Dit is de situatie...
1. Telenet verstuurt de factuur op 8/12, te betalen voor 28/12
2. Collega is op reis gegaan van 20/12 tot 7/1
3. Collega komt thuis, ziet de telenetfactuur in zn bus, en betaald deze onmiddellijk. De enveloppe waar deze factuur in zat is afgestempeld op 26/12 (!!!)
4. Op 8/1 doet mijn collega de betaling. Juist op die dag verstuurd Telenet de herinneringsbrief
5. Op 9/1 valt deze brief op de mat van mijn collega. Bij deze brief zat meteen de volgende factuur. Hij moest daarbij dus het normale factuurbedrag betalen + 7 euro extra kosten.
6. Als je belt naar Telenet, het verhaal doet (zelfs met het voorstel om de enveloppe in te scannen als bewijs) weigeren ze om de 7 euro terug te storten. Mijn collega moest zelf maar mijn.telenet.be in het oog houden, en had maar een domiciliëring moeten nemen.
7. Collega weigert een dominiliëring te nemen om diverse redenen (al dan niet terecht overigens) en vraagt zich af of een bedrijf wel 7 euro mag vragen bij de eerste herinnering. Of ze zelfs kunnen "eisen" van hem dat hij zijn facturen zelf in de gaten moet houden via een site.
Iemand een idee hoe het wettelijk hierbij in elkaar zit? Het is immers al meer dan eens bewezen dat theorie en praktijk mijlenver uit elkaar liggen
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Oplossing is gevonden : wegens geen telefoonlijn (hij was anders nooit Telenet klant geworden) heeft hij op de 7de van de maand maar een herinnering in zijn android telefoon gezet via google calendar : factuur telenet bekijken/betalen.