vs common law)
Dat gezegd zijnde klopt het inderdaad dat ze moeilijk kunnen bewijzen dat die (originele) factuur tot bij jou is geraakt, tenzij ze die aangetekend versturen. (Ik ben zo eens aan miserie ontsnapt toen Telenet UPC overnam en mijn adres fout gekopieerd had in hun adresbestand)
En ik weet niet in hoeverre ze je kunnen verplichten om andere methodes te gebruiken (welke methodes van verwittiging zijn bv wettelijk voorzien?); dat zal wel hetzelfde probleem geven als briefwisseling, nl geen bewijs van ontvangst bij bv email, geen bewijs van gelezen te zijn op bv webplatform (want ik denk niet dat je kan verplicht worden dat zelf regelmatig na te kijken).
Verder is het natuurlijk van belang dat je de factuur zelf wel betaalt bij aanmaning, want op dat geld hebben ze onbetwist recht.
Dat gezegd zijnde klopt het inderdaad dat ze moeilijk kunnen bewijzen dat die (originele) factuur tot bij jou is geraakt, tenzij ze die aangetekend versturen. (Ik ben zo eens aan miserie ontsnapt toen Telenet UPC overnam en mijn adres fout gekopieerd had in hun adresbestand)
En ik weet niet in hoeverre ze je kunnen verplichten om andere methodes te gebruiken (welke methodes van verwittiging zijn bv wettelijk voorzien?); dat zal wel hetzelfde probleem geven als briefwisseling, nl geen bewijs van ontvangst bij bv email, geen bewijs van gelezen te zijn op bv webplatform (want ik denk niet dat je kan verplicht worden dat zelf regelmatig na te kijken).
Verder is het natuurlijk van belang dat je de factuur zelf wel betaalt bij aanmaning, want op dat geld hebben ze onbetwist recht.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Exact zoals ik dus al aanhaalde: zolang de voorwaarden de wetgeving hieromtrent respecteert kan men allerlei voorwaarden opleggen. Tot het bizarre toe... Ja, zelfs in BE / EU .
Notificatie van een openstaande factuur via mail/ sms / ... Kan perfect. Een aangetekende brief is geen vereiste voor een factuur / herinnering. Men mag er namelijk vanuit gaan dat deze per normale post terecht komt bij de correcte bestemmeling. (Al weten we allen wel beter....)
Als men dan nog de mogelijkheid biedt om facturen online op te volgen, heb je weinig verhaal en kan je enkel rekenen op de goedwil van de leverancier.t
Notificatie van een openstaande factuur via mail/ sms / ... Kan perfect. Een aangetekende brief is geen vereiste voor een factuur / herinnering. Men mag er namelijk vanuit gaan dat deze per normale post terecht komt bij de correcte bestemmeling. (Al weten we allen wel beter....)
Als men dan nog de mogelijkheid biedt om facturen online op te volgen, heb je weinig verhaal en kan je enkel rekenen op de goedwil van de leverancier.t
-
- Elite Poster
Het vreemde aan gans dit verhaal, is dat als providers iets moeten terugbetalen, dat het dan wel maanden kan duren. De voorwaarden die ze dus geven, is éénrichtingsverkeer. Ook bij foute facturatie durft men zelfs van u verlangen dat je eerst de fout betaald, om daarna (hopelijk) de maand erop terug te krijgen.
de koe zegt boe
-
- Moderator
- Contacteer:
Klopt, daar is Proximus erg goed in. Je krijgt het bedrag in vermindering, maar je mag eerst de volle pot betalen.
Op zich...niet slecht gezien hé.
Pak nu dat ze 5 miljoen klanten hebben, en je rekent ze elk €1 teveel aan, die je in mindering brengt op de volgende factuur. De opbrengst van dat bedrag aan interesten gedurende één maand is niet min volgens mij...
Op zich...niet slecht gezien hé.
Pak nu dat ze 5 miljoen klanten hebben, en je rekent ze elk €1 teveel aan, die je in mindering brengt op de volgende factuur. De opbrengst van dat bedrag aan interesten gedurende één maand is niet min volgens mij...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Ik denk dat het juridisch mogelijk is, om die voorwaarden in 2richtingen te laten werken. Dus bvb als telenet niet snel genoeg terugbetaald, dat jij daar dan een herinnering aan 8€ zou voor kunnen doorsturen. Probleem alleen is : dat wordt een juridisch gevecht, voor 8€... wat natuurlijk niemand doet.
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
Ik wil nog zien dat ze je kunnen dwingen om zelf facturen op te volgen. In de praktijk gaat het hier niet om 1 factuurtje he, maar om kweenihoeveel facturen van verschillende diensten die je als particulier toch onmogelijk verwacht kunt worden om allemaal zomaar zelf te checken; bv internet, electriciteit, water, verzekeringen allerhande, telefoon, etc etc.
Dan zou je perfect moeten opvolgen wie wanneer zijn rekeningen stuurt. Ze komen hier nl nooit op dezelfde moment binnen, en geven je nl zelden een maand de tijd om te betalen, en als je ze allemaal zelf zou moeten checken, dan doe je dat toch op een vast moment een keer per maand (om nog maar te zwijgen over het risico dat je er eentje overslaat). Nee, ik blijf erbij dat je niet kan/mag verwacht worden zelf te controleren of je nog openstaande facturen hebt.
En dat je makkelijk kan argumenteren dat je een rekening niet gehad hebt bij een rechtbank, als het zover moest komen. Vergeet niet dat het hier niet gaat over het wanbetalen van een rekening, maar over de weigering om aanmaningskosten te betalen. Een rekening niet gehad hebben is mss geen excuus om ze niet te betalen, zeker niet voor een rechtbank, maar voor aanmaningskosten zullen ze toch straf uit de hoek moeten komen.
Te meer omdat je toch recht hebt om af en toe ns niet thuis te zijn gedurende langer dan een week.
Ik heb zelfs professionele ervaring daarmee. Een bestelde server werd, ondanks vele waarschuwingen, geleverd op de eerste dag van de zomervakantie dat een school dicht was. Tja, die instellingen blijven natuurlijk 6 weken dicht. Dus dat was al direct aanmaning + kosten en nog geen server te zien. Die extra kosten konden ze dus op hun rug schrijven, en ze mochten de server nog ns opnieuw gratis versturen op de koop toe.
Een tijdje geleden nog iemand in het nieuws gehad die zijn contract met de bank had hertypt, zodat hij een renteloze lening had ipv de standaard rentes, en ze zich schuldig zouden maken aan zware extra kosten bij eenzijdig verbreken. De bank had dat niet nagelezen. Mss moeten we dat ook ns doen bij dit soort bedrijven, om de eenzijdigheid uit de contracten te halen. Dan moeten ze bij elk contract de voorwaarden volledig nalezen
Dan zou je perfect moeten opvolgen wie wanneer zijn rekeningen stuurt. Ze komen hier nl nooit op dezelfde moment binnen, en geven je nl zelden een maand de tijd om te betalen, en als je ze allemaal zelf zou moeten checken, dan doe je dat toch op een vast moment een keer per maand (om nog maar te zwijgen over het risico dat je er eentje overslaat). Nee, ik blijf erbij dat je niet kan/mag verwacht worden zelf te controleren of je nog openstaande facturen hebt.
En dat je makkelijk kan argumenteren dat je een rekening niet gehad hebt bij een rechtbank, als het zover moest komen. Vergeet niet dat het hier niet gaat over het wanbetalen van een rekening, maar over de weigering om aanmaningskosten te betalen. Een rekening niet gehad hebben is mss geen excuus om ze niet te betalen, zeker niet voor een rechtbank, maar voor aanmaningskosten zullen ze toch straf uit de hoek moeten komen.
Te meer omdat je toch recht hebt om af en toe ns niet thuis te zijn gedurende langer dan een week.
Ik heb zelfs professionele ervaring daarmee. Een bestelde server werd, ondanks vele waarschuwingen, geleverd op de eerste dag van de zomervakantie dat een school dicht was. Tja, die instellingen blijven natuurlijk 6 weken dicht. Dus dat was al direct aanmaning + kosten en nog geen server te zien. Die extra kosten konden ze dus op hun rug schrijven, en ze mochten de server nog ns opnieuw gratis versturen op de koop toe.
Een tijdje geleden nog iemand in het nieuws gehad die zijn contract met de bank had hertypt, zodat hij een renteloze lening had ipv de standaard rentes, en ze zich schuldig zouden maken aan zware extra kosten bij eenzijdig verbreken. De bank had dat niet nagelezen. Mss moeten we dat ook ns doen bij dit soort bedrijven, om de eenzijdigheid uit de contracten te halen. Dan moeten ze bij elk contract de voorwaarden volledig nalezen
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ik weet niet of het kan, maar de staat verwacht bvb zelf al dat je er zelf aan denkt dat je nog geen verkeersbelasting hebt betaald, en als ze je pakken zonder krijg je een boete.
Dus twijfel ik eraan of het niet mag.
J.
Dus twijfel ik eraan of het niet mag.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Vind ik raar. Ik betaal nl nooit ofte nimmer zelf zonder eerst een rekening te krijgen, en ik ben vrij zeker dat mijn verkeersbelasting elk jaar via brief komt.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
klopt, normaal komt die ook, maar als je die niet krijgt, word je verondersteld om dat te merken en actie te ondernemen.
Zelf meegemaakt, te zot voor los te lopen, maar het is zo.
J.
Zelf meegemaakt, te zot voor los te lopen, maar het is zo.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...